Kad valsts iegrožo vecāku bezatbildību
Latvijā ir liels īpatsvars nepilno
ģimeņu, kurās gan ir bērni, taču trūkst kāda no vecākiem
(visbiežāk tēva). Vientuļā māmiņa un bērns/bērni cieš ne tikai no
emocionālā diskomforta, bet bieži izjūt arī materiālas grūtības.
Nepilnās ģimenes ir potenciālās sociālās atstumtības riska grupas
un sociālās palīdzības saņēmējas. Te gan varētu iebilst: likums
taču paredz maksāt alimentus līdz bērna pilngadības
sasniegšanai.
Diemžēl Latvijā bieži vien tiesas nolēmumā par uzturlīdzekļu
piedziņu izpilde ir atzīta par neiespējamu (jo viņam pieder vien
kāršu kava un korķu viļķis) vai parādnieks tiesas nolēmumu par
uzturlīdzekļu piedziņu izpilda nepilnā apmērā (jo nav regulāru
ienākumu vai netiek norādīts to patiesais apjoms). Tādēļ bieži
sieviete spiesta knapi vilkt dzīvību, strādājot trijās darba
vietās, lai uzturētu sevi un bērnus, kamēr bioloģiskais tēvs
neliekas traucēties. Pērn 11 400 bērnu pietiekamā apmērā nesaņēma
no saviem vecākiem uzturlīdzekļus. 2700 gadījumos uzturlīdzekļu
piedziņa nebija iespējama.
Uzturlīdzekļus varēs saņemt arī no valsts
Lai sniegtu atbalstu nepilnajām
ģimenēm, šā gada 29.martā Ministru kabineta Komiteja akceptēja
likumprojektu par Uzturlīdzekļu garantijas fonda izveidi, no kura
tiks izmaksāti uzturlīdzekļi bērniem gadījumos, kad uzturlīdzekļu
piedziņa atzīta par neiespējamu. Tālāk jau fonds ar zvērinātu
tiesu izpildītāju starpniecību šo naudu piedzīs no parādnieka.
Ministru kabineta noteikumi paredz nodrošināt bērniem minimālos
uzturlīdzekļus šādā apmērā: katram bērnam no viņa piedzimšanas
līdz 7 gadu vecumam – 25% apmērā no valstī noteiktās minimālās
mēnešalgas (šobrīd – 20 latu), no 7 gadiem līdz 18 gadiem – 30%
no minimālās mēnešalgas ( šobrīd – 24 lati).
Kā stāsta Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
sekretariāta Ģimenes un jauniešu lietu departamenta direktore
Inga Liepa, izstrādājot likumprojektu, par pamatu tika ņemts
Francijas modelis. Lai saņemtu materiālo palīdzību, vecākam ir
jāvēršas fondā ar iesniegumu un dokumentu, kas apliecina, ka
uzturlīdzekļu piedziņa nav iespējama vai iespējama nepilnā
apmērā. Šos dokumentus varēs nosūtīt arī pa pastu.
Taču, protams, bērnam ir jābūt juridiski noteiktai paternitātei.
Problēmas gan varētu radīt Civillikuma norma, ka vīrietim sava
ārlaulības bērna atzīšanai ir nepieciešama oficiālās sievas
piekrišana. I. Liepa norāda, ka šī norma ir iesniegta
izskatīšanai Satversmes tiesā. Taču arī šobrīd tiesai lieta
jāskata pēc būtības, un tā var noteikt paternitāti bez sievas
piekrišanas.
Likumā par valsts budžetu 2004.gadam fonda pusgada darbībai (no
šā gada 1.jūlija) jau ir piešķirti 2,5 miljoni latu no
pamatbudžeta. Bez tam fonda ienākumus veidos līdzekļi, kurus
valsts piedzīs no uzturlīdzekļu nemaksātājiem. Fonda izmaksāto
līdzekļu piedziņai no parādnieka noilguma nebūs (tie tiks
piedzīti arī no pensijas). Līdz ar to likumprojekta autori
uzskata, ka fonds nestrādās ar zaudējumiem un parādus izdosies
piedzīt. Fondam būs tiesības saņemt dāvinājumus un ziedojumus,
arī no ārvalstīm.
Vai sabiedrība maksās par vecāku bezatbildību
Zvērināts tiesu izpildītājs, Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes loceklis Uldis Zeps gan uz šīm lietām tik rožaini neraugās. Jo pēc līdzšinējās prakses šajās lietās parādu izdodas piedzīt tikai trešajā daļā gadījumu. Tāpēc fonda izveide, protams, ir humāna un atbalstāma, tikai par kāda vecāka bezatbildību maksās visa sabiedrība. U.Zeps uzsver, ka tiesu izpildītāji nav līdz galam apmierināti ar likumprojektu. Ir nevajadzīgi sadārdzinātas fonda administratīvās izmaksas (algas plus materiāltehniskie resursi – 100 457 lati) – paziņojumi parādniekam, uzaicinājums nokārtot saistības, ja parādnieks no tā izvairās, nepieciešama publikācija “Latvijas Vēstnesī”.
U. Zeps uzsver, ka attiecības ar
parādnieku būtu jākārto tikai tiesu izpildītājam, nav vajadzīga
dublēšanās ar fondu. Tiesu izpildītāja pienākums ir ne retāk kā
reizi ceturksnī veikt dažādos reģistros (Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūrā, Valsts ieņēmumu dienestā, Zemesgrāmatā,
CSDD) parādnieku pārbaudi, lai konstatētu viņa iespējamās
finansiālā stāvokļa izmaiņas, kas varētu radīt iespēju parāda
piedziņai. Šādas pārbaudes tiešās izmaksas ir apmēram 6 lati
katrā piedziņas lietā.
Tā kā viena tiesu izpildītāja lietvedībā ir vidēji 50 – 100 šādu
lietu (taču pavisam Latvijā ir vairāk nekā 100 tiesu
izpildītāju), tiešie izpildes izdevumi, kas sedzami no valsts
budžeta līdzekļiem, ir nesamērīgi ar iespējamo ieguvumu. Turklāt
tas viss gulsies uz nodokļu maksātāju pleciem. Piemēram, lai
segtu tikai sprieduma izpildes izdevumus, parādnieka dzīvesvietā
konstatētajai mantai, uz kuru var vērst piedziņu, jābūt vismaz
100 latu vērtai. Tā kā vairumā gadījumu šādas mantas netiek
konstatētas, pārbaudes ar katru to veikšanas reizi tikai
palielina sprieduma izpildes izdevumus. Līdz ar to, konstatējot
radušos piedziņas iespēju, lielākā summas daļa būtu jānovirza
sprieduma izpildes izdevumu segšanai, kas samazina iespēju pašu
prasījumu segt pilnā apjomā. Tiesu izpildītāji arī uzskata, ka,
ilgstoši nekonstatējot mantu vai ienākumus, uz kuriem varētu
vērst piedziņu, tiesu izpildītājs nonāk situācijā, kad tam jāveic
darbs, par kuru nesaņem atlīdzību (tiesu izpildītāja amatalgu
veido procenti no piedzenamās summas, kā arī amata atlīdzība par
veiktajām izpildu darbībām). Tādējādi tas līdzinās piespiedu
darbam, kas ir pretrunā ar Latvijas Republikas Satversmi.
Arī Zvērinātu tiesu izpildītāju padome uzskata: lai samazinātu
piedziņas izdevumu apmērus, tieslietu ministram būtu jāveicina
grozījumu izdarīšana attiecīgajos normatīvajos aktos. Tie
noteiktu, ka izziņas, kuras zvērināts tiesu izpildītājs pieprasa
šo izpildu lietu ietvaros (piemēram, no Iedzīvotāju reģistra
departamenta, Valsts zemes dienesta vai Zemesgrāmatu
departamenta), būtu sniedzamas bez maksas.
Ja valdības akceptēto likumprojektu pieņems Saeima, tas stāsies
spēkā šā gada 1.jūlijā.
Rūta Kesnere, “LV”