Politiskais godīgums un “krievvalodīgo minoritāte”
Sabiedrības un plašsaziņas līdzekļu uzmanības centrā atkal nonākušas starpetniskās attiecības Latvijā. Tas saistīts ar ilgi briedušām un pēdējā laikā īpaši pamanāmām krieviski runājošo cittautiešu (t.s. krievvalodīgo) aktivitātēm. Šajā gadījumā Izglītības likums ir tikai iegansts.
Analizējot šo aktivitāšu cēloņus,
nākas secināt, ka vairumā gadījumu joprojām vērojama vienpusība (
spriedelējumi, kā dēvēt okupācijas gados iebraukušos
cittautiešus, – par kolonistiem, krievvalodīgajiem vai kā
citādi). Tiek celtas priekšā arī domas par kādu jaunu
eksperimentālu etnosu, kas radīsies, Latvijai iestājoties Eiropas
Savienībā (ES) vai nācijām saplūstot.
Kaut kas līdzīgs varbūt izpaudās, apspriežot PSKP 1961. gadā
pieņemto programmu — par nāciju tuvināšanos, līdz sasniegta
pilnīga vienība. Šī programma bija bīstams kuriozs no PSRS
sastāvā ietilpstošo nekrievu tautu etniskā viedokļa. Tā uzstājīgi
tika realizēta turpmākos gadus — nīdējot arī latviešu nacionālo
pašapziņu un veicinot sabiedrības pārkrievošanu. PSKP plēnums
skaidri norādīja nepieciešamību izzust skaitliski nelielajām
tautām (latviešus ieskaitot) lielajā soctautā (resp., krievu
tautā). PSRS īstenotā pārkrievošanas politika vislabāk sekmējās,
ieplūdinot okupētajās valstīs lielu skaitu kolonistu ar nievājošu
attieksmi pret pamattautu.
Par laimi, PSRS sabruka, taču atstāja smagu mantojumu, citiem
vārdiem — nopietnas okupācijas sekas dažādās dzīves jomās.
Pēdējā laikā vairāk aktualizējies etniskais jautājums.
Zem okupācijas seku nastas
Vai mūsdienu Latvijas sociāletniskā aina liecina par latviešu tautas ieguvumu pēdējos 14 gados?
Protams, šis un tas panākts, ja
salīdzina ar PSRS laiku, kad latviešu tauta kopumā bija nolemta
etniskai iznīcināšanai. Latviešu valodai kā būtiskākajai
nacionālajai vērtībai un etnokopības pazīmei atjaunots valsts
valodas statuss. Taču jāatceras, ka vienas oficiālas valsts
valodas statuss daļai iedzīvotāju rada tikai formālu piederības
izjūtu valstij, tāpat arī pilsonība. To mums vajadzētu zināt no
pašu ne tik senās pieredzes Padomju Savienībā.
Nevar neievērot, ka 14 neatkarības gados latviešu īpatsvars
pieaudzis procentuāli nedaudz. Neraugoties uz niecīgo etnisko
pieaugumu, katru gadu forsētās naturalizācijas dēļ mūsu tauta
samazinās procentuāli pilsoņu skaita ziņā.
50. gadu otrajā pusē (pēc nežēlīgi represīvās Staļina
diktatūras!) Latvijas PSR presē varēja izteikt pat asu nosodījumu
no PSRS iebraukušajiem darbiniekiem, “kas desmit gadu laikā nav
vēl iemācījušies latviešu valodu”. (“Literatūrā un Māksla”
1956.g., nr. 45, redakcijas ievadraksts), bet tagad pēc 14
neatkarības gadiem prasībās par latviešu valodas (oficiālās
valsts valodas) lietošanu esam ļoti piekāpīgi.
Jāatzīst, no etniskās situācijas viedokļa esam unikāla valsts
demokrātiskajā Eiropā, proti, ar galvaspilsētu, kuras vairākums
iedzīvotāju nav pamatnācija, ar kopumā valstī būtiski izmainītu
etnisko ainu pēdējo piecdesmit gadu laikā svešas varas
ietekmē.
Kas traucē integrācijai?
Ir vairāki ceļi, kā Latvijai izkļūt no dažādiem etnisku nesaskaņu un konfliktu uzliesmojumiem.
Vēloties radīt vienotu sabiedrību,
jau ilgāku laiku risinās divējādi procesi — integrācija un
naturalizācija. Integrācija ir vairāk sabiedriskas dabas,
naturalizācija – politiskas. Bieži šie jēdzieni nesader vai pat
savstarpēji rīvējas. Ne tāpēc, ka integrāciju vairumā gadījumu
krievvalodīgo prese uztver kā asimilācijas un pārlatviskošanas
draudu, bet gan tāpēc, ka joprojām saskaramies ar nopietnām
okupācijas sekām — nepietiekamo latviešu īpatsvaru Latvijā. Tas
traucē sekmēt integrāciju un mazina cerības, ka naturalizācija
nodrošinās pilsoniskas sabiedrības vienotību. Integrācijas
neveiksmes uzskatāmi atklāja nesenās krievvalodīgo aktivitātes,
kas vērstas pret izmaiņām Izglītības likumā.
Nevar pilnībā piekrist bieži izskanējušam viedoklim, ka pēdējā
laika krievvalodīgo aktivitātes Latvijā ir tikai Krievijas
izraisītas. Vērojot pret latviešu valodu (un tātad pret mūsu
tautu) vērstos ielu gājienus, mītiņošanas un kongresošanu Sporta
pilī, jāsecina, ka Latvijā ir lieliska augsne un jau krietni
sazēlusi jauna pretlatviska paaudze. Tātad gribot negribot jāsāk
domāt par integrācijas jēgu un iespējām.
Naturalizācija rada nopietnas bažas, vai Latvijas valstij netiek
piesaistīti cilvēki, kas vēlas tās atkalapvienošanu ar Krieviju
ar visām no tās izrietošajām un vēsturiski jau piedzīvotajām
sekām.
Ir dabiski, ka krievvalodīgie sevi psiholoģiski saista ar
skaitliski lielo krievu tautu. Vairumam krievvalodīgo ir grūti
noticēt, ka nelielā Latvija ilgi baudīs neatkarīgas valsts
statusu, kad kaimiņos ir ar bīstamiem lūžņiem līdz zobiem bruņotā
un ar impērijas nostalģiju sirgstošā Krievija. Slēptāk vai
atklātāk daļā sabiedrības tiek uzturēta ticība Krievijas
impērijas atjaunošanai un kultivēts patoloģisks varonības un
uzpūtības komplekss cīņai par lielkrievu šovinisma interesēm.
Ir arī trešā iespēja
Patiesa demokrātija nozīmē daudzveidīgu iespēju apzināšanos un realizāciju sabiedrības un etnisko grupu interesēs.
Līdzās integrācijai un
naturalizācijai ir trešā nozīmīgā iespēja, ko, veidojot Latvijā
pilsonisku sabiedrību, nekādā ziņā nedrīkst atstāt novārtā, —
pakāpeniska padomju laika iebraucēju repatriēšanās starptautisko
tiesību ietvaros, tā būtu dabiska un loģiska okupācijas seku
likvidēšana.
Nav grūti nojaust, kam nepieciešama divu pilnīgi atšķirīgu
jēdzienu — repatriācijas un deportācijas apzināta jaukšana,
vienādošana un repatriācijas idejas pārvēršana farsā. Piebildīšu,
ka normālai valsts veicinātai repatriācijai nav nekā kopīga ar
Hitlera uzbļāvienu Baltijas vāciešiem 1939. gadā. Mūsdienās
krievvalodīgo repatriēšanās ir bīstama vienīgi lielkrievu
šovinismam, kas, ja vien būtu tāda iespēja, izplestos pēc
iespējas plašāk.
Normāla, pakāpeniska repatriēšanās bija 90. gadu sākumā, kad
pasaules kartēs atkal parādījās Latvijas valsts tās etniskajās
robežās. Diemžēl repatriēšanās tika nobremzēta — Krievija
nedrīkstēja pieļaut savu interešu un ietekmes sfēras
sašaurināšanos pēc karaspēka izvākšanas no Baltijas
valstīm.
Repatriēšanās ideja, līdzīgi integrācijai un naturalizācijai, ir
jāpopularizē — to nedarot, mēs rīkojamies nevis ES vai Latvijas,
bet tieši imperiālistiskās Krievijas interesēs un sašaurinām
Latvijas iedzīvotāju izvēles iespējas.
Pozitīvi aktīva nostāja repatriēšanās jautājumos būtu godīga
valsts politika pret tiem daudzajiem ļaudīm, kas jau 14 gadu
dzīvo Latvijā, neprot brīvi runāt latviski un joprojām mūsu
valsti uzskata par Krievijas nākamo sastāvdaļu. Repatriēšanās
nozīmētu arī ES kontekstā būtiski likvidēt pēdējās Otrā pasaules
kara izraisītās sekas. Tas būtu godīgi pret tiem bērniem, kam
ģimenēs tiek ieaudzināts disidentisms pret valsti, kurā dzīvo, un
vēlmju domāšana antilatviskā garā. Mūsu valstij būtu jāparāda
patiess humānisms pret šiem cilvēkiem un jācenšas garantēt viņu
cilvēktiesības vārda visplašākajā nozīmē, kas no etniskā viedokļa
krievvalodīgajiem nekur citur pasaulē nevar tik pilnīgi
realizēties kā Krievijā.
Lai nemānītu paši sevi
Jāņem vērā vēl kāds būtisks
apstāklis — joprojām ierobežotās pamatnācijas tiesības saskarē ar
valsts valodu ignorējošiem cittautiešiem.
Grūti pateikt, kas vienkāršam latvietim rada vienaldzību pret
latviskās vides izkopšanu un veicina seno kalpu laiku piekāpību.
Vai galvaspilsētas jaunāko daudzdzīvokļu kvartālu rindu māju
varenums? Neaizmirsīsim, ka tām gandrīz visām jau beidzies t.s.
garantijas laiks jeb derīguma termiņš.
Bieži atskan žēlabas, ka sveštautiešiem trūkst cieņas pret
pamatnāciju. Tas nav tik lielā mērā saistīts ar PSRS veikto
pārkrievošanas politiku un Krievijas vēsturiski īstenoto
varmācīgo genocīdu pret skaitliski mazākām tautām, bet gan ar
mūsu pašu divkosību — mānīt citus un pašiem sevi.
Jājautā – ko sauc par latvisko pašlepnumu? Un kas ir mūsu
redzamākā īpašība?
Nemitīgi forsējot naturalizāciju, krievvalodīgo vairumam tiek
radīts priekšstats, ka kaut kādu iemeslu dēļ vēlamies, lai viņu
proporcionāli milzīgais skaits paliktu Latvijā un iesaistītos
politikā neatkarīgi no lojalitātes valstij, kuras pasi viņi
saņēmuši. Nenoliedzami, tas ir absurds, kas daudzos rada izbrīnu,
savukārt daļai krievvalodīgo paver rožainas ilūzijas sagraut
Latvijas valsti ar Latvijas pasi kabatā.
Nav nekāds noslēpums, ka vairums krievu sapņo par vienotas
Krievijas impērijas atjaunošanu. Piemēram, der Latvijas
krievvalodīgo oficiālās autoritātes Dmitrija Rogozina izteikumi:
cildenais krievu nacionālisms (lielkrievu šovinisms —
M.R.) no mazu tautu (..) etniskā nacionālisma (..)
atšķiras ar to, ka tiek īstenots projekts — Krievijas
impērija.
Vēl nesen krievvalodīgo plašsaziņas līdzekļi, meklējot dažādākos
ieganstus Latvijas nākotnes attīstības ceļa bremzēšanai,
izplatīja naivo apgalvojumu, kam ticēja arī daži varas gaiteņos,
ka ar tik lielu nepilsoņu skaitu mūs neuzņems ES vai NATO.
Jāatceras, ka pasaules acīs Latvija ir un paliek viena no trim
Baltijas valstīm, tās pamatā tiek skatītas kā kopums. Latvijas
politiskā balss, kamēr tā skan demokrātiski, vienmēr būs cieši
saistīta ar Baltijas valstīm — arī Eiropas Savienībā. To labi
saprot Maskavā, ne velti iezīmējās tendence apvienot
krievvalodīgo spēkus Latvijā un Igaunijā.
Valsts amatpersonām un politiķiem ir jābūt godīgiem pret visiem
valsts iedzīvotājiem, neveicot nelietīgas manipulācijas, no
vienas puses, un nemaldinot, no otras, tos, kas valstī palikuši
pēc kādas lielākas valsts sabrukuma, un joprojām skumst pēc
izzūdošām privilēģijām. Tas nepieciešams, lai neveidotos
situācija, kad, citējot Jaunā Rīgas teātra režisoru Alvi Hermani
“(..) runa vairs nav par politiku, bet par to, ka šajā valstī
arvien grūtāk atrast cilvēkus, kas spētu pārējiem atgādināt un
uzturēt zināmus morālos imperatīvus, kuru dēļ cilvēku dzimums
tomēr atšķiras no kustoņiem”.
“Kur sākas Latvija, beidzas Krievija”
Pasludinot integrāciju un naturalizāciju kā vienīgos krievvalodīgo ceļa rādītājus, politiķi un atbildīgās valsts amatpersonas lielai ļaužu daļai liedz daudz plašākas iespējas, ko pavērtu repatriēšanās. Tiek kultivēts fatālas ievirzes noskaņojums, ka “viņi nekur nebrauks”, “negrib braukt” un tamlīdzīgi.
Būtu vienkārši lieliski, ja šādi
spriedelētāji tikpat dedzīgi visus šos gadus būtu stāstījuši, ka
laika ratu pagriezt atpakaļ nav iespējams, ka palikšana Latvijā
agri vai vēlu saistīta ar krievvalodīgo minoritātes priekšrocību
zaudēšanu un latviskuma nostiprināšanu. Tad etniskā aina pēc 14
neatkarības gadiem Latvijā pamatnācijai būtu daudz labvēlīgāka un
aizbraucēji uz etnisko dzimteni varētu vispusīgi bez jelkādiem
ierobežojumiem baudīt izglītību dzimtajā valodā.
Lai gan Latvijai nav vēlamas tādas etniskā sastāva attiecības,
kas nepārtraukti uztur starpnacionālo spriedzi (nezinu, vai
naivuma dēļ vai acu aizmālēšanai), tiek pausti arī viedokļi par
krievvalodīgo lielo noderību. Jau tagad redzams, ka valsts ar
vislielāko krievvalodīgo procentu attiecībā pret pamatnāciju ES
būs visnabadzīgākā valsts. Var salīdzināt Latvijas attīstības
tempus etniski normālā vidē un neatkarīgā valstī (1918 – 1940).
Arī tā ir sava veida manipulēšana ar krievvalodīgajiem.
Divkopienu valsts ilūziju Latvijā uztur dzīvu arī ikdienā
kultivētā – “aplinkus divvalodība” — slēptā (krievu valodas
titru) un atklātā — Latvijas televīzijā, komerctelevīzijās,
krievu valodas dominante kabeļprogrammās, daļā tirgus preču
reklāmmateriālos, sadzīves un darba attiecību sarunvalodā
sveštautiešu blīvi un mazāk blīvi apdzīvotajos rajonos utt.
Bieži gaužamies par kreiso partiju politiķiem, kas manipulē ar tā
saukto krievvalodīgo vairākumu savtīgās politiskās vai biznesa
interesēs. Ar ko tad paši esam labāki?
Ir jāveic liels izskaidrošanas darbs par Latvijas nākotni un
neatgriezenisko Krievijas impērijas sabrukumu. Krievvalodīgie
Latvijā nedzīvo kā bezdomu roboti. Vairums apzinās, ka viņu
pilnvērtīga dzīve iespējama etniski viendabīgā vidē un lolo
cerības, ka arī Latvijā tāda reiz kļūs — uz krievu valodas
bāzes.
Tomēr, daudziem par nepatiku, Latvija kopumā ļoti lēni, bet
neapturami kļūst latviskāka, un tāpēc, diemžēl, saasinās
nacionālā spriedze.
Laika ratu atpakaļ pagriezt nevar neviens. Cerams, ka to sapratīs
arī Krievija, gan jau arī tur reiz pienāks labāki laiki. Nevar
taču turēt pusotru miljonu cilvēku Igaunijā un Latvijā kā
lielkrieva šovinisma interešu mūžīgus ķīlniekus.
Jau tagad cilvēkiem ir godīgi jāpasaka, ka tie, kas cer uz
Krievijas impērijas atjaunošanu vai divkopienas valsts radīšanu
Latvijā, ir ģeopolitiski un etniski apmaldījušies. Latvija
vēsturiski nav un nebūs divkopienu valsts. Citiem vārdiem runājot
– “Kur sākas Latvija, beidzas Krievija”, kā 1917. gadā rakstīja
Maskavas latviešu laikraksts “Dzimtenes Atbalss”.
Dr. philol. Māris Ruks