Gatavojas iespējamās inflācijas ierobežošanai
Ekonomikas ministrs Juris Lujāns Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Tautsaimniecības padomes loceklis Uldis Osis Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Latvijas Bankas valdes priekšsēdētāja vietnieks Helmūts Ancāns Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Pēc nesenās refinansēšanas procentu likmes paaugstināšanas Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Latvijas Banku (LB), citām institūcijām un dažādu nozaru ekspertiem veic situācijas monitoringu, lai konstatētu, cik lielā mērā šis lēmums ietekmēs inflācijas pieaugumu.
Arī piektdien, 2.aprīlī,
notikušajā Tautsaimniecības padomes sēdē viens no galvenajiem
izskatāmajiem jautājumiem bija pasākumi, kas veicami iespējamās
inflācijas ierobežošanai, “Latvijas Vēstnesi” informēja
Ekonomikas ministrijas Tautsaimniecības padomes sekretariāta
vadītāja palīdze Zane Saulīte. Sēdes dalībnieki sprieda arī par
to, kā LB noteiktā refinansēšanas procentu likmes paaugstināšana
varētu ietekmēt tautsaimniecību.
Pasaulē inflācijas pieaugums parasti vērojams gada pirmajos
mēnešos, un izņēmums nav arī Latvija. Atlikušajos mēnešos
inflācijas līmenis pazeminās un gada vidējā inflācija izlīdzinās.
Tāpēc ir svarīgi šim procesam sekot līdzi un to analizēt, lai tas
nekļūtu nekontrolējams. Ekonomikas ministrs Juris Lujāns
informēja, kādi pasākumi būtu veicami iespējamās inflācijas
ierobežošanai un makroekonomiskās stabilitātes nodrošināšanai. Kā
uzsvēra ministrs, jau tagad ir skaidrs, ka inflācijas pieauguma
laikā nedrīkst paaugstināt administratīvi regulējamās cenas,
tāpat jāpilnveido inflācijas seku kompensēšanas pasākumi, lai
samazinātu sociālo spriedzi, kā arī jāveido konkurences
veicināšanas politika kā viens no nepamatoto inflāciju
ierobežojošiem faktoriem. Tomēr, lai nebremzētu tautsaimniecības
attīstību, būtu rūpīgi jāizvērtē, cik lielā mērā nepieciešami
fiskālās un monetārās politikas pasākumi, kas vērsti uz
pieprasījuma ierobežošanu, norādīja J.Lujāns.
Tautsaimniecības padomes loceklis ekonomists Uldis Osis uzskata,
ka ekonomiskās politikas instrumenti īstermiņā ir Latvijas Bankas
rezervju politika, refinansēšanas likme, atklātā tirgus
operācijas, valsts un pašvaldību izdevumu samazināšana un budžeta
deficīta ierobežošana. Runājot par ekonomiskās politikas
instrumentiem ilgtermiņā, U.Osis minēja konkurences veicināšanu
un regulējamo cenu izlīdzināšanu, īpaši uzsverot nepieciešamību
pakāpeniski veikt paredzamās tarifu izmaiņas. Ekonomists arī
norādīja uz papildu problēmu, proti, valsts atbalsta un Eiropas
Savienības līdzfinansējuma prioritāte jāsaskaņo ar ekonomiskās
politikas prioritāti – ekonomiskās attīstības tempu, cenu
stabilitātes un nodarbinātības nodrošināšanu.
Stāstot par Latvijas Bankas noteiktās refinansēšanas procentu
likmes paaugstināšanas iemesliem un ietekmi uz tautsaimniecību,
Latvijas Bankas valdes priekšsēdētāja vietnieks Helmūts Ancāns
skaidroja, ka refinansēšanas procentu likme par 0,5 procentiem
paaugstināta tādēļ, lai veicinātu vien-mērīgu un ilgtspējīgu mūsu
valsts tautsaimniecības attīstību, laikus ierobežotu esošo
makroekonomisko risku palielināšanos un nepieļautu jaunu risku
veidošanos.
“Latvijas Vēstnesis” jau rakstīja, ka Latvijas Bankas padome šā
gada 11.martā nolēma refinansēšanas procentu likmi paaugstināt no
3 līdz 3,5 procentiem.
Gita Kronberga, “LV”