
ES komisāra amata kandidātes Sandras Kalnietes rakstiskās atbildes uz EP deputātu jautājumiem
Vispārīgi jautājumi
I. Jautājumi par personīgo un profesionālo pieredzi
Jaunā ES komisāre Sandra Kalniete ES mītnē Briselē 16.martā Foto: EPA/A.F.I.. |
Kuras jomas no jūsu
profesionālās pieredzes, jūsuprāt, būs īpaši nozīmīgas, pildot
komisāres amata pienākumus?
Kā vienu no svarīgākajiem manas profesionālās pieredzes aspektiem
es gribētu minēt manu rūpīgo un radošo pieeju darbam. Man piemīt
spēja strādāt mērķtiecīgi un strukturēti, kā arī spēja motivēt
darbiniekus. Par savām stiprajām pusēm uzskatu arī spēju risināt
negaidītas situācijas un sarežģītus jautājumus. Mana unikālā
pēdējo 15 gadu pieredze skaidri apliecina šīs spējas. 1988.gadā
kopā ar līdzīgi domājošiem cilvēkiem es nodibināju un vadīju
Latvijas Tautas fronti, nacionālās atbrīvošanās kustību. Divos
gados mums izdevās mierīgā ceļā atjaunot Latvijas neatkarību. Kad
pildīju ārlietu ministra vietnieces pienākumus atjaunotajā
Ārlietu ministrijā, manā kompetencē bija diplomātiskā korpusa
izveide un ministrijas darbinieku vadīšana. 1993.gadā es kļuvu
par Latvijas pirmās diplomātiskās pārstāvniecības vadītāju
Apvienoto Nāciju Organizācijā. Ženēvā es apguvu praktiskas
zināšanas, pieredzi diplomātijā un ārlietās, kā arī uzlaboju
savas angļu un franču valodas zināšanas. 2002.gada beigās, kad
Latvijas sarunas par pievienošanos Eiropas Savienībai tuvojās
beigām, man tika uzticēts ārlietu ministres amats. Pieredze,
strādājot savas valsts labā, rada manī pārliecību par gatavību
strādāt visas Eiropas labā.
II. Neatkarība
Ko, jūsuprāt, nozīmē pildīt
pienākumus neatkarīgi, un kā jūs praktiski īstenosit šo
principu?
Es pilnībā atbalstu šos principus, kas noteikti Eiropas Kopienas
dibināšanas līguma 213.panta 2.punktā. Es darīšu visu, lai
novērstu iespējamo interešu konfliktu, pildot savus pienākumus.
Nosakot Eiropas Savienības vispārējās intereses kādā īpašā jomā,
es ņemšu vērā visas saistītās intereses neatkarīgi no tā, kādas
tās ir (valsts, reģionālas, profesionālas utt.).
Cik svarīgas jums ir savas valsts intereses?
Kopienas vispārējas intereses nevar pilnībā nodalīt no Savienības dalībvalstu interesēm, tādēļ tās pilnībā jāņem vērā. Es rūpēšos, lai labāk tiktu izprastas manas valsts īpašās iezīmes, bet kā Komisijas locekle es vienmēr rīkošos Kopienas vispārējās interesēs un būšu pilnīgi neatkarīga, pildot savus pienākumus. Es neprasīšu un nepieņemšu norādījumus ne no vienas valdības.
Vai jūs pašlaik esat kādas partijas biedre vai amatpersona? Vai jūs esat gatava izstāties no partijas vai atteikties no amata, ja jūs iecels par komisāri?
Es neesmu nevienas politiskās partijas biedre.
Vai jūs pašlaik vai nesenā pagātnē veicāt uzņēmējdarbību, jums ir vai bijušas kādas finansiālas intereses vai kādas citas saistības, kas nav savienojamas ar jūsu paredzamajiem pienākumiem? Vai jūs esat gatava deklarēt visas savas saistības?
Man nav un nav bijušas nekādas saistības, kas varētu izraisīt interešu konfliktu, pildot komisāres amata pienākumus.
III. Eiropas Savienības nākotne
Lūdzu, sniedziet savu redzējumu
par Eiropas integrāciju! Vai jūs uzskatāt, ka Konventa par
Eiropas nākotni izstrādātais konstitūcijas projekts ļaus
paplašinātajai Eiropas Savienībai darboties efektīvi?
Mana pārliecība ir, ka Eiropas Savienībai jāattīstās kā stiprai
un integrētai nacionālo valstu savienībai. Mums būtu jātiecas uz
vēl ciešāku savienību. Šis formulējums – vēl ciešāka savienība –
manuprāt, iemieso Eiropas Savienības ilgtermiņa mērķi. Šāds
Eiropas Savienības turpmākās attīstības modelis ļaus saglabāt un
nostiprināt tās lomu jaunajā 21.gadsimta pasaules kārtībā, kurā
līdzās visietekmīgākās varas – Amerikas Savienoto Valstu -
varenībai pieaug arī Ķīnas, Krievijas un Indijas varenība. Tas ir
uzskatāms par lielāko izaicinājumu Eiropai, un mums ir kopīgi
jāstrādā, lai to pieņemtu. Eiropas Savienībai vajadzētu iet tālāk
par tautsaimniecību un monetāro sistēmu saskaņošanu. Jau ir
veikti svarīgi sagatavošanas darbi kopējai ārpolitikai un
drošības politikai, likti pamati kopējai aizsardzības politikai,
par ko liecina Eiropas miera uzturēšanas operācijas. “Divu
ātrumu” Eiropas vai Eiropas kodola ideja, par ko atsākušās
diskusijas pēc Starpvaldību konferences darba pārtraukuma, ir
pretrunā ar integrētas un vienotas Eiropas ideju. Esmu
pārliecināta, ka “divu ātrumu” modelis vājinātu Eiropas
Savienības lomu pasaulē. Mūsu spēks ir dalībvalstu resursu
apvienošanā. Stipras valstis kopīgi veido vienotu un stipru
Eiropu. Ir svarīgi, lai šajā procesā pilnībā piedalītos visi
partneri. “Divu ātrumu” Eiropa nozīmētu solidaritātes idejas
noraidīšanu un vājāko valstu atstāšanu, lai stiprākās varētu
turpināt ceļu. Šāds scenārijs ir bīstams Eiropas attīstībai. Tas
viss atgādina 20.gadsimta ģeopolitiku un to, ka šodien mēs
joprojām cīnāmies ar tās sekām. Tomēr līdzīgi domājošu
dalībvalstu grupa, veidojot pastiprinātu sadarbību saskaņā ar
līgumu noteikumiem, varētu radīt vienādu visu dalībvalstu
padziļinātas integrācijas līmeni. Esmu pārliecināta, ka
konstitucionālā līguma projekts, ko izstrādāja Eiropas Konvents
un par ko tika runāts Starpvaldību konferencē, aptver visu, kas
ir vajadzīgs, lai nodrošinātu saskaņotu un efektīvu paplašinātās
Eiropas Savienības darbību. Paplašināšanās sniegs eiropiešiem
milzīgas iespējas nostiprināt Eiropu politiski un ekonomiski un
palielināt tās kultūras daudzveidību. Uzskatu, ka paplašinātajā
Eiropas Savienībā mums ir jāpierāda, ka 25 valstu savienība spēj
darboties veiksmīgi, saglabājot pašreizējo integrācijas dinamiku.
Tādēļ Eiropas Savienības dalībvalstīm būtu jābeidz Starpvaldību
konference pēc iespējas drīzāk.
Kādas ir jūsu domas par grafiku, kurā jāpieņem konstitūcijas projekts, kādu to ir izstrādājis Konvents par Eiropas nākotni?
Mums ir nepieciešama Eiropas konstitūcija. Tādēļ pēc iespējas drīzāk ir jāpanāk vienošanās par konstitūcijas projektu, lai konstitucionālo līgumu varētu parakstīt tūlīt pēc paplašināšanās, vēl Īrijas prezidentūras laikā. Tā būtu labākā izdevība, ja gribam ievērot grafiku, ko Eiropadome noteica Salonikos 2003.gada 19. un 20.jūnijā. Ja līdz jūnijam tomēr neizdosies panākt vienošanos, līgums būtu jāparaksta līdz gada beigām. Ir jānovērš sarežģījumi, kas rastos, ja sarunas par konstitūcijas projektu tiktu sasaistītas ar lēmumu pieņemšanu par citiem problemātiskiem jautājumiem, piemēram, par jauno finanšu plānu.
Kāda, pēc jūsu domām, būs Eiropas Komisijas nozīme un loma Eiropas Savienībā ar 25 dalībvalstīm?
Eiropas Komisijas mērķis ir definēt un veicināt Eiropas vispārējās intereses. Tādējādi Komisijai ir plašs uzdevumu un pienākumu loks: tā ir ES tiesību aktu iniciatore, tā izstrādā ES politikas un tās ievieš, tā seko līdzi, lai tiktu ievērotas kopienu tiesības un zināmā mērā pārstāv ES pasaulē. Paplašinātajā Eiropas Savienībā būs vajadzīga stipra Komisija, jo palielināsies sociālās, ekonomiskās un ģeogrāfiskās atšķirības starp dalībvalstīm. Būs vajadzīgi papildu centieni, lai mazinātu šīs atšķirības. Vispārējās Eiropas intereses tiks definētas, ņemot vērā plašāku viedokļu un likumīgu interešu kopumu. Komisijai ir jārod veids, kā labāk izskaidrot tās pilsoņiem Eiropas Savienības mērķus un darbības. Tai pašā laikā ir jāpieliek lielākas pūles, lai atsauktos uz iedzīvotāju vajadzībām un piepildītu viņu cerības.
Kādas ir jūsu domas par iespējām palielināt ES likumdošanas procesa pārskatāmību un it īpaši sabiedrības iespējas piekļūt informācijai?
ES iestādes ir īstenojušas vairākas iniciatīvas, lai palielinātu pārskatāmību un atklātību, un tādēļ šī piekļuves politika ir jāattīsta arī
turpmāk. Vienota interneta piekļuves punkta – Eiropas tiesību aktu portāla Eur-lex izveide visās ES valodās ir svarīgs solis, lai sekmētu viedokļu apmaiņu starp Eiropas valsts sektora pārstāvjiem un Eiropas iedzīvotājiem. Mums ir jāturpina šis ceļš. Komisija ir apņēmusies īstenot daudzvalodības principu un tai jāturpina uzlabot ikviena Eiropas pilsoņa iespējas sekot līdzi politikas projektiem ES lēmumu pieņemšanas procesā. Eiropas Parlamentam un Padomei ir jāpilnveido iespējas ātri piekļūt informācijai par visiem koplēmuma procesa posmiem. Vispārīgi vai īpaši saziņas politikas līdzekļi, tādi kā tīmekļa vietnes Europe Direct; “Futurum”, “Your voice in Europe” un “Governance”, kā arī “Citizens Signpost Service” utt., ievērojami un efektīvi veicina ES vispārējās informācijas politikas uzlabošanu un Eiropas Savienības darba atklātību. Kopīgi ar ieinteresētajām pusēm ES iestādēm ir jāturpina meklēt jaunus veidus, kā pietuvināt Eiropu tās pilsoņiem, veidojot citus informācijas piekļuves un apmaiņas līdzekļus, kas ir ērti lietojami un vērsti uz konkrētiem mērķiem.
Savā pēdējā pārraudzības ziņojumā par valstīm, kas pievienojas ES, Komisija ir norādījusi uz kavēšanos acquis communautaire pārņemšanā vairākās jomās. Ko jūs šajā sakarā domājat par drošības klauzulu piemērošanu, kuras noteiktas pievienošanās līgumos?
Jauno dalībvalstu un visas Savienības interesēs ir nodrošināt pilnīgu gatavību dalībai Eiropas Savienībā. Pārraudzības ziņojums, ko Komisija apstiprināja 2003.gada 5.novembrī, apliecināja, ka visas pievienošanās valstis ir sasniegušas ļoti augstu līmeni tiesību aktu saskaņošanā ar acquis. Kopš tā laika ir panākta būtiska virzība, un darbs joprojām turpinās. Esmu pārliecināta, ka līdz pievienošanās dienai tiks panākta pilnīga tiesību aktu saskaņošana un tā būs vislabāk sagatavotā Eiropas Savienības paplašināšanās kārta. Gadījumā, ja kāda jaunā dalībvalsts neīstenos acquis, Komisijai būs jārīkojas, lai panāktu šīs dalībvalsts saistību izpildi.
Kādus pasākumus jūs ierosinātu veikt, lai nodrošinātu Kopienas noteikumu labāku ievērošanu dalībvalstīs, it īpaši attiecībā uz ES tiesību aktu piemērošanu dalībvalstu tiesiskajā kārtībā?
Ir svarīgi nodrošināt kopienas likumdošanas labāku ievērošanu dalībvalstīs. Sadarbība un dialogs starp Komisiju un dalībvalstīm palīdzētu novērst likumdošanas pārņemšanas problēmas un kavēšanos direktīvu īstenošanā. Lai to panāktu, Komisijai jāuzņemas aktīva loma saziņā ar dalībvalstīm. Būtu lietderīgi izveidot dalībvalstīs vienotus koordinācijas punktus, kas būtu atbildīgi par kopienu tiesību piemērošanu. Nepieciešamības gadījumā Komisijas dienestiem sadarbībā ar valstu varas iestādēm būtu jāizstrādā likumdošanas pārņemšanas grafiki. Būtu lietderīgi arī uzlabot informācijas sniegšanu Komisijai par dalībvalstu pieņemtajiem pasākumiem direktīvu īstenošanā. Šis darbs, iespējams, sekmētos ātrāk, ja direktīvās būtu iekļauta norāde uz Komisijas ģenerālsekretariātu kā centrālo saziņas punktu informācijai par valstu pasākumiem direktīvu īstenošanā. Viens no Komisijas prioritārajiem uzdevumiem ir pārraudzīt direktīvu pārņemšanu dalībvalstu tiesību aktos. Ir svarīgi nepārtraukti un aktīvi uzraudzīt dalībvalstu saistību izpildi. Arī dalībvalstīm būtu jācenšas atvieglot šo pārraudzību. Regulāra datu publicēšana par pārņemtās likumdošanas apjomiem arī varētu labvēlīgi ietekmēt šo procesu.
IV. Demokrātiskā atbildība Eiropas Parlamentam
Kāda, pēc jūsu domām, ir jūsu
atbildība Eiropas Parlamenta priekšā?
Eiropas Parlaments pārstāv dalībvalstu iedzīvotājus. Tā ir
vienīgā iestāde, kas tiek ievēlēta tieši, un tas apstiprina
Komisijas sastāvu kopumā, tādēļ komisāra un visas Komisijas
sastāva atbildībai Eiropas Parlamenta priekšā ir fundamentāla
politiska nozīme. Konstruktīva politiska dialoga pamatā jābūt
augstam sadarbības līmenim starp šīm iestādēm. Sadarbībai
jābalstās uz pamatnolīgumu par attiecībām starp Eiropas
Parlamentu un Komisiju, kurš tika parakstīts 2000.gada 5.jūlijā
un kurā tika noteiktas attiecības starp šīm iestādēm.
Raugoties vienīgi no politiskā viedokļa, vai jūs uzskatāt, ka komisāram, kurš pēc uzklausīšanas ir saņēmis negatīvu vērtējumu, būtu jāatsauc sava kandidatūra?
Ja Parlaments izsaka neuzticību, es pieņemu principu, ka Komisijas priekšsēdētājs varētu lūgt mani atkāpties. Komisijas darbs nevar būt auglīgs, ja Eiropas Parlaments tai neuzticas pilnībā.
Cik svarīga, pēc jūsu domām, ir iestāžu (Komisijas un Parlamenta) sadarbība, un kā jūs šajā sakarā gribētu veidot sadarbību ar Eiropas Parlamentu?
Savstarpēja sadarbība ir svarīga
Eiropas institūciju sistēmas darbībai, jo īpaši lai īstenotu
labas pārvaldības principu. Es pilnībā atbalstu saistības, ko
institūcijas ir uzņēmušās pamatnolīgumā: – darīt zināmu
Parlamentam jaunās Komisijas politisko programmu, kurā iekļautas
ierosinātās pamatnostādnes tās pilnvaru termiņam; – uzturēt
strukturētu dialogu par Komisijas ikgadējas darba programmas
sagatavošanu, ņemot vērā Parlamenta pamatnostādnes un regulāri
ziņojot Parlamentam par Komisijas ikgadējas darba programmas
izpildi; – atbildēt uz Parlamenta pieprasījumiem atbilstoši
Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 192.pantam; – likumdošanas
procesā:
• ņemt vērā Parlamenta pieņemtos grozījumus,
• aizstāvēt Padomē tos Eiropas Parlamenta grozījumus, ko atbalsta
Komisija,
• informēt Parlamentu par notikumiem Padomē, jo īpaši attiecībā
uz Padomes pieņemto kopējo nostāju;
• regulāri ziņot par pasākumiem, kas veikti, atbildot uz
Parlamenta rezolūcijām;
• laikus un pilnībā informēt Parlamentu par tiesību aktu
projektiem un ierosinājumiem (un pirms informācijas sniegšanas
žurnālistiem);
• pilnībā informēt Parlamentu par starptautisku nolīgumu
sagatavošanu, sarunām par tiem un to noslēgšanu;
• regulāri apmainīties ar informāciju ar Parlamenta komitejām, jo
īpaši lai nodrošinātu vajadzīgo informāciju saistībā ar budžeta
un tā izpildes apstiprinājuma procedūru;
• nodrošināt komisāru apmeklējumu Parlamenta sesijās, jo īpaši
kad notiek debates par komisāra kompetencē esošajiem jautājumiem
un, pēc uzaicinājuma, komiteju sanāksmēs.
Ir svarīgi, lai Parlaments efektīvi izmantotu savas pārbaudes
tiesības attiecībā uz Komisijai piešķirto izpildes pilnvaru
realizēšanu (komitoloģija).
Kā jūs konkrēti esat iecerējusi veidot sadarbību savas kompetences jomā ar komisāru un attiecīgajām Parlamenta komitejām? Vai jūs uzskatāt, ka pašreizējā prakse, komisāram un attiecīgajai Parlamenta komitejai apmainoties ar informāciju, ir pietiekama, lai nodrošinātu pārskatāmību?
Es apņemos pienācīgi pildīt
saistības, kas jau ir iekļautas pamatnolīgumā:
• nodrošināt komisāru apmeklējumu komiteju sanāksmēs pēc
uzaicinājuma un cik regulāri vien iespējams. Gadījumos, kad
komisāra klātbūtne nav nepieciešama, nodrošināt vecāka ierēdņa
dalību;
• uzturēt strukturētu dialogu starp komisāru un attiecīgajām
parlamenta komitejām attiecībā uz Komisijas ikgadējas darba
programmas sagatavošanu, ņemot vērā Parlamenta pamatnostādnes, un
nodrošinot regulārus Komisijas ziņojumus par tās ikgadējas darba
programmas izpildi;
• likumdošanas procesā informēt Parlamenta komitejas par
notikumiem Padomē, jo īpaši attiecībā uz Padomes pieņemto kopējo
nostāju;
• sniegt informāciju par to, kā Komisija pilda Eiropas Parlamenta
pieprasījumus atbilstīgi Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 192.
pantam;
• regulāri apmainīties ar informāciju ar Parlamenta komitejām, jo
īpaši nodrošinot vajadzīgo informāciju saistībā ar budžeta un tā
izpildes apstiprinājuma procedūru;
• pilnībā informēt Parlamenta komitejas par starptautisku
nolīgumu sagatavošanu, sarunām un noslēgšanu.
Domāju, ka pamatnolīgums līdz šim ir nodrošinājis nozīmīgu
informācijas plūsmu starp Eiropas Parlamentu un Eiropas Komisiju.
Tā ir būtiska šo iestāžu politiskās sadarbības sastāvdaļa.
V. Komisāres loma un prioritātes amata pilnvaru laikā
Kuras būs jūsu prioritātes
sešus mēnešus ilgajā jūsu pilnvaru laikā?
Tā kā komisāri no jaunajām dalībvalstīm būs pilntiesīgi kolēģijas
locekļi, mana galvenā prioritāte būs pilnībā piedalīties
Komisijas koleģiālajā lēmumu pieņemšanas procesā. Es popularizēšu
Eiropas vērtības un skaidrošu kopienas politikas vecajās un
jaunajās dalībvalstīs.
Kāda, jūsuprāt, ir jūsu loma un pienākumi šajā periodā, it īpaši attiecībā uz sadarbību ar komisāru, kura pārziņā atrodas jūsu paredzamā darbības joma?
Lai palīdzētu jauno dalībvalstu komisāriem iekļauties Komisijas darbā, Komisijas priekšsēdētājs ir nolēmis tos iesaistīt esošo komisāru darbā. Es iesaistīšos komisāra Fišlera darbā. Es pilnībā apzinos, ka komisāram Fišleram ir visa politiskā atbildība par šo jomu. Tomēr es mācīšos no viņa pieredzes un piedalīšos viņa darbībā.
Vai jūs esat kandidāte, un vai jūs esat ieinteresēta uzņemties komisāra amata pienākumus nākamajā Komisijas sastāvā? Ja esat, tad kādā jomā?
Nākamo sešu mēnešu laikā, kad strādāšu ar komisāru Fišleru, es gribētu rūpīgi apgūt Komisijas darba metodes. Tas ļautu man pienācīgi sagatavoties nākamajam darbam, jo vēlos turpināt strādāt komisāres amatā arī pēc sešu mēnešu perioda.
Kādi pasākumi, jūsuprāt, jāveic, lai nodrošinātu vienādas iespējas abiem dzimumiem jūsu pārziņā esošās politikas jomā? Vai jūs esat apsvērusi politikas stratēģiju, un kādi finansiālie resursi un cilvēkresursi ir nepieciešami, lai ieviestu šo koncepciju jūsu darbības jomā?
Pienākums izskaust nevienlīdzību un veicināt līdztiesību starp dzimumiem visās Kopienas darbībās ir iekļauts Eiropas Kopienas dibināšanas līgumā. Vienādu iespēju nodrošināšana abiem dzimumiem nozīmē iekļaut dzimumu līdztiesības perspektīvu visās politikas jomās un visos politikas veidošanas posmos. Lai pārvērstu mērķus un noteikumus konkrētos darbos, ir jāpieliek lielākas pūles. Ir jāturpina uzlabot dzimumu līdztiesības rādītājus. Mums ir jāseko situācijas attīstībai, regulāri gatavojot ziņojumus par to un vērtējot rezultātus. Dzimumu līdztiesības veicināšanai piešķirto līdzekļu iekļaušana budžetā ir svarīga, lai praksē nodrošinātu vienādas iespējas abiem dzimumiem. Ideja ir daudz plašāka: kā budžeta izdevumi kopumā ietekmē mērķi nodrošināt dzimumu līdztiesību? Šajā jomā jau ir panākti uzlabojumi. Daudzās programmās, kas tiek finansētas no ES budžeta, piemēram, struktūrfondos, izglītības un pētniecības programmās, attīstības sadarbībā u.c., ir skaidri norādīta nepieciešamība veicināt dzimumu līdztiesību.
Specifiskie jautājumi
Jautājumi par lauksaimniecību
1. Sadarbība ar Fišlera kungu un
pienākumu sadale
Gatavojos darbam ciešā sadarbībā ar komisāru Franci Fišleru.
Lauksaimniecībā kopienai ir risināmi nozīmīgāki uzdevumi, un tā
man būs lieliska iespēja dziļāk iepazīties ar ES politikām. Tā kā
man nav dots kāds īpašs uzdevums, ideja par darbu tandēmā tiešām
ir laba, – tādējādi varēšu iepazīt Komisijas kolēģiju, pati tajā
strādājot. Sākumā koncentrēšos uz kopējo kolēģijas darbu un īpašu
uzmanību pievērsīšu Eiropas Savienības saiknei ar iedzīvotājiem.
Ir svarīgi, lai cilvēki izprastu ES iestāžu līdzsvaru – Komisija
pārstāv kopienas intereses, Padome pārstāv dalībvalstis, un
Eiropas Parlaments pārstāv ES iedzīvotājus. Mans uzdevums tāpēc
būs izskaidrot, kā šis trīsstūris darbojas un kā šā trīsstūra
pieņemtie lēmumi ietekmēs Eiropas, tostarp Latvijas iedzīvotāju,
dzīvi.
2. Kopējā lauksaimniecības politika un paplašināšanās
Ir vairāki iemesli, kas man ļaus
aizstāvēt Pievienošanās līgumu un tajā atrunātās vienošanās par
lauksaimniecību. Pirmkārt, varu uzskatīt, ka šis līgums ir arī
mans līgums. Tā tas ir, jo es to parakstīju kā savas valsts
ārlietu ministre. Es to nebūtu varējusi parakstīt, ja pilnā mērā
tam nepiekristu. Otrkārt, esmu jau aizstāvējusi līgumu un
skaidrojusi iemeslus, kas ir pamatā sarunu rezultātiem. To darīju
laikā pirms referenduma savā valstī. Kad būšu uzņēmusies savas
jaunās saistības, man nebūs grūti turpināt iesākto, aizstāvot un
izskaidrojot šo līgumu. Treškārt, es atbalstu lauksaimniecības
jomā sasniegto. Es piekrītu, ka dažos aspektos rezultāti pilnībā
neatbilst tam, ko būtu gaidījusi mana valsts. Taču sarunu process
ir došanas un saņemšanas process. Galu galā svarīgs ir kopējais
rezultāts, un tas ir pieņemams kompromiss. Jaunajām dalībvalstīm
rezultāti īpaši apmierinoši ir trijos svarīgos aspektos:
• lauku apvidu attīstība – ir radīti jauni pasākumi, lai
respektētu īpašos apstākļus mūsu lauku apvidos. Turklāt ES
līdzekļu sadalījums norāda uz to, ka manā valstī lielāks uzsvars
liekams uz lauku apvidu attīstību;
• kaut arī tiešie maksājumi tiks ieviesti pakāpeniski, par ko
daudzu jauno dalībvalstu valdības acīmredzami nav sajūsmā,
vienkāršotā shēma ienākuma atbalsta piešķiršanai ļaus mums labāk
sagatavoties KLP īstenošanai. Turklāt tā arī ļaus mūsu
lauksaimniekiem saņemt tiešos maksājumus;
• visbeidzot, un tas ir ļoti svarīgi, lai gan dažkārt, iespējams,
par to aizmirstam, kopējā lauksaimniecības politika un tās
pārdomātā plānošana nodrošina stabilu nākotnes pamatu
lauksaimniecības sektoram gan Latvijā, gan citās jaunajās
dalībvalstīs.
3. Kopējā lauksaimniecības
politika un KLP reforma
Kā jūs vērtējat KLP reformu?
A. 2003.gada KLP
reforma
Reforma, kuru 2003.gadā pieņēma Luksemburgā, ir nozīmīgs solis
kopējās lauksaimniecības politikas attīstībā (KLP), un tai ir
vairākas priekšrocības. Tā:
• nodrošina ilgtermiņa perspektīvu Eiropas lauksaimniecības
nozares attīstībai un tādējādi atbilst galvenajiem principiem,
kas iekļauti ES stratēģijā par ilgtspējīgu attīstību, kas
2001.gada jūnijā tika apstiprināta Gēteborgas Eiropadomē. KLP
reforma ir saskaņota arī ar jauno 25 dalībvalstu ES
lauksaimniecības izdevumu budžetu, kuru 2002.gada oktobrī pieņēma
Briseles Eiropadome;
• vienkāršo likumdošanas un administratīvo sistēmu, aizstājot
daudzos lauksaimnieku ienākuma atbalsta maksājumus ar Vienoto
lauksaimniecības maksājumu. Turpmāk uz visiem maksājumiem tiks
attiecināta prasība ievērot ES standartus vides, pārtikas
drošības un dzīvnieku labturības jomā, kā respektēt jaunos
noteikumus par labu lauksaimniecības praksi un apkārtējās vides
stāvokli. KLP ar to tiks ciešāk sasaistīta ar citām ES
iedzīvotājiem nozīmīgām politikām;
• padara lauksaimniecību konkurētspējīgāku un daudz lielākā mērā
to orientē uz tirgu efektīvākiem atbalsta veidiem. Kopš 1992.
gada KLP no cenu un ražošanas atbalsta politikas ir virzījusies
uz lauksaimnieku ienākuma atbalsta politiku. 2003.gada reforma
pabeidz šo virzību, būtiski samazinot atlikušā tirgus atbalsta
līmeni un lielu daļu pašreizējo ar ražošanu saistīto tiešo
maksājumu apvienojot Vienotā lauksaimniecības maksājuma shēmā.
Lauksaimniecība atkal tiek pakļauta tirgus likumiem: tiks ražots
tas, kas dod lielākus ienākumus tirgū, nevis tas, par ko var
saņemt lielākus atbalsta maksājumus. Paredzēts gādāt arī par to,
lai pāreja no iepriekš piemērotajiem tiešajiem maksājumiem uz
jauno sistēmu notiktu raiti. Vairāki pētījumi par reformas
ietekmi uz 25 dalībvalstu tirgus un lauksaimnieku ienākumiem ir
pierādījuši, ka kopumā KLP reforma uzlabos lauksaimniecības
situāciju dalībvalstīs, jo īpaši jaunajās;
• dalībvalstīm dod lielākas iespējas rīkoties elastīgi un KLP
pielāgot savām vajadzībām. Vienotais lauksaimniecības maksājums
turpmāk kļūs par KLP pamatelementu, taču tiek respektētas
dalībvalstu bažas par iespējamo lauksaimnieku atteikšanos no
ražošanas, tādēļ dalībvalstis atbilstoši vietējai situācijai un
ražošanas specifikai var saglabāt daļu līdzšinējā atbalsta;
• pilnveido lauku attīstības politiku, ieviešot jaunus pasākumus
vides aizsardzības, pārtikas kvalitātes un dzīvnieku labturības
situācijas uzlabošanai un palīdzot lauksaimniekiem izpildīt ES
ražošanas standartus;
• atvēl vairāk naudas lauku attīstības pasākumiem, ieviešot
obligātu visas ES modulācijas mehānismu, ar kuru līdz 2007. gadam
no tiešo maksājumu budžeta uz lauku attīstības pīlāru tiks
pārskaitīti līdz pat 5%;
• rada stingrāku finanšu disciplīnu. Jaunais finanšu mehānisms
ļaus nodrošināt lauksaimnieku tiešā ienākuma atbalsta maksājumu
finansējuma iekļaušanos KLP finanšu perspektīvā.
B. Problēmas nākotnē
ES joprojām ir vairāki ar KLP
saistīti jautājumi, kam ir jārod sekmīgs un pieņemams
risinājums.
• Reformas attiecināšana uz citām nozīmīgām lauksaimniecības
nozarēm. Komisija ir iesniegusi savu priekšlikumu, lai arī
tabakas, olīveļļas un kokvilnas nozares turpmāk iekļautu
vienotajā lauksaimniecības maksājumā. Vasarā Komisija publiskos
savus priekšlikumus par cukura nozari.
• Grozījumi KLP reformas juridiskajos tekstos tā, lai tos varētu
piemērot jaunajām dalībvalstīm. 2002. gada decembrī Kopenhāgenā
ES un desmit kandidātvalstu valstu un valdību vadītāji vienojās
par formulu KLP pielāgošanai jauno dalībvalstu vajadzībām. Šo
vienošanos galvenie ieguvumi raksturojami trijos punktos.
• Īpašs uzsvars likts uz lauku attīstību atbilstoši
tiesību aktu kopumam un īpašiem papildu pasākumiem un
nosacījumiem, kas ir labvēlīgāki par tiem, kurus piemēro esošajām
ES dalībvalstīm.
• Pārejas periods noteikts tiešā atbalsta pasākumu ieviešanai,
lai izvairītos no lauksaimniecības nozares izkropļošanas un dotu
iespēju veikt papildu maksājumus vajadzības gadījumā.
• Tiešos maksājumus ir iespēja izmaksāt pēc vienkāršotās shēmas,
piemērojot vienotā platībmaksājuma shēmu (SAPS), kas savukārt ir
saistīta ar vienotā lauksaimniecības maksājuma shēmu, ko ievieš
KLP reforma. KLP reforma sekmēs jauno dalībvalstu integrēšanos,
nodrošinot vienmērīgāku cenu konverģenci, sekmējot lauku
attīstību un veicinot lauksaimniecības attīstību tirgus virzienā.
Lai palīdzētu jauno dalībvalstu lauksaimniekiem pilnībā izmantot
reformas dotās priekšrocības un nodrošinātu vienlīdzību ar
vecajām dalībvalstīm, Komisija ierosinājusi virkni grozījumu KLP
reformas juridiskajos dokumentos, kuri tagad vēl jāapstiprina
Padomē un Parlamentā.
• Jaunās dalībvalstis arī varēs piemērot vienotā lauksaimniecības
maksājuma shēmas reģionālās piemērojamības principu, ko KLP
reforma piedāvā 15 dalībvalstu ES.
• Vispārēja atbilstība attieksies uz lauksaimniekiem jaunajās
dalībvalstīs, sākot ar 2005. gadu, izņemot gadījumus, kad ir
vienošanās par papildu pārejas periodiem vai kad jaunās
dalībvalstis piemēro vienkāršoto shēmu (SAPS).
• 2003. gada 26. jūnija KLP reformas politiskajā kompromisā
Komisija paziņoja, ka finanšu disciplīna un modulācija nav
piemērojama jaunajām dalībvalstīm līdz brīdim, kamēr tiešie
maksājumi šajās valstīs nav sasnieguši ES līmeni.
Kā sekmēt lauku attīstības politiku jaunajās dalībvalstīs?
Jaunās dalībvalstis ir aicinātas
pilnā mērā izmantot lauku attīstības acquis dotās
iespējas, ieskaitot KLP reformas ieviestos pasākumus, lai
izstrādātu sev pielāgotas programmas. Tām būtu jāsekmē lauku
attīstības mērķu sasniegšana, jābūt pietiekami vienkāršām (jo
programmu izstrādei atvēlētais periods ir īss - 2004.-2006.g.) un
jākoncentrējas uz nelielu skaitu prioritāro pasākumu
(pārstrukturēšanu, standartu izpildi u.c.). Lauku attīstības, arī
ELVGF finansēto pasākumu realizēšanā nākotnē komisija iesaka
maksimāli izmantot no SAPARD, jo īpaši SAPARD aģentūras, gūto
pieredzi. Kipra un Malta izmanto pārējos pirmspievienošanās
atbalsta līdzekļus, lai attīstītu vajadzīgo administratīvo
kapacitāti pēcpievienošanās programmu īstenošanai. Jauno
dalībvalstu īpašā lauku attīstības politikas režīma pamatā
galvenokārt ir Pagaidu lauku attīstības instruments
(TRDI), ko ELVGF garantiju nodaļa finansē, lai atbalstītu
Pievienošanās līgumā paredzētos lauku attīstības pasākumus:
• daļēji naturālas saimniecības, kurās īsteno
pārstrukturēšanos,
• ražotāju grupas,
• tehniskais atbalsts,
Komisija ir aicinājusi izņēmuma kārtā jaunajām dalībvalstīm ļaut
atbalstīt investīcijas, kas ir nepieciešamas Kopienai saistošo
standartu ieviešanai. Šajā mēnesī to apstiprinās Padome.Papildus
10 ELVGF garantiju nodaļas finansētajām programmām lauku
attīstības projektus finansēs arī 9 pirmā mērķa programmas.
4. Lauksaimniecības politika un PTO
Kā jūs vērtējat neveiksmi
Kankunā? Kādus risinājumus jūs piedāvājat, lai panāktu vienošanos
lauksaimniecības jomā?
PTO ministru konferences neveiksme Kankunā ir smaga neveiksme
visiem Dohas plāniem. Tam ir dažādi iemesli, bet ir arī skaidri
riski pasaules ekonomikai. Kas vainojams šajā neveiksmē? Visi.
Tomēr lauksaimniecības jomā Eiropas Savienības ieguldījums,
pateicoties Kopējās lauksaimniecības politikas reformai,
vērtējams pozitīvi. Turklāt Kankunā ministru konferences
priekšvakarā noslēgtais ES un Amerikas Savienoto Valstu līgums
arī bija būtisks ieguldījums. Tomēr attiecībā uz Amerikas
Savienotajām Valstīm tas, ka tika liegta plašāka pieeja
lauksaimniecības un rūpniecības tirgiem pretēji to sākotnējiem
mērķiem, kuri bija plaši, kā arī sarunas par politiski ļoti
jutīgo produktu kokvilnu, vājināja trauslo līdzsvaru. Par 21
valsts grupu sauktās valstis – Brazīlija, Indija, Ķīna,
Dienvidāfrika un 13 Latīņamerikas valstis – izteica ļoti striktu
politisku vēlmi šķietamā Amerikas–Eiropas monopola sakarā. Tās
pauda vēlmi izteikt jaunattīstības valstu viedokli, kā arī
nelokāmi iebilda pret attīstīto valstu lauksaimniecības atbalsta
sistēmām, īpaši nešķirojot lauksaimniecības atbalstu pēc
principa, vai tas kavē vai nekavē tirdzniecību. Runājot par mazāk
attīstītajām valstīm un Āfriku, manuprāt, negatīvās sekas to
tirdzniecības preferenču erozijai mūsu tirgos, kas ir
viennozīmīgas, ja vēl vairāk tiktu samazināta mūsu daudzpusējā
aizsardzība, ir lielākas nekā ieguvumi citās nozarēs. Eiropa bija
ļoti ieinteresēta Kankunas konferences sekmīgā noslēgumā. Tās
nesenā KLP reforma ļāva doties uz Kankunas konferenci ar pilnu
enerģiju un pārliecību. Eiropas pozīcijas vājināšanās ieguldījumu
un konkurences jautājumos nemudināja pārējos dalībniekus
rīkoties. Jo īpaši esmu vīlusies par to, ka Kankunas sanāksme
beidzās bez nekādas vienošanās un pietiekami dziļi nevarēja tikt
apspriestas tik nozīmīgas tēmas kā lauksaimniecība un kokvilna.
Kādi ir nepieciešamie nosacījumi, lai panāktu vienošanos
lauksaimniecības jomā? Vispirms, manuprāt, būtu jāapzinās, ka
viena iespēja ir zaudēta, jo šķiet, ka šobrīd tā jūtas vairums
PTO dalībvalstu. Lielai daļai dalībvalstu jāatsakās no pārmērīgās
nepiekāpības, kas valdīja vēl pirms pāris nedēļām. Joprojām
neskaidra ir Indijas nostāja, un man šķiet, ka šī valsts par savu
pozīciju vēl nav pārliecināta. Šādos apstākļos, manuprāt, ir
svarīgi izmantot nelielo atelpas brīdi (aprīlis–jūlijs) pirms
gada nogalē gaidāmajiem lielajiem politiskajiem notikumiem –
Amerikas vēlēšanām un Eiropas Komisijas sastāva maiņu. Šo brīdi
varētu izmantot, lai pārliecinātos, vai PTO dalībvalstis būtu
gatavas vienoties kaut vai par līguma principiem, nevis par
pilnīgu līguma tekstu, kas ir daudz grūtāk sasniedzams mērķis,
ņemot vērā lauksaimniecības jautājuma sarežģītīibu.
Problēmjautājumus, manuprāt, varētu risināt intensīvās divpusējās
sarunās ar galvenajiem partneriem un censties pilnīgāk izprast
katras puses ierobežojumus. Ja nepieciešams, būtu plānojama PTO
ģenerālpadomes sanāksme Ženēvā ar ministru piedalīšanos, lai
atrisinātu problēmas, kas netika atrisinātas galveno
partnervalstu divpusējās sarunās. Šī būtu optimāla rīcība, lai
2004. gads nebūtu pilnībā jāzaudē.
Jautājumi par zivsaimniecību
5. KZP reformas turpināšana
Kādi ir jūsu priekšlikumi, lai
saglabātu resursus, vienlaikus aizsargājot zvejnieku intereses?
Kādi, jūsuprāt, būtu vēlamie uzlabojumi zivju krājumu
ilgtspējīgas atjaunošanas plānā?
Galvenais instruments, lai uzlabotu resursu saglabāšanu un
apsaimniekošanu, ir Kopējās zivsaimniecības politikas (KZP)
reformā paredzētais apsaimniekošanas (vai vajadzības gadījumā
atjaunošanas) plāns. Sākotnējie Komisijas priekšlikumi attiecās
uz Atlantijas mencu un ziemeļu heka krājumiem, kurus Padome
apstiprināja 2003. gada decembrī. Zivsaimniecības situācijas
uzlabošanai ilgtermiņā ir svarīgi atjaunot arī citus krājumus, jo
īpaši dienvidu heka, Norvēģijas krabju un vairāku sugu jūrasmēļu
sugu krājumus, kas šobrīd vairs nespēj sevi atražot. Šos
priekšlikumus Komisija iesniedza 2003. gada beigās, un šobrīd
kopā ar attiecīgajām dalībvalstīm tie tiek izvērtēti. Jāskatās,
kādus rezultātus zivju resursu atjaunošanā dos dažādām sugām
noteiktie nozvejas ierobežojumi ar vienu trali. Šie plāni būtu
attiecīgi jāpielāgo. Piemēram, mencu krājumu apsaimniekošana
Bretaņas piekrastes ūdeņos, plikšas krājumu apsaimniekošana
Ziemeļjūrā, jūrasmēles krājumu apsaimniekošana Biskajas līcī un
Lamanša kanāla rietumu daļā, kā arī butes jeb jūras zeltplekstes
krājumu apsaimniekošana Ziemeļjūrā un Bretaņas piekrastes ūdeņos
jāintegrē bentālo zivju sugu
pārdomātas apsaimniekošanas shēmā. Tāpat ir jāņem vērā zvejniecības īpatnības Vidusjūrā, kur pārvaldība pēc kopējās pieļaujamās nozvejas (TAC) un kvotām principā nav pielāgota un kur labāk būtu piemērot tehniskus pasākumus un zvejas darbību pārvaldību. Acīmredzama ir arī vajadzība pēc jauna tehnisko pasākumu izvērtējuma (tīklu acu izmēri, aizsardzības zonas), lai vienkāršotu regulas atbilstīgi pārdomātas resursu pārvaldības tiesību aktu kopumam. Iepriekš sacītais attiecās uz tehnisko plānu. Attiecībā uz metodi uzskatu, ka Komisijas priekšlikumi par apsaimniekošanas plāniem un krājumu atjaunošanu izstrādājami sadarbībā ar nozares speciālistiem un citām ieinteresētajām personām. Šajā sakarā domāju, ka būtiska ir reģionālo konsultatīvo padomju (CCR) ieviešana, kas KZP dod jaunu dimensiju. Bez strukturēta un atvērta dialoga starp nozarēm, zinātniekiem un rīkotājiem būs grūti rast līdzsvarotu kompromisu, kurā tiktu respektēti gan ilgtspējīgas resursu apsaimniekošanas, gan nozares ienesīgumu principi, gan zvejniecības sektorā nodarbināto labklājība. Struktūrpolitikas kontekstā KZP reforma tiks papildināta atbilstīgi paredzētajam zivsaimniecības finanšu instrumentam un piekrastes zonu attīstībai. Šim jaunajam instrumentam būtu jāsekmē Regulas (EK) Nr. 2371/2002 noteikumu ieviešana. Šajā regulā izvirzīti mērķi un sīki izstrādātas procedūras, lai garantētu ilgtspējīgu zivsaimniecības resursu izmantošanu atbilstīgi ilgtspējīgas attīstības principam un lai vērā tiktu ņemti vides, ekonomikas un sociālie aspekti. Finansiāli arī būtu jāatbalsta vienas vai vairāku dalībvalstu ierosinātie pasākumi, lai pārorientētu zvejas grūtībās (Kopienas zivsaimniecības līguma ar kādu no trešām valstīm neatjaunošana, resursu izsīkums) nonākušos kuģus, zvejniekus un/vai piekrastes zonas.
6. Uzraudzība, kontrole un īstenošana
Kā jūs uzlabotu kontroles un
īstenošanas pasākumus?
A. KZP ieviešana dalībvalstīs
Efektīvai KZP īstenošanai ir nepieciešama tās pareiza piemērošana
dalībvalstīs. Tām ir jānodrošina spēkā esošo kopienas tiesību
aktu ievērošana visās zivsaimniecības nozares darbībās. Tām
jāveic visi vajadzīgie pasākumi, lai nodrošinātu pienācīgu
kontroli pār minētajām zvejas darbībām savā teritorijā un savos
jūras ūdeņos. Turklāt dalībvalstīm jānodrošina, lai tiktu veikti
pienācīgi pasākumi, tostarp arī sākti tiesas procesi un
piemērotas preventīvas sankcijas pret personām, kuras atbildīgas
par KZP noteikumu pārkāpumiem. Visbeidzot, dalībvalstīm
savstarpēji jāsadarbojas, lai garantētu piemērojamo KZP noteikumu
ievērošanu, sniedzot citām dalībvalstīm attiecīgu palīdzību, jo
īpaši attiecībā uz pārrobežu zvejas darbību kontroli, kā arī
veicot inspekcijas uz zvejas kuģiem (kad Komisija ir pieņēmusi
īpašu kontroles programmu).
B. Komisijas veiktie pasākumi
Atbilstīgi tās līgumā noteiktajiem
pienākumiem Komisijai savukārt ir jānovērtē un jākontrolē, kā
dalībvalstis piemēro KZP noteikumus. Šim nolūkam papildus tās
dienestu rīcībā esošās informācijas izskatīšanai un apstrādei
Komisija organizē inspekcijas dalībvalstīs un starptautiskajos
ūdeņos. Ja tiek konstatēta kopienas noteikumu neievērošana,
Komisijai ir diskrecionāra vara sākt pārkāpumu procedūras pret
attiecīgajām dalībvalstīm. Šobrīd notiek 76 šādas procedūras.
Turklāt Regula Nr. 2371/2002, kas tika pieņemta KZP reformas
ietvaros 2002. gadā, nosaka jaunus pasākumus, lai uzlabotu KZP
piemērošanu, piemēram,
• (16. panta 2. punkts) finanšu palīdzības, kura bija paredzēta
ar Regulu Nr. 2792/1999, apturēšana;
• (23. panta 4. punkts) atskaitījums no dalībvalsts nākotnes
kvotām, ja tā ir pārkāpusi tai piešķirtās zvejas iespējas;
• (26. panta 3. punkts) preventīvu pasākumu piemērošana pret kādu
dalībvalsti, kas nav izpildījusi saistības, kontroles,
inspekcijas un KZP īstenošanas pasākumu jomā, ja atklājas, ka tās
veiktās zvejas darbības varētu nozīmīgi ietekmēt zvejas resursu
saglabāšanu.
2003. gadā tika sāktas divas procedūras – pret Apvienoto
Karalisti un pret Spāniju: – par pienācīgas kontroles trūkumu pār
zvejas darbībām visā nozarē, kā arī par nespēju saukt pie
atbildības par KZP noteikumu pārkāpumiem, kā arī lai piemērotu
preventīvus pasākumus atbilstīgi minētajam 26. panta 3. punktam.
Vēl vienu līdzīgu procedūru Komisija 2004. gadā sākusi pret
Portugāli. Turklāt, lai darītu atklātāku informēšanu par KZP
piemērošanu, Komisija katru gadu publicē progresa ziņojumu
ar informāciju par spēkā esošo noteikumu neievērošanu un
notiekošo pārkāpumu tiesvedību. Tādējādi Komisijas pienākums ir
periodiski pievērst dalībvalstu uzmanību tam, cik ļoti svarīga ir
«uzraudzības un kontroles» sadaļa, lai garantētu vienlīdzīgu
attieksmi pret visiem Eiropas Savienības zvejniekiem un tādējādi
stiprinātu KZP efektivitāti. Visbeidzot, Komisija drīz iesniegs
priekšlikumu izveidot Kopienas Zvejniecības kontroles aģentūru
(Community Fisheries Control Agency), kas organizēs
sadarbību un operatīvo koordināciju dalībvalstu veikto zvejas
darbību kontrolē un inspekcijā, lai labāk nodrošinātu KZP
noteikumu ievērošanu. Visi šie pasākumi tiek veikti, lai
efektīvāk īstenotu KZP noteikumus, tomēr šo noteikumu pareiza
piemērošana vienmēr būs atkarīga no dalībvalstu sadarbības
līmeņa.
7. Ārējie aspekti
Kādas problēmas būtu jāizvirza
kā prioritāras sarunās par zvejas nolīgumiem?
Lai gan neesmu speciāliste zivsaimniecības jautājumos, ir zināms
skaits politiskās darbības pamatprincipu, kas man ir īpaši
svarīgi un kas būtu jāievēro Eiropas Savienības ārējā darbībā
zivsaimniecības jomā. Viens no šiem pamatprincipiem ir noturīgas
attīstības princips, un tas ir īpaši svarīgs mūsu sadarbībā ar
trešām valstīm un jo īpaši jaunattīstības valstīm. Tāpat kā citas
kopējās zivsaimniecības politikas daļas, arī šī nupat ir
pārskatīta, un pat tad, ja Padome šobrīd vēl nav apstiprinājusi
galīgos secinājumus, ar kuriem nosaka galvenos mērķus,
prioritātes un kārtību Eiropas Savienības darbībai attiecībā uz
zvejas nolīgumiem ar finanšu kompensāciju, Parlaments ir skaidri
izteicis savu nostāju un atbalstījis Komisijas analīzi un tās
priekšlikumus. Tādēļ uzskatu, ka ceļš jau ir norādīts un turpmāk
Eiropas Savienībai, vienlaikus aizstāvot Kopienas intereses visā
nozarē, vajadzēs strādāt, lai panāktu noturīgu zivsaimniecību
visur, kur vien ir tās intereses. Esmu arī pārliecināta, ka šo
divkāršo mērķi var sasniegt, ja savās divpusējās attiecībās
nākotnē Kopiena koncentrē savu rīcību uz 4 galvenajām
jomām:
(1) uzlabot zinātniskās un tehniskās zināšanas par attiecīgajām
zvejas zonām;
(2) stiprināt visus pasākumus, kas ļauj efektīvi cīnīties ar
nelikumīgo, neregulēto un neatrunāto nozveju;
(3) īstenot atbildīgu zvejas politiku visos līmeņos, tostarp
reģionālā vai apakšreģionālā līmenī;
(4) attīstīt privāto sektoru, kas būtu ekonomiski un sociāli
dzīvotspējīgs un efektīvs. Papildus šiem 4 virzieniem Kopienai
arī jāpievērš uzmanība, lai tās iniciatīvas:
• būtu saskaņotas ar visām pārējām – tirdzniecības, vides un
sociālo politiku attiecībās ar trešajām valstīm un jo īpaši
attīstības sadarbībā ar ĀKK valstīm,
• ievērotu principu, ka zivsaimniecības sektoriālās politikas
nododamas attiecīgo piekrastes valstu pārvaldībā.
Šie divi elementi ir būtiski svarīgi Eiropas Savienības dialogam
un tās rīcības efektivitātei. Šķiet, ka Komisijas ierosinātajām
vadlīnijām, kuras, kā jau minēju, atbalsta arī Eiropas Parlaments
– gan tā Attīstības komisija, gan Zivsaimniecības komisija, būtu
jāsniedz atbilde uz šo jauno izaicinājumu, piedāvājot
pakāpeniskus pārveidojumus iepriekšējās komerciālās vienošanās
par partnerības nolīgumiem.
Kā jūs veicinātu Eiropas Parlamenta iesaistīšanos sarunās?
Zinu, ka šis jautājums bieži atkārtojas, un tā atkārtošanās nozīmē, ka Eiropas Parlaments uzskata, ka tas nav pietiekami iesaistīts sarunās par zvejas nolīgumiem. Neskaršu ne līgumu noteikumus un pašreizējo konstitūcijas projektu, ne esošo institucionālo struktūru. Tā kā Komisija pārstāvēs Eiropas Savienību starptautiskajās attiecībās zivsaimniecības jomā, neesmu pārliecināta, vai pareizi tiek izprasta katras iestādes loma un uzdevumi. Operatīvajā līmenī un jo īpaši zivsaimniecības jomā Romāno Prodi un Nikola Fontēna 2000. gada decembrī kopīgi uzņēmās saistības un precīzi noteica kārtību, kā Eiropas Parlamentam tiks nosūtīta informācija par starptautiskiem nolīgumiem un kā Eiropas Parlaments tiks iesaistīts. Kopš tā laika Fišlera kungs un Komisijas dienesti ir rīkojušies atbilstoši šīm saistībām, vienlaikus saglabājot starptautisku sarunu veiksmīgai risināšanai nepieciešamo enerģiju un dinamiku. Informācija ir bijusi plaša, dažkārt par lieliem nolīgumiem pat ļoti detalizēta. Ticiet man, vienīgais ierobežojums ir bijis tāds, ka nedrīkst skart Komisijas un tādējādi ES spēju veikt sarunas tai piešķirtā mandāta robežās. Esmu pārliecināta, ka šo sadarbību jāturpina attīstīt uz pašreizējiem nosacījumiem, ņemot vērā arī jaunus ieteikumus. Es pievērsīšu īpašu uzmanību tam, lai mūsu attiecības tiktu stiprinātas un, netraucējot pašu sarunu procesu, jūsu iestāde pilnībā būtu informēta par darba gaitu divpusējās un daudzpusējās sarunās nākotnē zivsaimniecības jomā.
8. Budžets un finanšu plāns
Zivsaimniecības komiteja atbalsta tādu KZP, kas ir efektīva un pienācīgi darbojas. Kādas budžeta prioritātes jūs izvirzītu, lai šo
mērķi sasniegtu paplašināšanās
kontekstā?
Kopiena 2002. gada decembrī ir pieņēmusi tālejošu kopējās
zivsaimniecības politikas reformu, kura būs jāīsteno vienlīdz
stingri un ar tādām pašām prasībām arī jaunajās dalībvalstīs pēc
to pievienošanās. No otras puses, paplašināta Eiropa nozīmē
Kopienas ūdeņu paplašināšanos un tādējādi vēl lielāku Eiropas
Savienības atbildību par zivsaimniecības resursu pārvaldību gan
Eiropā, gan ārpus tās robežām. Tas nozīmē arī vēl plašāku
zivsaimniecības nozari, kur Kopienai atbilstīgi līgumam ir
pienākums nodrošināt pienācīgu dzīves līmeni, ievērojot resursu
noturīgu izmantošanu. Tas ir nozīmīgs izaicinājums, un pirmo
divdesmit kopējās zivsaimniecības politikas īstenošanas gadu
pieredze liecina, ka nav viegli uz to atbildēt un ka vēl ir daudz
darāmā. Šeit arī slēpjas visa 2002. gada decembra reformas
būtība. Eiropas Parlamenta Zivsaimniecības komisija vienmēr ir
atbalstījusi šo politiku, iespēju robežās aicinot Budžeta
komisiju piešķirt vajadzīgos finanšu un cilvēkresursus. Pēdējais
pierādījums tam ir nesenie Langenhāgenas kundzes sagatavotie
atzinumi par ikgadējo politisko stratēģiju 2005. gadam un finanšu
plānu pēc 2006. gada. Es lielā mērā piekrītu šajos divos
atzinumos izteiktajiem apsvērumiem. Politiskā prioritāte pati par
sevi nav nekas, ja tai neseko tās īstenotāju reāla apņemšanās un
ja netiek piešķirti pienācīgi finanšu resursi. Kopumā, man šķiet,
jo īpaši ņemot vērā paplašināšanos, budžeta prioritātes, ko
Komisija ierosinājusi gan 2005. gadam, gan laika posmam pēc 2006.
gada, ir orientētas pareizajā virzienā. Tās paredz:
• atbalstu jauno dalībvalstu zivsaimniecības nozares
strukturāliem pielāgojumiem, lai tās varētu pakāpeniski panākt
konkurētspēju un pilnīgi un ātri ieviest Kopienas acquis.
Šajā sakarā arī es vēlētos, lai nākotnē vispirms tiktu ņemtas
vērā reformas sociāli ekonomiskās sekas, jo īpaši sugu
atjaunošanas plānu ieviešanas sekas. Zivsaimniecības Vadības
finanšu instrumenta pārskatīšana laika posmam no 2007. līdz 2013.
gadam varētu būt tam laba iespēja, ļaujot paplašināt sociāli
ekonomiskos pasākumus un labāk ņemt vērā dažādošanas
vajadzības;
• pastiprinātu atbalstu KZP pamatuzdevumu – resursu saglabāšanai
un zinātniskās informācijas uzlabošanai, dialoga stiprināšanai
starp visiem dalībniekiem šajā nozarē un taisnīgas un efektīvas
kontroles sistēmas ieviešanai. Īpaši svarīgi tas ir jaunajām
dalībvalstīm pie jūras, kurām steidzami jāsasniedz vēlamais
līmenis;
• vairākās jaunajās dalībvalstīs ir nozīmīga akvakultūras nozare
un pārstrādes rūpniecība, kam būs vajadzīgs atbalsts, jo īpaši
lai panāktu atbilstību sanitāro un vides normu līmenim;
• visbeidzot, man šķiet svarīgi, lai 25 dalībvalstu Eiropai būtu
tās vēlmēm atbilstoši līdzekļi starptautiskajā līmenī – gan
reģionālās zivsaimniecības organizācijās, lielos starptautiskos
diskusiju forumos par noturīgas attīstības jautājumiem, gan kā
jaunattīstības valstu privileģētam partnerim to resursu noturīgā
izmantošanā saskaņā ar zvejas nolīgumiem.
Eiropas Parlamenta informācija