Nevar piespiest mīlēt Raini
Rakstniece Marina Kosteņecka intervijā “Latvijas Vēstnesim”
“Baidos, ka cittautiešiem pēc 1.maija šeit izdevīgāk būs apgūt angļu, nevis latviešu valodu. Latviešu valodas vilciens ir aizgājis,” uzskata Marina Kosteņecka Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
– Vai, jūsuprāt, naturalizācija
spēs nodrošināt integrāciju, kā šobrīd mijiedarbojas šie abi
procesi?
– Naturalizācija spētu to nodrošināt, ja
netiktu īstenota piespiedu kārtā. Mūsu politiķi izdarīja pirmo
kļūdu, kad pēc neatkarības atjaunošanas deguna priekšā tika
nolaists šlagbaums par pilsonības iegūšanu tiem nepilsoņiem, kas
referendumā balsoja par Latvijas neatkarību. Tas viņus emocionāli
ļoti aizvainoja, aizskāra labākajās jūtās. Tai brīdī daļa lojālo
cittautiešu, kuri pat labi pārvaldīja valsts valodu, izbrauca no
valsts. Tie bija cilvēki ar izglītību, prāta potenciālu,
smadzenēm, kas tika pieprasīti citur. Tādējādi šeit palika daudz
tādu, kas nebūt nebija gatavi integrēties. Es jau toreiz par to
brīdināju, taču latviešiem kļuvu lielais ienaidnieks, kas “tagad
parādījis savu viltus dabu un aizstāv krievus”.
Šeit palika arī cittautieši, kuri bija lojāli, taču jutās
aizvainoti par valsts attieksmi. Beidzot, kad naturalizācijas
logi pēc lielām, lielām kaujām tika atvērti, iznāca, ka
jānaturalizējas piespiedu kārtā, obligāti. Ar pistoli pie muguras
neviens nekļūst ne par pilsoni, ne par nepilsoni. Tādējādi šie
cilvēki kādu brīdi palika it kā neitrālā joslā starp latviešu
kopu un tiem, kurus atmodas laikā saucām par interfronti. Bet ar
laiku, sevišķi tad, kad tur parādījās Jānis Jurkāns, viņi
nosliecās uz bitēm. Tā latviešu politiķi panāca, ka šobrīd
tie krievi, kas nav naturalizējušies, uzskata, ka viņus piespiež
to darīt. Līdz ar to cilvēki naturalizējas vai nu aiz vēsa
aprēķina, vai arī ieņem nostāju: es neļaušu sevi pazemot un
piespiest naturalizēties, ja varu te mierīgi dzīvot ar zilo pasi,
tad labāk parādīšu Eiropai, kā te tiek pārkāptas manas
cilvēktiesības. Tādēļ Eiropai naturalizācija zināmā mērā ir tāda
Potjomkina sādža. Nevar cilvēku piespiest mīlēt Raini, nevar
cilvēku piespiest mīlēt Latviju.
– Vai naturalizācijas neveiksmi, pat neiespējamību, jau
pamatos nenosaka pamatnācijas niecīgais skaitliskais pārsvars pār
cittautiešiem?
– No zemes virsas pazūd arī skaitliski daudz lielākas tautas. Cik
tuva vai tāla šāda nākotne ir latviešiem? Uzskatu, ka tas pats
draud arī krieviem Krievijā, kur nāk virsū Vidusāzija, Ķīna,
arābu pasaule. Pasaule mainās. Cita lieta – cik tālā nākotnē tas
notiks. Šobrīd, ja gribam, lai pēc iespējas ilgāk pastāv latviešu
tauta ar šo unikālo kultūru, ar šo unikālo valodu – es
neglaimoju, to atzīst arī krievu ievērojamākie valodas pētnieki
–, politiķiem jāmācās spēlēt šahu. Proti, ar nepārdomātajiem
soļiem 90.gadu sākumā pašu rokām tika savilkta malka ugunskuram,
kurā latviešu nācija tagad var sadegt.
Šodien mēs ejam Eiropā, kur galvenā nebūs krievu, bet gan angļu
valoda. Baidos, ka cittautiešiem pēc 1.maija šeit izdevīgāk būs
apgūt angļu, nevis latviešu valodu. Latviešu valodas vilciens ir
aizgājis. Un vaina primāri ir tajā, ka skolās šim nolūkam nebija
sagatavoti kadri, kas spētu mācīt latviešu valodā. Tas sakāms arī
par krievu bērnudārziem. Kamēr latviešu valoda netiks tieši
aiznesta līdz krievu bērnam, tikmēr nebūs īstenojama ne
naturalizācija, ne integrācija uz brīvprātības pamatiem.
Ir arī jautājums: vai patiesi latvieši grib, lai krievi
integrējas? Vajag pašiem sev godīgi to pateikt. Ja gribam
integrāciju, tad jāgādā par nacionālo politiku, lai būtu
latvieši, kas māca krieviem latviešu valodu. Ja negribam, – to
arī es saprastu. Būdama krieviete, kura mīl šo zemi un jūtas tai
parādā, es nekad nespēšu izjust to saviļņojumu, ko Dziesmu
svētkos izjūt latvietis. Man ir citi gēni. Cita lieta – mana
lojalitāte, mana cieņa, mīlestība pret šo valsti, es nekad
neasimilēšos. Krievi satraucas par asimilēšanos, taču tas nav
iespējams – ir dažādas asinis, mentalitātes. Bet pieļauju, ka
latvieši pat pamatoti baidās no šīs integrācijas – ka būs daudz
krievu ar savu mentalitāti, kas vadīs iestādes, ieņems augstus
amatus, neizjutīs latviešu kultūru. Tādēļ godīgi jāpasaka – vai
latvieši grib vai negrib, lai krievi integrējas.
– Runājot par milzu ažiotāžu radījušo izglītības reformu, –
kur īsti slēpjas konflikta būtība?
– Pirmkārt, piespiedu
principā. Otrkārt, kā jau teicu, kļūdās, kas tika pieļautas jau
no paša sākuma, nenodrošinot kadrus krievu skolās, kas spētu
pasniegt fiziku, matemātiku latviešu valodā. Tādēļ pilnīgi
saprotama un loģiska ir krievu skolēnu vecāku pretestība. Viņi
var būt pat pilnīgi apolitiski, bet, ja viņu bērnu pēkšņi padara
konkurētnespējīgu... Tas ir pilnīgi pretēji uzskatam, ka
izglītības reforma nodrošinās krievu bērnu konkurētspēju, jo
daudzi, tie, kurus reforma skars tūlīt, šobrīd nebūs spējīgi
nokārtot valsts eksāmenus. Pēc tam šis skolēns nevarēs iestāties
augstskolā. Lūk, te ir saprotams, ka kaķene par savu kaķēnu
uztrauksies. Tas stāv pāri politikai, tā ir tā kļūda.
Cita lieta, ka vienmēr būs tādi, kas šo reformu sabotēs tīri
politiski, lai palielinātu Krievijas ietekmi Baltijā. Cita lieta
– cik tajā ešelonā būs pasažieru. Vai tie būs tikai Alfrēds
Rubiks, Jakovs Pliners vai vēl kāds, kurus apmaksā par politisku
sabotāžas uzturēšanu šeit, vai tur būs arī izmisušie vecāki un
viņu bērni, tas ir atkarīgs no tā, kādu politiku piekops šī
valsts. Tas atkal ir jautājums par to, vai tiešām ir gribēšana
mācīt latviešu valodu vai tikai atriebība par 50 gadus ilgo
piespiedu mācīšanos krievu valodā padomju laikā. Kamēr nebūs
skaidras nostājas, miera šajā zemē nebūs.
Taču no izglītības reformas nav jāatkāpjas, jo tad tūlīt sekos
jaunas prasības – otrā valsts valoda, pilsonības nulles varianta
ieviešana. Bet izglītot bērnus latviešu valodā jāsāk jau
pamatskolā ar atbilstoši sagatavotiem pedagogiem. Tad problēmu ar
valsts valodu izglītībā nebūs.
Eiropai noteikti interesē tirdzniecības sakari ar Krieviju,
vismaz no biznesa interešu viedokļa Eiropai ir izdevīgi, ka šeit
atrodas krievi, kuri pārzina apstākļus, prot krievu, latviešu un
angļu valodu. Tādēļ arī Eiropa neatbalstīs krievu piespiedu
padzīšanu no Latvijas, kā to sludina Aivars Garda.
– Kā jūs komentētu šo radikālo, piemēram, Aivara Gardas
atbalstīto, ideju par pakāpenisku vismaz to cittautiešu
repatriāciju, kuri nav mierā ar Latvijas iekšpolitiskajām un
ārpolitiskajām pamatnostādnēm?
– Kamēr paši latviešu
politiķi nepateiks, ka Aivars Garda ir provokators, nevis
radikālis, tikmēr paši piemetīsim malku ugunskuram, kurā
konflikts nevis gruzdēs, bet liesmos. Varu pateikt: vienlaikus
“Neatkarīgajā Rīta Avīzē” un “Dienā” parādījās latviešu
žurnālistu raksti, kas aicināja patiesi izvērtēt izglītības
reformu – vai tā tiešām ir vērsta uz krievu bērnu konkurētspējas
veicināšanu vai tā ir tikai revanšs, atmaksa. Ziniet, cik
pozitīva bija krievu auditorijas, kura it kā latviešu avīzes
nelasa, reakcija! Tos laikrakstus deva no rokas rokā – beidzot
latvieši mūs sapratuši! Taču – cik man ir nepieņemami, piemēram,
ļimonovieši, tik pat – arī Aivars Garda. Taču tas ir jāpasaka
nevis man vai žurnālistam Nikolajam Kabanovam, ar kuru man ir
ļoti maz kā kopīga, izņemot tautību, bet gan pašiem latviešiem.
Kad tas notiks, no lielā ugunskura daži baļķi izkritīs.
Repatriācija ir laba lieta, ja krievi paši vēlas izbraukt. Ir
krievi, kas grib to darīt, taču pagaidām Krievija nespēj
nodrošināt normālus materiālos apstākļus atbraucējiem. Vēl vairāk
– Krievija nav ieinteresēta no šejienes izvest savus tautiešus.
Krievijas politiķiem ir izdevīgi, lai šeit būtu tā piektā
kolonna. Turklāt tie krievi, kas ir aizbraukuši, arī uzskatot, ka
latvieši ir fašisti, no turienes raksta: kāda kļūda, ka tā
izdarījām – šeit, Krievijā, mūs uzskata par fašistiem, Krievija
mūs nepieņem kā savus bērnus. Šī ziņa atnāk šurp.
– Cik lielā mērā Latvijas krievi apzinās, ka ar viņiem politiski
manipulē?
– Krievu cilvēks nav dumjš, viņš to labi
saprot. Tāpēc vien, ka tā ir manipulācija, nestāv mašīnas rindā
pie Krievijas robežas. Atšķirībā no dažām Vidusāzijas valstīm te
nevienu krievu nešauj un nekar. No bijušajām Vidusāzijas
republikām gan ir milzīgs krievu atplūdums, taču tur nezin kāpēc
Krievija par krievvalodīgo tiesībām neceļ lielu trauksmi. Tas
vēlreiz apliecina, ka Krievijai ir stratēģiski svarīgi šeit
atstāt savu piekto kolonnu. Taču daudzi krievi šeit dzīvo daudzās
paaudzēs, un ir tikai saprotami, ka viņi mēģina aizstāvēt savas
intereses, piemēram, attiecībā uz pašvaldību vēlēšanām. Taču, ja
viņiem liegta iespēja kaut ko ietekmēt kaut vai pašvaldības
līmenī, tas dod iedvesmu vērsties pie lielās mātes Krievijas pēc
palīdzības. Tajā pašā laikā – ne tā māte grib viņus uzņemt, ne
arī viņi paši grib turp braukt. Tādējādi ir loģiski, ka tik, cik
viņi varēs izspiest, lai Krievija un Eiropa viņus aizstāv šeit,
tik arī centīsies izspiest.
– Var saprast, ka dažādām manipulācijām ļaujas vienkāršie ļaudis
gan šeit, gan Krievijā. Taču kā jūs saprotat Krievijas
inteliģences pārstāvju grupas nesen rakstīto protesta vēstuli par
krievvalodīgo apspiešanu Latvijā?
– Es pilnīgi
nepiekrītu tam, kas tajā bija rakstīts. Taču tā vēstule varēja
tapt no visas sirds. Zinu, ka informācija, kuru viņi saņem, nav
tā, kuru dod “Latvijas Vēstnesis”. Viņi lasa “Čas”, “Vesti
sevodņa”, labākajā grandījumā – “Telegraf”, arī Krievijas presi.
Ja es dzīvotu Krievijā, iespējams, arī domātu tāpat. Es šos
rakstniekus, kas parakstījuši šo vēstuli, pazīstu. Informācija,
kura līdz viņiem nonāk, liek uzskatīt, ka krievus tiešām pazemo,
ka te ir fašisti. Nu, kāpēc Latvijas puse tiesas spriedumu
Vasilija Kononova prāvā nevarēja ielikt internetā krievu valodā
kādā krievu portālā, kur būtu skaidri pateikts, par ko Vasiliju
Kononovu tiesāja? Lai visi zinātu, ka viņu netiesāja par to, ka
viņš bijis sarkanais partizāns, kurš cīnījās pret fašismu.
– Tomēr minētie Krievijas inteliģenti varēja apzināties, ka
informāciju vismaz lielākajos Krievijas plašsaziņas līdzekļos
kontrolē Kremlis.
– Tā ir traģēdija, ka Krievijā preses
brīvība ir beigusies pagājušā gadsimta beigās līdz ar Vladimira
Putina nākšanu pie varas. Tādēļ tāda rakstnieku vēstule, kāda
parādījās, varēja parādīties. Taču alternatīva informācija,
piemēram, Aleksandra Jakovļeva vai Jurija Afanasjeva viedoklis
par šiem procesiem, nekur neparādīsies.
– Cik vispār krievi kā lielas nācijas pārstāvji ir psiholoģiski
spējīgi pieņemt Latvijas neatkarību kā patstāvīgu un ilgstošu
lielumu?
– Psiholoģiski krievam to pieņemt ir ļoti
grūti. It sevišķi brīdī, kad bruka impērija, valdīja sajūta, ka
krievi ir mūžīgie atbrīvotāji, kas atbrīvojuši Sibīriju,
Vidusāziju, Baltiju... Kāpēc man ir tā manas tautas vainas
sajūta? Man palaimējās latviešu tautu iepazīt no iekšienes, no
visvienkāršākā cilvēka. Kā rakstniece esmu bijusi tik daudzos
kontaktos ar latviešiem... Krievs, kurš to nav izbaudījis un kurš
baudīs tikai Jura Dobeļa vai Pētera Tabūna runas, arvien vairāk
noskaņosies: mēs esam vareni, mums ir tanki, armija, un šitie
mazie vēl atļaujas te vaukšķēt... Nebūs integrācijas, kamēr šo
krievu spiedīs mīlēt Raini, spiedīs mīlēt latvieti, kamēr viņš
nespēs iemīlēt Latviju, redzēt to citādu nekā Tabūns un
Dobelis.
– Pēdējā laikā izskan frāzes, ka sākusies interfrontes otrā
atmoda, ka, pateicoties ažiotāžai ap izglītības reformu,
izveidojusies jauna Latvijai un latviešiem naidīga paaudze. Vai
ir pamats šādiem apgalvojumiem?
– Diemžēl esmu spiesta
tam piekrist. Ir izaugusi jauna paaudze, kuru latvieši paši
palaiduši garām. Savulaik tika pateikts: jūs neesat pilsoņi un
neesat tiesīgi dienēt Latvijas armijā, izjust šo zemi kā savu.
Tādēļ tas jaunietis arī izaudzis ar apziņu – tev nav tiesību
mīlēt šo zemi. Taču nekādā ziņā nevaru teikt, ka sākusies
interfrontes atmoda. Drīzāk to var saukt par revanšu.
– Kādu jūs prognozējat starpnacionālo attiecību veidošanos valstī
pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā?
– Tie krievi,
kas būs biznesspējīgi, jaunā paaudze, skatīsies uz rietumiem. Arī
latvieši darīs to pašu, jo cilvēka – nevis latviešu vai krievu, –
bet cilvēka dabā ir meklēt, kur labāk. Latvietis vēl apraudās
savas pastalas un savas dainas, pirms brauks uz rietumiem, bet
par krievu vispār nav ko runāt. Viņam, ja bizness būs saistīts ar
Eiropu, tāda Latvija būs tikai guļamvagons. Līdz šim bija
plackartvagons, bet tagad – mīkstais guļamvagons, ar kuru viņš
brauks uz gaišo nākotni.
Cik lielā mērā saglabāsies
latviskums latviešiem, tā daudzējādā ziņā ir jūsu problēma un
jūsu uzdevums.
– Divkopienu valsts iezīmes Latvijā saglabāsies?
–
Diemžēl izskatās, ka jā. Tomēr tikai de facto, kultūras
līmenī. Taču tas, ko šobrīd vajag nodrošināt, piemēram,
nepiekāpjoties spiedienam par otru valsts valodu, ir – nepieļaut
to de iure. Tas ir politiķu uzdevums.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv