Eiropas nauda un Latvijas izaugsme
Investīcijas ir tautsaimniecības attīstības motors. Šai nepārprotamajai atziņai nav alternatīvas. Tāpēc likumsakarīgi, ka Pievienošanās līgumam Eiropas Savienībai (ES) ir īpašs pielikums par finanšu piešķīrumiem no ES fondiem laika posmam no 2004. līdz 2006.gadam desmit jaunajām dalībvalstīm, t.sk. arī Latvijai.
Finansiālais
atbalsts
Latvijai kā ES kandidātvalstij
Starptautiskā lidosta “Rīga”, tās izveidē ieguldīta arī Eiropas Savienības atbalsta programmu nauda Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Eiropas Savienības dalībvalstis bija solidāras jautājumā, ka valstīm, kas drīzumā pievienosies ES, jāsniedz ievērojama finansiāla palīdzība. Tas nepieciešams, lai pārvarētu atpalicību pirmām kārtām ekonomikas vārgajos iecirkņos. Latvijai šādi sāpju punkti bija nepietiekami attīstītā infrastruktūra, lauksaimniecības zemā efektivitāte, būtiskās atšķirības reģionu, it sevišķi Latgales, sociāli ekonomiskā brieduma līmenī. Tieši šinīs virzienos pirmām kārtām tika piešķirti līdzekļi no ES atbalsta programmām PHARE, SAPARD, ISPA.
Saskaņā ar PHARE programmu
līdzekļi investīcijām un citiem pasākumiem piešķirti, jau sākot
ar 1992.gadu. Atvēlētie līdzekļi tika ieguldīti daudzveidīgos
projektos, piemēram, vienotas sistēmas izveidē valsts valodas,
kultūras un citu jomu apguvei iedzīvotājiem, kuru dzimtā valoda
nav latviešu, muitas un sanitārās robežinspekcijas
infrastruktūras attīstībā ostās un uz dzelzceļa, organizētās
noziedzības efektīvā novēršanā, kontrolē un apkarošanā, Latgales
un Zemgales uzņēmējdarbības un cilvēkresursu attīstības
atbalstam. Īpaši lauksaimniecības efektivitātes kāpinājumam
virzītas SAPARD programmas investīcijas. Īstenotas 6
apakšprogrammas: lauksaimniecības tehnikas, iekārtu un būvju
modernizācija; lauku ekonomikas dažādošana; lauksaimniecības un
zivsaimniecības produkcijas pārstrādes un mārketinga
pilnveidošana; lauksaimniecības zemju apmežošana; lauku
infrastruktūras uzlabošana; apmācība. ISPA fonda investīcijas
atbalsta Latvijas transporta attīstību un vides aizsardzības
pasākumus (“Via Baltica” ceļa posmā Ādaži–Inčupe rekonstrukcija;
Rīgas lidostas jaunā pasažieru termināļa būvniecība;
Austrumlatgales sadzīves atkritumu apsaimniekošana Ludzas un
Rēzeknes rajonā; Rīgas, Ventspils, Jelgavas, Jūrmalas
ūdenssaimniecību projekti u.c.).
Latvijai iestājoties Eiropas Savienībā, minēto programmu
ikgadējie piešķīrumi, kas domāti kandidātvalstīm, tiks
pārtraukti. Saprotams, turpinās īstenot iesāktos projektus. Šai
sakarībā pirmsiestāšanās palīdzība pēc PHARE, SAPARD un ISPA
programmām 2004.gadā būs 99,1 miljons eiro, 2005.gadā – 85,9
miljoni eiro, bet 2006.gadā – 52,3 miljoni eiro. Šo programmu
pēcteči jaunajās dalībvalstīs būs ES struktūrfondi un Kohēzijas
fonds.
ES struktūrfondu
atbalsts un Attīstības plāna kritēriji
No 2004.līdz 2006.gadam Latvijai būs pieejams šādu četru ES struktūrfondu finansējums: Eiropas Reģionālās attīstības fonds – 369 miljoni eiro, Eiropas Sociālais fonds – 139 miljoni, Eiropas Lauksaimniecības virzības un garantiju fonds – 93 miljoni, Zivsaimniecības vadības finansēšanas instruments – 24 miljoni eiro. Šo finansējumu mērķis – sekmēt Eiropas Savienības reģionu izlīdzināšanu. Noteikts, ka katram projektam, kam piešķirts minētais atbalsts, 25% no kopējās investīciju summas jāsedz no valsts vai pašvaldību budžetiem. Rezultātā trijos gados kopējais iespējamais finansējums Latvijas iestādēm un uzņēmumiem būs 846 miljoni eiro, no tiem 626 miljoniem eiro avots būs ES struktūrfondi, 220 miljoniem – Latvijas valsts konsolidētais kopbudžets.
Salīdzinājumam – 2003.gadā
nefinanšu investīciju kopējais lielums pēc vērtējuma bija ap 1390
miljoni eiro. Ja finansējuma summai no ES struktūrfondiem
pieskaitītu Kohēzijas fonda un pirmsiestāšanās programmu
piešķīrumus, tad ES kopējais finansiālais atbalsts trijos gados
varētu sasniegt 1580 miljonus eiro. Jau tagad tiek prognozēts, ka
no šīs ievērojamās summas labi ja tiks apgūti 80% atvēlēto
līdzekļu. Optimistiski varam lēst, ka ES finansiālais atbalsts
tuvākajos trijos gados palielinās nefinanšu investīcijas Latvijas
tautsaimniecībā ik gadu par aptuveni 30%. Zīmīgi, ka šis
atbalsts, rēķinot uz vienu iedzīvotāju, Latvijā aptuveni divas
reizes pārsniegs attiecīgo rādītāju vidēji visām desmit jaunajām
ES dalībvalstīm.
Latvijai pieejamo ES struktūrfondu finansējumu pa gadiem redzam
tabulā.
Struktūrfondu finansējumu varēs saņemt tikai tie investīciju
projekti, kas atbilst Latvijas Attīstības plāna prioritātēm. To
nostiprina arī finansiālā atbalsta sadalījums.
1.prioritātei – līdzsvarotas attīstības veicināšanai piešķirti
269 miljoni eiro, kas paredzēti šādiem pasākumiem: vides un
tūrisma infrastruktūras uzlabošanai; pieejamības un transporta
sistēmas attīstībai; informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
attīstībai; izglītības, veselības un sociālās infrastruktūras
attīstībai.
Mazāka summa (209 miljoni eiro) te dalīta 2.prioritātei –
uzņēmējdarbības un inovāciju veicināšanai. Tās galvenie pasākumi:
atbalsts inovāciju attīstībai; uzņēmējdarbības infrastruktūras
attīstība; mazās un vidējās uzņēmējdarbības atbalsta pasākumu
stiprināšana; pieeja finansējumam maziem un vidējiem uzņēmumiem;
atbalsts valsts pētījumiem.
175 miljoni eiro paredzēti 3.prioritātei – cilvēkresursu
attīstībai un nodarbinātības veicināšanai. Tā ietver šādus
pasākumus: nodarbinātības veicināšana; izglītības un
tālākizglītības attīstība; sociālās izstumtības apkarošana.
Aptuveni līdzīga summa – 170 miljoni eiro – atvēlēta
4.prioritātei – lauksaimniecības un zivsaimniecības attīstības
veicināšanai. Šī daudziem jo daudziem Latvijas iedzīvotājiem
likteņnozīmīgās prioritātes
1.apakšprioritāte virzīta uz lauksaimniecības un lauku attīstības
veicināšanu ar šādiem mērķtiecīgiem pasākumiem: investīcijas
lauksaimniecības uzņēmumos; atbalsts jaunajiem zemniekiem;
lauksaimniecības produktu pārstrādes un mārketinga uzlabošana;
lauku teritorijas adaptācijas un attīstības veicināšana;
mežsaimniecības attīstība; vietējās kapacitātes attīstīšana,
atbalstot ilgtspējīgas lauku kopienas; apmācība.
2.apakšprioritāte – ilgtspējīgas zivsaimniecības attīstības
veicināšana – saistīta ar šādu pasākumu finansēšanu: zvejas
intensitātes sabalansēšana, flotes atjaunošana un zvejas kuģu
modernizēšana; zvejas un akvakultūras produktu apstrādes un
mārketinga uzlabošana, zvejas ostu aprīkojuma un akvakultūras
attīstība; neliela apjoma piekrastes zvejas attīstība;
sociālekonomiski pasākumi; jaunu noieta tirgu apgūšanas
veicināšana un atbalsts ražotāju organizācijām.
5.prioritāte 22 miljonu eiro apmērā noteikta dažādai tehniskai
palīdzībai.
Īstenot šos daudzveidīgos pasākumus, palielināt nodarbinātību,
Latvijas iekšzemes kopproduktu (IKP) bez ES struktūrfondu
finansiālā atbalsta būtu neiespējami.
Kohēzijas fonda sniegums
ISPA fonda uzdevumus plašākā apjomā turpmāk veiks Kohēzijas fonds. Līdzekļus no šā fonda var saņemt tikai tās ES dalībvalstis, kuru IKP uz vienu iedzīvotāju ir zemāks par 90% no vidējā ES attiecīgā rādītāja. Latvija vēl prāvu gadu skaitu varēs būt Kohēzijas fonda līdzekļu saņēmēja.
Šī fonda iespējamo līdzekļu
piešķiršana nav saistīta ar attīstības plāna pasākumiem; to
nosaka īpaša programma – ietvara dokuments, kurā norādīti
konkrēti objekti. Parasti katram projektam jābūt valsts vai
pašvaldību budžeta līdzfinansējumam 20–25% apmērā. Ja kādam
projektam ir piešķirts gan Kohēzijas fonda, gan struktūrfondu
finansējums, kopbudžeta līdzdalība var samazināties līdz
10%.
No 2004. līdz 2006.gadam Kohēzijas fonda finansiālais atbalsts
Latvijai sasniegs 434–607 miljonus eiro.
Finansiāla atbalsta piešķiršanas kārtība
ES struktūrfondi un Kohēzijas fonds nav atvērta lāde, no kuras katrs, kas nav slinks, var sagrābt it kā nepieciešamo naudas daudzumu. Pirmkārt, projektiem, kas pretendē uz finansiālo atbalstu, jābūt pēc noteiktiem priekšrakstiem labi sagatavotiem, to izpildes realitātei, rezultātam – visnotaļ pamatotam. Otrkārt, finansējums tiks izsniegts vienīgi par izpildītiem projektiem. Pēdējais būs nepārvaramā barjera, lai neatkārtotos G-24 kredīta daļas izsaimniekošanas prakse.
Izvirzās jautājums: kā var īstenot
projektu, ja nav sākotnējā finansējuma?
Problēmu var atrisināt komercbanku kredīti. Zema procentu likme
dara kredītu pievilcīgu projektu izpildītājiem. Bankām savukārt
ir noteikta drošība, ka aizdevumu atmaksās.
Kas būs kompetentais augstākais soģis, kas lems, vai projekts
pelnījis ES fondu finansiālo atbalstu?
Noteikts, ka šo fondu līdzekļus galvenokārt administrēs Latvijas
Attīstības aģentūra. Daudz būs zaudēts, ja ierēdņi sāks pieņemt
iestāžu un uzņēmumu projektus ne ātrāk kā šā gada vasaras vidū.
Vajadzēs laiku dokumentu rūpīgai analīzei un novērtējumam. Ne
vienu vien reizi tiks pieprasīta papildu informācija. Cerēsim, ka
nepiepildīsies kāda drūma prognoze – 2004.gads projektu izpildei
būšot zaudēts. Smagajam vezumam jākust uz priekšu krietni
straujāk. Gaidāmie augļi ir pārāk nozīmīgi.
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks