Lieldienas latgaliešu rakstos
Foto: Edīte Olupe |
Latgalē kristīgās baznīcas
ieviestie rituāli cieši savijušies ar pirmskristiānisma
pagāniskajām tradīcijām, tas guvis atspoguļojumu arī rakstos. Tā
žurnālā “Latgolas Škola” 1932. gadā publicētajā J. Kindzulīnes
rakstā “Dzimtines pēteišonas materiali” stāstīts, kā ļaudis
gatavojās Lieldienām. Pūpolu sestdienā bērni gāja uz mežu
zaļumos. Dažu gadu viņi šajā dienā dabūja labi vien izbristies pa
sniegu, kamēr tika pie paegļiem, egļu zariņiem, pūpoliem un
brūklenājiem. Baznīcēni taisīja sev pušķus, cik vien spēdami
kuplus un skaistus. Tos rīt nesīs uz baznīcu pasvētīt. Arī tas ir
senās pirmskristiešu tradīcijas pārnesums un pielāgošana vietējām
tradīcijām – palmu Latvijā nav, tādēļ pušķiem tiek izmantoti
vietējie augi, galvenokārt pūpoli. Tomēr nekāda jautrība un
vaļība netika pieļauta. Visiem jābūt nopietniem un klusiem.
Vecāki ļaudis zina stāstīt par dažādām ierašām un pareģojumiem,
kas nesot cilvēkiem labklājību. Piemēram: Zaļās ceturtdienas rītā
līdz saullēktam nomazgāties ūdenī, kurā iemests sudraba gabals.
Vai padziedāt, uz akmeņa stāvēdamam, tad būšot skanīga balss.
Galvu sukāt, stāvot apenājā, – tad augšot gari mati. To sauc arī
par Ceistū (tīro) ceturtdienu, jo tad ir kārtīgi jāiztīra un
jāizmazgā visa māja, arī griesti un sienas un logi, ne tikai
grīdas, jānomazgā istabas augi, jāmaina logu aizkari. Tad nāk
Lielā piektdiena.
“Lelō Pīktdīna. Nikur smaida. Ļauds redzīs taidi nūspīsti. Dīnu
kotrys pavoda vairōk vīntuleibā, kaidā dorbāpats ar sevi. [..]
Dažs vacs, catūrtdin kai paēds, naād vairs,gaida Leldīnas
svēteibas. Kas tōs divas dīnas pret Jezus Kristus cīsšonom?” –
jys soka.Osoras acīs. Teik dzīdōtas gavēņa dzīsmes, pīmāram,
“Raud dvēsele ikvīna cylvāka”. Vysa doba raud par Radeitōja
nōvi.”
Sestdiena ir rūpju diena: jāsagatavojas, lai varētu pienācīgi
sagaidīt Lieldienas. Tiek krāsotas olas. Saimniece gatavo
Lieldienu svētības kuli, ko rīt vest uz baznīcu nosvētīt.
Bērni pušķo istabu. Sestdien jāatnes no baznīcas svētītais ūdens
un svētītā uguns. Ūdens ārstē no visādiem nelabumiem. Uguni nes
puikas. Viņi jau iepriekš sagatavo degļus jeb posu. Senāk uguni
vienmēr turēja sētā, jo nebija sērkociņu. Kā atnesuši svētīto
uguni, tā apdzēsuši veco un pēc tam visu gadu rūpējušies, lai
turas uguns, kas gatavo ēdienu un silda māju. Tā simbolizē
mīlestību.
Puiši kar šūpoles. Lielajos kokos nostiprinātās šūpoles iet augšā
līdz pat mājas jumtam un pat pāri tam. Pārgalvība dažkārt aiziet
līdz bīstamai robežai. Un tomēr – tās augstu kārtās šūpoles
skaitās tās labākās. Jo lielāka izšūpošanās, jo labākas
Lieldienas.
Tā pienāk sengaidītais Lieldienu rīts. Baznīcēni dodas uz
baznīcu, mājās palikušos sauc par sētniekiem. Tā kā
Lieldienas bieži iekrita palu laikā, uz baznīcu jāšus devās viens
veiklākais un spēcīgākais saimes pārstāvis, bet pārējie ar
nepacietību gaidīja viņu un viņa pārnesto svētību – baznīcā
nosvētīto olu, maizi, sāli, kādu citu ēdienu, kas jābauda reizē
aratsagavēšanos – pirmo maltīti ar gavēņa laikā liegtajiem
gaļas un piena ēdieniem.
Ilona Salceviča