Komercreģistrā reģistrēts uzņēmums — uzticams darījumu partneris
Šajā laikā, kad līdz Komerclikuma (turpmāk – KCL) pārejas posma beigām atlicis mazāk nekā 300 dienu, aktualizējas jautājums par KCL izraisīto reformu. Šajā rakstā mēģināšu atbildēt uz biežāk uzdotajiem konceptuālajiem reformas politikas jautājumiem. Galvenais, ka līdz ar reformu drošāka kļūst uzņēmējdarbības vide – Komerclikums būtiski aizsargā trešo personu intereses, tāpēc pēcpadomju perioda biznesmeņu paņēmieni tiks izskausti. Savukārt svarīgākais, kāpēc ar pārreģistrāciju vairs nevajadzētu kavēties, ir Eiropas Savienības strukturālo fondu finansējums, uz kuru var pretendēt komercreģistrā reģistrēti uzņēmumi, iemesls – tā nodrošināta kreditoru interešu aizsardzība.
Jānis Endziņš Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Kāpēc bija nepieciešama KCL reforma?
Atgādināšu trīs galvenos iemeslus,
kāpēc vispār bija nepieciešama šī reforma, par ko savulaik
iestājās Latvijas valdība un parlaments, 2000.gada aprīlī
pieņemot pašu KCL.
Pirmkārt, bija nepieciešami likumi, kas aizsargā kreditorus.
Jāatzīmē, ka kreditoru aizsardzības nepieciešamība ir nevis
nepamatots valsts lozungs, bet gan normālas biznesa vides
nepieciešamība. Tas, ka neizdodas bizness un tāpēc ir jābankrotē,
nav nekas neparasts. Tā notiek visā pasaulē un tai skaitā
Latvijā. Problēma ir citā apstāklī – neveiksmīgā sabiedrība ar
ierobežotu atbildību (SIA) tiek pamesta, atstājot to vienu ar
kreditoru parādiem. Tajā pašā laikā SIA dalībnieki ar visiem
aktīviem “pārceļas” uz citu SIA, kura sekmīgi turpina aizsākto
biznesu. Šādā situācijā kreditors ne vien neatgūst savu parādu,
bet bieži vien netiek ierosināts pat maksātnespējas process. Jo
“pamestās” SIA kreditors nonāk jocīgas izvēles priekšā: vai
maksāt vēl valsts nodevu maksātnespējas pieteikuma
iesniegšanai?
Domāju, ka ar tamlīdzīgām situācijām pēdējo desmit gadu laikā ir
saskārušies daudzi no mums. Kāpēc tā notiek? Iepriekšējie likumi
atšķirībā no KCL normām nelika šķēršļus šādām darbībām. Tā
turpinot, naudas neatdošana saviem kreditoriem var kļūt par labo
toni. Turklāt jāatzīmē, ka cietēji šajā situācijā ir gan valsts,
gan jebkurš godprātīgs uzņēmējs.
Otrkārt, investīciju piesaistīšanas un tautsaimniecības
attīstības nolūkā bija nepieciešams radīt pievilcīgu un saprotamu
komercdarbības tiesisko bāzi, kas veicinātu komerciālo apgrozību.
Šajā sakarā vajadzēja samazināt postsociālisma valstīm raksturīgo
uzņēmējdarbības formu sadrumstalotību, paliekot pie citur pasaulē
atpazīstamām komercdarbības formām, kā arī panākt, ka darījumus
ar pietiekamu drošības pakāpi var noslēgt ātri. Tā, piemēram,
saskaņā ar līdzšinējiem likumiem darījumu partneriem, slēdzot
līgumu, bija vai nu jāriskē, ka otra puse radušos problēmu
gadījumā vēlāk neatzīs līgumu par sev saistošu, pamatojoties uz
kādu savu statūtu punktu, vai arī bija jāveic rūpīga darījumu
partnera statūtu un citas dokumentācijas juridiskā ekspertīze,
kas savukārt paņem laiku un līdzekļus.
Treškārt, Latvijas likumi bija jāpielāgo Eiropas Savienības
direktīvu prasībām.
Kāpēc valsts pati nevar pārreģistrēt SIA no viena reģistra uz otru?
Bieži nākas dzirdēt jautājumu –
kāpēc valsts pati nevar pārreģistrēt sabiedrības ar ierobežotu
atbildību no viena reģistra uz otru? Patiesībā valsts (precīzāk
–Uzņēmumu reģistrs) to noteikti varētu, taču šāda kārtība, lai
cik tas pirmajā brīdī šķiet nesaprotami, nebūtu tā labākā pašām
SIA.
Kāpēc?
Pirms KCL spēkā stāšanās reģistrēto SIA statūti un pārvaldes
institūcijas ir pretrunā ar KCL normām, jo to statūti un
pārvaldes institūcijas izveidotas atbilstoši veco likumu
noteikumiem. Skaidrs, ka šāda neatbilstība nedrīkst pastāvēt
bezgalīgi. KCL ieviešanai šādos apstākļos bija divi galvenie
iespējamie varianti, no kuriem bija jāizvēlas atbilstošākais.
Pirmais variants – uz visām pirms KCL reģistrētajām SIA ar
2002.gada 1.janvāri vai vēlāku, bet konkrētu datumu attiecināt
KCL noteikumus. Otrais variants – KCL sāk darboties pakāpeniski –
SIA noteiktu pārejas posmu vēl darbojas atbilstoši “vecajiem”
likumiem (likumi “Par uzņēmējdarbību” un “Par sabiedrībām ar
ierobežotu atbildību”) un saviem statūtiem. Taču šādā gadījumā
tāpat nepieciešams nošķirt, kad konkrētā SIA sāk strādāt pēc KCL
noteikumiem. Ministru kabinets un Saeima atbalstīja otro
variantu.
Savukārt par robežšķirtni starp “veco” likumu un KCL tika
izvēlēts brīdis, kad attiecīgā SIA sakārto savus statūtus un
pārvaldes institūcijas atbilstoši KCL noteikumiem un reģistrē to
pie mums. Vienlaikus ar šo grozījumu reģistrāciju attiecīgo SIA
ieraksta komercreģistrā. Tas arī ir tas, ko sarunvalodā dēvē par
pārreģistrāciju. Jāpiebilst, ka līdzīgu konstrukciju bija
izvēlējušies arī mūsu kaimiņi igauņi 1995.gadā, aizsākot mūsējai
analogu reformu.
Ņemot vērā minēto, vēlētos uzsvērt, ka likumā iestrādātais KCL
ieviešanas mehānisms ir draudzīgāks uzņēmējiem nekā 99% jebkuru
citu likumu ieviešanas shēmu, jo šajā gadījumā pats uzņēmējs trīs
gadu ietvaros tad, kad pietiekami iepazinies ar KCL noteikumiem,
nosaka, no kuras dienas viņš sāks strādāt pēc KCL. Citos
gadījumos valsts parasti imperatīvi nosaka datumu, kad likums ir
obligāti piemērojams visiem.
Kāda atšķirība – SIA ir vai nav pārreģistrēta?
Pirmkārt, SIA, kura nav ierakstīta komercreģistrā, līdz šā gada beigām vēl var strādāt pēc “vecajiem” likumiem (likumi
“Par uzņēmējdarbību” un “Par
sabiedrībām ar ierobežotu atbildību”) un saviem statūtiem.
Savukārt SIA, kas ir ierakstīta komercreģistrā, strādā pēc KCL
noteikumiem. Šī ir galvenā atšķirība, jo “vecā” un “jaunā” likuma
noteikumi būtiski atšķiras. Galvenā atziņa – nesalīdzināmi
drošāks ir darījumu partneris, kas ir pārreģistrēts un jau strādā
pēc KCL noteikumiem.
Otrkārt, ja SIA nebūs pārreģistrēta, tai nebūs tiesību no nākamā
gada nodarboties ar komercdarbību un tā tiks likvidēta, turklāt
pārreģistrācijas pieteikums, kurš tiks iesniegts pēc šā gada
31.decembra, vairs netiks izskatīts.
Treškārt, lai, piešķirot līdzekļus no ES fondiem komercdarbības
jomā, neatkārtotos Latvijas rūgtā pieredze ar G–24 kredītiem,
valsts ir noteikusi, ka finansējuma pretendentiem jābūt
ierakstītiem komercreģistrā.
Vai SIA pārreģistrēt ir sarežģīti un dārgi?
Pārreģistrēt SIA nav ne dārgi, ne
sarežģīti. Valsts noteiktās izmaksas šobrīd ir 23 lati, no tiem
15 latu ir valsts budžetā maksājama valsts nodeva, bet 8 lati
maksa par publikāciju laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Savukārt pārreģistrācijai nepieciešamo dokumentu sagatavošana nav
sarežģītāka par parastu statūtu grozījumu sagatavošanu. Par to
var viegli pārliecināties mūsu interneta mājaslapā www.ur.gov.lv,
kur atrodami arī visu iesniedzamo dokumentu paraugi (aizpildīti
un neaizpildīti), kurus var vienkārši paņemt elektroniskā formā
un aizpildīt pēc savām vajadzībām. Jānorāda, ka atšķirībā no
jaunu SIA reģistrēšanas dalībnieku paraksti uz pieteikuma un
statūtiem nav jāapliecina pie zvērināta notāra.
Kopsavilkums
KCL ieviešana nešaubīgi bija
nepieciešama. Pabeidzot šo reformu, Latvijā būs demokrātiskai
valstij un tirgus ekonomikai pakārtots, kā arī Eiropas prasībām
un daudzos gadu desmitos krātajai labākajai pieredzei atbilstošs
normatīvais regulējums komercdarbības videi, kur darījumu
slēgšana ir ātra un droša, kur kreditors un mazais dalībnieks ir
aizsargāts, nevis nepamanīts. Šāda vide nepārprotami veicina
darījumu slēgšanu un investīciju piesaisti, kā arī iedrošina
vietējos uzņēmējus sākt savu biznesu. Zināms progress ir vērojams
jau tagad. Tā, piemēram, 2003.gadā jaunu uzņēmumu skaits nevis
kritās, kā tas notika pēdējos sešus gadus, bet palielinājās par
22 procentiem attiecībā pret iepriekšējo gadu.
Jau tagad var diezgan droši apgalvot, ka pieteikumu
pārreģistrācijai neiesniegs apmēram 25 tūkstoši SIA, tādējādi
reformas rezultātā ne vien palielināsies komercdarbības vides
drošība, bet reģistrs tiks arī ievērojami “iztīrīts” no tādām
SIA, kuras reāli neko nedara vai – vēl ļaunāk – dara ko
negodprātīgu.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, ar nākamo gadu komercdarbības
vide kļūs ievērojami drošāka un stabilāka, kas nešaubīgi pozitīvi
ietekmēs visu Latvijas tautsaimniecību.
Jānis Endziņš,
Uzņēmumu reģistra galvenais valsts
notārs