• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2004. gada 25. marta lēmums Nr. 26 "Par Reklāmas likuma pārkāpumiem". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.04.2004., Nr. 56 https://www.vestnesis.lv/ta/id/86798-par-reklamas-likuma-parkapumiem

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.29

Par tirgus dalībnieku apvienošanos

Vēl šajā numurā

08.04.2004., Nr. 56

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 26

Pieņemts: 25.03.2004.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

 

Konkurences padomes lēmums Nr.26

Rīgā 2004.gada 25.martā (prot. Nr.18, 2.§)

Par Reklāmas likuma pārkāpumiem

Par SIA “BT 1” 05.03.2004. iesniegumu Nr.73/03

Lieta Nr.204/04/09/2

Konkurences padome 05.03.2004. saņēma SIA “BT 1” 05.03.2004. iesniegumu Nr.73/03 “Par reklāmas likuma pārkāpumiem un negodīgu konkurenci 7.Starptautiskās specializētās būvniecības un ēku aprīkojuma izstādes “Būvniecības pasaule” reklāmās” (turpmāk — Iesniegums).

Iesniedzējs norādījis, ka SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 7.Starptautiskās specializētās būvniecības un ēku aprīkojuma izstādes “Būvniecības pasaule” (turpmāk — “Izstāde 2004”) reklāmas ar tajās dažādos veidos izmantoto raksturojumu “lielākā Baltijā” (turpmāk — Reklāma), ņemot vērā Reklāmas likuma 3.panta pirmo daļu, 4.panta otrās daļas 3.,5.punktu un 8.pantu, ir pretlikumīgas, maldina patērētājus un aizskar konkurentu tiesiskās intereses.

Iesniegumā norādīts, ka preses izdevumos (03.03.2004. laikraksta “Diena” pielikuma “Mājoklis” 2.lpp.) raksturojums “lielākā Baltijā” ietverts apaļa un no pārējā Reklāmas teksta nodalīta spiedoga veidā kopā ar tekstu “7.Starptautiskā specializētā izstāde”, kas norāda uz tiešu attiecināmību uz “Izstādi 2004” kā produktu, nevis uz konkrētajā laika periodā lielāko specializēto izstādi, kā to skaidrojusi SIA “Izstāžu sabiedrība Prima”. Pārējais teksts (tajā skaitā vieta un laiks) raksturo tikai reklamētās preces vai pakalpojuma (“Izstādes 2004”) pieejamību, par ko liecina precizējums par “Izstādes 2004” darba laiku un izstāžu kompleksa atrašanās vietu.

Iesniegumā norādīts, ka interneta portālā “Delfi” (04.03.2004. www.delfi.lv izdruka) “Izstādes 2004” Reklāma ir veidota, cikliski mainot piecus attēlus ar šādiem tekstiem: “Būvniecības pasaule 2004”; “lielākā”; “būvniecības izstāde Baltijā”; “4.–7.martā Skonto hallē”; “www.prima.lv”, kas ne tikai nenodrošina viennozīmīgu raksturojuma “lielākā Baltijā” attiecināmību uz konkrēto laiku, bet saista to ar “Izstādi 2004”.

Iesniegumā norādīts, ka radio “Skonto” (107,2 FM) ēterā (piemēram, 04.03.2004. ap plkst. 14.00) un radio “SWH” (105,2 FM) ēterā (piemēram, 05.03.2004. ap plkst. 8.45) “Izstādes 2004” Reklāmā uzsvars intonācijā tiek likts tieši uz raksturojumu “lielākā Baltijā” (minot sākumā un nodalot no pārējā teksta) un tādējādi nav saistāms ar “Izstādes 2004” norises laiku.

Iesniegumā norādīts, ka iepriekš minētais nepārprotami liecina par SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” vēlmi turpināt maldināt patērētājus un vienlaikus kaitēt konkurentiem, nepamatoti nodēvējot “Izstādi 2004” par lielāko specifiskās nozares izstādi Baltijas reģionā neatkarīgi no tās norises laika, vietas vai kādiem citiem rādītājiem.

Iesniedzējs norādījis, ka saskaņā ar Iesniedzēja rīcībā esošo informāciju, ņemot vērā apstrīdētajās Reklāmās ietvertos kritērijus (dalībnieku un preču zīmju daudzums), šobrīd būvniecības nozares izstādes — Izstāžu sabiedrības “Litexpo” /Lietuva/ rīkotā izstāde “Resta” un SIA “BT 1” /Latvija/ rīkotā izstāde “Māja I” — ir lielākas par “Izstādi 2004”.

Iesniegumā lūgts Konkurences padomi izskatīt Iesniegumā minētos faktus un pieprasīt no “Izstādes 2004” maldinošajām Reklāmām izslēgt raksturojumu “lielākā Baltijā”, aizliegt maldinošās Reklāmas izplatīšanu un pieprasīt Reklāmas atsaukumu, tādā pašā apjomā ievietojot patiesus un objektīvus datus par līdzīga rakstura izstādēm visā Baltijā.

Konkurences padome 15.03.2004., pamatojoties uz Reklāmas likuma 14.panta otro daļu, pieņēma lēmumu (prot.Nr.15, 2.§) pagarināt lietas Nr.204/04/09/2 izskatīšanas termiņu līdz 2004.gada 25.martam.

Izvērtējot Iesniegumā norādīto un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

Konkurences padome 16.03.2004. saņēma SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 15.03.2004. atbildes vēstuli ar pielikumu (turpmāk — Vēstule), kurā sniegta atbilde uz Konkurences padomes Biroja 08.03.2004. vēstulē Nr.9-362 norādīto lūgumu iesniegt paskaidrojumus, dokumentus un pierādījumus, kas apstiprinātu “Izstādes 2004” Reklāmas atbilstību Reklāmas likuma noteikumiem.

Vēstulē apstiprināts, ka Iesniegumā norādītās “Izstādes 2004” Reklāmas devējs un apmaksātājs ir SIA “Izstāžu sabiedrība Prima”, kā arī SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” ir “Izstādes 2004” Reklāmas izgatavotājs un izplatīšanas organizētājs un ir Reklāmas autors. Reklāmas izplatītājs ir atsevišķu mediju pārstāvniecības vai redakcijas.

SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” Vēstulē ir norādījusi šādus “Izstādes 2004” Reklāmas izplatīšanā iesaistītos masu informācijas līdzekļus, konkrētos Reklāmas izplatīšanas laika periodus un apjomus.

Televīzija:

Kanāls

Laika periods

Spotu skaits

Latvijas Televīzijas 1.programma

29.02.2004.–05.03.2004.

30

Latvijas Neatkarīgā televīzija

28.02.2004.–06.03.2004.

16

TV 3

28.02.2004.–06.03.2004.

12

TV3+

28.02.2004.–06.03.2004.

18

TV 5

01.03.2004.–05.03.2004.

10

Pirmais Baltijas kanāls

01.03.2004.–06.03.2004.

7

Radio:

Kanāls

Laika periods

Spotu skaits

Latvijas Radio 1

27.02.2004.–05.03.2004.

13

Latvijas Radio 2

27.02.2004.–06.03.2004.

40

SWH

01.03.2004.–05.03.2004.

25

SWH +

01.03.2004.–05.03.2004.

26

Radio SKONTO

27.02.2004.–05.03.2004.

44

STAR FM

26.02.2004.–07.03.2004.

70

PIK

27.02.2004.–05.03.2004.

52

Europa +

27.02.2004.–06.03.2004.

39

Prese:

Izdevums

Laika periods

Diena

3.marts

Dienas Bizness

2.marts

Neatkarīgā Rīta Avīze

3.marts

Lauku Avīze

3.marts

Latvijas Reklāma

28.februāris

Market Riga

27.februāris

Dom Reklama

23.,26.februāris, 1.marts

Čas

1.marts

Vestji Segodņa

3.marts

Dom Foto

24.februāris

Avīze “Moj Dom”

Janvāra un februāra numuri

Avīze “Mana Māja”

Janvāra un februāra numuri

Žurnāls “Praktiskā Būvniecība”

Janvāra un februāra numuri

Žurnāls “Mans Īpašums”

Janvāra un februāra numuri

Žurnāls “Ņedvižemostj”

Marta numurs

Žurnāls “Būvēt”

Februāra numurs

Žurnāls “Enerģētika un Automatizācija”

Februāra numurs

Avīze “Būve, Interjers, Celtne”

Februāra un marta numuri

Žurnāls “Māja.Dzīvoklis”

Februāra numurs

Žurnāls “Māja & Dārzs”

Februāra un marta numuri

Internets:

Portāls

Laika periods

www.delfi.lv

27.02.2004.–05.03.2004.

www.delfi.ru

01.03.2004.–05.03.2004.

www.building.lv

februāris, marts

www.zl.lv

27.02.2004.–07.03.2004.

www.nekustamaisipasums.lv

01.03.2004.–07.03.2004.

www.leta.lv

27.02.2004.–07.03.2004.

www.bns.lv

27.02.2004.–07.03.2004.

www.7222222.lv

27.02.2004.–07.03.2004.

www.balthaus.lv

februāris, marts

www.cvonline.lv

27.02.2004.–07.03.2004.

www.maja.lv

februāris, marts

Vides reklāma:

Formāts

Izplatīšanas areāls

Laika posms

3 x 6 m

Rīga

01.02.2004.–07.03.2004.

1,20 x 1,76 m

Latvija

16.02.2004.–07.03.2004.

Vēstulē paskaidrots, ka, “Izstādes 2004” Reklāmā ietverot raksturojumu “lielākā Baltijā”, ņemts vērā, ka saskaņā ar SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” rīcībā esošo informāciju laika posmā no 04.03.2004. līdz 07.03.2004. Baltijas valstīs netika organizēta neviena SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” organizētajai izstādei “Būvniecības pasaule 2004” pēc tematikas līdzīga un konkurējoša izstāde būvniecības jomā. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” apliecinājusi, ka Reklāmas mērķis ir informēt par izstādi “Būvniecības pasaule 2004” un aicināt Reklāmas mērķauditoriju — Baltijas iedzīvotājus — iegūt informāciju par būvniecības nozares jaunumiem un iespējām.

Vēstulē norādīts, ka konkrētajā laika posmā no 04.03.2004. līdz 07.03.2004., kad norisinājās “Izstāde 2004”, SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” nebija konkurentu būvniecības izstāžu rīkotāju vidū.

SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” paskaidrojusi, ka tā nekad un nevienā izplatītajā Reklāmā nav apgalvojusi, ka laika posmā no 04.03.2004. līdz 07.03.2004. notiekošā “Izstāde 2004” uzskatāma par visu laiku lielāko būvniecības izstādi Baltijā, nedz arī izplatītajās Reklāmās vērtējusi “Izstādi 2004” saistībā ar citām izstādēm gadu, mēnešu, nedēļu vai cita laika perioda skatījumā, kas jebkādā veidā atšķiras no izplatītajās Reklāmās uzskatāmi un nepārprotami norādītā laika perioda (4.–7.marts). Rakstveidā izplatītajā Reklāmā ar dominējoši lieliem burtiem norādīts “4.–7.MARTS”, bet televīzijā un radio izplatītajā Reklāmā galvenais uzsvars likts uz laika posmu no 4. līdz 7.martam, tādējādi visus Reklāmā iekļautos apgalvojumus cieši un nepārprotami saistot tikai ar šo laika posmu. Norādīts, ka laika posmā no 04.03.2004. līdz 07.03.2004. Baltijas valstīs netika organizēta neviena SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” organizētajai izstādei “Būvniecības pasaule 2004” pēc tematikas līdzīga un konkurējoša izstāde būvniecības jomā. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” paskaidrojusi, ka līdz ar to tai bija likumīgs pamats uzskatīt, ka tās organizētā “Izstāde 2004” kā vienīgā ir arī lielākā. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” Vēstulē apstiprinājusi, ka tās izplatītā Reklāma bija likumīga, patiesa, objektīva un tā tika veidota saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi.

Attiecībā uz SIA “BT 1” Iesniegumā norādītajiem secinājumiem, ka Reklāmā teksts “lielākā Baltijā” norāda uz “Izstādi 2004” kā produktu, nevis uz konkrētajā laika posmā lielāko specializēto izstādi, SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” paskaidro, ka tādā gadījumā uzņēmums, kas organizējis izstādi 2003., 2002.gadā vai pirms tam, reklamējot izstādi 2004.gadā, ir tiesīgs norādīt “lielākā” ar nosacījumu, ka uzņēmums neapstrīdami var pierādīt, ka 2004.gada izstāde ir ne vien lielāka par konkurentu organizētajām izstādēm 2004.gadā, bet arī lielāka par visām iepriekšējos gados organizētajām izstādēm attiecīgajā reģionā. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” Vēstulē norādījusi uz Reklāmas likumā noteikto, ka reklāma nedrīkst mazināt sabiedrības uzticēšanos reklāmai un apšaubījusi, ka sabiedrība, izlasot Reklāmas tekstā “lielākā Baltijā”, varētu secināt, ka nekad iepriekš Baltijā nav bijusi neviena izstāde lielāka par reklamēto.

SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” uzskata, ka ar izplatīto Reklāmu nav aizskartas nedz atsevišķu personu, nedz arī kopumā visas sabiedrības intereses reklāmas jomā un ka tā veicina godīgu konkurenci.

12.03.2004. Konkurences padome saņēma Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Latvijas Izstāžu rīkotāju apvienības 12.03.2004. atbildes vēstuli Nr.05–AD/104 (turpmāk —LIRA Vēstule) uz Konkurences padomes Biroja 09.03.2004. pieprasījumu Nr.9–373 “Par informācijas sniegšanu”.

LIRA Vēstulē norādījusi, ka saskaņā ar LIRA biedru sniegto informāciju 2004.gadā Latvijas būvniecības izstādes rīko izstāžu sabiedrības “Prima” un “BT 1”, bet Lietuvā un Igaunijā 2004.gadā paredzētas izstādes “Estbuild 2004” (14.–17.04.2004. Tallinā) un “Resta 2004” (24.–27.04.2004. Viļņā).

Papildus LIRA Konkurences padomei iesniedza tās apkopotos statistikas datus par Latvijā notikušajām būvniecības izstādēm 1998.–2003.gadā.

SIA “BT 1” 12.03.2004. vēstulē Nr.81/03 “Par pieprasīto informāciju” Konkurences padomei norādījusi SIA “BT 1” rīkoto izstāžu raksturojošos lielumus.

Kritērijs

Māja I 2003

Māja.

Māja I 2004*

Dzīvoklis 2003.

Dalībnieku skaits

416

160

400

Preču zīmju skaits

Vairāk nekā 1000

Vairāk nekā 550

Vairāk nekā 1000

Ekspozīcijas laukums (NETO)

8278

3652

7900

Kopējā izstādes dalībnieku

izmantotā ekspozīcijas

platība (NETO)**

11314

4065

11000

* SIA “BT 1” prognoze

** Platība sevī ietver dalībnieku apmaksātu iespēju izmantot ārējos demonstrācijas laukumus un blakus aktivitāšu laukumus.

Papildus SIA “BT 1” Konkurences padomei iesniedza “Māja I 2003” eksponentu sarakstu ar nokontraktētiem laukumiem un Lietuvas rīkotājsabiedrības “Litexpo” izstādes “Resta” raksturojošos statistikas datus.

15.03.2004. Konkurences padome saņēma Valsts valodas aģentūras 12.03.2004. vēstuli Nr.1–2/31 (turpmāk – VVA Vēstule) uz Konkurences padomes Biroja 10.03.2004. vēstuli Nr.9–388 “Par atzinuma sniegšanu”.

VVA Vēstulē sniegusi skaidrojumu vārda “liels” semantiskajai nozīmei, t.i., vārda “liels” semantika ir: tāds, kas pārsniedz pēc izmēriem ko citu līdzīgu (piemēram, par priekšmetiem, dzīvām būtnēm, teritoriju) (Latviešu literārās valodas vārdnīca, 4.sēj., Rīga: “Zinātne”, 1980., 676.lpp.). VVA norādījusi, ka vārds “lielākais” ir īpašības vārda “liels” pārākā pakāpe ar noteikto galotni. Šāda vārda forma izsaka īpašības vispārāko pakāpi, ja ar pārākās pakāpes formu apzīmētais priekšmets izceļas ar īpašības augstāko pakāpi no zināma, noteikta tās pašas sugas priekšmetu kopuma. VVA Vēstulē apstiprinājusi, ka nenoliedzams ir fakts, ka īpašības vārda “lielākā” izmantojums norāda uz to, ka konkrētā izstāde izceļas ar augstāko pakāpi līdzīgu izstāžu vidū.

16.03.2004. Konkurences padome saņēma Valsts valodas centra 12.03.2004. vēstuli Nr.20.1–8/2 (turpmāk — VVC Vēstule) uz Konkurences padomes Biroja 10.03.2004. vēstuli Nr. 9–387 “Par atzinuma sniegšanu”.

VVC Vēstulē paskaidrojis, ka īpašības vārdam “liels” latviešu valodā fiksētas 8 nozīmes ar daudzām niansēm, kā arī vairāki stabili vārdu savienojumi, taču uz priekšmetiem vai to kopumu, par kādu uzskatāma arī būvniecības izstāde, parasti attiecina vai nu adjektīva 1.nozīmi — `tāds, kas pārsniedz pēc izmēriem ko citu līdzīgu`, vai 3.nozīmi —`tāds, kas pārsniedz pēc daudzuma, labuma vidējo, parasto līmeni, pakāpi`.

VVC norādījis, ka forma “lielākais” — īpašības vārds “liels” ar noteikto galotni pārākā pakāpē — lietojams, lai apzīmētu kādu īpašību vai pazīmi, kas ļoti raksturīga kādam objektam un piemīt tam samērā intensīvi.

Vēstulē VVC apstiprinājis, ka frāzes “lielākā būvniecības izstāde Baltijā” lietojums no valodas kultūras viedokļa uzskatāms par nevēlamu, jo deformē attiecīgā īpašības vārda semantisko sistēmu.

SIA “BT 1” 19.03.2004. Konkurences padomē iepazinās ar lietā Nr.204/04/09/2 esošajiem pierādījumiem un izteica viedokli par tiem. SIA “BT 1” norādīja, ka nepiekrīt SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 15.03.2004. vēstulē sniegtajiem paskaidrojumiem, ka “Izstādes 2004” Reklāmā visi paziņojumi jāuztver kopumā, norādot, ka Reklāmā izmantotie paziņojumi jāuztver tieši par “Izstādi 2004” kā produktu un tie nav saistāmi konkrēti ar “Izstādes 2004” norises laiku.

SIA “BT 1” paskaidroja, ja apmeklētājs nevar izsvērt, kura izstāde ir lielākā, tad jāatzīst, ka SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” arguments par to, ka raksturojums “lielākā Baltijā” saistāms konkrēti ar “Izstādes 2004” norises laiku, maldina patērētājus. Vienlaikus SIA “BT 1” norāda uz Reklāmas likuma 8.panta otrajā daļā noteikto maldinošas reklāmas iespējamību.

SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 19.03.2004. Konkurences padomē iepazinās ar lietā Nr.204/04/09/2 esošajiem pierādījumiem un 22.03.2004. (Konkurences padomē 23.03.2004. reģistrēta ar Nr.268) vēstulē Nr.24 (turpmāk — Vēstule) izteica viedokli par tiem.

SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” Vēstulē norādījusi, ka nepiekrīt Valsts valodas aģentūras 12.03.2004. vēstulei Nr.1-2/31, kurā sniegts atzinums par īpašības vārda “lielāks” izmantojumu, norādot, ka Valsts valodas aģentūra no valodnieciskā viedokļa ir izvērtējusi tikai Reklāmas teksta fragmentu, t.i., Reklāmas tekstā lietoto īpašības vārdu “lielākā”, skatot to atrauti no kopējā teksta. Norādīts, ka Valsts valodas aģentūra nav devusi savu vērtējumu tam, kā no valodnieciskā viedokļa izprotams pilns Reklāmas teksts: “Izstāde BŪVNIECĪBAS PASAULE SKONTO hallē 4.–7.MARTS LIELĀKĀ BALTIJĀ” jeb “BŪVNIECĪBAS PASAULE 2004 LIELĀKĀ būvniecības izstāde BALTIJĀ 4.–7.martā SKONTO hallē”. Valsts valodas aģentūra nav devusi vērtējumu, kāda nozīme no valodnieciskā viedokļa ir norādei uz 4.–7.martu un norādei uz 2004.gadu. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” uzskata, ka minētajam apstāklim ir liela nozīme, jo jebkurš vārds, kas pievienots vārdiem “lielākā Baltijā”, vairāk vai mazāk izmaina īpašības vārda “lielākā” izpratni, t.i., kā šo raksturojošo apzīmējumu uztver potenciālie izstāžu apmeklētāji.

Vēstulē norādīts, ka, vērtējot norādes uz 4.–7.martu un norādes uz 2004.gadu nozīmi potenciālo izstādes apmeklētāju uztverē, Reklāmas tekstu nedrīkst vērtēt atrauti no faktiskajiem apstākļiem, t.i., kādas izstādes un cik bieži Baltijā tiek organizētas, kā tās tiek reklamētas utt. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” norādījusi uz Baltijā trim nozīmīgākajām būvniecības izstādēm — SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” organizēto “Būvniecības pasaule”, SIA “BT 1” organizēto “Māja I” un Lietuvas uzņēmuma “Litexpo” organizēto izstādi “Resta”. Minētās izstādes tiek rīkotas ik gadu, dažādos laikos. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” uzskata par būtisku to, ka katra no izstādēm uzskatāma par lielāko tajā laikā, kad tā tiek organizēta. Katra izstāde var tikt atzīta par lielāko attiecīgajā gadā tik ilgi, kamēr kāda no tai sekojošām izstādēm to nav pārspējusi, ar nosacījumu, ka arī izstādes pirms tās nav bijušas lielākas. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” Vēstulē kā piemēru norādījusi uz interneta portālā www.building.lv izplatīto informāciju par Lietuvas uzņēmuma “Litexpo” organizēto izstādi “Resta”, no kuras izriet, ka “Resta 2003” bijusi lielākā no Baltijā organizētajām būvniecības izstādēm tikai 2003.gadā, jo 2002.gadā šī pati izstāde bijusi ar lielāku firmu piedāvājumu.

Vēstulē SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” atsaukusies uz 15.03.2004. vēstulē sniegtajiem paskaidrojumiem, ka SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” nekad un nevienā reklāmā nav apgalvojusi, ka laika posmā no 04.03.2004. līdz 07.03.2004. notiekošā izstāde būtu uzskatāma par visu laiku lielāko būvniecības izstādi Baltijā, kā arī nav vērtējusi izstādi saistībā ar citām izstādēm gadu, mēnešu, nedēļu vai cita laika perioda skatījumā, kas jebkādā veidā atšķiras no izplatītajās Reklāmās uzskatāmi un nepārprotami norādītā laika posma (4.–7.marts). Norādīts arī, ka “Izstādes 2004” norises laiks rakstveida Reklāmās norādīts dominējoši lieliem burtiem, bet televīzijā un radio izplatītajās Reklāmās uzsvars likts uz laika posmu no 4.līdz 7.martam. Ievērojot minēto, SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” uzskata, ka nav pamata uzskatīt, ka īpašības vārda “lielākā” lietošana Reklāmas tekstā potenciāliem izstāžu apmeklētājiem dotu pamatu domāt, ka izstāde “Būvniecības pasaule” būtu visu laiku lielākā būvniecības izstāde Baltijā. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” minētā sakarā nav arī informēta par jebkādām izstādes “Būvniecības pasaule” apmeklētāju sūdzībām.

Vēstulē norādīts, ka Valsts valodas aģentūras vēstulē norādītie skaidrojumi un Valsts valodas centra vēstulē norādītais, ka vārdu “lielākais” lieto, lai norādītu objekta pazīmi, kas tam piemīt lielākā mērā, nekā pamata pakāpē nosauktā pazīme, un ir attiecināms tikai uz vismaz divām identiskām lietām, kuras var salīdzināt vienā laika posmā. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” uzskata, ka pastāv nevienprātība par to, vai visas trīs izstādes (“Resta”, “Māja I” un “Būvniecības pasaule”) ir savstarpēji salīdzināmas, lai noteiktu, kura no tām ir lielākā. Otrkārt, laika posmā no 01.01.2004. līdz 16.03.2004. Baltijas valstīs netika organizēta neviena SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” organizētajai izstādei “Būvniecības pasaule 2004” pēc tematikas līdzīga un konkurējoša izstāde būvniecības jomā. Tādējādi SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” bija likumīgs pamats uzskatīt, ka tās organizētā “Izstāde 2004” kā vienīgā ir arī lielākā.

Konkurences padome, ņemot vērā iepriekš norādītos pierādījumus, ir ieguvusi apstiprinājumu faktam, ka Iesniedzēja norādītās “Izstādes 2004” Reklāmas devējs ir SIA “Izstāžu sabiedrība Prima”. Saskaņā ar Reklāmas likuma 10.panta otro daļu un ievērojot Reklāmas likuma 10.panta trešajā daļā noteikto, reklāmas devējs ir atbildīgs par reklāmas saturu un reklāmas atbilstību Reklāmas likuma normām.

Saskaņā ar SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” sniegto informāciju “Izstādes 2004” Reklāmas mērķauditorija ir visi Baltijas iedzīvotāji, kas vēlas iegūt informāciju par būvniecības nozares jaunumiem un iespējām.

Konkurences padome atzīst, ka SIA “Izstāžu sabiedrība Prima”, televīzijā, radio, internetā, preses izdevumos un kā vides reklāmu izplatot “Izstādes 2004” Reklāmu, kurā ietverts paziņojums par “Izstādi 2004” kā lielāko būvniecības izstādi Baltijā, ir pārkāpusi Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā reklāmai izvirzāmās vispārīgās prasības un Reklāmas likuma 8.panta pirmajā daļā noteikto maldinošas reklāmas aizliegumu.

Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā noteikts, ka Reklāmai ir jābūt likumīgai, patiesai un objektīvai, tā veidojama saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi. Reklāma nedrīkst mazināt sabiedrības uzticēšanos reklāmai, un tai jāatbilst godīgas konkurences principiem.

Saskaņā ar Reklāmas likuma 8.panta otro daļu maldinoša reklāma ir tāda reklāma, kura jebkādā veidā, ieskaitot tās pasniegšanas veidu, tieši vai netieši maldina vai varētu maldināt un kura sava maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību vai kura kaitē vai varētu kaitēt konkurentam. Reklāmas likuma 8.panta pirmajā daļā noteikts, ka maldinoša reklāma ir aizliegta. Atbilstoši Reklāmas likuma 8.panta trešās daļas 1.punktam, nosakot, vai reklāma ir maldinoša, ņem vērā visas reklāmas pazīmes — atsevišķo sastāvdaļu un kopējo saturu, noformējumu, īpaši jebkuru informāciju, kas reklāmā sniegta par “(..) pakalpojumu (..) īpašībām (..)”.

Laika posmā no 2004.gada 4.marta līdz 2004.gada 7.martam Rīgā, Skonto hallē notika SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” rīkotā 7.Starptautiskā specializētā būvniecības un ēku aprīkojuma izstāde “Būvniecības pasaule 2004”, kuras Reklāmās izmantots apgalvojums par minēto Izstādi kā “lielāko būvniecības izstādi Baltijā”.

Reklāmas likuma izpratnē jebkuram tirgus dalībnieka reklāmā sniegtajam paziņojumam attiecībā uz šī tirgus dalībnieka piedāvātajām precēm vai pakalpojumiem, ja tā precizitāti un pareizību iespējams objektīvi pārbaudīt, jābūt patiesam. Šāds ar Reklāmas likuma 3.panta pirmo daļu noteiktais ierobežojums ir būtisks sabiedrības un ar reklāmas paziņojumu iespējami aizskarto tirgus dalībnieku likumisko interešu nodrošināšanas garants. “Izstādes 2004” Reklāmā sniegtais paziņojums “lielākā būvniecības izstāde Baltijā” ir objektīvi pārbaudāms, un līdz ar to šāda paziņojuma lietošanu ierobežo prasība pēc tā atbilstības patiesībai.

Lietā nepastāv strīds par to, ka “Izstādes 2004” lielums ir objektīvi pārbaudāma īpašība, ko raksturo izstādes laukuma platība (bruto), kopējā izstādes dalībnieku izmantotā stendu platība (neto), izstādes dalībnieku skaits un preču zīmju skaits.

Reklāmas likuma 8.pantā noteiktā maldinošas reklāmas aizlieguma pārkāpuma konstatācijā būtiska ir “Izstādes 2004” Reklāmas mērķauditorijas jeb vidusmēra patērētāja Reklāmā izteikto paziņojumu uztvere, ņemot vērā Reklāmas kopējo saturu, noformējumu, pasniegšanas veidu un Reklāmā izteikto paziņojumu atbilstību faktiskajiem apstākļiem.

Latvijas Izstāžu rīkotāju apvienības apkopotie un 12.03.2004. vēstulei pievienotie statistikas dati par būvniecības izstādēm Latvijā laikā no 1998. līdz 2003.gadam apstiprina, ka SIA “BT 1” rīkotā izstāde “Māja I”, ņemot vērā izstādi raksturojošos kritērijus (izstādes platība, izstādes dalībnieku stendu platība, izstādes dalībnieku skaits) 2002. un 2003.gadā, bijusi lielāka par SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” rīkoto izstādi “Būvniecības pasaule” gan 2002., gan 2003.gadā. Attiecībā uz SIA “BT 1” rīkoto izstādi “Māja I 2004” raksturojošiem lielumiem 2004.gadā SIA “BT 1” 12.03.2004. vēstulē Nr.81/03 Konkurences padomei iesniedza pēc SIA “BT 1” prognozēm aprēķinātos datus par izstādes dalībnieku skaitu, preču zīmju skaitu, ekspozīcijas laukuma platību un kopējo izstādes dalībnieku izmantotās ekspozīcijas platību. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” pierādījumus par izstādes “Būvniecības pasaule 2004” raksturojošiem lielumiem Konkurences padomei nav iesniegusi.

Latvijā būvniecības izstāžu rīkotāju tirgū pastāv konkurence starp divām uzņēmējsabiedrībām, t.i., SIA “BT 1” un SIA “Izstāžu sabiedrība Prima”, un tādējādi “Izstādes 2004” Reklāmas apgalvojumu “lielākā būvniecības izstāde Baltijā” dažādās tā kombinācijās neatbilstība Reklāmas likuma normām vistiešāk var nodarīt kaitējumu SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” konkurentam SIA “BT 1”. Lietā ir informācija par Lietuvas uzņēmējsabiedrības “Litexpo” Lietuvā 2001., 2002. un 2003.gadā rīkotās būvniecības izstādes “Resta” lielumu raksturojošajiem statistikas datiem. Turklāt SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 22.03.2004. vēstulē Nr.24 ir norādījusi, ka Lietuvas uzņēmējsabiedrības “Litexpo” rīkotā būvniecības izstāde “Resta” kā 2002., tā arī 2003.gadā bijusi lielāka par SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” rīkotajām izstādēm “Būvniecības pasaule” un SIA “BT 1” organizētajām izstādēm “Māja I”.

SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 15.03.2004. vēstulē un 22.03.2004. vēstulē Nr.24 Konkurences padomei skaidrojot “Izstādes 2004” Reklāmā izmantotā paziņojuma “lielākā būvniecības izstāde Baltijā” lietojumu, norādījusi, ka Reklāmā izteikais paziņojums par “Izstādi 2004” kā lielāko būvniecības izstādi Baltijā saistāms ar konkrēto “Izstādes 2004” norises laiku, t.i., 2004.gada 4.–7.martu, jo minētajā laika posmā Baltijas valstīs netika rīkota SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” organizētajai “Izstādei 2004” tematikas ziņā līdzīga, konkurējoša izstāde būvniecības jomā.

Konkurences padome ir izvērtējusi SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 15.03.2004. vēstulē un 22.03.2004. vēstulē Nr.24 norādīto, ka laika posmā no 04.03.2004. līdz 07.03.2004. vienīgā un līdz ar to arī lielākā izstāde būvniecības jomā, kas norisinājās Baltijas valstīs, bija SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” rīkotā 7.Starptautiskā specializētā būvniecības un ēku aprīkojuma izstāde “Būvniecības pasaule 2004”, tomēr, ņemot vērā “Izstādes 2004” Reklāmas saturu, tās noformējumu un pasniegšanas veidu, Konkurences padome atzīst, ka minētajam faktam nav nozīmes lietā.

SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” paskaidrojumos faktiski ir atzinusi, ka “Izstāde 2004” Reklāmas mērķauditorijai tiek pozicionēta kā lielākā. Tādējādi ir netieši atzīts, ka no SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” kā Reklāmas devēja viedokļa šādas “Izstādes 2004” īpašības demonstrēšana Reklāmas mērķauditorijai ir svarīga, jo tā izceļ Izstādi 2004, dara to atšķirīgu no konkurējošām izstādēm. Turklāt, apgalvojot, ka Izstāde 2004 ir “lielākā”, šāda vēstījuma saņēmējs to var uztvert kā Izstādes 2004 pārākumu jebkurā no izstādes lielumu raksturojošo kritēriju grupām. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” pierādījumus tam, ka kādā no izstādes lielumu raksturojošo kritēriju grupām Izstāde 2004 ir lielākā Baltijā, Konkurences padomei nav iesniegusi.

Konkurences padome norāda, ka tāds apgalvojums, kā Reklāmā ietvertais par “Izstādi 2004” kā “lielāko”, parasti tiek uztverts nopietni no reklāmas mērķauditorijas. Šāda apgalvojuma pieļaujamība ir saistīta ar tā pareizību (atbilstību faktiskajiem apstākļiem), kas savukārt ir atkarīgs no tā, kādi kritēriji reklāmā, kurā ietverta norāde uz lielumu, vidusmēra patērētāja uztverē ir uzskatāmi par būtiskiem (pastāvošiem un piemītošiem). Apgalvojuma par lielumu izmantošana nav pieļaujama, ja viens no šiem kritērijiem, kuru vidusmēra patērētājs uzskata par piemītošu, neatbilst faktiskajiem lietas apstākļiem.

Vienlaikus, ņemot vērā Valsts valodas centra un Valsts valodas aģentūras sniegtos atzinumus, Konkurences padome secina, ka īpašības vārda “lielākais” lietojums Reklāmā norāda uz nepieciešamību salīdzināt “Izstādi 2004” ar kādu citu izstādi un faktiski satur slēptu salīdzinājumu, kas vēsta, ka citas konkurējošas izstādes ir mazākas.

Konkurences padome norāda, ka vispārinātu apgalvojumu (šajā gadījumā — lielākā būvniecības izstāde Baltijā) izmantošana reklāmā saskaņā ar Reklāmas likumu nav aizliegta, taču to neadekvāts, patērētājiem neskaidrs un viegli pārprotams pasniegšanas veids var būt par pietiekamu iemeslu maldinājuma iespējai.

Saskaņā ar lietā iegūto informāciju, ko apstiprina SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 15.03.2004. vēstulē norādītais, “Izstādes 2004” Reklāma tika izplatīta televīzijā, radio, preses izdevumos, interneta portālos un kā vides reklāma, tādējādi nodrošinot minētajai Reklāmai auditoriju visā Latvijas Republikas teritorijā un panākot maksimāli lielāku Reklāmas iedarbības efektu uz konkrēto mērķauditoriju.

Lēmumā iepriekš norādītajos laikos un apjomā radio izplatītās “Izstādes 2004” Reklāmas laikā tiek atskaņots šāds teksts:

Skonto hallē. Lielākā būvniecības izstāde Baltijā! Ja domā par mājokļa remontu, iekārtošanu vai celtniecību, nepieciešamo atradīsi lielākajā būvniecības izstādē Skonto hallē. Apmeklētāji var piedalīties konkursā un iegūt grandiozas balvas — “Paroc” siltināšanas un “Mira” flīzēšanas materiālus, “Datex” dāvanu kartes, “Roltechnik” dušas kabīni vai pat masāžas vannu no “Balteco Venta”. Būvniecības pasaule no 4.līdz 7.martam Skonto hallē!

Televīzijā izplatītās “Izstādes 2004” Reklāmas laikā vienlaikus izmantota informācijas vizuāla (attēls) un audiāla (skaņas un teksts) pasniegšanas forma:

“Attēls: SKONTO hallē!

Teksts: Skonto hallē. Lielākā būvniecības izstāde Baltijā.”

Tālāk televīzijā demonstrētajās Reklāmās tiek mainīti attēli šādā secībā:

“— LIELĀKĀ BŪVNIECĪBAS IZSTĀDE

4.–7.marts

IEKĀRTOŠANA

CELTNIECĪBA

REMONTS

29 BALVAS”,

ko papildina audiāla informācija:

Ja domā par mājokļa remontu, iekārtošanu vai celtniecību, nepieciešamo atradīsi lielākajā būvniecības izstādē Skonto hallē! Atnāc un iegūsti 29 balvas vairāku tūkstošu latu vērtībā!

Izstādes 2004 televīzijā izplatītās Reklāmas nobeigumā tiek demonstrēts:

“Attēls: BŪVNIECĪBAS PASAULE

7.Starptautiskā specializētā būvniecības un ēku aprīkojuma izstāde

SKONTO hallē!

4.–7.marts

Izstāžu sabiedrība Prima.

Teksts: Būvniecības pasaule no 4.līdz 7.martam Skonto hallē!

Interneta portālos “Izstādes 2004” Reklāma veidota, cikliski mainot piecus attēlus ar šādiem tekstiem:

— BŪVNIECĪBAS PASAULE 2004

— LIELĀKĀ

— Būvniecības izstāde BALTIJĀ

— 4.–7.martā SKONTO hallē

— WWW.PRIMA.LV

Konkurences padome, izvērtējusi Reklāmā sniegto informāciju, konstatē, ka “Izstādes 2004” Reklāmā lietotajam paziņojumam “lielākā būvniecības izstāde Baltijā” ir dominējošs raksturs, bet paziņojumam, kas Reklāmā sniegts par “Izstādes 2004” norises laiku (4.–7.marts), ir tikai potenciālos apmeklētājus par šo faktu informējošs raksturs. Minēto apstiprina Reklāmas noformējums un pasniegšanas veids. No televīzijā, radio un interneta portālos izplatītās Reklāmas redzams, ka paziņojums “lielākā būvniecības izstāde Baltijā” sniegts Reklāmas sākumā, televīzijā un radio izplatītajās Reklāmās paziņojums par “Izstādi 2004” kā lielāko būvniecības izstādi izteikts atkārtoti. Savukārt informācija par “Izstādes 2004” norises laiku (4.–7.martu) televīzijā, radio un interneta portālos izplatītajā Reklāmā tiek sniegta Reklāmas beigās un minētā informācija tiek sniegta neatkarīgi un nesaistīti ar Reklāmas sākumā un vidū izteikto paziņojumu par “Izstādi 2004” kā lielāko būvniecības izstādi Baltijā.

Preses izdevumos un vides reklāmā “Izstādes 2004” Reklāmas paziņojums “lielākā Baltijā” ietverts apaļa spiedoga veidā, un tas ir nodalīts no pārējā Reklāmas teksta, tādējādi pastiprinot minētā paziņojuma nozīmīgumu un liekot patērētājiem nepārprotami saprast, ka SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” rīkotā “Izstāde 2004” ir lielākā būvniecības izstāde Baltijā.

Līdz ar to, ņemot vērā lietā esošajos Reklāmas, kas izplatīta preses izdevumos, interneta portālos un kā vides reklāma, paraugos un Reklāmas, kas izplatīta televīzijā un radio, ierakstu kopijās ietverto informāciju, Konkurences padome atzīst par faktiskajiem apstākļiem neatbilstošiem SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 15.03.2004. vēstulē un 22.03.2004. vēstulē Nr.24 sniegtos paskaidrojumus par to, ka rakstveida Reklāmās “Izstādes 2004” norises laiks (4.–7.marts) norādīts dominējoši lieliem burtiem, bet televīzijā un radio izplatītajās Reklāmās uzsvars likts uz laika periodu no 4.līdz 7.martam. Tādējādi, ievērojot iepriekš konstatēto, Konkurences padome neatzīst par pamatotu SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 15.03.2004. vēstulē un 22.03.2004. vēstulē Nr.24 norādīto argumentu, ka patērētājs “Izstādes 2004” Reklāmā izmantoto paziņojumu “lielākā būvniecības izstāde Baltijā” varētu uztvert saistībā ar konkrēto laika periodu, t.i., “Izstādes 2004” norises laiku 4.–7.martā.

Vienlaikus Konkurences padome ņem vērā faktu, ka SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” Konkurences padomei nav iesniegusi Konkurences padomes Biroja 08.03.2004. vēstulē Nr.9–362 pieprasītās “Izstādes 2004” Reklāmas, kas izplatīta televīzijā un radio, ierakstu kopijas un kas atzīstamas par būtiskām lietas apstākļu noskaidrošanā.

Konkurences padome norāda, ka “Izstādes 2004” Reklāmas izvērtējumā būtiskākais ir Reklāmā pozicionētā apgalvojuma “lielākā būvniecības izstāde Baltijā” iespējamā iedarbība, ko Reklāmas apgalvojums pēc tā idejiskā satura un pasniegšanas veida kopumā atstāj uz Reklāmas mērķauditoriju, nevis SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” kā Reklāmas devēja personiski norādītais Reklāmā ietvertā apgalvojuma tulkojums SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” kā Reklāmas devēja interpretācijā. SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 22.03.2004. vēstulē Nr.24 norādītie iebildumi par to, ka Valsts valodas aģentūra, sniedzot atzinumu par īpašības vārda “lielāks” izmantojumu, ir izvērtējusi tikai Reklāmas teksta fragmentu, Reklāmas tekstā lietoto vārdu “lielākā” skatot atrauti no kopējā Reklāmas teksta, ņemot vērā Konkurences padomes Biroja vēstulēs Valsts valodas aģentūrai (10.03.2004. vēstule Nr.9–388) un Valsts valodas centram (10.03.2004. vēstule Nr.9–387) ietverto informāciju un izteikto lūgumu, nemaina Valsts valodas centra un Valsts valodas aģentūras sniegto īpašības vārda “lielākā” semantiskās nozīmes skaidrojumu. Turklāt iestādes, kas uzrauga Reklāmas likuma ievērošanu un līdz ar to izvērtē konkrētas reklāmas saturu, noformējumu un pasniegšanas veidu kopumā, izsmeļoši ir noteiktas Reklāmas likuma 13.panta pirmajā daļā.

Ņemot vērā lēmumā iepriekš konstatēto, Konkurences padome atzīst, ka “Izstādes 2004” Reklāmā izmantotais paziņojums “lielākā būvniecības izstāde Baltijā” nav patiess, tas neatbilst faktiskajiem lietas apstākļiem un tādējādi maldina patērētājus, bet Reklāmā sniegtais paziņojums par “Izstādes 2004” norises laiku neietekmē Reklāmas dominējošā paziņojuma maldinošo uztveri.

Konkurences padome uzskata, ka nav nozīmes lietas apstākļu noskaidrošanā SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 22.03.2004. vēstulē Nr.24 norādītajam faktam, ka tā nav saņēmusi jebkādas sūdzības no “Izstādes 2004” apmeklētājiem, un līdz ar to nav pamata uzskatīt, ka kāds no apmeklētājiem “Izstādi 2004” apmeklējis tikai tāpēc, ka uzskatījis to par visu laiku lielāko būvniecības izstādi Baltijā.

SIA “BT 1” Iesniegumā ir norādījusi, ka “Izstādes 2004” Reklāma kaitē SIA “BT 1” un citu konkurentu interesēm un likumiskajām tiesībām, kā arī ir uzskatāma par maldinošu. Konkurences padome norāda, ka Reklāmas likuma 8.panta otrā daļa un 15.panta piektā daļa kā kvalificējošu apstākli nenosaka seku iestāšanos izplatītā reklāmas paziņojuma rezultātā, savukārt Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā noteiktajā ģenerālklauzulā definētas reklāmas pieļaujamības robežas.

Vienlaikus, ievērojot minēto, Konkurences padome atzīst, ka “Izstādes 2004” Reklāma veidota pretēji godprātīgai reklāmas praksei un godīgas konkurences principiem un tādējādi tā neatbilst Reklāmas likuma 3.pantā reklāmai izvirzītajām vispārīgām prasībām.

Saskaņā ar Reklāmas likuma 14.panta trešo daļu Uzraudzības institūcija, konstatējot pārkāpumu, pieņem vismaz vienu no Reklāmas likuma 15.panta ceturtajā daļā minētajiem lēmumiem. Reklāmas likuma 15.panta ceturtās daļas 4.punkts nosaka, ka Uzraudzības institūcija, konstatējot pārkāpumu, ir tiesīga pieņemt lēmumu, kurā pieprasa reklāmas atsaukumu. Šāda tiesiskā pienākuma uzlikšana ir saistīta ar mērķi novērst Reklāmas likuma noteikumiem neatbilstošas reklāmas sekas. Izplatot “Izstādes 2004” Reklāmu ar paziņojumu “lielākā būvniecības izstāde Baltijā”, sekas var izpausties kā patērētāju maldināšana un ar SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” konkurējošo izstāžu rīkotāju, t.i., SIA “BT 1”, tiesisko interešu aizskaršana.

Vadoties no lietderības apsvērumiem, nosakot SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” uzliekamo tiesisko pienākumu, Konkurences padome ir ņēmusi vērā lietas Nr.204/04/09/2 apstākļus, lietas dalībnieku viedokļus par lietā esošajiem pierādījumiem, argumentus lietā, izvērtējusi Reklāmas atsevišķo sastāvdaļu un kopējo saturu, Reklāmas noformējumu, tās izplatīšanas ilgumu, apjomu, teritorijas robežas un izplatīšanas veidu, t.sk., to, ka SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” Reklāmas izplatīšanā izmantojusi plašsaziņas līdzekļus, tādējādi, nodrošinot lielāku Reklāmas iedarbību uz plašāku auditoriju visā Latvijas Republikas teritorijā, kā arī ņēmusi vērā, ka adresātam uzliktajam tiesiskajam pienākumam saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 67.panta otrās daļas 8.punktā noteikto jābūt skaidram un nepārprotamam.

Konkurences padome, ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Reklāmas likuma 1.pantu, 3.panta pirmo daļu, 8.panta pirmo, otro un trešo daļu, 10.panta otro un trešo daļu, 13.panta pirmo daļu, 14.panta trešo daļu, 15.panta otro daļu, 15.panta ceturtās daļas 4.punktu, 15.panta piekto, septīto daļu, 16.pantu un Administratīvā procesa likuma 66.pantu,

nolēma:

1. Atzīt, ka SIA “Izstāžu sabiedrība Prima”, izplatot 7.Starptautiskās specializētās būvniecības un ēku aprīkojuma izstādes “Būvniecības pasaule 2004” Reklāmu ar paziņojumu “lielākā būvniecības izstāde Baltijā”, ir pārkāpusi Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā ietvertās reklāmai izvirzāmās vispārīgās prasības un Reklāmas likuma 8.panta pirmajā daļā noteikto maldinošas reklāmas aizliegumu.

2. Uzlikt par pienākumu SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” 45 dienu laikā no šī lēmuma saņemšanas dienas patērētājiem saprotamā un viegli uztveramā veidā atsaukt Reklāmu. Reklāmas atsaukumu izplatīt kā atsevišķu informācijas vienību:

“Atbilstoši Konkurences padomes 25.03.2004. lēmumam SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” atsauc reklāmu par 7.Starptautisko specializēto būvniecības un ēku aprīkojuma izstādi “Būvniecības pasaule 2004”, jo reklāma ar tajā ietverto paziņojumu “lielākā būvniecības izstāde Baltijā” ir maldinoša.”

Reklāmas atsaukumu izplatīt vienu reizi tajos masu informācijas līdzekļos (televīzijā, radio, presē), kādos Reklāma tika izplatīta, un Reklāmas atsaukumu izplatīt nepārtraukti vienu diennakti tajās interneta mājaslapās, kurās Reklāma tika izplatīta. Televīzijā un radio Reklāmas atsaukumu izplatīt diennakts laikā, kas līdzvērtīgs Reklāmas izplatīšanas laikam.

Par uzliktā tiesiskā pienākuma izpildi uzdot SIA “Izstāžu sabiedrība Prima” iesniegt pierādījumus Konkurences padomei 10 dienu laikā no Reklāmas atsaukuma izplatīšanas dienas.

Konkurences padomes lēmumu saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu.

Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!