Dvēseliskie meklējumi arvien paliek tie paši
Latvijas Evaņģēliski luteriskās Baznīcas arhibīskaps Jānis Vanags intervijā “Latvijas Vēstnesim”
“Manuprāt, mūsu sabiedrība kļūst par tādu, kur katram viss ir savs,” saka Jānis Vanags Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
– Kā jūs raksturotu mūsdienu
sabiedrību, tās vērtības, kādu redzat tās attīstību?
–
Manuprāt, mūsu sabiedrība kļūst par tādu, kur katram viss ir
savs. Kādā svētdienas rītā es braucu uz dievkalpojumu un
klausījos Latvijas Radio un sapratu, ka arī Lieldienas un
augšāmcelšanās ir katram sava. Kristietim tās saistās ar Kristu,
dabas mīļotājiem – ar dabas atmodu. Man šķiet, mēs pamazām
attīstāmies par sabiedrību, kurai ir ļoti maz kā kopīga. Latvijā
šī sēkla tikai dīgst, Rietumeiropā jau mēs redzam augļus. Es
runāju ar saviem Vācijas draugiem, kuri man pastāstīja kādu
tipisku gadījumu. Spēļu laukumā vairāki turku zēni, kas ir kopā,
padzen vācu puikas, jo viņi ir katrs par sevi, atsevišķi. Cilvēki
izstājas no arodbiedrībām, no cita veida kopienām. Kādi būs tam
rezultāti, to varam tikai minēt.
– Bet varbūt tas nemaz nav tik slikti, ka pazūd kolektīvais
pūļa cilvēks un tā vietā rodas individuālā atbildība,
individuālais pienākums?
– Ne jau viss kolektīvais,
komunālais (no franču val. – commune – kopiena –
R.K.) ir saistāms ar pūli. Man liekas, te vajadzētu runāt
par kopējām vērtībām. Kopējais – tautas, nācijas – aspekts ir
bijis sabiedrību veidojošais visas vēstures garumā. Akcents uz
izolētību un vienpatību, manuprāt, ir būtiskākā mūsu laika un
sabiedrības zīme.
– Kā jūs to skaidrojat?
– Tam ir senas vēsturiskas
saknes. Savu artavu tam ir devis protestantisms, uzsverot cilvēka
individuālo esību Dieva priekšā. Tas bija labi domāts, bet to
visu eskalēja apgaismības laikmets un, protams, eksistenciālisms.
Šodien ļoti spilgti iezīmējas iepriekšējo vērtību, iepriekšējo
paaudžu noraidījums. Vairs nav neviena, kas man varētu pateikt,
kas labs, kas slikts, tikai es pats. Līdz ar to, zūdot kopējai
ētiskajai izpratnei, nav nekā, kas varētu strukturēt sabiedrību.
Es to saredzu kā diezgan riskantu ceļu ar ārkārtīgi palielinātu
personīgo atbildību. Man ir bail, ka pieaugs personīgā brīvība
bez atbildības. No vienas puses, brīvība ir tas, pēc kā katrs
cilvēks ilgojas. No otras puses, man atmiņā nāk kāds zīmējums.
Tajā bija muca, no kuras izlijis vīns. Un zem šā zīmējuma bija
paraksts – “Caur brīvību aizgājis bojā”.
– Vai jūs redzat iespēju, ka sabiedrība varētu atkal sākt
meklēt kādas kopējas vērtības?
– Rietumos jau ir
vērojama novēršanās no individuālisma kulta. Cilvēki kļūst
noguruši no postmodernisma, vērtību relativitātes, no patiesības
neesamības. Var jaust trauslus meklējumus pēc labi pārbaudītajām
klasiskajām, ja gribat, konservatīvajām vērtībām. Taču es
nedomāju, ka iespējama atgriešanās pie bijušā. Veidosies kaut kas
pavisam jauns. Es neesmu futurologs, bet domāju, ka reliģijas
loma pieaugs. Taču arī ne tradicionālā veidā. Iespējams ka
cilvēki meklēs ne tik daudz ar prātu uztveramas zināšanas par
Dievu, bet gan personīgo pieredzi, individuālo sastapšanos ar
Viņu.
– Un tomēr – vai jūs redzat kādas kopējas vērtības, kas varētu
vienot tik dažādo sabiedrību? Vai var būt kas kopējs nosalušai
prostitūtai Čaka ielā un bagāta vīra sievai, kas “Privātajā
Dzīvē” izrāda savu drēbju skapi?
– Kopīgais ir tas, ka
viņas abas ir vienlīdz vērtīgas Dieva priekšā. Kristus ir atdevis
dzīvību par vienu un otru. Vēsturē agrīnajā kristietībā šo dažādo
cilvēku kopībai ir lielisks piemērs – viņi sastapās draudzēs.
Protams, draudzē prostitūtai bija jāmainās, bet tādēļ bija šie
bagātie cilvēki, kuru uzdevums bija viņai palīdzēt pārtapt.
Turklāt ļoti būtiska ir mariju magdalēnu vēlme pārtapt. Es,
protams, uzskatu, ka pievēršanās Dievam var ļoti daudz ko cilvēka
dzīvē sakārtot. Grūti prognozēt, vai notiks Lielā Atmoda. Es varu
tikai cerēt. Vēsturē tāds piemērs ir bijis – 18.gadsimta
hernhūtisma kustība, kad krogi bija tukši.
– Cilvēce savā garīgajā attīstībā ir piedzīvojusi krasus
pavērsienus. No viduslaiku dogmatiskās ticības un inkvizīcijas
sārtiem līdz Nīčes postulējumam “Dievs ir miris”. Un tomēr
cilvēki visos laikos meklējuši Dievu vai vismaz tā aizstājēju.
Kas, jūsuprāt, ir tie lielie jautājumi, uz kuriem cilvēki meklē
atbildes, bet jūt, ka vieni paši viņi tās nevar rast.
–
Nevienam to nav izdevies pateikt skaistāk par Augustīnu: “Dievs
cilvēku ir radījis ar tukšumu sirdī, un cilvēks nenomierinās,
kamēr nav šo tukšumu aizpildījis ar Dievu.” Cilvēka ilgas un
tiekšanās pēc kaut kā augstāka, pārpasaulīga ir viņa būtības
neatņemama sastāvdaļa, viņš tāds ir radīts. Es domāju, ka
darvinisms plīst pa visām vīlēm, tikai ideoloģiski ļoti motivēti
cilvēki to var uztvert kā patiesību. Modernās dabaszinātnes arī
norāda uz Dieva klātesamību. Viens no klasiskajiem jautājumiem,
uz kuru cilvēki meklē atbildi, ir par ciešanām un to jēgu. Lai
gan es zinu teoloģijas studentu, kurš par tādu kļuva, meklējot
atbildi uz jautājumu, kādēļ viņam viss tik labi veicas. Un galu
galā mēs, atšķirībā no dzīvniekiem, apzināmies savu laicīgumu,
mirstību, un mums ar to ir jāsadzīvo. Es atceros, mēs bērnībā ar
klasi aizbraucām ekskursijā uz Siguldu. Tur bija Sapņu trepes, pa
kurām, kāpjot augšā, varēja iedomāties kādu vēlēšanos un ticēt,
ka tā piepildīsies. Es toreiz biju piektajā klasē un vēlējos,
kaut es un mani tuvākie cilvēki varētu būt nemirstīgi. Pēc tam
gan sev pārmetu, kāpēc es izniekoju savu iespēju, vēloties kaut
ko neiespējamu. Es taču varēju iekārot maisu naudas. Bet nu, lūk,
mana vēlēšanās ir piepildījusies, es ceļu uz to esmu
atradis.
– Kā jūs skaidrojat – kādēļ daudzi cilvēki uz jautājumu: vai
tu tici Dievam, atbild: jā, protams, kaut kas augstāks ir, bet es
nedomāju, ka tas ir Dievs.
– Klaivs Seipls Lūiss,
ievērojams 20.gadsimta angļu rakstnieks, apoloģēts, aprakstīja
šādu gadījumu. Kādā auditorijā, kurā viņš runājis par kristīgiem
jautājumiem, piecēlies kāds vecs aviācijas virsnieks un teicis:
es neticu visām jūsu papīra dogmām. Bet to, ka Dievs ir, savu
lidojumu laikā debesīs esmu jutis. K.S.Lūiss uz to ir devis ļoti
skaistu atbildi. Ja jūs stāvat okeāna krastā, jūs izjūtat
neaprakstāmi skaistas, saviļņojošas sajūtas. Un nav nekādas
nepieciešamības pievērsties okeāna kartei, kas ir krāsains
papīrs. Savā ziņā pievēršanās ticībai ar tās dogmām ir aiziešana
no personīgā, varbūt pat mistiskā saviļņojuma. Taču tas ir
jautājums, vai mēs esam ar mieru apstāties pie trīsām, nojautām,
vai gribam iet tālāk. Un, ja mēs negribam tikai stāvēt okeāna
krastā, bet vēlamies arī kuģot tajā, mums ir vajadzīga karte.
Cilvēki, atzīstoties ticībā kaut kam augstākam, bet
neuzdrīkstoties to nosaukt par Dievu, vienkārši baidās no
kuģošanas grūtībām un no sava “augstākā” neko nevēlas. Arī mani,
ieejot tukšā baznīcā, pārņem svētuma trīsas, taču, ja tas būtu
viss, ko baznīca spēj dot, es justos ļoti aplaupīts.
– Kādu jūs redzat Baznīcas lomu mūsdienu sabiedrībā? Kāpēc
šodien nevar runāt par Baznīcu kā par visai sabiedrībai būtisku
garīgu autoritāti? Par to raksta arī itāļu rakstnieks un
kultūrfilozofs Umberto Eko, norādot, ka savu autoritāti
zaudējušas arī universitātes.
– Parādiet man vispār kādu
garīgu autoritāti šodienas sabiedrībā. Umberto Eko jau ļoti
precīzi ir pateicis, ka pirmsmodernajā laikā visas sabiedrības
atskaites punkts bija katedrāles, modernismā par tādu kļuva
universitātes. Mūsdienās cilvēkiem ir divas autoritātes. Vienai
viņi klausa, otrai seko. Autoritāte, kam cilvēks klausa, ir viņš
pats, bet seko tirgum un mārketingam. Latvijā tirgus nosaka, kas
ir ētiski un kas nav. Visamizantāko postmoderno apgalvojumu man
nācās dzirdēt kādā diskusijā par to, vai masu medijos jāatļauj
alkoholisko dzērienu reklāma. Kāds mediju pārstāvis, to
aizstāvot, teica, ka neviens jau neesot pierādījis, ka reklāma
ietekmētu pirkšanas un patērēšanas apjomu. Interesanti, kāpēc tad
par telereklāmas laiku maksā desmit latus sekundē?
Bet Baznīcas loma mūsdienu sabiedrībā ir diezgan daudzslāņaina.
Pirmkārt, tai vienīgajai ir uzticēta Kristus atklāsme. Baznīcas
uzdevums ir šo atklāsmi neviltotā veidā saglabāt un nodot tālāk
nākamajām paaudzēm. Turklāt tas ir jādara tādā izteiksmes veidā,
kas ir saprotams mūsdienu cilvēkam.
– Kā jūs vērtējat: vai Latvijā
Baznīcas tiek galā ar šo uzdevumu?
– To var novērtēt
ļoti vienkārši – pēc baznīcu apmeklētības. Ir baznīcas, kurās
dievkalpojuma laikā visi soli ir aizpildīti. Taču ir arī pustukši
dievnami. Ļoti daudz kas ir atkarīgs no mācītāja personības, viņa
izglītotības un spējas reflektēt par Svētajiem Rakstiem.
Mācītājam nav jāsaka vārdi, kas ir skaisti un pareizi, bet gan
tādi, kas ir būtiski un nozīmīgi šodienas cilvēkam. Ļoti būtisks
ir garīdznieka personīgais svētums.
– Daudzi cilvēki kristīgo ticību asociē tikai ar ciešanām. Vai
tā nav arī mācītāju vaina?
– Mācītājiem vienmēr ir
jāuzņemas daļa atbildības, ja par kristietību rodas greizs
priekšstats, bet kristīgā ticība caur un cauri ir prieka vēsts.
Cilvēki bieži nomokās ar pagātnes grēkiem, nožēlo neizdarīto.
Taču kristīgā ticība piedāvā unikālu iespēju sākt visu no jauna,
pat cietumniekam, narkomānam un alkoholiķim.
– Cik tālu Baznīcai ir jāmainās līdzi laikam, reaģējot uz
vēsturiski sabiedriskajām aktualitātēm?
– Cilvēki
Baznīcā meklē stabilitāti. Domāju, Baznīca maz ko iegūtu, ja
mēģinātu pielāgoties mainīgajai pasaulei. Jo ar ko tad Baznīca
atšķirtos, piemēram, no Sarkanā Krusta? Manuprāt, Baznīcas
uzdevums ir piedāvāt alternatīvu domas un ētisko telpu tai, kas
šobrīd valda pasaulē. Baznīcai ir jāliek kaut kas pretī
mārketinga un patērētāju kultūrai.
– Kādām jābūt valsts un Baznīcas attiecībām?
– Mani
mazliet kaitina tas, kā tiek traktēta valsts un Baznīcas
šķirtība. Viduslaikos Baznīca bija arī valsts. Mūsdienās šīs
lietas ir nošķirtas. Un es piekrītu, ka Baznīcai strukturāli nav
jābūt saistītai ar valsti. Taču tas nenozīmē to, ka Baznīca ar
valsti nevar sadarboties. Manuprāt, nepareizi ir tas, ka mūsu
valsts ir sekulāra, kas arī ir viens no reliģijas paveidiem.
Valstij būtu jābūt neitrālai. Valsts gan ir Baznīcai deleģējusi
kaut ko no saviem uzdevumiem, piemēram, laulību slēgšanu. Mēs
būtu gatavi sadarboties gan ar valsti, gan pašvaldībām kā
izglītības, tā sociālajā jomā. Baznīcas diakonijas centri strādā
gan ar ielu bērniem, gan ar vardarbībā cietušajiem bērniem un
sievietēm. Mums ir bijusi arī programma, kuras ietvaros esam
palīdzējuši jaunajām māmiņām sagatavoties darba tirgum. Palīdzam
ieslodzītajiem pēc atbrīvošanas. Diemžēl ilgus gadus nebija
jūtama atsaucība ne no valsts, ne pašvaldību puses, taču pavisam
nesen kaut kas sāk mainīties. Nupat noslēdzām līgumu ar Rīgas
domi par sadarbību ielu bērnu centra izveidē un tiek gatavots vēl
viens līgums. Piemēram Vācija baznīca ir valsts galvena partnere
sociālajā sfērā. Tāpat diezgan bieži nākas dzirdēt, ka Eiropas
Savienības līdzekļi nav paredzēti reliģiskām organizācijām. Kad
es par to jautāju Briselē budžeta komisijas vadītājam, viņa
atbilde bija: ja jums liek šķēršļus, ziņojiet. Protams, Eiropas
līdzekļi netiek piešķirti sludināšanai. Taču reliģiskās
organizācijas, gluži tāpat kā citas sabiedriskās organizācijas,
arī veic kādu sabiedriski labu darbu. Te nedrīkstētu būt nekādas
diskriminācijas.
– Pēc trim dienām jau 2004.reizi kristīgā pasaule atzīmēs
Lieldienas. Ar ko un vai tās varētu būt iezīmīgas mūsdienu
postmodernajam cilvēkam?
– Manuprāt, Lieldienu vēsts ir
viena no būtiskākajām arī postmodernajā informācijas laikmetā. Jo
mainīties mainās cilvēku domāšanas struktūras, bet eksistenciālie
un dvēseliskie meklējumi jau paliek tie paši. Lieldienas tik
svarīgas padara augšāmcelšanās koncepts. Grūti būtu atrast mūsu
sabiedrībā cilvēku, kam atdzimšana nebūtu nepieciešama, turklāt
es šeit nedomāju par dzīves laicīgajām beigām. Savā dzīves laikā
mēs piedzīvojam vairākas mazas nāves – kāds mūs pieviļ, nodod,
mēs kādu zaudējam. Un ir labi zināt, ka tās tomēr nav beigas.
Lieldienas mums piedāvā jaunas dzīves iespējas. Turklāt tā ir
tepat, tā tikai ir jāatrod.
Rūta Kesnere, “LV”