
Par darbaspēka kustību pēc 1.maija
Līdz ar Latvijas iestāšanos
Eiropas Savienībā (ES) šā gada 1.maijā tās pilsoņi kļūs arī par
ES pilsoņiem. Tādējādi viņi varēs izmantot ES pilsoņiem
piešķirtās tiesības. Vienas no tām– tiesības brīvi pārvietoties
Savienībā. Brīva darbaspēka kustība ir viena no brīvas
pārvietošanās tiesību sastāvdaļām. Bez tiesībām strādāt tiesības
brīvi pārvietoties ietver arī tiesības uzturēties citās
dalībvalstīs, sniegt pakalpojumus, kā arī mācīties un
studēt.
Pēdējā laikā attiecībā uz Latvijas pilsoņiem piemērojamo brīvu
darbaspēka kustību tā sauktās vecās dalībvalstis sniegušas
dažādus politiskus paziņojumus, par to runāts un rakstīts
plašsaziņas līdzekļos. Tomēr paraudzīsimies, kādas tad ir veco un
jauno dalībvalstu tiesības piemērot ierobežojumus brīvai
darbaspēka kustībai. Pati ierobežojumu iespēja ir paredzēta
Latvijas Pievienošanās līgumā ES, kas ir Latvijas un citu jauno
dalībvalstu iestāšanās Eiropas Savienībā sarunu rezultāts.
ES paplašināšanās vecajās dalībvalstīs netika uztverta vienādi,
un radās bažas par darbaspēka pieplūdumu no jaunajām valstīm, kas
varētu būt papildu slogs darba tirgum. Tomēr iestāšanās sarunās
tika panākts, ka vecajām dalībvalstīm nav tiesību
strādātgribētājiem no Latvijas ieviest stingrākus nosacījumus par
tiem, kādi tie ir pašreiz (kādi tie bija Pievienošanās līguma
parakstīšanas dienā, 2003.gada 16.aprīlī). Iestāšanās sarunās
tika panākts kompromiss – valstīm ir tiesības uz laiku ieviest
pārejas periodus attiecībā uz brīvu darbaspēka kustību.
Darbaspēka draudi
Īrija |
darba tirgus tiek atvērts no pievienošanās dienas. Darba atļaujas nav nepieciešamas. Tiks ierobežotas tiesības uz sociālajiem pabalstiem. |
Lielbritānija |
darba atļaujas nebūs vajadzīgas. Ir izstrādāts darbaspēka reģistrācijas mehānisms. Reģistrācijas sertifikāts tiks izsniegts par maksu. Tiks ieviesti ierobežojumi dažādu sociālo pabalstu pieejai. |
Dānija |
monitoringa nolūkos jauno dalībvalstu pilsoņiem vēl 2 gadus izsniegs darba atļaujas. Darbosies gandrīz visi sociālie pabalsti, izņemot vienīgi bērnu kopšanas pabalstu. |
Nīderlande |
tautsaimniecības sektoros, kur pietiek vietējā darbaspēka, darba atļaujas jauno dalībvalstu pilsoņiem tiks izsniegtas līdzšinējā kārtībā, bet sektoros, kur ir nīderlandiešu darba ņēmēju trūkums, darba atļauju izsniegšana tiks vienkāršota. |
Zviedrija |
parlamentā pārstāvēto partiju vidū nav viennozīmīgas attieksmes pret darba tirgus neatvēršanu. Var prognozēt, ka Zviedrija sekos Dānijas piemēram un izmantos 2 gadu pārejas periodu, kura laikā turpinās izsniegt darba atļaujas. |
Beļģija, Francija, Grieķija, Itālija, Luksemburga, Portugāle, Somija un Spānija |
piemēros vismaz 2 gadu pārejas periodu attiecībā uz visām jaunajām dalībvalstīm. Pēc 2 gadu termiņa beigām tiks pieņemts lēmums, vai turpināt piemērot ierobežojumus vēl uz ilgāku laiku. |
Austrija |
piemēros Pievienošanās līgumā noteikto pārejas periodu pēc formulas 2+3+2. Visiem legāli nodarbinātajiem ir tiesības uz sociālajiem pabalstiem. Tiks piemērots arī pārejas periods Pievienošanās līgumā noteiktajās pakalpojumu nozarēs (būvniecība, dārzkopība, apsardzes darbība). |
Vācija |
piemēros Pievienošanās līgumā noteikto pārejas periodu pēc formulas 2+3+2. Tiks piemērots arī pārejas periods Pievienošanās līgumā noteiktajās pakalpojumu nozarēs (būvniecība, dārzkopība, apsardzes darbība). Ja jauno dalībvalstu pilsoņi legāli strādā 12 mēnešus, ir tiesības uz sociālajiem pabalstiem. |
Čehija |
neplāno ieviest nekādus pretpasākumus tuvākā pusgada laikā pēc iestāšanās Eiropas Savienībā. |
Igaunija |
nav plānojusi ieviest pretpasākumus, tomēr pēdējā laika notikumi vecajās dalībvalstīs var likt situāciju pārskatīt. |
Lietuva |
valdībā nolemts nepiemērot pārejas periodus pretpasākumu veidā. Lietuva centīsies divpusējā ceļā panākt veco dalībvalstu pozīcijas maiņu, lai tās atvērtu savu darba tirgu. |
Polija |
valdības lēmums nav pieņemts. Dažādi iespējamie varianti, tajā skaitā pretpasākumi pret valstīm, kas piemēros pasākumus pret Poliju. |
Slovākija |
iespējams, ka paritātes princips tiks piemērots (pretpasākumi). |
Slovēnija |
valdības lēmums par pretpasākumu piemērošanu nav vēl pieņemts. |
Ungārija |
ir valdības lēmums, ka Ungārija var ieviest pretpasākumus pret tām vecajām dalībvalstīm, kas ierobežos savu darba tirgu attiecībā pret jauno dalībvalstu pilsoņiem. |
Iestāšanās sarunās tika panākts,
ka jauno dalībvalstu pilsoņiem būs tikai pagaidu ierobežojumi
attiecībā uz pieeju ES darba tirgum. Pašreizējām dalībvalstīm ir
tiesības divus gadus no Latvijas pievienošanās dienas ES neatvērt
brīva darba tirgus robežas. Šādas tiesības pašreizējām
dalībvalstīm vēl saglabājas piecus gadus, tātad kopā –
septiņus.
Tuvojoties divu gadu laikposma beigām pēc pievienošanās dienas,
vecās dalībvalstis paziņo Eiropas Komisijai, vai pārejas perioda
piemērošana pret attiecīgu jauno dalībvalsti vēl uz trim gadiem
tiks turpināta. Ja šādu ziņojumu neiesniedz, tad automātiski
pārejas periods tiek atcelts un darba tirgus atvērts. Var rasties
situācija, ka, piemēram, kāda no pašreizējām dalībvalstīm,
beidzoties divu gadu laikposmam, nosūta Komisijai ziņojumu
attiecībā uz Poliju, bet ne Latviju, kā rezultātā Latvijas
pilsoņiem būs iespēja strādāt attiecīgajā dalībvalstī jau pēc
diviem gadiem, kamēr citām valstīm šis periods varētu būt
ilgāks.
Pašreizējās dalībvalstis varēs pagarināt pārejas periodu no
pieciem gadiem līdz septiņiem, ja pastāvēs nopietni darba tirgus
līdzsvara traucējumi vai to rašanās iespēja. Par šādu vēlmi
Komisijai iesniedzams dalībvalsts ziņojums. Ja tas netiek
iesniegts, pārejas periodu automātiski atceļ. Šajā sakarā
jāatzīmē, ka, iesniedzot ziņojumu par pārejas perioda
piemērošanas turpināšanu, attiecīgajai dalībvalstij jāsniedz
pierādījumi par nopietniem darba tirgus līdzsvara traucējumiem
vai to rašanās iespēju. Ja, piemēram, pēc pieciem gadiem no
pievienošanās dienas Vācija nevarēs pierādīt, ka Latvijas
darbaspēks rada nopietnus darba tirgus līdzsvara traucējumus,
Vācijai nebūs pamata saglabāt pārejas periodu. Jebkurā gadījumā
iespējamais septiņu gadu pārejas periods ir maksimums, un to
vairs nevar pagarināt.
Dažiem darba tirgus
pieejams
Latvijas pilsoņiem, kuri jau
pievienošanās dienā likumīgi strādā kādā dalībvalstī un kuriem ir
darba atļauja uz 12 mēnešiem vai ilgāku laiku, tiek saglabāta
pieeja attiecīgās dalībvalsts darba tirgum jeb, citiem vārdiem,
viņi var turpināt darbu šajā valstī un pēc darba atļaujas
izbeigšanās meklēt darbu uz tādiem pašiem nosacījumiem, kādi
piemērojami attiecīgās valsts pilsoņiem.
Šīs tiesības neattiecas uz pieeju citu dalībvalstu darba tirgum
un izbeidzas gadījumā, ja persona brīvprātīgi atstāj valsti, kurā
strādājusi. Piemēram, ja jūs likumīgi strādājat Vācijā, tas
nenozīmē, ka pēc darba pabeigšanas šajā valstī jums būs tiesības
strādāt, piemēram, Nīderlandē.
Arī to Latvijas pilsoņu, kuri likumīgi strādā kādā no
dalībvalstīm, laulātajiem noteiktā kārtībā paredzētas tiesības
strādāt šajā valstī. Piemēram, gadījumā, ja Latvijas pilsonis
likumīgi dzīvo un strādā Vācijā pievienošanās dienā un ar viņu
kopā dzīvo viņa sieva, tad arī viņai ir brīvi pieejams darba
tirgus bez jebkādiem ierobežojumiem. Jāatzīmē gan, ka šāda
iespēja ir tikai gadījumā, ja darba atļauja Latvijas pilsonim ir
vismaz uz 12 mēnešiem.
Latvijas pilsoņa sievai, kura pievienojas savam vīram uz dzīvi
Vācijā pēc pievienošanās dienas, ir iespējas tur strādāt vai nu
pēc 18 mēnešu nodzīvošanas Vācijā, vai arī sākot no trešā gada
pēc pievienošanās dienas atkarībā no tā, kurš termiņš beidzas
agrāk. Proti, ja pievienošanās diena ir 2004.gada 1.maijs, tad
2006.gada 2.maijā šī persona noteikti var sākt strādāt, bet tas
var notikt arī agrāk – ja attiecīgā persona pārvietojas uz dzīvi
Vācijā, piemēram, 2004.gada 3.maijā, tad darba tirgus būs
pieejams jau 2005.gada 4.novembrī.
Latvija arī var
piemērot
ierobežojumus
Visos gadījumos, kad kāda no
vecajām dalībvalstīm piemēro darba tirgus ierobežojumus pret
Latvijas pilsoņiem, Latvija ir tiesīga saglabāt spēkā
ekvivalentus pasākumus attiecībā pret konkrētās dalībvalsts
pilsoņiem.
Tātad, ja, piemēram, Vācija nosaka ierobežojumus Latvijas
pilsoņiem strādāt Vācijā piecus gadus, tad Latvija piecus gadus
var noteikt šādus pašus ierobežojumus attiecībā pret Vācijas
pilsoņiem, kuri vēlētos strādāt Latvijā.
Principā starp jaunajām dalībvalstīm nav savstarpēji noteikti
nekādi pārejas periodi un tādējādi darba tirgus, piemēram, starp
Latviju un Slovēniju, ir atvērts. Tomēr, ja kāda no pašreizējām
dalībvalstīm (kaut vai tikai viena) ir noteikusi brīvas darba
ņēmēju pārvietošanās ierobežojumus attiecībā pret šīs jaunās
dalībvalsts pilsoņiem, tad tikai tādā gadījumā Latvija var tos
piemērot. Šobrīd jau ir pilnīgi skaidrs, ka šādi ierobežojumi būs
attiecībā pret visām jaunajām dalībvalstīm no Austrumeiropas,
līdz ar to tīri teorētiski Latvija varētu piemērot pārejas
periodu, piemēram, pret Lietuvu vai Poliju.
Ierobežojumus
var atcelt
Pievienošanās līgums paredz, ka pirmos divus gadus no pievienošanās dienas pašreizējās dalībvalstis var noteikt labvēlīgākus noteikumus saistībā ar pieeju to darba tirgum, ieskaitot pilnīgu ierobežojumu atcelšanu. Pirmos divus gadus šis ir attiecīgo dalībvalstu iekšpolitikas jautājums, proti, lai ieviestu labvēlīgākus noteikumus, nacionālajos tiesību aktos jāizdara atbilstoši grozījumi. (Šobrīd var runāt tikai par Īriju un Lielbritāniju.) Noslēdzot iestāšanās sarunas ES, bija cerība, ka tikai retā ES dalībvalsts piemēros pārejas periodus attiecībā pret jauno dalībvalstu pilsoņiem un vairākums izmantos tieši iespēju piemērot labvēlīgākus noteikumus. Diemžēl nekādas iepriekšējas politiskas deklarācijas par šo jautājumu saskaņā ar Pievienošanās līgumu nav obligātas.
Atskaites punkts –
2003.gada 16.aprīlis
Ar pamatprincipu, kas nostiprināts
Pievienošanās līgumā, noteikts, ka ierobežojumi attiecībā uz
Latvijas pilsoņiem nedrīkst būt nelabvēlīgāki par tiem, kādi
pastāvēja 2003.gada 16.aprīlī – Pievienošanās līguma
parakstīšanas dienā. Tāpat svarīgs ir noteikums, ka pārejas
periodu pastāvēšanas laikā priekšroka dodama jauno dalībvalstu
pilsoņiem attiecībā pret trešo valstu pilsoņiem. Tātad, ja uz
vienu darba vietu Spānijā pretendēs gan Latvijas pilsonis, gan
Ukrainas pilsonis, priekšroka būs Latvijas pilsonim.
Latvija pašlaik turpina pārliecināt vecās dalībvalstis par
pārejas periodu atcelšanas nepieciešamību un cer, ka vecās
dalībvalstis neizmantos visu maksimālo septiņu gadu pārejas
periodu. Mūsuprāt, bažām par Latvijas pilsoņiem kā draudu veco
dalībvalstu darba tirgum nav pamata.
Renārs
Danelsons,
Ārlietu ministrijas
ES koordinācijas departamenta
ES tiesību nodaļas otrais sekretārs
Avots: Ārlietu ministrija