Lai cienām skaitļus un padomājam, pirms sakām vārdu
Viena mērķa sasniegšanai lielākoties var izvēlēties vairākus ceļus, izmantot atšķirīgus līdzekļus un metodes. To ministriju vidū, kurās līdz ar Induļa Emša valdības apstiprināšanu notikusi krasa stratēģijas maiņa, noteikti minama jaunā, pirms gada izveidotā Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM). Tikai viens, bet spilgts piemērs. Par iepriekšējā pašvaldību ministra Ivara Gatera apņēmīgo virzību uz 102 plus vai mīnus novadiem jaunā valdība jau savā deklarācijā pauda atturīgu nostāju. Jaunais pašvaldību ministrs Andrejs Radzevičs, pēc profesijas būdams matemātiķis, pēc mēneša darba, pret jebkuriem pārmaiņu procesiem izturas piesardzīgi un analītiski.
Andrejs Radzevičs Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Būtiskās (ne)manāmās
pārmaiņas
– Sakiet, kā ir mainījusies
RAPLM stratēģija?
– Valdības deklarācijā ir izvirzīti
daži būtiski ar pašvaldībām saistīti uzdevumi. Pirmkārt,
administratīvi teritoriālās reformas (ATR) īstenošanas gaita. Ir
mainījusies sarunu taktika – nevis ministrijai uzspiest tālāko
rīcības modeli, bet uzklausīt pašvaldību viedokli. Piedalījos
vairākās sarunās un ne reizi nesaklausīju, ka pašvaldības
atteiktos no iepriekš pieņemtajiem lēmumiem un nevēlētos sarunas
ar valdības pārstāvjiem turpināt. Varbūt lēmumi ir nedaudz
pārveidoti, taču pašvaldības vēlas zināt, kā valdība atbalstīs
novadu izveidi.
– Tomēr nenoliegsit, arī pirms tam tika runāts gan par
atbalsta veidiem, gan apjomu. Kādas tad ir atšķirības starp
sarunām pirms un pēc 6.marta?
– Atšķirība tā, ka šobrīd
pašvaldības ir gatavas brīvprātīgi veidot novadus. Bez spiediena.
Vai pasaules pieredzē spēka politika vainagojusies ar izciliem
rezultātiem?
– Vai tas nozīmē, ka jūsu pārliecība ir mierīga, bet pārdomāta
politika, kam kaut kad seko – kaut vai lēna – rīcība?
–
Domāšana ir viena no labākajām cilvēka īpašībām. Visi riski ir
nopietni jāizvērtē. Ja tā nebūs, iestājoties sekām, vainīga
izrādīsies valdība. Mani priecē, ka šobrīd pašvaldības ir
iekustinātas domāt līdzi, kā panākt labāku efektu. Ne reizi
neesmu dzirdējis kategorisku “nē!” novadiem.
– Bet vai atsevišķu pašvaldību oportūnistu pozīcijas
nemainījās jau iepriekš? Tieši šos pašus vārdus teica arī Ivars
Gaters.
– Es tam īsti negribētu piekrist. Pašvaldības
gaida, kad valdība ar seju pagriezīsies ne pret pagasta
vajadzībām – jauna pagastmāja, mašīna vai dators, bet pret
cilvēkiem. Prasības ir pēc atbalsta un līdzdalības
infrastruktūras objektu sakārtošanā, ko izmantos cilvēki.
Nesolām jums
debesmannu!
– Vai jums izdosies, kā teicāt,
pagriezt valdības seju pret pašvaldībām?
– Es darīšu
visu, lai tā notiktu.
– Varbūt varat minēt kādu konkrētu rīcību? Valdības
deklarācijā ir daudz stimulējošu darbības formu – veicināt,
sekmēt. Kāda būs rīcība?
– Viena rīcība ir novadu
atbalsta programmas īstenošana pēc iespējas maksimālā formā.
Ministrijas rīcības plānā ir ietveri konkrēti termiņi, piemēram,
likumprojektu iesniegšanai, grozījumu sagatavošanai dažādos
normatīvajos aktos. Tāpat minama līdzdalība 2005.gada valsts
budžeta projekta sagatavošanā, ietverot atbalstu, mūsuprāt,
nozīmīgām prioritātēm.
– Jūsu teiktais nerada pārliecību, ka kaut kas būtu būtiski
mainījies.
8. Saeimas darbības laikā iezīmējas asa kritika politiskajiem
priekšgājējiem. Vai varat minēt iepriekšējā ministra pieļautās
taktiskās kļūdas?
– Manuprāt, iepriekš atsevišķos
gadījumos darbības bijušas deklaratīvas. Piemēram, valdībā
pieņemtā valsts atbalsta programma novadu izveidošanai
protokollēmumā nozīmēja iekļaut to tikai prioritāšu rindā, nevis
budžetā. Allaž grūtākais ir pildīt solījumus. Taču tie
iepriekšējās valdības laikā tika izteikti. Kaut vai septiņi
procenti no iekšzemes kopprodukta veselības aprūpes sistēmai
sakārtošanai, minimālā darba alga skolotājiem 300 latu un
citi.
Atbalsta programmai mēs naudu prasīsim jau šā gada budžeta
grozījumos. Valdības nepildītie solījumi ir radījuši ļoti spēcīgu
neticību, ko grūti mainīt. Ja atceramies ikgadējo valdības un
pašvaldību domstarpību un vienošanās protokolu, ko paraksta,
sastādot valsts budžetu, pašvaldību prasība 2003.gada investīciju
apjomam bija 14,86 miljoni. Taču tika piešķirti nepilni 10
miljoni.
Iemesli pārmaiņu vējiem
– Kad jums personīgi radās
neticība politiskajam spēkam, ko pārstāvējāt, kļūstot par 8.
Saeimas deputātu?
– Tieši tad arī radās, kad apjautu atšķirību starp realitāti
un solījumiem. Saistību nepildīšana atkal kļuva par pašsaprotamu
pieradumu.
– Kāda biju jūsu motivācija piekrist kļūt par reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministru?
– Diemžēl es nepiedalījos šīs valdības deklarācijas
sagatavošanā. Taču, ar to iepazīstoties, nonācu pie pārliecības,
ka mani saista izvirzītie mērķi. Es saredzu, ka šai valdībai ir
un būs atšķirīga attieksme pret pašvaldībām. Diemžēl iepriekš tā
bija noraidoša – jūs neko nespējat, neprotat, nevarat, tādēļ mēs
darīsim jūsu vietā.
– Vai nav tā, ka pašvaldības nespējīgā pabērna lomā bijušas
arī vēl pirms 8. Saeimas darbības laikiem?
– Jā, tā ir
bijis.
– Un jums ir pārliecība, ka iestājies vai iestāsies lūzuma
punkts?
– Būtiska ir attieksmes maiņa. Domāju, ka tā būs
abpusēji atbildīga savu pienākumu veikšanā. Pašvaldībām bieži
pārmestā bezatbildība ir būtisks trūkums arī valsts institūcijās,
kaut vai valsts institūcijās pieņemtais bezatbildīgais lēmums par
ievestu dzīvnieku izcelsmes kaulu miltu iznīcināšanu.
– Vai bija viegli pieņemt izteikto piedāvājumu kļūt par
ministru?
– Nē, nebija viegli. Es par to domāju …labu
laiku. Jā, labi ilgu laiku domāju. Sākotnējās, priekšvēlēšanu
laikā paustās idejas, kas principiāli ir atbalstāmas, tika
pārvērstas. Braucot pa Kurzemes pašvaldībām, runājām par
brīvprātīgu pašvaldību apvienošanos, bet, kā tas izvērtās dzīvē,
to visi labi zinām.
Salikt punktus uz “i”
– Kādā secībā jūs sarindojat šīs valdības deklarācijā minētās prioritātes pašvaldību un reģionālās attīstības jomā?
– Manuprāt, kārtību izsaka abi
lielie uzdevumi – brīvprātīga, valsts atbalstīta administratīvi
teritoriālā reforma (ATR), tad tieši vēlētu reģionālo pašvaldību
izveide.
Saeimas apakškomisijā ir atbalstīti grozījumi ATR likumā, pēc
svētkiem varētu sekot virzība uz to apstiprināšanu. Tas dos
iespējas pašvaldībām arī šogad veidot novadus, kam ir paredzēti,
kaut nelieli, tomēr finanšu atbalsta instrumenti. Nākamā gada
pavasara pašvaldību vēlēšanu laikā būs pārtraukums novadu
veidošanā.
– Ja runājam par ATR un reģionālo pašvaldību izveidi
paralēlēs, sakiet, kas, jūsuprāt, ir zābaki un kas –
zeķes?
– Domāju, tie nav savstarpēji pakļauti procesi.
Reforma, novadus veidojot, ir īstenojama vienkāršāk. Nav nozīmes
mākslīgi bremzēt ATR, lai uzsāktu reģionu izveidi. Reģioniem nav
skaidri zināms veicamo funkciju loks un finansējums tām
funkcijām, ko šīm struktūrām nodotu ministrijas. ATR 102 novadu
projekta izklāsta 61.lappusē ir aprakstīts reģionu darbības
modelis ar piebildi – ja ir politiskā griba. Valdības deklarācijā
politiskā griba ir izteikta.
– Jūs zināt, ka divi lieli un ietekmīgi politiskie spēki –
“Jaunais laiks” un Tautas partija – iestājas pret reģionālajām
pašvaldībām.
– Deklarācijas pēdējo lapu ir parakstījis
arī Tautas partijas pārstāvis. Taču es ceru, ka pirms procesa
uzsākšanas notiks arī diskusija. Starp citu, šobrīd no pašvaldību
pārstāvjiem atsevišķās sarunās izskan atziņa, ka pašreizējās
rajonu padomes strādā neefektīvi.
– Ik pa laikam izskan tā saukto donoru pašvaldību ierosinājums
mainīt pašvaldību finanšu izlīdzināšanas kārtību. Vai, būdams
matemātiķis, saredzat alternatīvu?
– Katrs vēlētos
deķīti vilkt uz savu pusi. Izlīdzināšanas fondā tiek ieskaitīta
nodokļu nauda. Katrs nodoklis darbojas, lai novērstu
disproporciju. Pašreizējā nodokļu plūsma neparāda pašvaldības
teritorijā esošo ekonomisko aktivitāti. Mūsu ministrijas
mēģinājumu ko mainīt par labu reģionālajai attīstībai, atbalstot
konkrētas aktivitātes Reģionālās attīstības pamatnostādnēs,
diemžēl Finanšu ministrija nesaskaņoja.
– Sevi
uzskatāt vairāk par pašvaldību cilvēku vai valsts
politiķi?
– Neņemot vērā ieņemamo amatu, uzskatu sevi
par vienkāršu lauku cilvēku. Bet kā ministrs vēlos nodalīt savā
darbībā pašvaldību attīstības lietas no pašvaldību darbības
tiesiskuma ievērošanas. Pirmajā gadījumā būšu pašvaldību pusē,
otrajā – valsts.
– Ko nozīmē domāt valstiski?
– Domāt tā, lai
rezultātu izjustu visa tautsaimniecība. Dažbrīd 8.Saeimas laikā
likās, ka atgriežamies 20.gadsimta 50.gados. Ka daudzi likumi
tapa, piemērojot tos konkrētiem cilvēkiem.
Trauksme nav nevietā
– Cik pamatotas, jūsuprāt, ir
pašvaldību bažas par nepietiekamajiem finanšu resursiem un
kredītiespējām, pretendējot uz ES strukturālo fondu
naudu?
– Domāju, ka pašvaldības nekliedz velti. Jebkuru
daudzmaz ietekmīgu projektu iespējams realizēt ar divām iespējām
– valsts investīcijām vai kredītu. Šā gada budžetā pašvaldībām
kredītgrozs ir ļoti mazs, lielāko daļu saņēma Rīga. Pašvaldību
budžeti bieži ir apgrūtināti ar jau iepriekš saņemtiem
aizņēmumiem, tādēļ projektu līdzfinansējums sagādās
problēmas.
– Ko darīt?
– Pirmais – panākt, lai šā valsts
budžeta grozījumos tiktu palielinātas pašvaldību kredītu
saņemšanas iespējas.
– Kāda būtu optimālākā pašvaldību projektu iesniegšanas shēma
Valsts investīciju programmai?
– Projektu iesniegšana,
kā to jau norādījušas pašvaldības, varētu notikt mūsu ministrijā.
Pēc tam projektu izvērtēšanā saskaņā ar programmu būtu
jāpiesaista attiecīgās jomas speciālisti no citām ministrijām.
Drošības labad jau tagad pašvaldības savus projektus iesniedz gan
mūsu, gan nozares ministrijā.
– Aizvadītajā nedēļā kopējās valdības un domes brokastīs,
tiekoties ar Rīgas domes vadību, jūs norādījāt uz psiholoģisku
patiesību – pārmetumi nevirza. Vai, jūsuprāt, Rīgas pašvaldībai
izteiktie pārmetumi bijuši nepamatoti?
– Pārmetumi ir
bijuši dažādi, arī rīcības scenāriji – dažādi. Ne visi ir
realizējušies. Domāju, ka līdzīgi kā citās pašvaldībās un valsts
institūcijās arī Rīgā ir bijuši pārkāpumi, uz ko pamatoti
norādīts. Tomēr ir arī pārmetumu sekas. Asākais piemērs – Rīgas
brīvostā līdz 1.maijam netiks izbūvēts un aprīkots muitas
kontroles punkts dzīvnieku izcelsmes pārtikas preču kustībai. To
sāpīgi izjutīs mūsu uzņēmēji.
Rīga ir īpaša gan pašvaldības, gan galvaspilsētas funkciju dēļ.
Domāju, ka jaunajā Pašvaldību likumā Rīgai būs atvēlēta īpaša
nodaļa.
Runāšana – sudrabs,
klusēšana – zelts
– 31.marta TV raidījumā “Kas
notiek Latvijā?” jūs izteikti apliecinājāt piesardzību. Vai tā ir
jūsu rakstura īpašība vai politiskās pieredzes diktēta
nepieciešamība?
– Gan viens, gans otrs. Ja laiks atļauj,
tas maksimāli jāizmanto apdomāšanai. Ik dienas tiek izteikti
paziņojumi. Par jebkuru no tiem jāuzņemas atbildība. Kāpēc 156,
nevis 157?
Pret skaitļiem jāizturas ar cieņu. Ja nosaucu konkrēti skaitli,
es uzspiežu rezultātu.
– Bet jums taču ir kāds savs novadu skaitlis?
– …Kāds
aptuvens skaitlis!
Zaida Kalniņa, “LV”