Cik pietiekama ir namu apsaimniekošanas maksa
Mūsu valsts mājokļu politikas koncepcijā ir noteikti mājokļu saimniecības turpmākai attīstībai svarīgi pamatprincipi – veicināt mājokļu saimniecības pakāpenisku pārveidi, balstoties uz ekonomiski pamatotām attiecībām; izstrādāt vienotas dzīvojamā fonda uzskaites un datu apkopošanas sistēmu un ekonomiski pamatotas īres vai apsaimniekošanas maksas mehānismu. Atbilstoši likumam “Par dzīvojamo telpu īri” koncepcijā arī uzsvērts, ka šīs maksas apjomu nosaka pašvaldības, līdzsvarojot to ar iedzīvotāju ienākumu vidējo līmeni un attiecīgās pašvaldības spēju sniegt nepieciešamo palīdzību.
Iepriekš minētais ir cieši saistīts ar valsts aģentūras “Mājokļu aģentūra” (MA) pamatuzdevumiem – metodiski vadīt pašvaldību darbību mājokļu jomā, nodrošināt mājokļu monitoringu, kā arī sadarboties ar valsts un vietējās pašpārvaldes iestādēm šajā laukā. Tālab aģentūrā nesen pabeigts ļoti svarīgs pētījums “Pašvaldību noteiktās īres/apsaimniekošanas maksas 2003.gadā Latvijā”. Tas bija nepieciešams, lai noskaidrotu, vai īres/apsaimniekošanas maksa ir pietiekama, lai nodrošinātu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas uzturēšanu un renovāciju un nepieļautu šā nekustamā īpašuma vērtības samazināšanos, kā arī apzinātu pašreizējās tendences un radītu pamatu mājokļu apsaimniekošanu regulējošās likumdošanas izstrādei.
Plaša un
daudzveidīga informācija
Lai apkopotu datus par pašreizējo īres (neprivatizētiem dzīvokļiem) vai apsaimniekošanas (privatizētiem dzīvokļiem) maksu valstī, pērn novembrī tika izsūtītas anketas 565 pašvaldībām. Atbildēja 537, tātad – 95 procenti pašvaldību. Savukārt no 47 dzīvokļu īpašnieku kooperatīvajām sabiedrībām (DzĪKS), pašvaldības apsaimniekošanas uzņēmumiem un privātajām SIA – daudzdzīvokļu dzīvojamo māju apsaimniekotājiem visos valsts reģionos – tika saņemta informācija par dzīvojamo ēku apsaimniekošanas izdevumu tāmēm. Pētījumā izmantoja arī Latvijas Republikas Centrālās statistikas pārvaldes datus “Latvijas dzīvojamais fonds 2002.gadā Latvijā” un Pasaules bankas pētījumu par mājokļu energoefektivitātes pasākumu sagatavošanu Latvijā. Pieejamā informācija bija pietiekami ticama, dziļa un daudzveidīga, lai galarezultātā izveidotu datu bāzi pašvaldību noteiktās īres/apsaimniekošanas maksas apzināšanai; izvērtētu mājokļu uzturēšanas un renovācijas reālās iespējas mūsu valsts reģionos, pastāvot dažādiem nekustamā īpašuma apsaimniekošanas veidiem; prognozētu īres/apsaimniekošanas maksas uzkrājuma apjomu, lai nodrošinātu kvalitatīvu mājokļu atjaunošanu; izvērtētu reģionālās tendences īres/apsaimniekošanas maksas noteikšanā un arī to, kā pašvaldības izpilda likuma “Par dzīvojamo telpu īri” prasības šīs maksas noteikšanā savam dzīvojamajam fondam.
Apkopojot pētījuma rezultātus,
jāuzsver, ka Latvijas pašvaldību noteiktā īres/apsaimniekošanas
maksa ir ļoti atšķirīga: pilsētās tā svārstās no 0,01 līdz 0,21
Ls/m2 un lauku pašvaldībās no 0 līdz 0,25
Ls/m2.Zemāka par 0,10 Ls/m2 šī maksa
noteikta 83 procentos pašvaldību. Augstāka par 0,10
Ls/m2 tā ir 16,7 procentos pašvaldību (tostarp 35
procentos Rīgas reģiona, 21 procentā Zemgales, 12 procentos
Vidzemes un Kurzemes un 10 procentos Latgales reģiona
pašvaldību). Zemāku maksu par 0,05 Ls/m2 noteikušas
18,6 procenti Rīgas reģiona, 36 procenti Kurzemes, 41,4 procenti
Zemgales, 44,2 procenti Vidzemes un 68 procenti Latgales reģiona
pašvaldību.
Aplūkojot vidējās īres/apsaimniekošanas
maksas apjomu valsts reģionos, tie sarindojami šādi: Rīgas
reģions – 0,14 Ls/m2, Kurzemes – 0,12
Ls/m2, Vidzemes un Latgales – aptuveni 0,10
Ls/m2 un Zemgales reģions – 0,09
Ls/m2.
Vidējā īres/apsaimniekošanas maksa Latvijas pilsētās ir 0,138
Ls/m2. Starp valsts nozīmes pilsētām augstākā noteikta
Liepājā – 0,17 Ls/m2, Rīgā un Ventspilī tā iekļaujas
0,14 Ls/m2 robežās; par pilsētās noteikto vidējo
līmeni mazāk ir jāmaksā Rēzeknes un Jūrmalas iedzīvotājiem –
attiecīgi 0,13 un 0,126 Ls/m2, bet viszemākā maksa ir
Jelgavā – 0,09 un Daugavpilī – 0,08 Ls/m2.
Tā kā viens no galvenajiem faktoriem, kas ietekmē pašvaldības
lēmumu, nosakot dzīvokļa apsaimniekošanas vai īres maksas
lielumu, ir iedzīvotāju maksātspēja, pētījumā izmantoti divi to
raksturojoši lielumi – iekšzemes kopprodukta (IKP) apjoms gadā uz
vienu iedzīvotāju un pensionāru skaita īpatsvars attiecīgajā
rajonā. Taču skaidri iezīmētu un tādēļ vispārināmu likumsakarību
starp iepriekš minētajiem indikatoriem atklāt neizdevās. To
saistība gan tika novērota Latgales reģionā: četros (no sešiem)
rajoniem, kur ir zems IKP (<par Ls 800) un augsts pensionāru
īpatsvars (24–26 procenti), noteikta arī zema – 0,098
Ls/m2 – īres/apsaimniekošanas maksa.
Salīdzinot pašvaldību noteikto īres/apsaimniekošanas maksu
lielajās pilsētās ar statistikas datiem, atklājās, ka tā ir divas
trīs reizes zemāka nekā denacionalizētajos namīpašumos un sešas
līdz desmit reizes zemāka nekā privātajā dzīvokļu īres tirgū.
Turklāt īres maksa denacionalizētajos namos un sērijveida
dzīvokļu īres tirgū ir augstāka reģionos ar lielāku ekonomiskās
attīstības potenciālu.
Trūkst naudas
ēku uzturēšanai
Īres/apsaimniekošanas maksas
sadalījums apsaimniekošanas izdevumos un mājas tehniskās
uzturēšanas izdevumos |
Detalizēti analizējot apsaimniekotāju sniegtos datus par ēku uzturēšanas izmaksām, redzams, ka pašvaldību noteiktā maksa nenodrošina dzīvojamo māju tehnisko uzturēšanu un amortizācijas uzkrājumu veidošanu visā pilnībā, kā to paredz likums “Par dzīvojamo telpu īri” un Ministru kabineta noteikumi Nr.45 “Dzīvojamās telpas īres maksā ietilpstošo apsaimniekošanas izdevumu aprēķināšanas metodika”. Tas liecina, ka pašvaldību lēmumi īres/apsaimniekošanas maksas lieluma noteikšanā ir vairāk politiski, ne saimnieciski pamatoti.
Vairumā gadījumu pašvaldību
noteiktajās īres/apsaimniekošanas maksās nav ietverta uzkrājuma
daļa, lai gan dzīvojamo māju ilglaicīgas uzturēšanas un
saglabāšanas priekšnoteikums ir pašu īpašnieku līdzekļu uzkrājums
vai tam līdzvērtīgs zema riska kredīts ēkas renovācijai
(tehniskajai uzturēšanai). Tieši apsaimniekošanas maksājuma
uzkrājuma daļa un tās racionāls ieguldījums mājas atjaunošanā
īsākā vai garākā laika posmā ir viens no svarīgākajiem faktoriem
dzīvojamās mājas kvalitātes un ilgmūžības nodrošināšanā.
Piemēram, lai īstenotu viduvēja nolietojuma sērijveida
daudzdzīvokļu mājas siltināšanu, nepieciešamais ieguldījums ir
aptuveni 30 Ls/m2 . Optimālākais šāda uzkrājuma veids
ir palielināt maksu par apsaimniekošanu, lai ik mēnesi veidotos
0,15 Ls/m2 vai lielāks uzkrājums – pamats renovācijas
kredīta dzēšanai un tūlītējiem remontdarbiem 2004.gadā vai no
2019.gada pēc 15 gadus ilga pašu īpašnieku līdzekļu uzkrājuma
renovācijas darbiem.
Pētījuma gaitā iegūtā informācija liecina – ne dzīvokļu
īpašniekiem, ne apsaimniekotājiem nav pieredzes un arī izpratnes
par uzkrājuma veidošanu, kaut gan mūsu valsts likumdošana paredz
amortizācijas uzkrājumu veidošanu māju atjaunošanai.
Lai gūtu priekšstatu par ieguldījumu mājas tehniskā stāvokļa
uzlabošanā, apsaimniekošanas izdevumus var sadalīt divās daļās.
Pirmajā – mājas tehniskās uzturēšanas izdevumos – ietilpst
kārtējie remontdarbi, siltumtīklu, ūdensvada un kanalizācijas
sistēmas, atkritumu vada un citas apkopes, kā arī avārijas
situāciju novēršanas izmaksas un neizlietoto līdzekļu uzkrājuma
veidošana. Otrajā daļā iekļaujami pārējie izdevumi saimnieciskās
darbības nodrošināšanai – administratīvie pārvaldes izdevumi,
teritorijas sanitārā apkope un labiekārtošana, kā arī zemes noma
un nekustamā īpašuma nodoklis. Šajā otrajā sadaļā izlietotie
līdzekļi tiešu ieguldījumu ēkas tehniskā stāvokļa uzlabošanā
nedod, un, jo ekonomiskāk un racionālāk tie tiek izlietoti, jo
vairāk naudas iespējams pārdalīt par labu pirmajai mājas
uzturēšanas sadaļai.
Diemžēl pašlaik noteiktā apsaimniekošanas maksa nesedz visus
nepieciešamos tehniskās uzturēšanas izdevumus, tādēļ naudas
uzkrājuma veidošanai vienkārši nav. Apsaimniekotāju uzņēmumu
sniegtā informācija liecina, ka dzīvojamās mājas kvalitatīvas
tehniskās uzturēšanas nodrošināšanai ikmēneša maksājuma daļai šim
mērķim jābūt vismaz 0,10 Ls/m2.
Vērojot apstiprinātās maksas un to sadalījumu reģionos un
republikas nozīmes pilsētās, var secināt, ka tikai Valmierā mājas
tehniskās uzturēšanas izdevumu apjoms ir pietiekams (0,126
Ls/m2), lai veidotu amortizācijas uzkrājumu. Tas
atkarīgs no katras konkrētās mājas tehniskā stāvokļa un īpašnieka
iecerēm.
Tāpēc, ņemot vērā, ka gan privātā, gan pašvaldību dzīvojamā fonda
tehniskais stāvoklis ir neapmierinošs, ir jāpaaugstina
īres/apsaimniekošanas maksa, lai veicinātu uzkrājuma daļas
veidošanos. Turklāt šīs izmaiņas negatīvi ietekmē iedzīvotāju
labklājības līmeni tikai īstermiņā. Paaugstinot maksu un veidojot
uzkrājumus, tiktu veicināta īpašnieku kooperācija daudzdzīvokļu
māju kopīpašuma apsaimniekošanā, tai skaitā energoefektīvu
pasākumu īstenošanā, tādējādi samazinot siltuma zudumus un līdz
ar to arī maksājumus par apkuri. Uzkrājumus var izmantot
renovācijas kredīta atdošanai, bet pēc tam apsaimniekošanas maksu
iespējams atkal samazināt, jo vairs nav jāveido tik liels
uzkrājums kā iepriekš.
Pašvaldībām vajadzētu izrādīt lielāku interesi par šā jautājuma
risināšanu, jo tiek prognozēts, ka energoresursi, īpaši naftas
produkti, ik gadu ievērojami sadārdzināsies. Tālredzīga reģionālā
politika sekmētu kooperatīvas mājokļu apsaimniekošanas prakses
iedibināšanu privatizētajās daudzdzīvokļu mājās, aizkavētu
iedzīvotāju migrāciju un veicinātu iedzīvotāju labklājību
ilgtermiņā.
Vērtējot ieguldījumu mājā kā ieguldījumu nekustamajā īpašumā,
noteikti var apgalvot, ka mājokļa cena, renovējot dzīvojamo ēku,
paaugstinās. Tātad īpašums kļūst vērtīgāks.
To
apstiprina jau minētā Valmieras pilsētas domes pieredze. Pirms
vairākiem gadiem dome paaugstināja apsaimniekošanas maksu, kas ir
viena no augstākajām valstī – 0,206 Ls/m2. Valmieras
pilsētas domes noteiktā īres/apsaimniekošanas maksa dod iespēju
veidot nelielu (aptuveni 0,02 Ls/m2 mēnesī) uzkrājumu.
Taču šis pašvaldības lēmums ir veicinājis privatizēto dzīvokļu
īpašnieku kooperāciju un aktivitāti privatizēto daudzdzīvokļu
māju atjaunošanā, izmantojot pašu vai piesaistot banku līdzekļus.
Savukārt Liepājas pilsētas dome apsaimniekošanas maksas
paaugstinājumu – 0,20 Ls/m2 – ieviesusi no šā gada
janvāra. Iedzīvotāju lielā aktivitāte energonovērtēšanas
projektos 2004.gadā apstiprina, ka tikai ar laiku tiek novērtētas
mājokļu kooperatīvas apsaimniekošanas un energoekonomijas
pasākumu radītās priekšrocības un perspektīva.
Privāta uzņēmuma apsaimniekošanas maksas
izlietojums |
Pašvaldības noteiktais
īres/apsaimniekošanas |
Kā saglabāt
nekustamā
īpašuma vērtību
Pētījumā konstatētie fakti un likumsakarības rosinājušas arī virkni ieteikumu. Lūk, daži no tiem. Jau iepriekš minēju, ka pašvaldībām, nosakot īres/apsaimniekošanas maksu, ir jāievēro saimnieciskie principi, lai noteiktā maksa nodrošinātu visu dzīvojamās mājas tehnisko uzturēšanu un amortizācijas uzkrājuma veidošanu. Taču pašvaldībām vienlaikus ir arī pienākums iedzīvotājiem sniegt palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā. Tātad jāizvērtē iespēja noteikt diferencētu maksu iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem; pašvaldības subsīdijas tiktu novirzītas uz mājsaimniecību, nevis visu dzīvojamo fondu.
Lai nodrošinātu dzīvojamā fonda
saglabāšanu vai atjaunošanu un tā kvalitātes uzlabošanu,
pašvaldībām būtu ieteicams pārskatīt maksu un to paaugstināt par
0,15–0,20 Ls/m2 mēnesī (vidējais sadārdzinājums
mājsaimniecībai īres maksā būs 7–15 Ls mēnesī). Īstenojot
energoefektīvu mājokļu politiku ikkatrā ēkā, kopējo maksājumu par
dzīvokli (maksa par apsaimniekošanu un komunālajiem
pakalpojumiem, tostarp siltumu) atsevišķos gadījumos iespējams
pat saglabāt iepriekšējo gadu līmenī, ja vien renovācijas darbi
ir rentabli un pamatoti ar mājas energoauditu (energoapsekošanu
un investīciju optimālu plānošanu). Tas kļūst iespējams, jo,
paaugstinoties ēkas energoefektivitātei, siltuma patēriņš un arī
maksājuma apjoms par siltumu samazinās līdz pat 30–60 procentiem.
Līdz ar to apsaimniekošanas maksas paaugstinājums tiek kompensēts
daļēji vai visā pilnībā.
Lai veicinātu daudzdzīvokļu māju efektīvu apsaimniekošanu, ir
jāizstrādā paraugtāmes apsaimniekošanas izmaksu sadalījumam
atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.45 “Dzīvojamās telpas
īres maksā ietilpstošo apsaimniekošanas izdevumu aprēķināšanas
metodika”, izdalot obligātā uzkrājuma apjomu (amortizācijas
maksājumu) mājokļu atjaunošanai.
Šo procesu veicinātu arī Dzīvokļa īpašuma likuma jaunās
redakcijas pieņemšana, kā arī ēku tehniskās ekspluatācijas
noteikumu izstrāde. Mērķtiecīgi būtu iepazīstināt pašvaldības ar
pozitīvo apsaimniekošanas pieredzi Latvijā un Eiropas Savienībā.
Vajadzētu padziļināti izvērtēt pašvaldības dzīvojamā fonda
apsaimniekošanu pašvaldībās, kur maksa par to nav noteikta vai ir
ļoti zema (0,01–0,05 Ls/m2). Tāpat pašvaldībām būtu
vēlams izstrādāt mājokļu politikas dokumentus mājokļu attīstībai
savā administratīvajā teritorijā, kā arī veicināt brīvu
konkurenci mājokļu apsaimniekošanas tirgū.
Andra Zaimiņa,
MA Mājokļu monitoringa departamenta direktore