Abas mūsu valstis ir ieinteresētas labās attiecībās
Einars Semanis, Latvijas Republikas vēstnieks Ķīnas Tautas Republikā, – intervijā “Latvijas Vēstnesim”
Einars Semanis Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
– Vēstnieka kungs, Latvijas
Valsts prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas valstsvizīte Ķīnas
Tautas Republikā dod arī iespēju augstākajā līmenī izvērtēt
paveikto Latvijas un Ķīnas divpusējo attiecību jomā un iezīmēt
galvenos virzienus tālākajai sadarbībai. Domājams, ka vizītes
ietvaros notiks arī domu apmaiņa par straujo notikumu attīstību
pasaulē.
– Galvenā vizītes iezīme ir tā, ka Latvijas un Ķīnas vadītāji
tiekas jaunā situācijā un jaunā kvalitātē. Latvija jau ir NATO
dalībvalsts un pavisam drīz pievienosies Eiropas Savienībai.
Pavisam nesen Latvijā tika noregulēti pēdējie jautājumi, kas
skāra Latvijas saistības ar Ķīnu, kuras bija fiksētas kopēji
parakstītos augstākā līmeņa dokumentos vēl attiecību veidošanas
sākuma posmā. Tādējādi Latvija konsekventi īsteno “vienas Ķīnas
politiku” un mūsu valstu attiecības vairs nebremzē neatrisināti
pagātnes jautājumi.
Ķīna kļuvusi par Pasaules tirdzniecības organizācijas locekli un
kļūst arvien aktīvāka starptautiskajā arēnā. Piemēram, Ķīna
demonstrē būtisku lomu sešu pušu sarunās par Korejas pussalas
kodolkrīzes noregulēšanu. Ķīnā tagad pie varas ir jauna līderu
paaudze, un šajā zemē notiek dziļas un sarežģītas reformas. Mēs
rūpīgi sekojām līdzi tikko notikušajai Ķīnas parlamenta marta
sesijai un saredzam jaunās līderu paaudzes uzņēmību īstenot
vērienīgus projektus. Šajā sesijā skaidri parādījās Ķīnas vadības
virzība līdzsvarot straujo ekonomisko izaugsmi ar sociālo
attīstību. Tika izdarītas svarīgas izmaiņas konstitūcijā, ievadot
privātīpašuma un cilvēktiesību aizsardzības likumdošanas pamatus.
Ķīna ir 2008. gada Olimpisko spēļu rīkotāja un trešā valsts, kas
patstāvīgi nosūtījusi kosmosā savu kosmonautu.
Mūsu Valsts prezidentes vizīte ir atbilde uz prezidenta Dzjana
Dzemiņa valstsvizīti Latvijā 2002. gadā. Tā bija pirmā Ķīnas
valsts vadītāja vizīte mūsu zemē un vispār pirmā valsts vadītāja
vizīte no Tālo Austrumu zemēm Latvijā. Mēs Latvijā to augstu
novērtējam kā augstākā līmeņa apstiprinājumu abu valstu attiecību
briedumam. No plašāka viedokļa raugoties, uzskatu, ka laika posmā
pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas šīs augstākā līmeņa
vizītes, kas sākās 1994. gadā ar Latvijas Valsts prezidenta Gunta
Ulmaņa vizīti Ķīnā, nostiprina Latvijas ārpolitisko prestižu,
stāju un potenciālu jau plašākā pasaules kontekstā. Šinī gadījumā
es domāju par Tālo Austrumu reģionu kā vienu no Latvijas
ārpolitiskās darbības salīdzinoši jaunām dimensijām.
– Šī vizīte notiek mūsu valstij īpašā laikā – tikai nupat
Latvija kļuva NATO dalībvalsts, un jau 1. maijā mēs
pievienosimies Eiropas Savienībai.
– Neapšaubāmi Ķīna ir ieinteresēta šajā vizītē, pirmkārt jau
tāpēc, ka Latvija kļūst par Eiropas Savienības valsti. Līdz ar to
Ķīnas un Eiropas Savienības attiecību dienaskārtība kļūst arī par
Ķīnas un Latvijas divpusējo attiecību sastāvdaļu. Daudzi
principiāli svarīgi politiskie, drošības, ekonomiskie un
zinātniskās sadarbības jautājumi strauji nonāk mūsu diplomātiskā
dialoga sarunu tēmu prioritātēs. Tādi, piemēram, ir Ķīnas tirgus
ekonomikas statuss, Eiropas ieroču embargo jautājumi,
specializētie līgumi par tūristu grupu ceļojumiem, tirdzniecības
režīmi un noteikumi, palīdzība reformu procesam Ķīnā un dialogs
cilvēktiesību jautājumos, sadarbība cīņā pret terorismu un
nelegālo imigrāciju, eksporta kontrole un citi jautājumi. Ķīnas
vadība
Šanhaja televīzijas tornis Foto: Imants Prēdelis |
signalizējusi par nepieciešamību
noregulēt problēmas, kas sakarā ar Latvijas iestāšanos Eiropas
Savienībā rodas tirdzniecības režīmā. Šis jautājumu loks jau
sniedzas līdz Pasaules tirdzniecības organizācijas ietvariem.
Būtiski jautājumi saistīti ar Latvijas vēlmi un gatavību
iekļauties Āzijas un Eiropas transkontinentālā dzelzceļa koridora
projektā.
Plašākā skatījumā Ķīnas vadība ir ieinteresēta pārrunāt jaunāko
notikumu attīstību sakarā ar Taivānas jautājumu, kas ir ļoti
jūtīgs un svarīgs jautājums Ķīnas pusei. Tāpat Latvijai ir
izveidojusies sadarbība ar Ķīnu ANO sistēmas ietvaros. Latvijai
un Ķīnai ir kopīga nostāja daudzos ārpolitikas jautājumos – miera
uzturēšanā, starptautiskā terorisma apkarošanā, vides
aizsardzībā. Viens no konkrētās sadarbības aspektiem ir
savstarpējs atbalsts ANO un citās starptautiskās organizācijās.
Latvija un Ķīna vēlas turpināt šo sadarbību.
– Būtiski, ka šī ir jau otrā Latvijas valstsvizīte Ķīnā. Valsts
prezidents Guntis Ulmanis pasaules lielāko valsti apmeklēja
pavisam drīz pēc mūsu diplomātisko attiecību atjaunošanas, 1994.
gada decembrī.
– Jā, iepriekšējā Latvijas prezidenta vizīte Ķīnā 1994. gadā
galvenokārt bija saistīta ar attiecību normalizācijas jautājumiem
un pavēra durvis sadarbībai. Šodien – jaunajā tūkstošgadē un
jaunā kvalitātē – mēs jau varam runāt par to, ka mūsu attiecības
ir piepildītas, dinamiskas un sekmīgas. Par to liecina aktīvais
politiskais un diplomātiskais dialogs, ekonomiskās sadarbības
pieaugums un kultūras sakaru paplašināšanās. Vizītes laikā tiks
parakstīti svarīgi līgumi, kas nostiprina paveikto un paver
jaunas iespējas visdažādākajās jomās. Tie ieliek svarīgus
stūrakmeņus mūsu sadarbībai ekonomikā, transportā un tieslietās.
Liels prieks, ka mūsu galvaspilsētas ir vienojušās vizītes laikā
parakstīt sadarbības līgumu. Tādējādi attiecības starp Latviju un
Ķīnu attīstās stabili un konstruktīvi. Tās veidojas uz
savstarpējas cieņas, suverenitātes ievērošanas, abpusēja
izdevīguma un vispārpieņemto starptautisko normu pamatiem.
Latvija vienmēr augstu vērtē Ķīnas Tautas Republikas nostāju, ka
attiecībām starp lielām un mazām valstīm jāveidojas uz
līdztiesīguma un savstarpējās cieņas pamatiem. Mēs Latvijā esam
pārliecināti, ka, pieaugot globalizācijas tendencēm pasaulē,
attālums, kas šķir Latviju un Ķīnu, nebūs šķērslis mūsu valstu
attiecību paplašināšanai.
Mēs vienmēr augstu novērtējam to, ka Ķīna viena no pirmajām
valstīm atzina Latvijas neatkarības atjaunošanu, kā arī neatzina
Latvijas inkorporāciju PSRS. Šodienas kontekstā Latvija augstu
vērtē Ķīnas atbalstošo nostāju pret Latvijas prioritāti iestāties
Eiropas Savienībā. Arī attiecībā uz Latvijas principiālo virzību
uz citām starptautiskām organizācijām ĶTR vadība pasvītrojusi, ka
tā ir Latvijas suverēna izvēle un tiesības.
Savukārt Latvijas valdība izprot, cik nozīmīgs Ķīnas Tautas
Republikai ir Taivānas jautājums, un savā ārpolitikā konsekventi
seko vienas Ķīnas politikai. Latvija atbalstīja ĶTR iestāšanos
Pasaules tirdzniecības organizācijā un konstruktīvi sadarbojas ar
Ķīnu ANO un citās starptautiskajās organizācijās.
Dialogs politiskajā un diplomātiskajā jomā attīstās sekmīgi un
intensīvi. Domāju, ka šim dialogam ir principiāla nozīme, radot
priekšnoteikumus sadarbībai arī citās svarīgās jomās. Vienlaikus
tas dod iespējas abu valstu politiskās, ekonomiskās un kultūras
dzīves vadītājiem veidot priekšstatus par katras zemes attīstības
ceļu un mērķiem starptautiskajā arēnā, kas ir svarīgs
priekšnosacījums, veidojot mūsdienīgas un auglīgas attiecības
starp mūsu valstīm.
Mūsu politiskā un diplomātiskā dialoga dinamismu raksturo apmaiņa
ar augsta līmeņa vizītēm, pirmkārt jau abu valstu prezidentu
līmenī. Arī mūsu valstu parlamentu vadītāji ir apmainījušies ar
vizītēm. Ķīnas vicepremjerministre U I apmeklēja Latviju 1999.
gadā. Abu valstu ārlietu, kultūras, aizsardzības un sporta
ministri, valsts banku, Valsts kontroles, olimpisko komiteju,
parlamentu komiteju un sadraudzības grupu, zinātņu akadēmiju un
universitāšu, žurnālistu savienību un draudzības biedrību,
mākslas savienību vadītāji, politisko partiju pārstāvji un
pilsētu mēri ar lielu atbildību būvējuši sadarbības tiltus starp
Latviju un Ķīnu. Veiksmīgi attīstās Rīgas un Sudžou
sadarbība.
Starp mūsu ārlietu ministrijām notiek politiskās, konsulārās un
administratīvās konsultācijas. Latvijas diplomāti izmanto iespēju
mācīties Ķīnas diplomātiskajās augstskolās, lai iegūtu zināšanas
par mūsdienu Ķīnu un Tālo Austrumu reģionu. Tas nozīmē, ka
attiecības starp ārlietu resoriem paplašinās. Labi sadarbojušās
arī abu valstu ekonomikas ministrijas, organizējot starpvaldību
komisijas sēdes ekonomiskās sadarbības jautājumos. Cerams, ka šī
prakse turpināsies arī pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā.
Nākotnē Latvija būtu ieinteresēta padziļināt sakarus starp
valdību vadītājiem un nozaru ministrijām, tādējādi panākot
konkretizāciju un pragmatisma nostiprināšanu abu valstu
attiecībās.
Nobeigums nākamajā numurā
Lappusi sagatavoja
Jānis Ūdris, “LV”
janis.udris@vestnesis.lv