Vienotiem spēkiem esam konkurētspējīgi
Edvīns Bergmanis Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Neraugoties uz Latvijas iedzīvotāju zemajām algām un pensijām, no vienas puses, un uzņēmējdarbībai dažkārt nelabvēlīgo valsts ekonomikas vidi, no otras, nevar nepamanīt, ka veikalu bizness zeļ un plaukst. Jo bieži dzirdam un lasām par jaunu lielveikalu atklāšanu un esošo paplašināšanu vai modernizāciju. Un, it kā nepietiktu ar šiem tirgotājiem, Latvijā ienākt grasās jauni, solīdami vēl zemākas cenas, vēl labāku servisu un citus patērētāja prātu mulsinošus labumus.
Taču ne jau visiem veikalniekiem
ir tik optimistiski plāni, ne visiem apgrozījums un peļņa aug ik
mēnesi. Konkurence dara savu: stiprākie izdzīvo un paplašinās,
pārējie pārdod savu biznesu vai bankrotē. Turklāt vairums veikalu
ir lielu ārvalstu kompāniju īpašums. Vai Latvijas uzņēmējs var
spēkoties ar zviedru vai somu milžiem? Ko darīt, lai ne vien
saglabātu savas pozīcijas tirgū, bet varētu arī droši raudzīties
nākotnē, kad Latvijas tirgus būs vien lielā Eiropas tirgus mazs
stūrītis?
Daudzi mūsu uzņēmēji vienīgo iespēju savas tirgus daļas
saglabāšanai saskata spēku apvienošanā. Pērn zem kopīga karoga
darboties izlēma trīs uzņēmumi, kuri jau vairākus gadus izvērš
mazumtirdzniecības tīklus gan Vidzemē, gan Kurzemē. Jauno veikalu
tīklu vienos SIA “Iepirkumu grupa”, kuras padomes priekšsēdētājs
Edvīns Bergmanis pastāstīja par uzņēmuma koncepciju,
turpmākajiem plāniem un savu Latvijas tirgus redzējumu.
– Kā radās “Iepirkumu grupa”?
– To veidojušas trīs
pārtikas mazumtirdzniecības kompānijas – Liepājas Patērētāju
biedrība, Vidzemes uzņēmums “Madara ‘89” un manis pārstāvētā
Ventspils firma “Diāna”. “Iepirkumu grupai” pievienojies arī
Tukuma uzņēmums “Dekšņi”, un interesi izrāda vēl daudzas citas
firmas. Izveidojot kopīgu iepirkumu tīklu, esam noslēguši mūsu
darbības pirmo posmu, un patlaban strādājam pie nākamā uzdevuma –
kopīgas mārketinga politikas izveides. Kad būs noslēdzies šis
posms, domāju, mums pievienosies arī citi uzņēmumi.
Visu “Iepirkumu grupas” uzņēmumu kopīgā darbība balstās uz
sadarbības līgumu. Piemēram, “Elvi Grupa” un “Aibe” strādā pēc
franšīzes principa – viens pārdod savu ideju un zīmolu, bet citi
tos izmanto. Katrs saglabā savus īpašumus, bet ko un par kādām
cenām iepirkt un pārdot – to nosaka franšīzes noteikumi. Mūsu
darbības principi ir citādi. Visu dalībnieku vadītāji veido
“Iepirkumu grupas” valdi, kas izlemj visus jautājumus. Visa
kopīgi nopelnītā nauda tiek sadalīta starp “Iepirkumu grupu”
veidojošajiem uzņēmumiem proporcionāli katra apgrozījumam. Visi
gan pelnām, gan jautājumus izlemjam kā vienlīdzīgi partneri, kuri
pilda kopīgi pieņemtos lēmumus.
– Vai “Iepirkumu grupas” attīstības plāns paredz vēl kādus
nozīmīgus mērķus?
– Jā, kā jau sacīju, šobrīd veicam
otrā attīstības posma uzdevumus. Trešais posms būs kopīgas
loģistikas un importa sistēmas izveide, ceturtais – pāreja uz
kopīgu operatoru. Šobrīd katram mūsu uzņēmumam ir sava
grāmatvedība, savi menedžeri. Nākotnē visu veikalu
apsaimniekošanu veiks “Iepirkumu grupa”, taču paši veikali, lai
kur tie arī būtu – Smiltenē, Valmierā vai Liepājā –, tāpat paliks
katras firmas īpašumā.
– Vai paredzēta arī pāreja uz kopīgu preču zīmi?
–
Visiem “Iepirkumu grupas” veikaliem kopēja kļūs Liepājas
Patērētāju biedrības veikalu “Top!” preču zīme, ko esam atzinuši
par vispiemērotāko.
Ārzemnieku pārākums
ir mīts
– Ko “Iepirkumu grupas”
dalībniekiem dod apvienošanās?
– Pirmkārt, kopīgu
mārketinga politiku. Tā nozīmē zemākas izmaksas un lielākas
iespējas. Kaut vai, piemēram, reklāmas ievietošana kādā no
centrālajiem laikrakstiem – lielai kompānijai tā ir izdevīgāka.
Priekšrocība ir arī kopīgs iepirkums. Ar ražotājiem un
piegādātājiem mēs slēdzam kopīgu līgumu ar vienādiem nosacījumiem
attiecībā uz visām “Iepirkumu grupas” firmām. Otrkārt, arī
importa un loģistikas attīstīšana izdevīgāka ir tad, ja mums ir
lielāks veikalu tīkls un lielāks īpatsvars Latvijas
mazumtirdzniecībā.
Apvienošanās ideju diktēja vēlme būt konkurētspējīgiem attiecībā
uz citiem veikalu tīkliem. Ja šodien mums savos reģionos klājas
labi, tad jāatceras, ka vakar tomēr bija labāk, bet kā veiksies
rīt? Latvijas tirgū ienāk aizvien jauni “spēlētāji”, katrs ar
savām iespējām un piedāvājumu. Mums jāturas pretī – nedrīkst
nolaist rokas, nospriežot, ka lielie ārzemnieki mūs tūdaļ apēdīs.
Var jau savus veikalus pārdot par sviestmaizi vai izīrēt
lietuviešiem. Tā ir tāda dzimtcilvēka mentalitāte – izbīties,
uzreiz sākt klanīties citu priekšā un pašam atkāpties. Pirmos
“uzbrukumus” jau esam izturējuši – piemēram, Ventspilī ir gan
“City Market”, gan “Mego”, gan citi. Bet viņi mūs nav izspieduši
no tirgus. Tas nozīmē, ka varam stāvēt pretī lielajiem
uzņēmumiem. Tikai jāpārvar savas lokālās ambīcijas – nav jēgas
iedomāties, ka es nu tagad esmu tāds mazs baroniņš savā rajonā un
man neviens neko nepadarīs. Protams, šāda apvienošanās ir
pagrūta, jo neesam raduši strādāt kolektīvi. Un, ja esi bijis
vienpersonisks vadītājs un pat vienīgais īpašnieks, tad tiešām
var būt psiholoģiskas grūtības, taču ir jāpārorientējas.
– Varbūt tiešām izdevīgāk ir savu veikalu izīrēt un pašam
baudīt atpūtu?
– Tīri cilvēciski šos uzņēmējus var
saprast. Cilvēks ir gadiem ilgi katru dienu garas stundas smagi
strādājis un jūtas noguris, bet te kāds pēkšņi saka: “Dod mums
savu veikalu, mēs tev katru mēnesi maksāsim tik un tik, tev nekas
nebūs jādara, līdz mūža galam varēsi labi dzīvot no veikala
īres.” Izklausās vilinoši, un dažs naivs bāleliņš arī notic, ka
tā tiešām būs visu mūžu. Bet ko darīt, ja rodas problēmas?
Tiesāties? Zināms taču, cik grūti no telpām izlikt īrnieku! Tas
var ilgt gadiem, un ar to problēmas nebeidzas – nu labi, īrnieks
izvāksies, bet ko darīsi ar tukšajām telpām? Ja reiz esi no
biznesa aizgājis, atgriezties ir ļoti grūti.
Protams, laikrakstos bieži lasām: rietumnieki un skandināvi šeit
ienāk ar savu milzīgo pieredzi...Teikšu tā – šis iespaids lielā
mērā ir mārketinga triks. Ja viņiem tiešām ir tāda pieredze, tad
kāpēc viņi daudzās jomās zaudē tiem pašiem lietuviešiem, kāpēc
daudzas lietas akli kopē? Bet lietuvieši ir tādi paši kā mēs,
viņiem arī ir tikai desmit gadu pieredze.
– Ārzemju veikali pieder lielu koncernu meitasuzņēmumiem, viņi
var sākotnēji strādāt ar zaudējumiem, galvenais – aizņemt
tirgus nišu. Mūsu tirgotāji to atļauties nevar!
– Arī
tas lielā mērā pieder pie mīta par ārzemnieku neierobežotajām
iespējām. Līdzīgi ir ar runām par to, kādi milzīgi kredītresursi
viņiem pieejami. Kāpēc tikai viņiem? Tagad, ja tev ir normāla
kredītvēsture un apgrozījums, nevar būt problēmu saņemt no bankas
kredītu. Cita lieta, ka mūsu uzņēmēji bieži vien baidās ņemt
kredītu, lai ieguldītu to mārketingā un citās netaustāmās lietās.
Tad nekas cits neatliek, kā vien žēlot sevi un gausties: lūk,
ārzemniekiem, tiem ir iespējas, viņi var dabūt kredītus, viņi var
atļauties nepelnīt... Bet lietuvieši? Labi, viņiem ir
mātesuzņēmums Lietuvā, bet tā ir tāda pati firma, kāda var būt
Latvijā. Viņi vienkārši ir uzņēmīgi un gudri, prot pareizi
strādāt un ir atraduši pareizo nišu. Un “lielie brāļi” – “Rimi”,
“City Market” – mācās no lietuviešiem! Pirms dažiem gadiem bija
mēģinājumi ieviest dažādus Skandināvijas paņēmienus, taču tie
Latvijas apstākļiem nebija piemēroti.
Bet Latvijas uzņēmējiem nav ko baidīties un žēlot sevi!
Jāstrādā!
Pastāvēs,
kas apvienosies
– Daudzi “Iepirkumu grupas”
veikali atrodas provinces pilsētās, kuras lielos ārzemju
tirgotājus pagaidām neinteresē. Taču pēc gada vai diviem viņi
būs klāt...
– Protams. Taču viņi būs tādos pašos
apstākļos kā mēs. Kā piemēru atkal minēšu pilsētu, kuru pazīstu
vislabāk – Ventspili. Tur no ārzemniekiem vēl trūkst lietuviešu
un “Lidl”, kuri tikai gatavojas ienākšanai Latvijas tirgū. Bet
lai viņi nāk – pircējus un peļņu neviens viņiem uz paplātes klāt
nepienesīs, viss būs jāizcīna pašiem, jāatkaro konkurentiem. Bet
ārvalstu uzņēmēji jau nav akli, lai investētu, nedomājot par
peļņu. Viņus neinteresē pilsētas, kurās ir maz iedzīvotāju, kur
cilvēku pirktspēja ir zem Latvijas vidējā līmeņa, kurām ir
neizdevīgs ģeogrāfiskais stāvoklis. Vislielākā interese ir par
Rīgu, Daugavpili, Liepāju – tur tirgotāji laužas iekšā un cīnās
par tirgu.
Ar pieaugošu konkurenci, protams, jārēķinās. Taču liela
konkurence ir tur, kur ir arī lielas iespējas. Bet jāvaicā tiem
Latvijas tirgotājiem, kuriem īstas konkurences pagaidām nav, kuri
šobrīd savā reģionā jūtas spēcīgi – vai viņiem šķiet, ka tā būs
vienmēr? Tā domāt būtu tuvredzība. Negribu teikt, ka “Iepirkumu
grupa” ir vienīgais variants, var dibināt arī citus tādus tīklus,
bet ir jāapvienojas. Spēcīgs uzņēmums šādā savienībā var tikai
vēl vairāk nostiprināt savas pozīcijas. Protams, ar katru brīdi
kļūst grūtāk izveidot jaunu tīklu, jo trūkst potenciālo
dalībnieku. Cik Latvijas pārtikas mazumtirdzniecībā vēl ir
spēcīgu “vientuļo vilku”? Pieci vai seši, un tie paši kļūst
aizvien vājāki.
– Vai tas nozīmē, ka Latvijā nav īstas perspektīvas firmām,
kuru īpašumā ir tikai daži veikali un kuras nav
iesaistījušās kādā uzņēmumu tīklā?
– Attīstības iespēju
nav, bet izdzīvot tās varbūt varēs – ja šiem veikaliem
konkrētajās vietās ir kāda konkrēta, īpaša specializācija, kaut
kas tāds, kā nav citiem. Bet tradicionālajā mazumtirdzniecībā
izredžu acīmredzot nav – pēc dažiem gadiem tādu veikalu nebūs.
Latviešu tradicionālais viensētu princips vairs neder.
– Ārzemju tirgotājiem panākumus lielā mērā nodrošina cenu
politika, kas reizēm tuva dempingam. Vai esat gatavi
konkurēt ar lētajām precēm? Mazākam uzņēmumam taču
raksturīgas augstākas izmaksas.
– Tā ir, tāpēc arī
apvienojamies! Bet zemās cenas – tas arī lielā mērā ir mārketinga
triks. Piemēram, lietuvieši ir pratuši cilvēkiem radīt ilūziju
par savu preču lētumu. Taču, ja aprēķinātu visa preču sortimenta
vidējo cenu, diezin vai tā izrādītos zemāka nekā citos veikalos.
Neviens neko nepārdod par pašizmaksu vai vēl lētāk, visiem ir
jāpelna.
Taču “Iepirkumu grupa” nedarbojas tajā tirgus segmentā, kur ir
“T–Market” un “Super Netto”. Mūsu tiešie konkurenti ir citi
lielveikali, kuros tirgo svaigās preces, kur desu, ja vēlaties,
pārdevējs sagriezīs jūsu acu priekšā. Tādi veikali ir, piemēram,
“Rimi un “City Market”. Tāpēc nebūtu īsti korekti salīdzināt mūsu
cenas ar “T–Market” cenām. Bet pie mārketinga stratēģijas mēs,
protams, strādājam, jo mūsu mērķis ir pārliecināt pircēju
izvēlēties tieši mūs.
Ražotājam –
garantijas,
pircējam – Latvijas prece
– Kādi argumenti varētu likt
cilvēkiem izvēlēties “Iepirkumu grupas” veikalus?
–
Galvenais – mēs esam Latvijas uzņēmums, pazīstam Latvijas
apstākļus, iedzīvotājus, zinām to vēlmes un vajadzības.
– Vai tas nozīmē arī lielāku Latvijas preču īpatsvaru
“Iepirkumu grupas” veikalos?
– Jā, arī mēs
cenšamies maksimāli akcentēt šo specifiku – iepērkam pēc iespējas
vairāk vietējās produkcijas. To diktē ne tikai patriotisms, bet
arī pieprasījums. Cilvēki pieprasa Latvijas preci. Tāpēc pircējam
piedāvājam to, ko viņš vēlas. Protams, tirgojam arī ārzemju
ražojumus – ir preces, kuras Latvijā gluži vienkārši vispār
neražo.
– Kas vietējos ražotājus varētu pamudināt sadarboties ar
“Iepirkumu grupu”?
– Ražotāju interesē
iepirkumu apjoms, viņa preces īpatsvars mūsu veikalu plauktos un
mūsu finansiālais stāvoklis. Tas nosaka, cik precīzi, savlaicīgi
un korekti spēsim ar viņu norēķināties. Tāpēc uzņēmuma sadarbības
līgumā ir paredzēts – ja kādam no “Iepirkumu grupas” dalībniekiem
rodas finansiālas problēmas, kuru dēļ viņš nevar laikā samaksāt,
tad ar ražotāju norēķinās “Iepirkumu grupa”. Tās ir nopietnas
garantijas.
– Kādi pasākumi plānoti tuvākajā nākotnē?
– Jau maijā
Ventspilī un citur “Diānas” izkārtni nomainīs “Top!”, bet
nelieliem lauku veikaliem atbilstoši koncepcijai būs zīme “Mini
Top!”. Tas ietilpst mūsu mārketinga stratēģijas plānā, taču ar
laiku tiks īstenoti arī abu nākamo posmu plāni.
Juris Bārtulis, “LV”