Latviskā ainava – pašiem un tūristiem
Birztala Daugavas krastā pie Naujenes Foto: Māris Locis |
Vai latviskās ainavas bojāeja ir
nenovēršama? – Meklēt atbildes uz šādu provokatīvu jautājumu
Guntis Eniņš mudināja savā nesenajā lekcijā Rīgas Latviešu
biedrības Nacionālās identitātes centrā. Sarunā piedalījās vides
zinātnieki, ģeogrāfi un mežkopji, arī rakstnieki, valodnieki un
mākslinieki.
Atsaucoties uz tādām autoritātēm kā Staņislavs Saliņš un
ilustrācijai izmantojot savu bagātīgo slaidu kolekciju, Guntis
Eniņš par lielāko Latvijas dabas bagātību nosauca ainavas
daudzveidību – 44 procentus aizņem meži un 10 procentus – purvi,
bet nav mums milzīgu vienlaidu masīvu. Ir lēzeni pauguri,
birztalas, lauku ceļi, dižakmeņi, upju līkumi un ezeri. Tie veido
krāsainu mozaīku, kurā kā koša ainavas dominante izceļas dižkoki:
“Savā laikā es izbraukāju visu padomju impēriju un pārliecinājos,
ka Latvijā ir divsimt reižu vairāk dižkoku nekā citās “brālīgajās
republikās”. Plašākos mērogos es varu tagad teikt – simt reižu
vairāk nekā jebkurā citā zemē. Turklāt mēs tos augstāk godājam,
saucam par dižiem, kamēr citas tautas izceļ galvenokārt to
vecumu: vācieši saka “alter Baum”, angļi – “old tree”. Mums
vajadzētu vairāk domāt par dižkoku saudzēšanu un gādāt, lai tos
nenomāc un nebendē krūmi, par ko savā laikā rūpējās Imanta
Ziedoņa “dageri” – dižkoku atbrīvotāju grupa. Te varētu
piesaistīt arī Eiropas naudu, jo mūsu dižozoliem, dižliepām,
dižpriedēm un visiem citiem izcilniekiem ir liela kultūrvērtība.
Dižkoki ir ne vien brīnišķīgi tūrisma objekti, bet arī īstas
dabas laboratorijas: koku dobumos perē putni, rosās
kukaiņi.”
Pauls Putniņš dziļdomīgi ieminējās – varbūt tajās milzu platībās,
kur pašlaik bez žēlastības izcērt mežus, tiek atbrīvota vieta
nākotnes dižkokiem. “Mežu enciklopēdijas” autors Jānis Broks
nebija tik ironiski noskaņots un atgādināja Raiņa mācību –
pastāvēs, kas pārvērtīsies. Pārmaiņas notiek un notiks, bet
“zemes vaibsti tik ātri nemainās”. Latvijas Universitātes
profesors Oļģerts Nikodemus atgādināja, ka dabas uztveri nosaka
galvenokārt vieta,
Vecpiebalgas baltie lielceļi. Skats no Smetes kalna torņa Foto: Māris Locis |
kur cilvēks dzimis un guvis pirmos
iespaidus, un arī audzināšana.
Nav vairs to lauku, ko var skatīt Indriķa Zeberiņa un Jāņa
Kalmītes gleznās, globalizācija sākusies jau ar “Indrānu” ošu
nociršanu, ko pagājušā gadsimta sākumā tik dramatiski aprakstīja
Rūdolfs Blaumanis. Kādas tad ir latviskās ainavas būtiskās
iezīmes, kam nevajadzētu ļaut aiziet bojā? Ainavu arhitekte
Gundega Lināre ir pārliecināta – kamēr būs latvieši, Latvijā būs
latviska ainava: “Te arvien augs ozoli un liepas, jo latvietis
jūt koka smalkās enerģijas. Mums ir lielāka rosme iestādīt kādu
koku, košumkrūmu, puķu dārzu. Ir dabas dota kompozīcijas un krāsu
harmonijas izjūta, tieksme veidot ap sevi skaistu apkārtni. Esmu
bijusi daudzās zemēs, bet tik lielu puķu mīlestību esmu vērojusi
vēl tikai Čehijā un Ukrainā.”
Jānim Jaunsudrabiņam trimdas gados Latviju atgādināja paša
veidots zedeņu žogs, Miervaldim Birzem pie Gaujas bija savs
ozols, Olafam Gūtmanim ir sava priede. Guntis Eniņš savos
nebeidzamajos klejojumos pa Latviju mugursomā nēsā līdzi tādu
mazu zāģīti, lai pie vajadzības varētu aizvākt kādu nokaltušu
zaru vai citādi mežam izlīdzēt. Viņš bija tas, kas kolhozu
saimniekošanas laikos 1979.gadā apturēja dižkoku nesaudzīgo
spridzināšanu un gluži nesenos laikos stājās ceļā nodomiem
padarīt Vērmaņdārzu par maksas parku. Tikšanās dalībnieki bija
vienisprātis, ka latvisku kultūrainavu veido cilvēki. Ar savu
skatījumu, vērtību skalu, attieksmi. Tāpēc ir cerības, ka tai
nedraud bojāeja. Tika nolemts sarunu turpināt.