Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministrs A.Šlesers
Uz jaut. Nr.27 – dok.Nr.2408
Par gatavošanos tiesvedībai ar “Kempmayer Media Limited”
Pamatojoties uz man iesniegtajiem deputātu jautājumiem saistībā ar gatavošanos tiesvedībai ar Kempmayer Media Limited, sniedzu Jums sekojošas atbildes. Ņemot vērā to, ka šis jautājums ir satraucis Latvijas sabiedrību, pateicoties tam plaši piešķirtajai publicitātei un iepriekšējai negatīvai pieredzei ar starptautisko tiesvedību, izmantošu iespēju savas atbildes ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību darīt zināmas sabiedrībai.
Tajā pašā laikā vēršu Jūsu
uzmanību, ka jebkuriem jautājumiem, kas līdz šim skatīti saistībā
ar tiesvedību Starptautiskajā tirdzniecības palātas šķīrējtiesā,
ir noteikts konfidencialitātes raksturs, un arī man kā satiksmes
ministram ir jānodrošina konfidenciālas informācijas neizpaušana
trešajām personām.
1. Pirmās darbības, kas tika veiktas, bija advokātu biroju
piesaiste un juridisko skaidrojumu uzklausīšana saistībā ar a/s
“DLRTC” un Kempmayer Media Limited noslēgto “Līgumu par
digitālās televīzijas izveidošanu Latvijas Republikā” un tā
iespējamiem grozījumiem.
2003.gada 14.augustā tika izteikts ierosinājums veidot sarunu
grupu no BO VAS “LVRTC”, a/s “DLRTC” un BO VAS “LVRTC” Padomes
pārstāvju vidus, lai vestu sarunas ar Kempmayer Media
Limited, un tika noteikts sarunu mandāta apjoms. 2003.gada
19. un 22.augustā tika nosūtītas vēstules “Kempmayer Media
Latvia (Kempmayer Media Limited)” ar uzaicinājumu uz
sarunām.
2003.gada 25.augustā tika saņemta
Kempmayer Media Limited atbildes vēstule, kurā bija
norādīts, ka Kempmayer Media Limited nav gatavs sarunu
uzsākšanai par “Līguma par digitālās televīzijas izveidošanu
Latvijas Republikā” grozījumiem.
2003.gada 29.augustā Starptautiskās tirdzniecības palātas
šķīrējtiesā ir iesniegta un pieņemta izskatīšanai a/s “DLRTC”
prasība pret Kempmayer Media Limited un Kempmayer Media
Latvia (turpmāk tekstā – KML) par “Līguma par digitālās
televīzijas izveidošanu Latvijas Republikā” atzīšanu par spēkā
neesošu.
A/s “DLRTC” intereses šķīrējtiesas procesā pārstāv advokātu
birojs “Clifford Chance LLP”.
Par šķīrējtiesnesi a/s “DLRTC” ir nozīmējusi pieredzējušu un
starptautiski atzītu speciālistu V.V.Veeder kungu.
Starptautiskā tirdzniecības palātas šķīrējtiesa šo lietu skatīs
trīs tiesnešu sastāvā, no kuriem viens tātad ir prasītāja, viens
– atbildētāja izvēlēti un viens tiesas nozīmēts.
2004.gada 25.februārī notika arbitrāžas (tiesas) sēde, kurā puses
vienojās, par kādiem jautājumiem runās tiesas sēdē, kā arī tika
nosprausts tiesāšanās grafiks.
Starptautiskajā šķīrējtiesā ir prasība, ka ir jāsniedz neatkarīga
Latvijas jurista atzinums par līguma atzīšanu par spēkā neesošu.
Juristam tiek prasīta īpaša kvalifikācija. A/s “DLRTC” ir
izvēlējies “Advokātu biroju “Rozenfelds un partneri””, ko BO VAS
“LVRTC” padome, pēc a/s “DLRTC” (turpmāk tekstā – DLRTC) valdes
un akcionāra akcepta, arī ir akceptējusi (2004.gada 5.marts).
Juridiskais atzinums saturēs informāciju par Latvijas likumdošanu
attiecībā uz DLRTC prasību pret KML par līguma starp DLRTC un KML
atzīšanu par spēkā neesošu (kā primāro prasību) un prasību par
līgumā noteiktās kompensācijas samaksu (kā sekundāro prasību) un
KML pretprasību. Atzinums Starptautiskajā tirdzniecības palātas
šķīrējtiesā jāiesniedz līdz 2004.gada decembra sākumam.
Tuvākā arbitrāžas (tiesas) sēde varētu notikt 2004.gada
22.aprīlī, kad, iespējams, lems par tiesāšanās izmaksu
nodrošinājumu.
Pēdējā tiesas sēde ir plānota 2005.gada maija pēdējā
nedēļā.
Pretējā puse pašlaik ir cēlusi virspusēju pretprasību, kurā vēl
nav norādījusi nekādas precīzas summas, ko varētu prasīt no
Latvijas puses. Kā uzskata advokāti, šī pretprasība, iespējams,
tikšot papildināta. Arī prasība, ko cēlusi Latvijas puse,
iespējams, tiks papildināta pēc veikto materiālu un liecību
pārbaudes.
2. Uzskatu, ka konkrētajā jautājumā, kas saistīts ar KML,
izmeklēšanas darbībām ir jāturpinās. Tai pašā laikā vēlos
uzsvērt, ka jautājums par digitālās televīzijas attīstību Latvijā
nav reducējams tikai uz konkrēto tiesvedību, un Satiksmes
ministrijā tiek izstrādāta jauna zemes ciparu televīzijas
apraides jeb digitālās televīzijas koncepcija, kuru paredzēts
iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā jau tuvāko mēnešu
laikā.
3. Šajā gadījumā tāpat kā ikviens sabiedrības loceklis esmu
ieinteresēts lietas objektīvā izmeklēšanā un saskaņā ar manu kā
jebkura cita indivīda tiesisko apziņu vērtēju šo lietu no
likumības un taisnīguma viedokļa.
4. Atbalstu procesa virzību un uzskatu, ka tikai tiesa var lemt
par to, kādas un cik pamatoti stipras ir Latvijas puses izredzes
Starptautiskās tirdzniecības palātas šķīrējtiesā.
5. Vēlreiz uzsveru – tiesu spriež tiesa, nevis strīdā iesaistītās
puses.
6. Uzskatu, ka jābūt maksimāli aizsargātām Latvijas valsts
interesēm, tai skaitā jācīnās par nelikumīgi iztērētu līdzekļu
atgūšanu. Jebkurā gadījumā, pirmstiesas izmeklēšanas darbības vēl
nav pabeigtas un saskaņā ar Prokuratūras likuma 6.pantu jebkurai
personai ir aizliegts iejaukties prokuratūras darbā lietu
izmeklēšanas vai citu prokuratūras funkciju izpildes laikā.
7. Uz šo jautājumu atbildi var sniegt tikai Ģenerālprokuratūras
pārstāvji, jo, kā jau iepriekš norādīju, izmeklēšanas un
tiesvedības stadijā šie jautājumi ir tieši saistīti ar to, cik
kvalitatīvi tiks veikta pirmstiesas izmeklēšana, cik kvalitatīvi
būs sastādīts apsūdzības raksts, utt. Tiesvedības stadijā
savukārt viss ir atkarīgs tikai un vienīgi no tiesas.
8. Neesmu vēl pilnībā iepazinies ar visu informāciju un ļoti
apjomīgajiem lietas materiāliem, taču ar “pēc iespējas mazākiem
zaudējumiem” es saprotu to, ka šai Starptautiskajā tirdzniecības
palātas šķīrējtiesā iesniegtajai lietai nevajadzētu pārvērsties
par tiesas lietu, no kuras vienīgo labumu gūst nevis tiesvedībā
iesaistītās puses, bet gan tiesvedības procesam piesaistītie
advokātu biroji. Latvijas valstij jau ir diezgan bēdīgs piemērs
ar ļoti lieliem tiesāšanās izdevumiem tā dēvētajā “Lattelekom
lietā”.
9. Ar šo izteikumu Jūsu pieminētajā intervijā Latvijas Radio šā
gada 15.martā, un palieku pie tā arī tagad, esmu vēlējies
pateikt, ka valsts interesēs process ir jāvirza pēc iespējas
ātrāk, t.i., mums jādara viss, kas ir mūsu spēkos un kompetencē,
lai tiesas process nekavētu visas elektronisko sakaru nozares
attīstību, konkrēti – ciparu televīzijas un radio apraides
ieviešanu Latvijas Republikā.
10. Atbilde uz iepriekšējo jautājumu apliecina, ka Jūsu norādītie
mani izteikumi, tāpat kā Jūsu paustie apgalvojumi, neietekmē un
nevarētu ietekmēt tiesvedību vai tikt izmantoti KML interesēs
Starptautiskajā tirdzniecības palātas šķīrējtiesā pretēji
Latvijas valsts interesēm.
11. Neizprotu šāda jautājuma rašanos, kā arī nesaskatu tam nekādu
pamatu, jo līdz šim nav ticis pieņemts neviens lēmums, kas varētu
liecināt par tiesvedības kavēšanu vai bremzēšanu.
12. Uzraudzīšu un sekošu līdzi procesa virzībai, bet vispirms,
protams, iepazīšos ar apjomīgajiem lietas materiāliem.
Aicinu arī Jūs strādāt sabiedrības interesēs un atturēties no
nevajadzīgas ažiotāžas radīšanas ar satiksmes ministru, piesaucot
skaļus un nepamatotus apgalvojumus. Aicinu Jūs sniegt
konstruktīvus priekšlikumus Satiksmes ministrijas pārziņā esošo
nozaru attīstībai, kā arī nekavējoties darīt zināmu, ja Jūsu
rīcībā ir informācija par valsts interesēm pretējām darbībām vai
nodomiem.
Ar cieņu, –
Rīgā 2004.gada 29.martā satiksmes ministrs A.Šlesers
Ministrs Ē.Jēkabsons
Uz jaut. Nr.29 – dok.Nr.2413
Par ceļu policijas darbinieku pārkāpumiem
Iekšlietu ministrija, atbildot uz piecu Latvijas Republikas Saeimas deputātu jautājumu par it kā viņu š.g. 21.martā novēroto ceļu policijas darbinieku pārkāpumu, informē ka:
1. Ministru kabineta 2003.gada
2.oktobra rīkojuma Nr.630 izpilde tiek nodrošināta.
2. Šī rīkojuma izpilde arī turpmāk tiks nodrošināta.
Tai pašā laikā vēršam Jūsu uzmanību uz minētā rīkojuma 2. un
3.punktu, kas neizslēdz iespējas policijas darbiniekiem pienācīgi
izpildīt savus dienesta pienākumus atbilstoši konkrētai
situācijai, kuru pagaidām vēl ir tiesīgs izvērtēt policijas
darbinieks.
Ar cieņu, –
Rīgā 2004.gada 26.martā iekšlietu
ministrs Ē.Jēkabsons