Ministru kabineta 2004.gada 13.aprīļa sēdē
Pieņemti noteikumi “Reģionālā
fonda nolikums” un “Reģionālās attīstības finansēšanas
kārtība”.
Noteikumi nosaka Reģionālā fonda līdzekļu
veidošanas, uzglabāšanas, izlietošanas un uzraudzības kārtību.
Fonda izveidošanas mērķis ir sniegt atbalstu reģionālās
attīstības veicināšanai, lai nodrošinātu līdzsvarotu un
ilgtspējīgu valsts attīstību. Fonda darbību pārrauga reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrs.
Fondu pārvalda Valsts reģionālās attīstības aģentūra, tā
līdzekļus veido: valsts budžeta līdzekļi; Eiropas Savienības un
citu ārvalstu, starptautisko programmu un projektu finansējums.
Fonda līdzekļi glabājas aģentūras kontos Valsts kasē.
Noteikumi paredz paplašināt fonda darbību, piesaistot Eiropas
Savienības un citu ārvalstu, starptautisko programmu un projektu
finansējumu, sniedzot atbalstu reģionālo attīstību un
uzņēmējdarbību veicinošiem pašvaldību infrastruktūras attīstības
projektiem visā Latvijā. Vienlaikus fonds turpinās atbalstīt
īpaši atbalstāmo teritoriju uzņēmēju attīstības projektus.
Reģionālās attīstības likumā noteikts, ka Ministru kabinets
nosaka reģionālās attīstības finansējuma piešķiršanas kārtību un
Eiropas Savienības struktūrfondu finansējuma vadības kārtību, kā
arī noteikts, ka Ministru kabinets nosaka valsts reģionālās
attīstības atbalsta pasākumu īstenošanas, novērtēšanas un
finansēšanas kārtību. Noteikumos noteikta reģionālās attīstības
finansējuma pieprasījuma iesniegšanas, projektu izvērtēšanas,
finansējuma piešķiršanas un finansējuma izlietojuma uzraudzības
kārtība. Finansējumu reģionālajai attīstībai piešķir saskaņā ar
reģionālās attīstības atbalsta programmām no reģionālā fonda un
valsts budžeta līdzekļiem. Finansējumu no fonda var pieprasīt:
komersanti, kas reģistrēti un darbojas īpaši atbalstāmajās
teritorijās; vietējās pašvaldības dome (padome) vai
komercsabiedrība, kurai vairāk nekā 50 procenti kapitāla daļu
(akciju) pieder pašvaldībai.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā pievienotās vērtības
nodoklis piemērojams preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti
diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām un starptautisko
organizāciju pārstāvniecībām Latvijas Republikā un ar šīm
pārstāvniecībām saistītām personām, Eiropas Kopienas
institūcijām, Ziemeļatlantijas līguma organizācijai (NATO), tās
dalībvalstu bruņotajiem spēkiem un to sastāvā ietilpstošajām
personām, un kārtība, kādā minētajām personām atmaksājams akcīzes
nodoklis”.
Pašreiz saskaņā ar likumu “Par pievienotās
vērtības nodokli” un Ministru kabineta 2001.gada 13.marta
noteikumiem Nr.113 “Kārtība, kādā pievienotās vērtības nodoklis
piemērojams preču piegādēm un pakalpojumiem, kas sniegti ārvalstu
diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām un starptautisko
organizāciju pārstāvniecībām Latvijas Republikā un ar šīm
pārstāvniecībām saistītām personām” precēm un pakalpojumiem, kas
sniegti ārvalstu diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām
un starptautisko organizāciju pārstāvniecībām Latvijas Republikā
un ar šīm pārstāvniecībām saistītām personām, tiek piemērota
pievienotās vērtības nodokļa 0 procentu likme. Akcīzes nodoklis
par Latvijas Republikas teritorijā iegādātajām akcīzes precēm
iepriekš minētajām personām pašreiz netiek atmaksāts.
Noteikumi izstrādāti, pamatojoties uz minētās likuma normas
jaunajā redakcijā iekļauto pilnvarojumu. Saskaņā ar minēto
pilnvarojumu Ministru kabineta noteikumos ir iekļauta arī
kārtība, kādā pievienotās vērtības nodoklis piemērojams Latvijas
Republikā reģistrētajām Eiropas Kopienas institūcijām saskaņā ar
Protokolu par Eiropas Kopienas privilēģijām un imunitātēm, kā arī
Ziemeļatlantijas līguma organizācijai (NATO), NATO dalībvalstu
bruņotajiem spēkiem, kas uzturas Latvijas Republikā, un to
sastāvā ietilpstošajām personām, kā arī ir noteikta kārtība, kādā
atmaksājams akcīzes nodoklis, pamatojoties uz likumā “Par akcīzes
nodokli” iekļauto pilnvarojumu.
Pieņemti noteikumi “Konfiscēto akcīzes preču iznīcināšanas,
pārstrādes un izmantošanas kārtība”.
Noteikumi nosaka
konfiscēto akcīzes preču – alkoholisko dzērienu, tabakas
izstrādājumu, naftas produktu, bezalkoholisko dzērienu un kafijas
– iznīcināšanas, pārstrādes un izmantošanas kārtību.
Konfiscētos alkoholiskos dzērienus un tabakas izstrādājumus
iznīcina. Konfiscētos naftas produktus, bezalkoholiskos dzērienus
un kafiju izmanto, tos realizējot.
Konfiscēto alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu, naftas
produktu, bezalkoholisko dzērienu un kafijas sākotnējo uzskaiti,
aprakstu un akcīzes preču saglabāšanu līdz to nodošanai uzskaitei
Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei veic valsts
institūcija, kura likuma noteiktajā kārtībā aprakstījusi,
aizturējusi un izņēmusi šīs akcīzes preces.
Pēc lēmuma pieņemšanas par akcīzes preču konfiskāciju attiecīgā
institūcija saskaņā ar normatīvo aktu prasībām: 10 dienu laikā
par to rakstiski paziņo Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai
iestādei pēc akcīzes preču atrašanās vietas; nodod akcīzes preces
kopā ar sākotnējo akcīzes preču uzskaites, aprakstes dokumentu un
lēmuma par akcīzes preču konfiskāciju kopiju Valsts ieņēmumu
dienesta teritoriālajai iestādei pēc akcīzes preču atrašanās
vietas.
Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde pēc lēmuma par
akcīzes preču konfiskācijas saņemšanas: ja nepieciešams, izveido
akcīzes preču glabāšanas vietu vai slēdz līgumu ar komersantu par
akcīzes preču glabāšanu; 10 dienu laikā pieņem un saskaņā ar
normatīvajiem aktiem, kas regulē valstij piekritīgās mantas
uzskaiti, novērtēšanu un realizāciju uzskaita akcīzes preces un
sastāda mantas aprakstes un novērtējuma aktu, to reģistrē
uzskaitē pieņemtās valstij piekritīgās mantas aprakstes un
novērtējuma aktu uzskaites grāmatā, katram aktam iekārtojot
atsevišķu lietu, kurā glabājas visi dokumenti, kas attiecas uz šo
lietu; izveido akcīzes preču novērtēšanas (iznīcināšanas)
komisiju; 30 dienu laikā organizē akcīzes preču iznīcināšanu,
pārstrādi vai izmantošanu; kontrolē ieņēmumu iemaksu valsts
budžetā, kas gūti, realizējot akcīzes preces.
Komisiju izveido ar Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālās
iestādes direktora rīkojumu. Komisijā iekļaujami pārstāvji no
Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālās iestādes, no institūcijas,
kura akcīzes preces aizturējusi, aprakstījusi un izņēmusi, no
komersanta, kurš akcīzes preces iznīcina, pārstrādā vai realizē
un par akcīzes preču glabāšanu atbildīgās personas. Komisijā var
pieaicināt speciālistus (ekspertus). Komisija var novērtēt
akcīzes preces, ņemot vērā vidējās tirgus cenas attiecīgajā
reģionā, un pieņemt lēmumu par tālāko rīcību ar akcīzes
precēm.
Akcīzes preces iznīcina komisijas klātbūtnē. Komisija, izvēloties
iznīcināšanas veidu, izvērtē konkrētu situāciju un paredzamo ar
transportēšanu un iznīcināšanu saistīto izdevumu lielumu. Par
akcīzes preču iznīcināšanu sastāda iznīcināšanas aktu, kurā
norāda iznīcināto akcīzes preces veidu, nosaukumu, daudzumu,
novērtējumu un iznīcināšanas veidu.
Ieņēmumus, kas gūti, pārstrādājot vai realizējot akcīzes preces,
ieskaita valsts pamatbudžetā, izņemot gadījumus, ja normatīvajos
aktos noteikta cita kārtība.
Normatīvo aktu prasībām neatbilstošu akcīzes preču glabāšanas,
transportēšanas, iznīcināšanas, pārstrādes, kā arī citus ar to
saistītos izdevumus sedz komersants, kam akcīzes preces
konfiscētas, septiņu dienu laikā no Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālās iestādes rēķina saņemšanas dienas.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā pievienotās vērtības
nodoklis piemērojams darījumos ar lietotām mantām, mākslas
darbiem, kolekciju priekšmetiem un senlietām”.
Noteikumi
nosaka kārtību, kādā pievienotās vērtības nodoklis ir piemērojams
darījumos ar lietotām mantām, mākslas darbiem, kolekciju
priekšmetiem un senlietām.
Noteikumi aizstās šobrīd spēkā esošos Ministru kabineta 2001.gada
6.februāra noteikumus Nr.47 “Kārtība, kādā ar pievienotās
vērtības nodokli apliekama starpniecības (komisijas) atlīdzība
preču komisijas tirdzniecībā”. To izstrādāšana nepieciešama, lai
tirdzniecībā ar lietotām mantām, mākslas darbiem, kolekciju
priekšmetiem un senlietām noteiktu tādu pievienotās vērtības
nodokļa piemērošanas kārtību, kas atbilstu Eiropas Padomes
1994.gada 14.februāra direktīvas 94/5/EK (kas papildina kopējo
pievienotās vērtības nodokļa sistēmu un groza direktīvu
77/388/EEK – īpašs režīms, ko piemēro lietotām mantām, mākslas
darbiem, kolekciju priekšmetiem un senlietām) obligātajām
prasībām.
Noteikumos paredzēts, ka lietotu mantu, mākslas darbu, kolekciju
priekšmetu un senlietu tirgotāji varēs nodokli aprēķināt no
starpības starp šo preču pārdošanas vērtību un iepirkuma vērtību,
pārdodot ne tikai tās minētās preces, kuras iepirktas no fiziskām
personām, kas neveic saimniecisko darbību, bet arī no juridiskām
personām, kuras veic tikai ar pievienotās vērtības nodokli
neapliekamus darījumus, iepirktās preces, kā arī pamatlīdzekļus,
kas bijuši šo uzņēmumu lietošanā un kas iepirkti no personām, kas
nav reģistrētas Valsts ieņēmumu dienestā ar pievienotās vērtības
nodokli apliekamo personu reģistrā. Tirgotāji varēs piemērot
īpašo nodokļa piemērošanas kārtību, arī pārdodot paša importētās,
kā arī no mākslas darbu autoriem un autortiesību pārņēmējiem
iepirktās preces.
Noteikumi arī nosaka, kā īpašā nodokļa piemērošanas kārtība
darījumos ar lietotām mantām, mākslas darbiem, kolekciju
priekšmetiem un senlietām būs piemērojama šo preču tirdzniecībā
starp Latvijas personām un citu dalībvalstu, kā arī trešo valstu
personām.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā trešajās valstīs vai
trešajās teritorijās reģistrētām fiziskajām personām atmaksājams
pievienotās vērtības nodoklis par Latvijas Republikā iegādātajām
precēm, kuras tiek izvestas no Eiropas Savienības teritorijas,
licences izsniegšanas kārtība un kārtība, kādā licencētā persona
un veikals norēķinās savstarpēji un ar valsts
budžetu”.
Pašlaik saskaņā ar likumu “Par pievienotās
vērtības nodokli” un Ministru kabineta 2002.gada 24.septembra
noteikumiem Nr.436 “Kārtība, kādā ārvalstu fiziskajām personām
atmaksājams pievienotās vērtības nodoklis par precēm, kuras tiek
izvestas no Latvijas Republikas, licences izsniegšanas kārtība un
kārtība, kādā licencētais uzņēmums un veikals norēķinās
savstarpēji un ar valsts budžetu” ārvalstu fiziskajām personām
atmaksā pievienotās vērtības nodokli, ko tās samaksājušas par
Latvijas Republikas precēm, kuras tiek izvestas no Latvijas
Republikas.
Saeima pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par pievienotās
vērtības nodokli””, kurš stāsies spēkā 2004.gada 1.maijā.
Stājoties spēkā šim likumam, Ministru kabineta noteikumi Nr.436
zaudēs spēku, jo ir grozīta likuma “Par pievienotās vērtības
nodokli” 7.panta ceturtā daļa, nosakot, ka pievienotās vērtības
nodokli, ko trešajās valstīs vai trešajās teritorijās reģistrētā
fiziskā persona samaksājusi par Latvijas Republikā iegādātajām
precēm, kuru vērtība (bez nodokļa) pārsniedz 25 latus un kuras
tiek izvestas no Eiropas Savienības teritorijas, Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā atmaksā persona, kas ir
reģistrējusies saimnieciskās darbības veikšanai Latvijas
Republikā un ir saņēmusi licenci pievienotās vērtības nodokļa
atmaksāšanai trešajās valstīs vai trešajās teritorijās
reģistrētām fiziskajām personām.
Ņemot vērā iepriekš minēto, no 2004.gada 1.maija pievienotās
vērtības nodokli atmaksās tikai trešajā valstī vai trešajā
teritorijā reģistrētai fiziskajai personai saskaņā ar iepriekš
minēto likuma pantu un Ministru kabineta noteikumos noteikto
kārtību, bet pievienotās vērtības nodoklis netiks atmaksāts citā
Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētai fiziskajai
personai.
Tādējādi, pamatojoties uz likuma “Par pievienotās vērtības
nodokli” 7.panta ceturtās daļas jauno redakciju, ir izstrādāti
noteikumi, kuros ir iekļautas normas, kas izriet no Eiropas
Savienības direktīvas 1977/388/EK 15.panta otrās daļas.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi
Ministru kabineta 2001.gada 13.marta noteikumos Nr. 118
“Zīdaiņiem un maziem bērniem paredzētās pārtikas sastāva
obligātās nekaitīguma prasības un tās marķējuma un izplatīšanas
prasības””.
Noteikumi izstrādāti, lai pilnībā ieviestu
direktīvas 2003/13/EC prasības, kā arī precizētu direktīvas
96/5/EC prasības atbilstoši Eiropas Komisijas ekspertu
norādījumiem.
Spēkā esošie noteikumi tiks papildināti ar jaunām tiesību normām,
kas noteiks maksimāli pieļaujamo pesticīdu atlieku daudzumu
zīdaiņu un mazu bērnu pārtikas produktos un aizliegs izmantot
noteiktus pesticīdus lauksaimniecības produktu ieguvē, ja šos
produktus izmanto zīdaiņu un mazu bērnu pārtikas ražošanā, kā arī
tajos tiks precizēts, kas ir zīdaiņiem un maziem bērniem
paredzētā pārtika.
Pieņemti “Noteikumi par zīdaiņiem paredzētajiem
specializētajiem produktiem”.
Noteikumi nosaka zīdaiņiem
paredzētos specializētos produktus, kuru piegādē piemērojama
pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu likme. Pievienotās
vērtības nodokļa 5 procentu likmi piemēro zīdaiņiem
paredzētajiem specializētajiem pārtikas produktiem, kuri minēti
šajos noteikumos, ja: produkta marķējumā ir norādīts, ka produkts
paredzēts zīdaiņu uzturam; produktam ir pievienots produkta
nekaitīgumu apliecinošs dokuments.
Pievienotās vērtības nodokļa 5 procentu likmi piemēro šādu
zīdaiņiem paredzēto specializēto pārtikas produktu piegādēm:
pienam un tā produktiem; sausiem un šķidriem piena maisījumiem un
piena produktiem; sojas produktiem, sausiem un šķidriem sojas
maisījumiem; augļu, ogu un dārzeņu sulām, biezsulām un biezeņiem;
speciāli viegli asimilējamiem gaļas produktiem un homogenizētiem
jauktiem pārtikas produktiem; dzērieniem zīdaiņu uzturam: ar
tēju atšķaidītām sulām, speciāli sagatavotām zīdaiņu tējām,
zīdaiņu vecumam adaptētam ūdenim speciālā fasējumā (negāzēts), kā
arī ārstnieciski diētiskiem enterālās barošanas produktiem:
aminoskābju maisījumiem; olbaltumvielu hidrolizātiem; maisījumiem
ar zemu laktozes saturu vai bez tās; bezglutēna produktiem
zīdaiņiem, kuri slimo ar celiakiju; bezglutēna produktiem
zīdaiņiem, kuri slimo ar fenilketonūriju; speciāliem
produktiem zīdaiņiem, kuriem ir iedzimta metabolisma patoloģija;
kā arī maisījumiem ar pazeminātu vai paaugstinātu
olbaltumvielu saturu un produktiem, kuri nesatur olbaltumvielas
(piemēram, mākslīgais sago, milti, makaroni, maize, cepumi,
putraimi, sausās pārslas); produktiem un maisījumiem ar
pazeminātu vai paaugstinātu tauku saturu; produktiem un
maisījumiem ar pazeminātu vai paaugstinātu ogļhidrātu
saturu.
Noteikumi stājas spēkā ar 2004.gada 1.maiju.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada
19.augusta noteikumos Nr.464 “Kārtība, kādā organizē un veic
pasažieru starptautiskos pārvadājumus ar autobusiem, atklāj,
groza un slēdz maršrutus un izsniedz starptautiskajos līgumos
paredzētās atļaujas””.
Noteikumi izstrādāti, lai
noteiktu kārtību, kādā organizējami pasažieru starptautiskie
pārvadājumi, grozāmi un slēdzami maršruti un izsniedzamas
starptautiskajos līgumos paredzētās atļaujas no Latvijas uz
valstīm, kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis, jo no 2004.gada
1.maija pasažieru pārvadājumu organizācijā uz Eiropas Savienības
valstīm tiks piemēroti Eiropas Savienības normatīvie akti.
Pieņemti noteikumi “Noteikumi par normatīvo aktu
sistematizāciju”, kuri nosaka kārtību, kādā Tieslietu
ministrija sistematizē normatīvos aktus un veido tiesību aktu
datorizēto informācijas sistēmu.
Tieslietu ministrija normatīvos aktus sistematizē datorizēti,
nodrošinot teksta atbilstību oriģinālam un ievērojot juridiskās
tehnikas prasības.
Sistematizējot normatīvos aktus, Tieslietu
ministrija: sakārto normatīvos aktus hronoloģiski atbilstoši
normatīvo aktu veidam, tiesību nozarei un tēmai; nošķir
spēku zaudējušus normatīvos aktus vai atsevišķas tiesību normas
no spēkā esošiem normatīvajiem aktiem vai tiesību
normām; aizstāj agrāk izdotā normatīvajā aktā atsevišķus
vārdus, skaitļus, vārdkopas, teikumus vai teikuma daļas ar vēlāk
izdotā normatīvajā aktā norādītajiem atsevišķiem vārdiem,
skaitļiem, vārdkopām, teikumiem vai teikuma daļām; papildina
agrāk izdota normatīvā akta tekstu ar vēlāk izdotā normatīvajā
aktā norādītajiem atsevišķiem vārdiem, skaitļiem, vārdkopām,
teikumiem vai teikuma daļām; pilnīgi vai daļēji aizstāj agrāk
izdota normatīvā akta tekstu ar jaunu tekstu.
Datorizēto informācijas sistēmu veido, ievadot tajā normatīvā
akta oriģināla tekstu, kuru iesniegusi: Saeimas kanceleja
(likumi un citi Saeimas pieņemtie akti); Valsts kanceleja
(Ministru kabineta noteikumi, instrukcijas, ieteikumi, rīkojumi,
Ministru kabineta sēžu protokoli un Ministru prezidenta
rīkojumi); Ārlietu ministrija (Latvijai saistošie
starptautiskie līgumi, to tulkojumi un Ārlietu ministrijas
paziņojumi par konkrēto starptautisko līgumu spēkā
stāšanos); Valsts prezidenta kanceleja (Valsts prezidenta
pieņemtie akti); Satversmes tiesas kanceleja (Satversmes
tiesas spriedumi); atbildīgā institūcija (atsevišķu
ministru, ministriju, citu valsts un pašvaldību institūciju
normatīvie akti un to grozījumi, kas publicēti laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis”).
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada
7.janvāra noteikumos Nr. 1 “Noteikumi par Ministru kabineta
locekļu, valsts ministru un parlamentāro sekretāru atalgojumu,
reprezentācijas un braukšanas naudu””. Noteikumi stāsies
spēkā ar 2004.gada 1.maiju.
Grozījumi noteikumos paredz piesaisti Centrālās statistikas
pārvaldes noteiktajai valstī sabiedriskajā sektorā strādājošo
vidējai darba samaksai ar koeficientiem.
Līdz ar to turpmāk Ministru kabineta locekļu, valsts ministru un
parlamentāro sekretāru atalgojums nebūs konstants, jo tiks
pārrēķināts ik gadu pēc valstī sabiedriskajā sektorā strādājošo
iepriekšējā gada vidējās darba algas apmēra publicēšanas
Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas
paziņojumā.
Līdzīga kārtība tiek piemērota, nosakot Saeimas deputātu
atalgojumu. Likumā “Saeimas kārtības rullis” paredzēta piesaiste
CSP sabiedriskā sektora vidējai darba samaksai ar
koeficientiem.
Paredzamais atalgojums 2004.gadam, latos:
• Ministru prezidents – 2000 (samazināts par Ls 200 pret esošo
atalgojumu);
• Ministru prezidenta biedrs – 1900 (samazināts par Ls 200 pret
esošo atalgojumu);
• Ministrs, īpašu uzdevumu ministrs – 1800 (samazināts par Ls 200
pret esošo atalgojumu);
• Valsts ministrs – 1400 (samazināts par Ls 100 pret esošo
atalgojumu);
• Parlamentārais sekretārs – 760 (palielināts par Ls 210 pret
esošo atalgojumu).
Sabiedriskajā sektorā strādājošo vidējā darba samaksa 2003.gadā
(noapaļota pilnos latos) ir Ls 224.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā Latvijas Republikā ieceļo un
uzturas Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņi un viņu ģimenes
locekļi”, kuri nosaka kārtību, kādā Latvijas Republikā ieceļo
un uzturas Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņi un viņu ģimenes
locekļi.
Šie noteikumi neattiecas uz Latvijas pilsoņu ģimenes locekļu
ieceļošanas un uzturēšanās kārtību Latvijas Republikā.
Eiropas Savienības dalībvalsts pilsonis ir tiesīgs ieceļot un
uzturēties Latvijas Republikā, ja viņam ir derīgs ceļošanas
dokuments un viņš nerada draudus valsts drošībai, sabiedriskajai
kārtībai vai veselībai.
Ja Eiropas Savienības dalībvalsts pilsonis vēlas uzturēties
Latvijas Republikā ilgāk par 90 dienām pusgada laikā, skaitot no
pirmās ieceļošanas dienas, viņš reģistrējas Pilsonības un
migrācijas lietu pārvaldē (turpmāk – pārvalde) un saņem
uzturēšanās atļauju. Eiropas Savienības pilsonim, kurš vēlas
nodibināt darba tiesiskās attiecības, noslēdzot darba līgumu, vai
būt nodarbināts uz cita civiltiesiska līguma (tajā skaitā kā
kapitālsabiedrības izpildinstitūcijas loceklis), vai būt
pašnodarbināta persona, nav nepieciešama darba atļauja.
Eiropas Savienības dalībvalsts pilsoņa uzturēšanās atļaujā norāda
šajos noteikumos noteikto informāciju. Ja Eiropas Savienības
dalībvalsts pilsonis saņēmis uzturēšanās atļauju saistībā ar
darba tiesiskām attiecībām Latvijas Republikā, noslēdzot darba
līgumu vai citu civiltiesisku līgumu (tajā skaitā kā
kapitālsabiedrības izpildinstitūcijas loceklis), Eiropas
Savienības dalībvalsts pilsoņa uzturēšanās atļaujā norāda šajos
noteikumos noteikto informāciju.
Eiropas Savienības dalībvalsts pilsonim, uzturoties Latvijas
Republikā ilgāk par 90 dienām pusgada laikā skaitot no pirmās
ieceļošanas dienas, nav nepieciešama uzturēšanās atļauja, ja
viņam ir derīgs ceļošanas dokuments un viņš: ir sezonas
strādnieks Latvijas Republikā; ir nodarbināts Latvijas Republikā,
bet uzturas citā Eiropas Savienības dalībvalstī, kurā parasti
atgriežas vismaz vienu reizi nedēļā; uzturas Latvijas Republikā
līdz sešiem mēnešiem gada laikā, skaitot no pirmās ieceļošanas
dienas, ja uzturēšanās mērķis ir darba tiesisko attiecību
nodibināšana Latvijas Republikā, slēdzot darba līgumu vai citu
civiltiesisko līgumu.
Eiropas Savienības dalībvalsts pilsonis pēc Valsts robežsardzes,
Valsts darba inspekcijas vai pārvaldes pieprasījuma iesniedz
dokumentārus pierādījumus, kas apliecina, ka pastāv šo noteikumu
minētie nosacījumi, lai uzturētos Latvijas Republikā.
Pieņemti “Noteikumi par
kārtību, kādā sagatavo, apstiprina, īsteno un uzrauga no Eiropas
Savienības Kohēzijas fonda līdzekļiem finansētos
projektus”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā sagatavo,
apstiprina, īsteno un uzrauga no Eiropas Savienības Kohēzijas
fonda līdzekļiem finansētos vides infrastruktūras, transporta
infrastruktūras un ar projektu īstenošanu un vadību saistītās
tehniskās palīdzības projektus.
Projektu atlase un Eiropas Savienības Kohēzijas fonda (Kohēzijas
fonds) līdzekļu piešķiršana un izmantošana notiek atbilstoši:
Latvijas Republikas un Eiropas Savienības tiesību aktos
noteiktajām prasībām; Kohēzijas fonda plānošanas dokumentam
(Ietvara dokuments), kurā norādīti attiecīgās nozares mērķi, to
sasniegšanas veidi, projektu atlases kritēriji, kā arī noteikti
iespējamie projekti.
Projekta sagatavošanu, apstiprināšanu, īstenošanu un uzraudzību
nodrošina: vadošā iestāde; maksājumu iestāde;
starpniekinstitūcija; ieviešanas iestāde; uzraudzības komiteja;
projekta pieteicējs; Kohēzijas fonda projekta īstenošanas
rezultātā radīto labumu saņēmējs.
Noteikumos norādīts, ka Eiropas Savienības Kohēzijas fonda
vadības funkcijas īsteno šādas valsts pārvaldes iestādes: vadošās
iestādes funkcijas – Finanšu ministrija; maksājumu iestādes
funkcijas – Valsts kase; starpniekinstitūcijas funkcijas – Vides
ministrija un Satiksmes ministrija.
Pieņemti “Noteikumi par būvju pieņemšanu
ekspluatācijā”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā pieņem
ekspluatācijā jaunuzbūvētas, rekonstruētas, renovētas vai
restaurētas būves, būvkompleksus vai būves kārtas (turpmāk –
būves) neatkarīgi no to veida, piederības un īpašuma formas,
izņemot būves, kurām saskaņā ar Ministru kabineta 1997.gada
1.aprīļa noteikumu Nr.112 “Vispārīgie būvnoteikumi” 114.punktu
nav nepieciešama būvatļauja.
Būves, kurām saskaņā ar Būvniecības likuma 6.pantu Ministru
kabinets ir noteicis īpašu būvniecības procesa kārtību, pieņem
ekspluatācijā, ievērojot Ministru kabineta noteikto īpašo
kārtību.
Par šajos noteikumos noteiktās kārtības ievērošanu attiecīgajā
administratīvajā teritorijā ir atbildīga pašvaldības būvvalde vai
pašvaldības pilnvarota kompetenta institūcija, kas pilda
būvvaldes funkcijas.
Līdz būves pieņemšanai ekspluatācijā tās tehnisko gatavību un
atbilstību akceptētajam būvprojektam un Latvijas būvnormatīviem
savas kompetences ietvaros pēc pasūtītāja (būvētāja) rakstiska
pieprasījuma pārbauda un desmit darba dienu laikā no atzinuma
pieprasīšanas dienas izsniedz atzinumu par būves gatavību
ekspluatācijai šādas institūcijas, ja šīs institūcijas ir
izdevušas tehniskos vai īpašos noteikumus vai arī šis objekts
saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē šo institūciju
darbību, atrodas šo institūciju uzraudzībā: Valsts ugunsdzēsības
un glābšanas dienests; Sabiedrības veselības aģentūra; Reģionālā
vides pārvalde; Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības
inspekcija; Valsts darba inspekcija; citas institūcijas, ja tās
plānošanas un arhitektūras uzdevumā ir noteikušas tehniskos vai
īpašos noteikumus.
Noteikumu būtība ir samazināt administratīvos šķēršļus
būvniecībā, vienkāršojot būvju pieņemšanas ekspluatācijā
procedūru. Normatīvā akta projekts paredz samazināt komisijas
skaitlisko sastāvu. Pieņemot būves ekspluatācijā, komisijas
sastāvā būs pašvaldības būvinspektors (komisijas priekšsēdētājs),
pašvaldības arhitekta, pasūtītāja (būvētāja) vai tā deleģēts
pārstāvis un valsts būvinspektors, ja būvniecība pilnīgi vai
daļēji veikta par valsts vai pašvaldības līdzekļiem vai arī
ekspluatācijā tiek nodota sabiedriski nozīmīga būve.
Pieņemti “Noteikumi par ugunsgrēku dzēšanai un glābšanas
darbiem nepieciešamajām iekārtām, speciālo un tehnisko aprīkojumu
un tā normām”.
Noteikumi nosaka Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienesta struktūrvienībām ugunsgrēku dzēšanai un
glābšanas darbiem nepieciešamo iekārtu, speciālā un tehniskā
aprīkojuma veidus, daudzumu, transportlīdzekļu nobraukuma
vispārējās normas un nobraukuma normas sasniegušo
transportlīdzekļu turpmāko kustību.
Noteikumi nepieciešami, lai atbilstoši Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienestam uzdotajām funkcijām tiesiski nodrošinātu
dienestam tehniskās iespējas sniegt ugunsgrēku, katastrofu un
citu nelaimju postošo seku ietekmē nonākušiem cilvēkiem
nepieciešamo palīdzību, maksimāli iespējami samazinātu katastrofu
postošo ietekmi uz vidi un īpašumu, garantējot cilvēka
pamattiesības.
Noteikumu izdošana veicinās arī valsts starptautisko saistību
izpildes garantijas par reālu savstarpēju palīdzību katastrofās,
piedaloties glābšanas operācijās.
Noteikumu realizēšanai nepieciešamie izdevumi tiks segti budžeta
apakšprogrammas 07 01 00 “Ugunsdzēsība” piešķirtā finansējuma
ietvaros, kā arī realizējot valsts investīciju programmas
projektu IA 11 “Ugunsdzēsības un glābšanas tehnikas iegāde” 1998.
– 2008.gadam.
Pieņemti noteikumi “Ugunsdrošības preču, ugunsdzēsības iekārtu
un ierīču atbilstības novērtēšanas noteikumi”.
Noteikumi
nosaka obligātajai atbilstības novērtēšanai pakļauto
ugunsdrošības preču, ugunsdzēsības iekārtu un ierīču sarakstu,
tām izvirzāmās būtiskās prasības un atbilstības novērtēšanas
kārtību.
Ugunsdrošības precēm, ugunsdzēsības iekārtām un ierīcēm noteiktas
šādas būtiskās prasības: ugunsdzēsības aparātiem –
ugunsdzēsības spēja, mehāniskā stiprība, lietošanas drošība,
efektīvas darbības temperatūru amplitūda; ugunsdzēsības
aparātiem jāatbilst Ministru kabineta 2000.gada 2.maija noteikumu
Nr.165 “Noteikumi par spiedieniekārtām un to kompleksiem”
prasībām; ugunsdzēsības pulveriem, putu koncentrātiem, gāzēm
un aerosoliem – ugunsdzēsības spēja, nekaitīgums cilvēka
veselībai un videi, efektīvas darbības temperatūru
amplitūda; ugunsdzēsības šļūtenēm – mehāniskā
stiprība; dūmu ventilatoriem – lietošanas drošība. Noteikts,
ka preču atbilstību būtiskajām drošības prasībām nosaka,
pamatojoties uz šo noteikumu pielikumā minētajiem piemērojamiem
standartiem.
Latvijā ražotās un importētās preces atļauts piedāvāt Latvijas
tirgū, ja attiecīgajām precēm ir šajos noteikumos minētie
atbilstību apliecinošie dokumenti. Par preču piedāvāšanu
Latvijas tirgū bez attiecīgiem atbilstību apliecinošiem
dokumentiem vainīgās personas saucamas pie atbildības
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Latvijas Republikā ir derīgi atbilstības apstiprinājumi un
apliecinājumi, kas atzīti saskaņā ar Ministru kabineta 2000.gada
30.maija noteikumiem Nr.184 “Ārvalstīs izdoto atbilstības
novērtēšanas apstiprinājumu un apliecinājumu atzīšanas
kārtība”.
Par šo noteikumu ievērošanu un preču atbilstības apliecināšanu
pirms to piedāvāšanas tirgū ir atbildīgs ražotājs, tā pilnvarots
pārstāvis vai importētājs, kas preci piedāvā Latvijas tirgū. Par
importētās preces atbilstību šo noteikumu prasībām ir atbildīgs
importētājs, bet, ja tas nav norādīts, – izplatītājs.
Pieņemti divi rīkojumi “Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā”, kurā iekļauti 613 pilsonības
pretendenti, t.sk. 66 viņu nepilngadīgie bērni.
Akceptēts likumprojekts “Informācijas sabiedrības pakalpojumu
likums”.
Pēdējos gados vērojama strauja informācijas
tehnoloģiju attīstība un interneta lietotāju skaita
palielināšanās, kas ir apliecinājums tam, ka virtuālo vidi gan
privātām, gan komercdarbības vajadzībām par nozīmīgu uzskata
daudzi Latvijas iedzīvotāji. Informācijas sabiedrības pakalpojumu
lietotāju skaitam pieaugot, nepieciešams noteikt tiesisko
regulējumu šai sfērā.
Likumprojekts nosaka kārtību, kādā notiek informācijas
sabiedrības pakalpojumu sniegšana, tas nosaka informācijas
sabiedrības pakalpojumu sniegšanas brīvību, norādāmo informāciju,
sniedzot informācijas sabiedrības pakalpojumus, prasības
komercziņojumiem un informācijas sabiedrības pakalpojumu
sniedzēju pienākumus un atbildību, kā arī uzraudzības iestādes.
Projekts veicinās informācijas sabiedrības pakalpojumu
sniedzējiem pilnībā izmantot iekšējā tirgus priekšrocības un
vairos patērētāju uzticību informācijas sabiedrības
pakalpojumiem. Likumprojekts paredz aizliegt nelūgtu
komercziņojumu un citu ziņojumu sūtīšanu, tādējādi aizsargājot
interneta lietotājus pret dažādiem nesankcionētiem
sūtījumiem.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments