Ar pavasara gaidām un cerībām Latvijas zinātnē
Jānis Stradiņš, Latvijas Zinātņu akadēmijas prezidents
Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
No Latvijas Zinātņu akadēmijas
pavasara pilnsapulcei sagatavotās ievadrunas Rīgā 2004.gada
15.aprīlī.
Šis pavasaris Latvijai ir īpašs gaidu, cerību un bažu laiks.
Protams, kā ik gadu, mostas zeme, tiek dedzināta kūla, atgriežas
putni, nāk virsū plūdi un salnas, taču pēc pāris nedēļām mūs
oficiāli uzņems Eiropas Savienībā, NATO jau esam iestājušies,
mūsu valstī atkal ir jauna valdība, kurai jārisina samudžinātas,
pretrunīgas problēmas.
Aizvadītais darba gads akadēmijai zīmīgs ar to, ka aktivizējies
mūsu zinātnieku dialogs ar valdību un Saeimu, tas pārgājis no
Izglītības un zinātnes ministrijas ietvariem plašākos ūdeņos. Jau
pērn daudzsološas bija sarunas ar Einaru Repši, un man ir īpašs
gandarījums, ka vēl pirms jaunās valdības izveidošanas Zinātņu
akadēmiju apmeklēja nākamais Ministru prezidents bioloģijas
doktors Indulis Emsis, kurš pats nācis no zinātnieku vides.
Notika konstruktīva saruna par zinātnes samilzušajām problēmām,
un jāatzīst, ka jaunās valdības deklarācijā iekļauts tik daudz
solījumu Latvijas augstākajai izglītībai un zinātnei, kas saskan
ar zinātnieku izteikto viedokli, kā vēl nekad agrāk nevienas
iepriekšējās valdības deklarācijā. Paredzēts valsts finansētajās
augstskolās palielināt dabaszinātņu un tehnisko zinātņu programmu
studentu skaitu līdz 25% kopskaita; dubultot maģistrantu un
doktorantu skaitu dabaszinātņu un tehnisko zinātņu programmās;
modernizēt (ar 2005.gadu) zinātnisko pētījumu finansēšanas
principus, pārskatot fundamentālo pētījumu grantu piešķiršanas
proporcijas starp nozarēm, izceļot prioritāros virzienus;
izstrādāt un īstenot rīcības plānu, lai līdz 2010.gadam sasniegtu
Eiropas Savienības (ES) mērķiem atbilstošu zinātnes, tehnoloģiju
un inovāciju attīstības finansējumu 1% iekšzemes kopprodukta
(IKP) no valsts budžeta, jau 2005.gadā paredzot pieaugumu vismaz
par 0,1%, kā arī veicināt pasākumus privātā kapitāla un
nevalstisko investīciju piesaistei izglītībā un pētniecībā, lai
2010.gadā tas sasniegtu 2% no IKP. Deklarācija arī paredz
veicināt zinātnisko pētījumu virzību uz lietišķiem pētījumiem un
inovatīvu darbību.
Varētu sacīt Ostapa Bendera vārdiem: “Ledus ir sakustējies,
zvērināto piesēdētāju kungi!”, taču mēs labprāt vēlētos sagaidīt,
lai šīs svarīgās tēzes no nodomu deklarācijas pārceļotu uz
valdības rīcības programmu un arī reāli varbūt uz 2005.gada
budžetu, daļēji pat uz 2004.gada budžeta grozījumiem. Valdības
solījumu reāla īstenošana nozīmētu zinātnei papildus asignēt
vismaz 5 miljonus latu gadā, kopš 2007.gada – pat 6 – 8 miljonus
latu (vai vēlāk attiecīgi eiro), arvien pieaugošā proporcijā.
Reāli tam vajadzētu nozīmēt zinātnei atvēlētā valsts budžeta
aptuvenu divkāršojumu jau nākamgad. Mūsu priekšlikumos ir
iezīmēti arī virzieni, kā šos līdzekļus izlietot, – Eiropas fondu
apguvei zinātniskās infrastruktūras uzlabošanai un atbalstu
ekonomikai nozīmīgu projektu konkursam (papildus – 1,5 miljoni
Ls), bāzes finansējumu konkurētspējīgiem institūtiem (papildus –
1,7 miljoni Ls), zinātnisko grantu finansējuma palielināšanai par
20% (10 gadus grantu finansējums Latvijā nav ticis palielināts,
papildus 1,2 miljoni Ls), letonikas pētījumu attīstīšanai
(papildus 450 tūkstoši Ls), valsts emeritēto zinātnieku skaita un
mūža granta palielinājumam (papildus par 80 – 100 cilvēkiem, 150
tūkstoši Ls), vēl citiem mērķiem – 200 tūkstoši Ls
papildus.
Gribu uzteikt akadēmiķa Ivara Biļinska vadībā pērn veikto
perspektīvāko iespējamo zinātnes lietojumu inventarizāciju un
potenciālu kompetences centru (kopskaitā 7) izveidošanu, lai
atbalstītu zinātnes, ražošanas un augstākās izglītības sasaisti,
lai radītu jaunas darba vietas augsto tehnoloģiju jomā, kurās
Latvija joprojām atpaliek, lai Latvija varētu ražot produktus ar
lielu pievienoto vērtību. Potenciālie kompetences centri iecerēti
informāciju tehnoloģiju, elektroniskās aparātbūves,
nanotehnoloģiju, jauno materiālu, ķīmijas un gēnu tehnoloģijas,
meža un koksnes nozarē (un arī letonikā). Iedrošinos ticēt, ka
jaunais Ministru kabinets turpinās darbu šajā virzienā, atbalstot
un kontrolējot I. Biļinska iniciatīvas.
Visu to pārspriedām sarunā ar Induli Emsi, tāpat Saeimas Latvijas
nākotnes attīstības apakškomisijas sēdē 9. martā, kur Saeimas
priekšsēdētāja Ingrīda Ūdre un Izglītības un zinātnes komisijas
priekšsēdētājs Jānis Strazdiņš arī solīja atbalstu. Tika
atbalstīts arī mūsu Zinātņu akadēmijas un Zinātnes padomes
aicinājums pasteidzināt grozījumus likumprojektā par zinātnisko
darbību, lai pētniecības institūti jau nākamgad varētu darboties
pēc stingri definētiem, zinātnei labvēlīgiem noteikumiem, tāpat
arī pasteidzināt vienotas zinātnes un tehnoloģiju attīstības
stratēģijas izstrādāšanu un akceptēšanu Saeimā, lai tai būtu
likuma spēks. Pozitīva sadarbība veidojas arī ar Saeimas Eiropas
lietu komisiju (deputāts Guntars Krasts).
Tas viss skan samērā optimistiski, cerēsim, ka Ministru
prezidents apstiprinās cerīgās prognozes, taču pagaidām stāvoklis
ir tāds, kāds ir, – zinātnes finansiālā atbalsta ziņā Latvija
joprojām ir pēdējā vietā jauno Eiropas valstu vidū, tāpat pēdējā
vietā tā ir mazo un vidējo uzņēmumu veidošanā, kuros tieši varētu
tikt īstenotas zinātnieku izstrādes. Negribētos, lai teiciens “Kā
var nesolīt?” būtu jāuzglabā Folkloras krātuvē, Dainu skapī, šajā
ēkā populāro tautas izteicienu vidū. Negribētos, lai sabiedrības
apziņā iesakņotos doma, ka Latvija itin labi var iztikt bez savas
zinātnes, jo iekšzemes kopprodukta palielināšanās Latvijā sekmīgi
rit bez zinātnes līdzdalības. Protams, var arī vaicāt, vai mūsu
zinātniekiem jau ir gatavi Nokia vai Minox, taču,
ja neveicinās inovatīvo darbību, tad nekā te nebūs arī
nākotnē.
Zinātnieku optimismu uz reālu iznākumu raisa tieši Latvijas
līdzdalība Eiropas Savienībā un tās nākotnes veidošanā. Nupat,
marta beigās, Briselē notika galotņu konference (ar Latvijas
Ministru prezidenta piedalīšanos), kur lēma par ES konkurētspējas
palielināšanu, balstot to tieši uz jaunāko zinātņu un tehnoloģiju
sasniegumiem, lai nodrošinātu t.s. Lisabonas stratēģijas (1% + 2%
IKP) īstenošanu. Eiropas Savienība ir atpalikusi un joprojām
atpaliek no ASV un Japānas tautsaimniecības attīstības un
R&D finansējuma īpatsvara ziņā, tādēļ 2007. –
2013.gadā ES budžetā paredzēts noteikt definētu IKP procentu šīs
jomas attīstībai un arī valstu nacionālajos budžetos pēc ES
direktīvām attiecīgais finansējums obligāti būs jāpalielina līdz
noteiktam skaitlim. Tādā kārtā tieši Eiropas Savienības
direktīvas kļūs par labu atbalstu Latvijas zinātniekiem viņu
centienos.
Pavērsiens uz lietišķo zinātni jāuzskata par ļoti pozitīvu
momentu, jo tas veicinās zinātnei lielāku atbalstu sabiedrībā
vispār. Jā, šis finansējuma kāpums paredzēts nevis zinātnei
kopumā, bet vienīgi lietišķiem, uz tautsaimniecības konkurētspēju
orientētiem projektiem. Eiropas Zinātņu akadēmiju asociācijas
ALLEA ģenerālajā asamblejā Briselē, kur nupat piedalījāmies kopā
ar akadēmiķi Juri Ekmani, izskanēja bažas, vai šāda pieeja
veicināšot fundamentālo pētījumu attīstību, vai novārtā
nepalikšot humanitārās un sociālās zinātnes. Vai nepazemināsies
zinātnes izpratne un statuss, vai politiķi nereducēs zinātni uz
tīri praktiskām, utilitārām lietām, vai pieeju “zināšanu
sabiedrība” neaizstās pieeja “uz zinātni balstīta ekonomika”, vai
par jaunās Eiropas ideoloģiju pārfrāzētā veidā nekļūs kādreiz
Austrumeiropā daudzinātā tēze par visu zemju elektrifikāciju vai
kaut kas tamlīdzīgs? Tika uzsvērts, ka Eiropas Savienības
augstākais mērķis nav tikai līdzdalība ekonomiskajā sacensībā,
bet cilvēki ar kopējām vērtībām, Eiropas tautu kultūru
daudzveidība.
Patiešām, Eiropas finanšu fondus nesaņems humanitārās zinātnes,
kuru uzdevums ir apzināt un saglabāt valstisko un nacionālo
identitāti. Vai Homo Lettieus būtu jāpārtop par Homo
Europeus? – tāds ir jautājums. Latviešu valodniecību,
etnoloģiju, folkloristiku, filozofiju, Latvijas vēsturi, mākslas
un literatūrzinātni apvienojam kopējā jēdzienā “letonika”, un tā
būs jāatbalsta pašu valstij – tas ir tas 7.kompetences centrs,
kas paliek mūsu ziņā. Diemžēl jēdziens “letonika” nav gluži
stingri definēts, par šīs jomas attīstību zinātnieki strīdas;
finansējuma vēl nav, bet jau sākusies tāda kā sakustēšanās: kurš
to saņems. Domāju, ka arī letonikas pārstāvjiem jāsēžas pie
kopēja galda konstruktīvai sarunai, izdiskutējot organizatoriskus
un idejiskus jautājumus. Manuprāt, nebūtu veidojams vienots
birokrātisks, grūti vadāms un koncepcijā allaž apstrīdams
Letonikas centrs, bet gan kāds virtuāls centrs, asociācija, kur
starpdisciplināri apspriestu un risinātu problēmas. Tādiem
tradīcijām bagātiem institūtiem, kādi ir Latvijas vēstures
institūts, Latviešu valodas institūts, Folkloras krātuve,
Filozofijas institūts u.c., noteikti būtu saglabājama
identitāte.
Un vēl dažas domas, par ko
gribētos izraisīt diskusiju arī šajā pārsātinātajā
pilnsapulcē.
Vai pētnieciskajiem institūtiem un veidojumiem obligāti būtu
piemērojams termins un jēdziens “aģentūra”, guldot tos citiem
mērķiem izveidotas likumdošanas formalizētajā Prokrusta gultā?
Vai tiešām pētniecības institūti nebūtu pelnījuši, lai Izglītības
un zinātnes ministrija un Saeima maķenīt palauzītu galvu, kā
bezpeļņas zinātniskajām institūcijām nodrošināt identitāti un
ļaut saglabāt jau starptautisku reputāciju guvušu vārdu?
Un otra doma – Zinātņu akadēmijas bijušo institūtu integrācija
universitātēs pirms desmit gadiem visumā ir bijusi pozitīvs solis
pareizā virzienā, taču nevar apgalvot, ka visas integrēto
institūtu un universitāšu savstarpējās problēmas būtu attīstītas
harmoniski. Gribu atgādināt, ka Nīderlandē, Austrijā, nemaz
nerunājot par visām Centrāleiropas valstīm, pastāv laba
līmeņa institūti attiecīgo zinātņu akadēmiju sastāvā, pa 20–50
cilvēku, tāpat kā Vācijā ir vesela Maksa Planka institūtu
sistēma. Agri vai vēlu, Latvijai kļūstot bagātākai, šāda
institūtu sistēma saistībā ar universitātēm vai ārpus tām atkal
kļūs aktuāla – to esmu sacījis jau pirms desmit gadiem un
atkārtoju šodien. Šajā ziņā īpaši jāpārdomā būtu letonikas
profila institūtu, īpaši Augstceltnē izvietoto institūtu,
statuss. Un varbūt tomēr vēlreiz būtu jāatgriežas pie valsts
zinātnisko centru koncepcijas, kas paredzēta 1998. gadā mainītajā
“Likumā par zinātnisko darbību”, bet līdz šim nav īstenota
konkrētos veidojumos, paredzot šādu centru tiesības
konkurētspējīgākiem institūtiem, vismaz Latvijai nozīmīgākajās
humanitāro zinātņu jomās.
Atvainojos, ja ar šiem ievadvārdiem daļēji varbūt būtu ielauzies
mūsu LZA prezidenta kandidāta akadēmiķa Jura Ekmaņa runā
iezīmētajos metos, taču vēlējos pievērst Ministru prezidenta
uzmanību dažiem momentiem kā Zinātņu akadēmijas kopējam problēmu
skatījumam.
Būtībā man ir dziļi kauns, ka man šodien šeit, Zinātņu akadēmijas
pilnsapulcē, ir bijis jārunā par naudu, par finansējumu. Tā taču
nav Akadēmijas, bet Zinātnes padomes funkcija. Zinātņu akadēmijā
būtu jārunā par zinātnes debesīm, par pētniecības kvalitāti, par
ētiku, par vidi, kurā dzīvojam, par augstām problēmām, kas
jārisina cilvēcei, par nākotni, par “trešo emigrāciju”, arī par
patiešām fundamentālo zinātņu atbalstu, kurām Eiropa atbalstu
nesniegs, kurai resursi būs jāatrod pašiem. Es ticu, ka pienāks
reize, kad Zinātņu akadēmijas prezidents varēs runāt par zinātni,
uzrunāt jaunos zinātniekus, ka zinātne kā vērtība nedegradēsies,
nekļūs ne šauri utilitāra, ne sabiedrībai lieka.
Atstājot Zinātņu akadēmijas prezidenta amatu, saspringtās un
plašās darba kārtības dēļ šodien nevaru sniegt savas atziņas par
pašas Zinātņu akadēmijas paveikto un nepaveikto aizvadītajos
sešos gados. Šī nebūtu tā reize, kad jūtos aicināts sacīt
rezignētu un elēģisku atvadu runu. Pārlasot savas 1998. gadā
programmatiskajā runā iezīmētās ieceres, redzu, ka daudz kas
palicis nepaveikts vai nepabeigts, taču daudzi pozitīvi soļi
Latvijas zinātnes saglabāšanai, zinātnieku konsolidēšanai un
iedrošināšanai, zinātnes un akadēmijas prestiža veicināšanai,
Latvijas progresam kopējiem spēkiem ir tikuši sperti.
Saprotams, mainīsies Zinātņu akadēmijas darba stils un akcenti,
varbūt romantiskā un haotiskā, grūti definējamā Zinātņu akadēmija
kļūs racionālāka. To diktē arī jaunā situācija, Latvijai
stājoties Eiropas Savienībā. Taču ceru, ka paliks zināma
pēctecība, esmu pārliecināts, ka Zinātņu akadēmijas vadība tiek
nodota drošās rokās un Zinātņu akadēmijas pirmais
“eiroprezidents” ar savu komandu atradīs īsto veidu, kā Zinātņu
akadēmiju joprojām darīt noderīgu jaunajai Latvijai. Zinātņu
akadēmija nav tikai institūcija, – tā ir arī misija, viens no
mūsu valsts simboliem, intelektuālās gaisotnes uzturētājiem.