Atrast vietu tirgū un sadarboties
Daudzus Latvijas iedzīvotājus māc bažas par gaidāmo ārvalstu ražotāju invāziju un tai sekojošu ierasto Latvijas pārtikas preču pazušanu no veikalu plauktiem. Arī ražotāji norūpējušies to konkurētspēju var ierobežot augstās kvalitātes un sanitārās prasības. Par šo bažu pamatotību, problēmu risinājumiem un pašu pozīcijām tirgū vaicājām a/s “Rīgas piena kombināts” (RPK) ģenerāldirektoram, Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas valdes priekšsēdētājam Jānim Skvarnovičam.
Nav grūti pamanīt, ka RPK biznesa
rādītāji ir pozitīvi, arī pozīcijas tirgū uzņēmums atdot
negrasās. To apstiprina arī J. Skvarnovičs: ”RPK pērnā gada
apgrozījums bija 32 miljoni latu. Attīstība panākta, palielinot
mūsu daļu Latvijas tirgū līdz apmēram 46 procentiem piena
produktiem un apmēram 37 procentiem saldējumam. Vēl viens
skaitlis RPK pērn iepirka 105 000 tonnu piena, kas ir apmēram 26
procenti no visa Latvijā iepirktā piena daudzuma. Ceru, ka, ņemot
vērā valsts līmenī noslēgtos kvotu līgumus, šogad varēsim iepirkt
vēl vairāk.”
“Esam orientējušies uz piena produktu ražošanu Baltijas tirgum un
produktu ar augstāku pievienoto vērtību ražošanu,” valdes
priekšsēdētājs turpina, “šajā kategorijā jāizceļ kefīrs un
jogurts ar pievienotām vērtībām, piemēram, “Rasa” un dzeramais
jogurts “Zaļais”, kā arī sadarbībā ar somu kompāniju “Valio”
ražotie piena produkti. Nākamais virziens ir saldējums. Mēs
turpinām attīstīt savus ražojumus un uzskatām, ka vairāk jāstrādā
tieši kvalitātes pilnveidošanas virzienā. Nevēlamies ražot ļoti
lētus, bet apšaubāmas kvalitātes saldējumus. Un visbeidzot, mums
svarīgs ir eksporta tirgus. Ar to jāsaprot tiklab eksports uz
Baltijas valstīm, kā arī uz Eiropas Savienību. Rīgas piena
kombinātam ir kopējs iepirkums un distribūcija ar “Limbažu
pienu”, tāpēc visvairāk eksportējam sieru. Baltijas tirgū sevišķi
attīstām “Lāses” grupas produktu eksportu.”
Vai Eiropā mūs gaida?
Rīgas piena kombinātam ir arī
ilgtermiņa mārketinga plāni attiecībā uz siera un piena
tirdzniecību Eiropas valstīs. Lai nodomus realizētu, veikta arī
uzņēmuma sertifikācija. “RPK ir daudz darījis sava zīmola
nostiprināšanā. Mūsu distribūcijas tīkls aptver visu Latviju,
mums ir bāzes Rīgā, Rēzeknē, Limbažos un Kuldīgā, kas ļauj
piegādāt preci pircējiem jebkurā valsts reģionā. Saprotu, ka
cilvēkiem būtiska ir cena, taču uzskatām, ka cenai jāatbilst
kvalitātei. No piegādātājiem mēs iepērkam labāko pienu, jo mūsu
piegādātāji ir Latvijas lielākās fermas, kuras savu darbu
sakārtojušas atbilstoši ES prasībām gan govju labturības, gan
piena ražošanas ziņā. Savus produktus Eiropā pārdodam jau kopš
1994. gada. Gatavojoties konkurēt šajā ārvalstu tirgū, esam
ražošanu sertificējuši atbilstoši ISO 9001 standartam un HACCP
pārtikas nekaitīguma un drošuma sistēmai. Turklāt mūsu kvalitāti
atzīst arī “McDonald’s” šim ēdināšanas tīklam gatavojam saldējumu
un kokteiļu masu. Ir arī sertifikāts, kas ļauj mūsu produkciju
tirgot Krievijā,” saka J. Skvarnovičs un turpina:
“Lauksaimniekiem, kuriem vajadzīgi līdzekļi attīstībai, palīdzam
ar kredītresursiem. Organizējam arī zemnieku apmācību attiecībā
uz ES prasībām. To veic arī Eiropas speciālisti, un lauksaimnieki
ļoti labprāt mācās. Uzskatu, ka gan mēs, ražotāji, gan mūsu
piegādātāji esam vienas ķēdes posmi, tāpēc cieši jāsadarbojas un
jāsaprot otras puses problēmas un vajadzības. Acīmredzot tas
izdodas citādi jau tik daudzi nepārdotu pienu tieši mums.”
RPK skaidri redz savu vietu vienotajā Eiropas tirgū. Bet kāda būs
citu, mazāku un ne tik modernu Latvijas pārtikas rūpniecības
uzņēmumu konkurētspēja?
J. Skvarnovičs: “Jā, protams, tirgus paplašinās, bet vai mūs šajā
tirgū gaida? Pastāvēt varēs uzņēmumi, kas ir rūpīgi gatavojušies
iestājai ES un investējuši līdzekļus attīstībā. Savukārt maziem
uzņēmumiem, ja tie vēlas izdzīvot un varbūt pat piedāvāt savu
produkciju citās valstīs, nāksies izvēlēties kādu specializāciju
un ražot produktus ar augstu pievienoto vērtību. Jo nevar sacīt,
ka paliks tikai lieli vai mazi uzņēmumi paliks tie, kuri būs
atraduši savu vietu tirgū. Latvijā daudzi uzņēmumi to jau
atraduši un varēs darboties arī turpmāk. ”
Nepieciešama
valsts stratēģija
“Diemžēl Latvijai nav konkrētas identitātes ārpus valsts robežām,” uzskata J. Skvarnovičs.” Daudz darījusi prezidente valsts tēla veidošanā, sportisti, mākslinieki, bet koptēla joprojām nav. Tas būtu valsts uzdevums saistīt pārtikas ražošanu ar Latvijas tēlu. Jāuzsver mūsu produktu dabīgums un tīrība, kas tiešām ir mūsu “ieroči” konkurences cīņā. Jābūt valsts stratēģijai, ko un kā attīstīsim, kā vairosim iekšzemes kopproduktu, vai un kādu saglabāsim ražošanu savā valstī. Ražotāju uzdevums nodrošināt augstu kvalitāti un sekmēt konkurētspēju. Ļoti būtisks faktors ir mūsu Eiropas konkurentu interese par mūsu tirgu. Jāņem vērā, ka vismaz pirmajos gados Latvijas iedzīvotājiem noteikti vēl nebūs īpaši augstas pirktspējas. Lauksaimniecības produktu ražotājiem atbalstu sniegs ES piemēram, subsīdijas piena eksportam uz trešajām valstīm. Citās jomās iespējas ir mazākas. Valsts uzdevums būtu galvenokārt organizēt uzņēmumu, jo sevišķi mazo un vidējo, vadības apmācību, nodrošināt nepieciešamās informācijas saņemšanu. Līdz šim mēs parasti centāmies cīnīties katrs individuāli, dažkārt mums šķita, ka esam lieli un spēcīgi. Taču iestāšanās ES visiem liks saprast, ka tik lieli nemaz neesam. Tas nozīmē, ka tikai kooperācija un apvienošanās mums var nodrošināt nepieciešamos spēka resursus konkurences cīņai jaunajā tirgū. Šeit būtiska loma ir Pārtikas uzņēmumu federācijai. Domāju, ka nākotnē paredzama gan uzņēmumu apvienošanās, gan sadarbība tirgus meklējumos. Arī ES struktūrfondu apguvi vislabāk iespējams veikt ar ražotāju asociāciju un savienību palīdzību.”
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv