Ar velosipēdiem tūrisma ceļos
Velotūrisms mūsu valstī vēl ir attīstības stadijā. Tāpēc šā atpūtas un vienlaikus sporta veida entuziasti aktīvi darbojas, lai situāciju mainītu Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Pienācis laiks, kad par tūrisma
attīstību kā prioritāru ekonomikas interešu jomu liecina reāli
darbi – 2004. gada valsts pamatbudžetā tūrismam piešķirts vairāk
nekā miljons latu. Salīdzinājumam jāatgādina, ka 2003. gadā
tūrisms tika atbalstīts ar 457 700 latu. Šī joma mūsu valstī vēl
ir attīstības stadijā. Jo īpaši tas sakāms par velotūrismu. Tāpēc
šā atpūtas un vienlaikus sporta veida entuziasti aktīvi darbojas,
lai situāciju mainītu. Process sākās 2001. gadā, kad Rīgu
apmeklēja oficiāla Brēmenes delegācija. Viesi ar mūsu valsts
galvaspilsētu vēlējās iepazīties, pārvietojoties ar velosipēdiem,
taču izrādījās, ka šāds tūrisma veids Latvijā nav attīstīts.
Kļuva skaidrs, ka velotūristu Latvijā gaida daudz grūtību un
problēmu, kam par iemeslu lielā mērā ir gan infrastruktūras zemā
kvalitāte, noziedzība, klaiņojoši mājdzīvnieki, kā arī agresīvu
autobraucēju nedraudzīgā attieksme. Tajā pašā gadā Latvijas
Veloceļojumu informācijas centra darbinieki un projekta
“Velokurjers” pārstāvji ķērās pie Rīgas tūrisma velomaršrutu
izstrādāšanas. Vakar velotūrisma organizatori iepazīstināja ar
paveiktā darba pirmā posma rezultātiem un stāstīja par gaidāmajām
aktivitātēm.
Viens no projekta iniciatoriem Oļegs Stoļarovs atzina, ka darbs
ir sarežģīts – būtu jāizveido veloceliņi. Maršrutos paredzēts
iekļaut gan Vecrīgu, gan Alberta ielu, gan tā dēvēto Maskavas
forštati. Protams, ārvalstu viesiem būtu vērts piedāvāt apskatīt
arī citas, ne mazāk interesantas Latvijas vietas. O. Stoļarovs
atgādināja, ka velotūristi dod ievērojamu labumu maršrutā esošo
vietu iedzīvotājiem – ceļā viņi gan iepērkas, gan apmetas
naktsmītnēs. Savukārt Vācijas velosporta entuziasts Franks Vurfts
atzīmēja, ka velobraucēji fiziskās slodzes dēļ ceļā patērē līdz
divdesmit procentiem vairāk pārtikas nekā automobiļos vai
autobusos ceļojošie tūristi.
Organizatoru darbs dod pirmos augļus – Latvija iekļauta
starptautiskā velobrauciena Nordkaps – Olimpa kalns maršrutā.
Brauciens sākas 11. maijā un beidzas 29. augustā, īsi pirms
olimpisko spēļu sākuma. Paredzēts, ka Latviju brauciena laikā
varētu šķērsot ap piecdesmit velosipēdistu, tādējādi dodot
ieguldījumu velotūrisma popularizēšanā. Savukārt Rīgas
velomaršrutu izstrāde turpinās – projektu finansiāli atbalsta
Rīgas pilsētas fonds, interesi izrāda arī uzņēmums “Rīgas jūras
prāmju līnijas”. Tas nozīmē, ka perspektīvā varētu būtiski
palielināties arī prāmju pasažieru skaits – F. Vurfts pastāstīja,
ka, piemēram, no prāmja līnijas Lībeka–Klaipēda pasažieriem pat
puse tālāk pa Lietuvu ceļo ar velosipēdiem. Pieredzējušais
lietuviešu veloceļotājs Sigits Kučs sacīja, ka šis tūrisma veids
ir arī vienreizēja nacionālās iecietības skola – šķērsojot
dažādus reģionus un valstis, cilvēks apgūst saskarsmes māku.
Velotūrisma entuziasti atzina, ka Latvijā šim aktīvās atpūtas
veidam ir lielas attīstības perspektīvas, piemēram, Austrijā
atvaļinājumā braucienos ar divriteni dodas apmēram 45 procenti
cilvēku, bet Latvijā tikai apmēram viens procents.
Juris Bārtulis, “LV”