Biedrību un nodibinājumu reforma sāk gaitu. Starts jau aiz muguras
1.aprīlī sākusies biedrību un nodibinājumu reforma, kas paredz pārreģistrēties sabiedriskajām organizācijām, radot skaidrus un vienotus nosacījumus valsts atbalsta saņemšanai un organizāciju dalījumā kopumā. Likuma mērķis ir veicināt biedrību un nodibinājumu darbību un to ilgtermiņa attīstību, kā arī sekmēt demokrātiskas un pilsoniskas sabiedrības nostiprināšanu.
Kristīne Kalvāne–Radziņa Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Tiesiskais regulējums
Reformas tiesiskais pamats ir
Biedrību un nodibinājumu likums un Biedrību un nodibinājumu
likuma spēkā stāšanās kārtības likums*, kas regulē pārejas posmu,
kura laikā pašreiz reģistrētas sabiedriskās organizācijas vai to
apvienības tiek ierakstītas biedrību un nodibinājumu reģistrā.
Reforma ilgs no šā gada 1.aprīļa līdz 2005.gada 31.decembrim, un
šajā laikā visām reģistrētajām sabiedriskajām organizācijām un to
apvienībām būs jāpieņem lēmums pārreģistrēties biedrību un
nodibinājumu reģistrā kā biedrībai vai nodibinājumam. Tās
sabiedriskās organizācijas vai to apvienības, kas nebūs lēmušas
par pārreģistrāciju un iesniegušas pieteikumu līdz 2005.gada
31.decembrim, tiks uzskatītas par darbību izbeigušām un
likvidētas.
Likums šo reformu uzticējis veikt Uzņēmumu reģistram, kuram jau
ir pieredze reformu īstenošanā. Salīdzinot var prognozēt, ka
biedrību un nodibinājumu reformas galvenās veiksmes atslēgas ir
sabiedrības informēšanā, jo pārējos jautājumus valsts centusies
izkārtot, maksimāli atvieglojot pārreģistrēšanās procedūru, tai
skaitā atbrīvojot no valsts nodevas. Reģistrācijas pieteikumi un
tiem pievienotie dokumenti tiks izskatīti Uzņēmumu reģistra Rīgas
nodaļā, taču dokumentus sabiedrisko organizāciju un to apvienību
pārreģistrēšanai par biedrību vai nodibinājumu varēs iesniegt
jebkurā no deviņām Uzņēmumu reģistra nodaļām visā Latvijā. Te
noteikti jāpiemin, ka dokumentus var nosūtīt arī pa pastu uz
Uzņēmumu reģistra Rīgas nodaļu, kas organizāciju biedriem no
reģioniem, iespējams, būs ērtāk.
Ar normatīvajiem aktiem, dokumentu paraugiem un kārtību, kādā
veicama pārreģistrācija, var iepazīties Uzņēmumu reģistra
mājaslapā internetā http://www.ur.gov.lv.
Reformas būtība
Biedrību un nodibinājumu likums
iedala sabiedriskās organizācijas divās tiesiskās formās –
biedrībās un nodibinājumos. Līdz šim likums “Par sabiedriskajām
organizācijām un to apvienībām” paredzēja vairākus sabiedrisko
organizāciju veidus – sabiedrisko organizāciju apvienība,
atklātais sabiedriskais fonds, korporācija (profesionālā
biedrība), profesionāla radoša organizācija, sporta sabiedriskā
organizācija un to apvienība. Pēc Biedrību un nodibinājumu likuma
reformas beigām šāds sabiedrisko organizāciju iedalījums vairs
nepastāvēs. Īpašie noteikumi, kas tika piešķirti atsevišķiem
sabiedrisko organizāciju veidiem, tiks reglamentēti speciālajos
likumos.
Biedrību un nodibinājumu likums pēc savas struktūras ir veidots
līdzīgi kā Komerclikums, nosakot biedrību un nodibinājumu
dibināšanas un reģistrācijas kārtību, reglamentējot
organizatorisko struktūru, precīzi paredzot darbības izbeigšanās
un likvidācijas kārtību, kā arī nosakot reorganizācijas veidus un
kārtību.
Biedrību un nodibinājumu likums neattiecas uz politiskajām
organizācijām (partijām), arodbiedrībām, reliģiskajām
organizācijām, profesionālajām organizācijām un to apvienībām,
kas ir publisko tiesību autonomi subjekti, kā arī publiskajiem
nodibinājumiem (fondiem).
Kas ir biedrība?
Biedrība ir brīvprātīga personu apvienība, kas nodibināta, lai kopīgi darbotos savu statūtos noteikto mērķu sasniegšanai. Turklāt šim mērķim nevar būt peļņas gūšanas raksturs. Minimālais biedrības dibinātāju skaits ir divas personas. Šīs personas var būt gan fiziskas, gan juridiskas, kā arī tiesībspējīgas personālsabiedrības. Biedrība par savām saistībām atbild ar visu savu mantu, turpretī biedri nenes atbildību par biedrības saistībām, tāpat kā biedrība nenes atbildību par biedru saistībām. Biedrības pēc savas būtības ir dinamiskas organizācijas, kurās biedri jebkurā laikā var iestāties un izstāties no tās.
Kas ir nodibinājums?
Atšķirībā no biedrībām, kas tiek veidotas, lai realizētu Satversmē noteiktās biedrošanās tiesības, nodibinājums ir mantas kopums, kurš nodalīts dibinātāja noteiktā mērķa sasniegšanai. Nodibinājuma mērķim nevar būt peļņas gūšanas raksturs. Atšķirībā no biedrības nodibinājumu var dibināt viena fiziska vai juridiska persona. Nodibinājumu vispārnoderīgiem un labdarīgiem mērķiem var izveidot arī uz testamenta pamata. Nodibinājums, tāpat kā biedrība, par savām saistībām atbild ar visu savu mantu, turpretī dibinātāji nenes atbildību par nodibinājuma saistībām, tāpat kā nodibinājums nenes atbildību par dibinātāju saistībām. Nodibinājuma dibinātāja statuss nav mantojams, un to nevar nodot trešajām personām. Personas, kuras piešķīrušas mantu nodibinājumam pēc tā reģistrācijas, nav uzskatāmas par dibinātājiem. Šādas personas ir uzskatāmas par ziedotājiem vai sponsoriem. Nodibinājums pēc savas būtības nav elastīgs, tas dibinātāju statūtos noteikto mērķu sasniegšanu realizē ar izpildinstitūcijas starpniecību.
Par organizāciju saimniecisko darbību
Ar jauno likumu ir atcelti ierobežojumi biedrības un nodibinājuma saimnieciskajai darbībai. Likums “Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām” paredzēja ierobežojumus sabiedrisko organizāciju saimnieciskai darbībai, nosakot, ka sabiedriskās organizācijas un to apvienības var veikt saimniecisko darbību sava īpašuma uzturēšanai vai izmantošanai, kā arī veikt saimniecisko darbību, kas nav sistemātiska un kam nav peļņas gūšanas mērķa un rakstura. Turpretī jaunais likums vairs neierobežo saimnieciskās darbības veikšanas regularitāti. Biedrības un nodibinājumi varēs papilddarbības veidā veikt saimniecisko darbību – ar priekšnoteikumu, ka saimnieciskās darbības rezultātā gūtie ienākumi tiks izlietoti sava īpašuma uzturēšanai vai izmantošanai un statūtos noteiktā mērķa sasniegšanai. Saimnieciskās darbības rezultātā gūto peļņu nedrīkstēs sadalīt biedrības biedriem vai nodibinājuma dibinātājiem. Šī norma paredz plašas iespējas biedrībām un nodibinājumiem iegūt mērķu sasniegšanai nepieciešamos līdzekļus, neierobežojot sevi ar biedra naudām, ziedojumiem un labvēļu atbalstu.
Šodien, 21. aprīlī , Rīgā Uzņēmumu reģistrā svinīgi tiks izsniegta pirmās jaunreģistrētās biedrības apliecība. To saņems biedrības “Latvijas Motokluba asociācija” valdes priekšsēdētājs Jānis Gaigals. Pasākumā piedalīsies tieslietu ministre Vineta Muižniece, Uzņēmumu reģistra galvenais valsts notārs Jānis Endziņš un citas oficiālas personas. Jānis Gaigals ar meitu
pērnpavasar, sākot motosezonu. |
Mantas sadale likvidējoties un kreditoru intereses
Likums “Par sabiedriskajām
organizācijām un to apvienībām” paredzēja, ka sabiedriskās
organizācijas vai to apvienības pašlikvidācijas gadījumā atlikušo
mantu un finanšu līdzekļus nedrīkst sadalīt tās biedriem.
Savukārt Biedrību un nodibinājumu likums biedrības likvidācijas
gadījumā paredz iespēju atlikušo mantu un finanšu līdzekļus
sadalīt starp personām, kas bija biedri biedrības darbības
izbeigšanas brīdī. Šādu mantas sadali var veikt, ja statūti,
biedru sapulces lēmumi vai likums nav paredzējuši citādu mantas
sadales kārtību. Nodibinājuma likvidācijas gadījumā pārpalikušo
mantu nedrīkst sadalīt starp dibinātājiem, valdes vai citu
pārvaldes institūciju locekļiem, kā arī starp citām personām ar
līdzīgu mantisku ieinteresētību, it īpaši laulātajiem,
radiniekiem un svaiņiem. Pēc nodibinājuma likvidācijas
pabeigšanas pārpalikusī manta tiek sadalīta starp personām, kurām
ir tiesības uz šo mantu saskaņā ar statūtiem. Ja statūti nenosaka
personu loku, kam nododama manta, tad tā piekrīt valstij un ir
izlietojama līdzīgiem mērķiem, kādi bijuši noteikti nodibinājuma
statūtos, izņemot gadījumus, ja dāvinātājs ir noteicis citu
mantas izmantošanas kārtību.
Līdz šim sabiedriskās organizācijas vai to apvienības
likvidācijas gadījumā kreditoru intereses netika aizsargātas.
Likums “Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām”
nenoteica kārtību, kādā sabiedriskajām organizācijām un to
apvienībām jāveic likvidācija. Jaunais likums stingri reglamentē
biedrības un nodibinājuma likvidācijas kārtību, nodrošinot
pienācīgu kreditoru aizsardzību.
Likums “Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām”
nenoteica sabiedrisko organizāciju reģistrā ierakstāmās ziņas.
Sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām nebija pienākums
paziņot par amatpersonu ar pārstāvības tiesībām maiņu. Tātad
trešās personas nevarēja būt drošas, vai reģistrētās amatpersonas
patiešām ir tiesīgas pārstāvēt organizāciju un var slēgt
darījumus tās vārdā. Jaunais likums sakārto arī šo jomu. Tas
skaidri nosaka biedrību un nodibinājumu reģistrā ierakstāmās
ziņas un uzliek par pienākumu paziņot par izmaiņām tajās. Līdz ar
to tiek aizsargātas trešo personu intereses, un tās var
paļauties, ka biedrību un nodibinājumu reģistrā ierakstītās ziņas
ir patiesas.
Kā jau jebkura reforma arī šī reforma var izraisīt cilvēku
pretestību un neizpratni: kam mums tas ir vajadzīgs? Pamatā
reforma ir nepieciešama, lai skaidri nodalītu organizācijas, kas
darbojas savu biedru labumam, no organizācijām, kas darbojas
sabiedrības labā. Var rasties jautājums: ja jau reforma, tad
kāpēc valsts pati nevarēja automātiski pārreģistrēt visas
sabiedriskās organizācijas biedrību un nodibinājumu reģistrā?
Automātiska pārreģistrācija liegtu iespēju izvēlēties formu, kādā
sabiedriskā organizācija vai to apvienība gribētu darboties – kā
biedrība vai kā nodibinājums. Jāpiezīmē, ka valsts nodeva par
sabiedrisko organizāciju un to apvienību pārreģistrāciju biedrību
un nodibinājumu reģistrā nav jāmaksā. Vēl vairāk – jaunas
biedrības vai nodibinājuma reģistrācijas valsts nodeva ir
samazināta vairāk nekā trīs reizes: līdzšinējo 25 latu vietā būs
jāmaksā 8 lati. Tāpat kā līdz šim ir saglabāti atbrīvojumi no
valsts nodevas samaksas par invalīdu, bāreņu un daudzbērnu ģimeņu
biedrību reģistrāciju, kā arī tādu biedrību reģistrāciju, kuru
darbības mērķis ir bērnu un skolēnu sporta sabiedriskās
aktivitātes.
Kristīne Kalvāne – Radziņa,
UR valsts notāre, Nevalstisko organizāciju, masu informācijas līdzekļu un pārstāvniecību reģistrācijas nodaļas vadītāja
* Biedrību un nodibinājumu likums stājies spēkā 2004.gada 1.aprīlī
(izsludināts “LV” Nr. 161. 14.11.2003.).
Biedrību un nodibinājumu likuma spēkā stāšanās kārtības likums stājies spēkā 2004.gada 19.februārī (izsludināts “LV” Nr. 19.05.02.2004.).