Ministru kabineta 2004.gada 20.aprīļa sēdē
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā izveido un uztur vides pārvaldības un audita sistēmas reģistru un reģistrē organizācijas
vides pārvaldības un audita
sistēmas reģistrā”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā
Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs atbilstoši Eiropas
Parlamenta un Padomes 2001.gada 19.marta regulai (EK)
Nr.761/2001, kas organizācijām atļauj brīvprātīgi piedalīties
Eiropas Kopienas vides pārvaldības un audita sistēmā, veic šādas
darbības: reģistrē organizācijas vides pārvaldības un audita
sistēmas reģistrā; izveido un uztur sistēmas reģistru.
Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs veic arī vides
verificētāju akreditāciju un darbības uzraudzību, izveido, uztur
un atjauno vides verificētāju reģistru.
Pieņemti “Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu un
valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību ārzemniekiem, kas ir
tiesīgi pieprasīt pastāvīgās uzturēšanās
atļauju”.
Noteikumi nosaka valsts valodas zināšanu
apjomu un valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību Imigrācijas
likuma 24.panta pirmās daļas 2., 3., 6. un 7.punktā minētajiem
ārzemniekiem.
Valsts valodas prasmes pārbaude nav jākārto personām, kuras
ieguvušas pamatizglītību, vidējo vai augstāko izglītību latviešu
valodā.
Ārzemnieka valsts valodas prasmi apliecina: valsts valodas
prasmes pārbaudes komisijas izsniegta attiecīgās pakāpes valsts
valodas prasmes apliecība; dokuments par pamatizglītības, vidējās
vai augstākās izglītības ieguvi latviešu valodā.
Komisijas izveido izglītības un zinātnes ministrs, un tās
darbojas saskaņā ar izglītības un zinātnes ministra apstiprinātu
nolikumu.
Valsts valodas zināšanu apjoms atbilst trim valodas prasmes
līmeņiem: pirmais (zemākais) līmenis; otrais (vidējais) līmenis;
trešais (augstākais) līmenis. Katram valsts valodas prasmes
līmenim ir divas pakāpes – A un B pakāpe.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā veicami pasažieru un kravas
pašpārvadājumi”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā
komersants veic pasažieru pašpārvadājumus ar autobusu un kravas
pašpārvadājumus ar kravas autotransporta līdzekli.
Komersants iekšzemes pasažieru pašpārvadājumus ar autobusu, kas
paredzēts pasažieru (deviņu un vairāk cilvēku, neieskaitot
šoferi) pārvadāšanai, un kravas iekšzemes un starptautiskos
pašpārvadājumus ar kravas autotransporta līdzekli, kura kopējā
pieļaujamā masa, ieskaitot piekabes, pārsniedz 6 tonnas vai kura
pieļaujamā celtspēja, ieskaitot piekabes, pārsniedz 3,5 tonnas,
veic, saņemot konkrētam autotransporta līdzeklim noteiktas formas
pašpārvadājumu sertifikātu (turpmāk – sertifikāts, paraugs
pielikumā), kuru izsniedz Satiksmes ministrija vai tās pilnvarota
institūcija. Sertifikāta derīguma termiņš ir pieci gadi.
Komersants starptautiskos pasažieru pašpārvadājumus ar autobusu,
kas paredzēts pasažieru (deviņu un vairāk cilvēku, neieskaitot
šoferi) pārvadāšanai, veic saskaņā ar regulas 684/92/EEK un tās
grozījumiem 11/98/EK, regulas 2121/98/EK, regulas 881/92/EEK
tiesību normām.
Veicot pašpārvadājumus, autotransporta līdzekļa vadītājs papildus
citiem normatīvajos aktos noteiktajiem dokumentiem autotransporta
līdzeklī glabā šādus dokumentus: sertifikāta oriģinālu, kurā
norādīts attiecīgā transporta līdzekļa reģistrācijas numurs;
autotransporta līdzekļa vadītāja darba līgumu vai normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā apliecinātu darba līguma izrakstu, ja
autotransporta līdzekli nevada pats komersants; ja komersants
autotransporta līdzekli nomā – autotransporta līdzekļa nomas
līgumu vai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apliecinātu
nomas līguma izrakstu, kurā norādīts autotransporta līdzekļa
iznomātāja un nomnieka nosaukums (fiziskām personām – vārds,
uzvārds, personas kods; juridiskām personām – reģistrācijas
numurs un juridiskā adrese), nomas līguma noslēgšanas datums un
darbības laiks, kā arī informācija par autotransporta līdzekli
(marka, modelis, izlaiduma gads, valsts reģistrācijas numurs un
identifikācijas (šasijas) numurs). Minētais līgums vai tā
izraksts nav nepieciešams, ja komersants norādīts autotransporta
līdzekļa reģistrācijas apliecībā kā turētājs.
Veicot starptautiskos pašpārvadājumus, komersants papildus šajos
noteikumos minētajām prasībām ievēro starptautiskajos nolīgumos
minētās prasības.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 1996.gada
20.jūnija noteikumos Nr.222 “Noteikumi par kontroles kārtību
autopārvadājumu jomā””.
Noteikumi izstrādāti, lai
nodrošinātu noteikumu “Kārtība, kādā veicami pasažieru un kravas
pašpārvadājumi” realizēšanu, ieviešot jaunu pašpārvadājumu
apliecinošu dokumentu – pašpārvadājumu sertifikātu.
Grozījumi noteikumos paredz papildināt dokumentu, kurus kontrolē
kontroles dienesti, sarakstu ar pašpārvadājumu sertifikātu.
Pieņemti noteikumi “Grozījums 2000.gada 19.septembra Ministru
kabineta noteikumos Nr.320 “Kravu starptautisko autopārvadājumu
atļauju izsniegšanas kārtība””.
Noteikumi izstrādāti,
lai nodrošinātu noteikumu “Kārtība, kādā veicami pasažieru un
kravas pašpārvadājumi” realizēšanu, ieviešot jaunu pašpārvadājumu
apliecinošu dokumentu – pašpārvadājumu sertifikātu.
Grozījums noteikumos paredz papildināt dokumentu sarakstu, kas
derīgi starptautiskās autopārvadājumu atļaujas saņemšanai, ar
pašpārvadājumu sertifikātu.
Pieņemts rīkojums “Par Latvijas pārstāvju noteikšanu
sadarbībai ar Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādi”.
Lai
nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 28.janvāra
regulas (EK) Nr.178/2002, kura paredz pārtikas aprites tiesību
aktu vispārīgus principus un prasības, ieviešanu, paredzēts
noteikt, ka Pārtikas un veterinārais dienests ir atbildīgā
institūcija sadarbībai ar Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādi
(EFSA – European Food Safety Authority) regulā
noteiktajā kārtībā un gadījumos.
Pārtikas un veterinārā dienesta tieša sadarbība ar Eiropas
Pārtikas nekaitīguma iestādi: nodrošinās savlaicīgu un efektīvu
informācijas apmaiņu par pārtikas un dzīvnieku barības riska
faktoru analīzi; radīs iespēju iesaistīties kopējā Eiropas
Savienības pārtikas drošuma zinātniskās izvērtēšanas tīklā un
nodrošinās operatīvu nepieciešamās informācijas saņemšanu; radīs
iespēju Pārtikas un veterinārajam dienestam efektīvi un
profesionāli pildīt Pārtikas aprites uzraudzības likumā noteikto
funkciju – iesaistīties Eiropas Savienības ātrās reaģēšanas
sistēmā.
Šobrīd Pārtikas un veterinārais dienests saskaņā ar normatīvajiem
aktiem ir vienīgā institūcija, kas realizē valsts uzraudzību un
kontroli visos savstarpēji saistītos pārtikas ražošanas ķēdes
posmos “no lauka (fermas) līdz galdam” – no dzīvnieku turēšanas
un barošanas līdz brīdim, kad gatavā produkcija nonāk līdz
patērētājam.
Pieņemti noteikumi “Prasības kontroles punktu, kuros veic
pārtikas sanitāro robežkontroli, iekārtojumam un kontroles punktu
atzīšanas kārtība”.
Noteikumi izstrādāti saskaņā ar
Pārtikas aprites uzraudzības likumu, kas nosaka prasības
iekārtojumam kontroles punktos, kuros veic pārtikas sanitāro
robežkontroli, un kontroles punktu atzīšanas kārtību, kuru nosaka
Ministru kabinets.
Šie noteikumi nosaka prasības
kontroles punktu un kontroles vietu iekārtojumam, kuros Pārtikas
un veterinārā dienesta struktūrvienība – Sanitārā robežinspekcija
– veic pārtikas, kas nav dzīvnieku izcelsmes vielas vai produkti,
sanitāro robežkontroli un kontroles punktu atzīšanas kārtību.
Dzīvnieku izcelsmes pārtikas kontroli veic robežkontroles punktos
saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas reglamentē veterinārajai
kontrolei pakļauto preču kontroles kārtību.
Kontroles punktu iekārto: uz autoceļa – valsts robežas tuvumā
robežkontroles punkta teritorijā; uz dzelzceļa – pirmajā preču
pieņemšanas un nodošanas stacijā pēc valsts robežas šķērsošanas;
ostā un lidostā – robežkontroles punkta teritorijā; brīvajā zonā,
brīvajā noliktavā un muitas noliktavā – brīvās zonas, brīvās
noliktavas vai muitas noliktavas teritorijā. Kontroles punktu
iekārto un uztur, lai kravai un transportlīdzeklim pārtikas
iekraušanas un izkraušanas laikā varētu veikt kontroli neatkarīgi
no laika apstākļiem, ievērojot higiēnas un pārtikas nekaitīguma
nodrošināšanas prasības. Kontroles punktu aprīko atbilstoši šo
noteikumu un normatīvo aktu par pārtikas apriti noteiktajām
prasībām. Kontroles punkta telpu lielums un aprīkojums ir
proporcionāls kontrolējamo kravu plūsmas intensitātei.
Noteikumi saskaņoti ar Pārtikas un veterināro dienestu (PVD),
Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi (LOSP) un Pārtikas
nozaru sadarbības padomi (PNSP).
Pieņemti noteikumi “Liellopu un teļa gaļas, cūkgaļas, aitu un
kazu gaļas tirgus intervences pasākumu administrēšana un
uzraudzības kārtība”.
Noteikumi ir nepieciešami, lai
starp Pārtikas veterināro dienestu un Lauku atbalsta dienestu
strikti nodalītu administrēšanas un uzraudzības kompetences
sekmīgai Eiropas Kopienas normatīvajos aktos noteiktās gaļas
privātās uzglabāšanas realizācijai. Noteikumos noteiktas arī
dalībvalstu izvēles, pamatojoties uz Eiropas Kopienas
normatīvajiem aktiem par privāto uzglabāšanu.
Noteikumi nosaka kārtību Eiropas Komisijas regulas 3444/1990,
Eiropas Komisijas regulas 907/2000, Eiropas Padomes regulas
2763/1975, Eiropas Padomes regulas 2644/1980 un Eiropas Komisijas
regulas 3446/1990 noteikto normu izpildei.
Ja būs straujš cenu kritums un Eiropas Komisija izlems par
privātās uzglabāšanas uzsākšanu, tad Latvija varēs piedalīties
gaļas intervences pasākumos.
Pamatojoties uz bāzes cenas un references cenu (iknedēļas gaļas
iepirkuma cenas kautuvēs) starpību, ir novērtējama tirgus
situācija, kā arī krīzes situācijas rašanās Eiropas Savienības
tirgū. Bāzes cenu katru gadu politiski nosaka Eiropas Padome. Par
krīzi var runāt gadījumos, ja references cena ilgāk par divām
nedēļām ir 103 % no bāzes cenas.
Saskaņā ar Kopienas normatīvajiem aktiem un šiem noteikumiem
nepieciešamības gadījumā lieko gaļas daudzumu var izņemt no
tirgus apgrozības uz laiku no 3 līdz 6 mēnešiem, tādējādi
stabilizējot gaļas cenas tirgū.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā tiek piešķirts, administrēts
un uzraudzīts Savienības Eiropas atbalsts vājpiena pārstrādei
kazeīnā un kazeinātos un vājpiena un vājpiena pulvera
izmantošanai lopbarībā”.
Šobrīd Latvijā ir viens
pārstrādes uzņēmums, kurš var pretendēt uz Eiropas Savienības
atbalstu vājpiena pārstrādei kazeīnā, un vairāki pārstrādes
uzņēmumi, kuri varētu pretendēt uz atbalstu vājpiena pulvera
iestrādei lopbarībā. Šī atbalsta mērķis ir veicināta vājpiena kā
piena pārstrādes blakusprodukta realizāciju tirgū, lai novērstu
vājpiena uzkrāšanos palielinātos apjomos.
Noteikumi nosaka dalībvalsts izvēles Eiropas Komisijas
normatīvajos dokumentos par atbalstu vājpiena pārstrādei kazeīnos
un kazeinātos, kā arī par atbalstu vājpiena pulvera iestrādei
lopbarībā.
Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un
uzraudzības iestāde būs Lauku atbalsta dienests, kas arī
nodrošinās informācijas apmaiņu starp dalībvalstīm un Eiropas
komisiju saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvo aktu par
prasībām.
Pieņemts rīkojums “Par Līgumu par Protokola par Eiropas
Kopienu privilēģijām un imunitātēm izpildīšanu Latvijas
Republikā”.
Rīkojums paredz akceptēt Līguma par
Protokola par Eiropas Kopienu privilēģijām un imunitātēm
izpildīšanu Latvijas Republikā projektu.
Latvijas Republikai, iestājoties Eiropas Savienībā, kļūst
saistošas 1965.gada 8.aprīļa Protokolā par Eiropas Kopienu
privilēģijām un imunitātēm iekļautās prasības attiecībā uz
Eiropas Kopienu atbrīvošanu no nodokļiem un nodevām Latvijas
Republikas teritorijā.
Saskaņā ar Līguma 3.pantu iekšzemes preču piegādēm un pakalpojumu
sniegšanai tiek piemērota netiešā pievienotās vērtības nodokļa
atbrīvojuma metode. Tas nozīmē, ka par Latvijas Republikas
teritorijā iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem
samaksātais pievienotās vērtības nodoklis, kā arī par akcīzes
precēm samaksātais akcīzes nodoklis tiek atmaksāts no valsts
budžeta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, kas izstrādāta,
pamatojoties uz likumā “Par pievienotās vērtības nodokli” un
likumā “Par akcīzes nodokli” iekļauto pilnvarojumu.
Savukārt Eiropas Savienības teritorijā iegādātajām precēm un
saņemtajiem pakalpojumiem tiek piemērota tiešā pievienotās
vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa atbrīvojuma metode. Tas
nozīmē, ka ar pievienotās vērtības nodokli apliekamā persona
Latvijas Republikā, piegādājot preces un sniedzot pakalpojumus
Līgumā noteiktajam personu lokam, piemēro pievienotās vērtības
nodokļa 0 procentu likmi Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Akcīzes preču piegādēm, kas veiktas Eiropas Savienības
teritorijā, piemēro tiešo atbrīvojumu, pamatojoties uz 1996.gada
10.janvāra Komisijas regulu 31/96 par akcīzes nodokļa atbrīvojuma
sertifikātu.
Līguma 4.pants nosaka to personu loku, uz kurām attiecas
Protokola 13.pantā noteiktais atbrīvojums no tiešajiem nodokļiem,
kas piemērojams Eiropas Kopienu ierēdņu darba algām un Kopienas
izmaksātajai atlīdzībai, saskaņā ar Eiropas Padomes regulas
260/68 2.pantu.
Pieņemti noteikumi “Saraksts ar veterināro medikamentu
piegādēm, kurām piemēro pievienotās vērtības nodokļa piecu
procentu likmi”.
Noteikumi nosaka sarakstu ar veterināro
medikamentu piegādēm, kurām piemēro pievienotās vērtības nodokļa
piecu procentu likmi. Pievienotās vērtības nodokļa piecu procentu
likmi piemēro: Latvijas veterināro zāļu reģistrā iekļauto
veterināro zāļu piegādēm, tai skaitā ārstniecisko premiksu,
veterināro homeopātisko zāļu un veterināro imunoloģisko produktu
piegādēm; Latvijas veterināro zāļu reģistrā iekļauto dzīvnieku
ķīmisko kopšanas līdzekļu piegādēm, ja šim kopšanas līdzeklim ir
ārstnieciska iedarbība; centralizēti reģistrēto veterināro zāļu
piegādēm (veterinārās zāles, kuras reģistrētas Eiropas Zāļu
novērtēšanas aģentūrā, izmantojot centralizēto zāļu reģistrācijas
procedūru), kā arī veterināro diagnostikumu, to specifisko
reaģentu komplektu un testu piegādēm; veterināro zāļu piegādēm,
ja veterinārās zāles izgatavotas aptiekā pēc sertificēta
veterinārārsta izrakstītas receptes vai veterinārmedicīnas
aprūpes uzņēmuma rakstveida pieprasījuma konkrētam pacientam, un
to reģistrācija Latvijas veterināro zāļu reģistrā nav
nepieciešama saskaņā ar Farmācijas likumu.
Noteikumi neattiecas uz veterinārmedicīnas preču piegādēm un
veterinārajiem pakalpojumiem. Noteikumi stājas spēkā ar 2004.gada
1.maiju.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments