Konkurences padomes lēmums Nr.30
Rīgā 2004.gada 5.aprīlī (prot. Nr.21, 2.§)
Par Reklāmas likuma pārkāpumu
Par SIA “Lattelekom SIA” 10.03.2004. iesniegumu Nr.02-10/51
par a/s “Telekom Baltija” reklāmu
interneta mājaslapā www baltia.net
Lieta Nr.229/04/09/4
Konkurences padome 15.03.2004.
saņēma SIA “Lattelekom SIA” (turpmāk – Lattelekom) 10.03.2004.
iesniegumu Nr.02-10/51 (turpmāk – Iesniegums) par a/s “Telekom
Baltija” (turpmāk – Telekom Baltija) reklāmu interneta mājaslapā
www.baltia.net (turpmāk – Reklāma).
Lattelekom Iesniegumā norāda, ka 07.01.2004. Konkurences padome
lietā Nr.800/03/09/11 pieņēma lēmumu Nr.2 “Par Reklāmas likuma
pārkāpumu”, kurā konstatēts, ka Telekom Baltija, izplatot
iedzīvotājiem un uzņēmumiem starptautisko tālsarunu pakalpojumu
198 reklāmu, ir pārkāpusi Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā
reklāmai izvirzāmās vispārīgās prasības un Reklāmas likuma
9.panta trešās daļas 2.punktā salīdzinošai reklāmai izvirzītos
nosacījumus un aizliedza Telekom Baltija turpmāk izplatīt
starptautisko tālsarunu pakalpojumu 198 reklāmu lēmumā minētajā
redakcijā.
Iesniegumā norādīts, ka pēc lēmuma pieņemšanas Lattelekom ir
konstatējis, ka Telekom Baltija interneta mājaslapā
www.baltia.net tiek reklamēti starptautisko sarunu pakalpojumi,
kurus fiksētā telekomunikāciju tīkla abonenti var saņemt,
izmantojot operatora izvēles kodu 198. Lattelekom uzskata, ka,
izplatot reklāmas materiālus ar tiešā pasta starpniecību,
reklāmas materiālus personīgi saņēma aptuveni 100 000 klienti,
bet, izmantojot internetu, ar šādu reklāmu iepazīstas krietni
vairāk klientu, kas izmanto internetu darba vajadzībām un
sadzīvē.
Lattelekom norāda, ka Konkurences padome ar lēmumu Nr.2
konstatēja, ka pakalpojumi, izmantojot kodu 198, ir pieejami
tikai fiksēto tālruņu lietotājiem, un tas nozīmē, ka tabulā
ievietotā atsauce “Pašreiz Jūs maksājat” attiecas uz Lattelekom
pakalpojuma cenu. Par to liecina arī internetā rakstītais, ka
“lai kļūtu par Telekom Baltija klientu un piereģistrētu fiksētā
tālruņa numuru…”. Lattelekom uzskata, ka Reklāmas tabulas iedaļā
“Pašreiz Jūs maksājat” norādītās cenas klients var uztvert kā
Lattelekom piedāvāto konkrēto starptautisko tālsarunu esošās
cenas.
Lattelekom uzskata, ka apgalvojums “Pašreiz Jūs maksājat” ir
maldinošs un nepatiess šādu iemeslu dēļ, jo Lattelekom saviem
abonentiem piedāvā dažādas atlaides un tarifu plānus,
piemēram:
1) tarifu plāna “Aktīvie tarifi” lietotāji par sarunām uz viņu
izvēlētu valsti maksā Ls 0,19 par sarunas minūti ar PVN;
2) nedēļas nogalēs abonenti maksā no Ls 0,07 līdz Ls 0,17 par
sarunas minūti ar PVN par sarunām ar valsti, uz kuru tiek rīkota
akcija;
3) “Sociālo tarifu” abonenti, kuri maksā citus (paaugstinātus)
sarunu tarifus un kuriem saskaņā ar šā tarifu izvēles plāna
noteikumiem citu “operatoru izvēles” pakalpojums nav
pieejams;
4) darba dienās no 20.00 līdz 07.00, ja starptautiskās sarunas
ilgums ir lielāks par 4 minūtēm (240 sekundēm), par katru sarunas
minūti, kas seko pēc ceturtās sarunas minūtes (sākot ar 241
sarunas sekundi), tiek piemērota 30% atlaide no spēkā esošā
taupības tarifa (atlaide netiek piemērota tarifu plānu “Aktīvie
tarifi” un “Darījumu zvani” abonentiem).
Lattelekom uzskata, ka ir nepatiess Telekom Baltija interneta
mājaslapā paustais apgalvojums, ka Telekom Baltija dod iespēju
abonentam “ietaupīt vairāk kā 50% uz starptautiskajiem sakariem”,
jo, kā to parāda Iesniegumam klāt iesniegtajā Pielikumā Nr.2
pievienotais pamata tarifa salīdzinājums, abonentam, veicot
sarunas sestdienās, svētdienās un valsts svētku dienās,
ietaupījums ir mazāks par Telekom Baltija minētajiem 50%.
Turklāt, ja salīdzinājumos izmantotu Lattelekom piedāvātās
atlaides un izvēles tarifu plānus, ietaupījums sanāktu vēl
mazāks.
Iesniegumā norādīts, ka Telekom Baltija ir apzināti pārkāpusi
Reklāmas likuma 8.p 3.p. (2); 10.p. 3.p., kā arī atkārtoti
pārkāpusi 9.p.3.p. (4), kā arī Konkurences likuma 18.p. 2.p.
(3).
Lattelekom lūdz Konkurences padomi izskatīt Telekom Baltija
interneta mājaslapā www.baltia.net ievietotās Reklāmas atbilstību
Konkurences likuma, Reklāmas likuma u.c. normatīvo aktu prasībām,
kā arī pieņemt attiecīgu lēmumu šajā lietā.
Konkurences padome, pamatojoties uz Reklāmas likuma 14.panta otro
daļu, 24.03.2004. pieņēma lēmumu (prot. Nr.17., 5.§) pagarināt
lietas Nr.229/04/09/4 izskatīšanas termiņu uz laiku līdz
2004.gada 5.aprīlim.
Konkurences padome 24.03.2004. pieņēma lēmumu Nr.25 (prot.
Nr.17., 7.§) neierosināt lietu par Konkurences likuma 18.panta
trešās daļas 3.punktā noteiktā negodīgas konkurences aizlieguma
iespējamo pārkāpumu Telekom Baltija darbībās, izplatot Reklāmu
interneta mājaslapā www.baltia.net.
Konkurences padome, ņemot vērā Iesniegumā norādīto un papildus
iegūto informāciju
konstatēja:
Konkurences padome 07.01.2004.
lēmumā Nr.2 (turpmāk – Lēmums) konstatēja, ka Telekom Baltija,
izplatot starptautisko tālsarunu pakalpojumu 198 reklāmu, ir
pārkāpusi Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā reklāmai
izvirzāmās vispārīgās prasības un Reklāmas likuma 9.panta trešās
daļas 2.punktā salīdzinošai reklāmai izvirzītos nosacījumus.
Telekom Baltija izplatīja minēto reklāmu bukletu veidā ar tiešā
pasta starpniecību, kā arī Elkor grupas veikalos.
Reklāmas bukletos bija ietverta informācija gan latviešu valodā,
gan krievu valodā par Telekom Baltija piedāvātajiem starptautisko
tālsarunu pakalpojumiem. Reklāmas bukleta augšējā daļā bija
ietverts uzraksts “Uzkarsē līniju! 3x lētākas tālsarunas”. Tālāk
sekoja teksta daļa, kurā tika norādīts “Godātais klient! Akciju
sabiedrība Telekom Baltija piedāvā starptautiskos pakalpojumus no
fiksētajām tālruņu līnijām, izmantojot pieejas kodu 198.” Tālāk
tekstā bija ietverta šāda informācija: “Izmantojot pieejas kodu
198, starptautiskās tālsarunas ir pat trīsreiz lētākas! Lai kļūtu
par Telekom Baltija klientu, Jums ir jāreģistrē savs fiksētais
tālruņa numurs, ierakstot to līgumā. Telekom Baltija klientiem
pilnībā saglabājas viņu noslēgtie līgumi par Lattelekom
pakalpojumu izmantošanu. Aizpildiet, parakstiet un nosūtiet mums
līguma pirmo eksemplāru (apmaksātas atbildes aploksne ir
pievienota līgumam). Pēc tam, kad būsim saņēmuši Jūsu aizpildīto
un parakstīto līguma eksemplāru, 24 stundu laikā varēsiet sākt
izmantot Telekom Baltija pakalpojumus. Vienlaikus Jūsu abonenta
kontā tiks ieskaitīta Telekom Baltija vienreizēja dāvana –
starptautiskās sarunas Ls 3 vērtībā. Tālāk reklāmas bukletos bija
izvietota šāda informācija: “Lai zvanītu no sava reģistrēta
fiksētā tālruņa numura, Jums jāuzgriež: 198 + 00 + valsts kods +
pilsētas kods + izsaucamā abonenta numurs”.
Tālāk tekstā bija ietverta šāda tabula:
Valsts/pilsēta |
Pašreiz Jūs maksājat |
Izmantojot Telekom Baltija pakalpojumus 8.00 – 20.00* |
Izmantojot Telekom Baltija pakalpojumus 20.00 – 8.00* |
ASV |
0,35 Ls |
0,17 Ls |
0,15 Ls |
Vācija |
0,35 Ls |
0,17 Ls |
0,15 Ls |
Izraēla |
0,50 Ls |
0,17 Ls |
0,15 Ls |
Maskava |
0,45 Ls |
0,17 Ls |
0,15 Ls |
Sankt- |
0,45 Ls |
0,17 Ls |
0,15 Ls |
* bez PVN ar bonusu 5% ( Rīga, Rīgas rajons)
Tālāk reklāmas bukletos patērētājs tika informēts par divām
iespējām papildināt personīgo kontu – ieskaitot Telekom Baltija
norēķinu kontā nepieciešamo summu un saņemot papildus 5% no
pārskaitītās summas vai iegādājoties Interkarti 198, piezvanot uz
norādīto numuru un sekojot balss instrukcijām, papildinot
kontu.
Reklāmas bukletu apakšējā daļā patērētājs tika informēts par
vietām, kur iespējams saņemt līgumus, kā arī iegādāties
Interkarti. Teksta nobeiguma daļā tika norādīti bezmaksas
informācijas avoti – attiecīgs tālruņa numurs un interneta
lapa.
Reklāmas bukletiem klāt tika pievienots Līguma par
telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu uz priekšapmaksas
noteikumiem eksemplārs.
Konkurences padome 23.03.2004. saņēma Telekom Baltija 22.03.2004.
atbildes vēstuli (turpmāk – Vēstule) uz Konkurences padomes
Biroja 18.03.2004. informācijas pieprasījumu. Vēstulē
paskaidrots, ka Reklāmas atrašanās 2004.gada marta mēnesī
interneta mājaslapā www.baltia.net bija tehniska kļūda, nevis
Telekom Baltija tiešs nodoms par Reklāmas izplatīšanu. Telekom
Baltija norāda, ka pašlaik interneta mājaslapā www.baltia.net
Reklāmas vairs nav.
Vēstulē Telekom Baltija norāda, ka Reklāmas devējs ir Telekom
Baltija, kā arī paskaidro, ka Reklāma tika izvietota interneta
mājaslapā www.baltia.net 2003.gada novembrī un tika noņemta
2004.gada 19.janvārī saskaņā ar Konkurences padomes 07.01.2004.
lēmumu Nr.2, bet tehniskas kļūdas rezultātā, kas saistīta ar
Telekom Baltija servera maiņu, Reklāma īslaicīgi atkal parādījās
interneta mājaslapā www.baltia.net. Telekom Baltija norāda, ka
šis bojājums tika novērsts uzreiz pēc fakta konstatācijas.
Uz Konkurences padomes Biroja jautājumiem par to, kas ir Reklāmas
idejas autors, kāda informācija ir ņemta vērā, izgatavojot
Reklāmu; kāds ir Reklāmas mērķis un uzdevums un kas ir Reklāmas
mērķauditorija; kam ir adresēts Reklāmā norādītais paziņojums
“Pašreiz Jūs maksājat”?; kāda telekomunikāciju pakalpojumu
sniedzēja starptautiskās tālsarunu cenas ir izmantotas Reklāmas
sadaļā “Pašreiz Jūs maksājat”; kā ir aprēķinātas Reklāmas sadaļā
“Pašreiz Jūs maksājat” norādītās cenas 0,45 Ls, 0,35 Ls, 0,50 Ls;
attiecībā uz kādām starptautisko tālsarunu cenām un salīdzinājumā
ar kādiem telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējiem klients
“ietaupa vairāk kā 50% uz starptautiskajiem sakariem!!!” ,
Telekom Baltija Vēstulē norādīja, ka uz šiem jautājumiem Telekom
Baltija pārstāvji atbildēja Konkurences padomei lietas
Nr.800/03/09/11 ietvaros, t.sk. 24.12.2003. tikšanās laikā ar
Konkurences padomes pārstāvjiem un tas tika ieprotokolēts un
apstiprināts ar Telekom Baltija pilnvaroto personu
parakstiem.
Telekom Baltija un Lattelekom viens no darbības virzieniem ir
starptautisko tālsarunu pakalpojumu sniegšana publiskajā
fiksētajā telekomunikāciju tīklā. Ņemot vērā minēto, Telekom
Baltija un Lattelekom konkurē starptautisko tālsarunu pakalpojumu
sniegšanas tirgū publiskajā fiksētajā telekomunikāciju tīklā un
tādējādi Konkurences likuma 1.panta 7.punkta izpratnē ir
uzskatāmas par konkurentiem.
Lattelekom pārstāvis 26.03.2004. tikšanās laikā ar Konkurences
padomes pārstāvi iepazinās ar lietā Nr.229/04/09/4 esošajiem
pierādījumiem, kā arī sniedza papildu informāciju. Lattelekom
uzskata, ka šī Reklāma ir tā pati reklāma, par kuru Konkurences
padome 07.01.2004. pieņēma lēmumu Nr.2, jo sakrīt Reklāmas
veidoli, ietvertā informācija u.tml. Tāpat Lattelekom uzskata, ka
Reklāma nepārprotami adresēta fiksētā tālruņa esošajam abonentam
– Lattelekom klientam, jo precedents ir Konkurences padomes
07.01.2004. lēmums Nr.2, kurā norādīts, ka reklāma adresēta
fiksētās līnijas abonentiem – Lattelekom klientiem, kā arī fakts,
ka mobilo telefonu lietotāji, izmantojot kodu 198, nevar veikt
šīs starptautiskās sarunas. Lattelekom nepiekrīt Telekom Baltija
Vēstulē norādītajam, ka Reklāma ir izvietota nejauši, un papildus
iesniedza Reklāmas izdrukas, kas datētas ar 21.01.2004. un
18.02.2004., no interneta mājaslapas www.baltia.net.
Vienlaikus Lattelekom tikšanās laikā precizē Iesniegumā ietverto
un norāda, ka Telekom Baltija atkārtoti pārkāpusi Reklāmas likuma
9.panta trešās daļas 2.punktu. Lattelekom neizmantoja papildu
tiesības izteikt viedokli par lietā Nr.229/04/09/4 esošajiem
pierādījumiem.
Telekom Baltija pārstāvji 31.03.2004. tikšanās laikā ar
Konkurences padomes pārstāvi iepazinās ar lietā Nr.229/04/09/4
esošajiem pierādījumiem, izteica viedokli un sniedza papildu
informāciju. Telekom Baltija norāda, ka šī Reklāma ir tā pati
reklāma, par kuru Konkurences padome 07.01.2004. pieņēma lēmumu
Nr.2. Telekom Baltija nevarēja norādīt konkrētus datumus, kad
tika izvietota Reklāma. Telekom Baltija atzīst savu kļūdu un
norāda, ka Reklāmas izvietošana nav bijusi ļaunprātīga.
Tāpat Telekom Baltija uzskata, ja Lattelekom vēlētos atrisināt šo
konfliktu, tad tā varētu sazināties ar Telekom Baltija un
radusies kļūda būtu novērsta dažu stundu laikā, nevis pāris
mēnešus pēc Reklāmas izvietošanas fakta konstatācijas griezties
Konkurences padomē ar iesniegumu. Telekom Baltija norāda, ka
Lattelekom izsniegtajām Reklāmas izdrukām (21.01.2004. un
18.02.2004.) no interneta mājaslapas www.baltia.net nav
pierādījuma rakstura, tomēr paskaidro, ka Telekom Baltija valdes
priekšsēdētājs 20.01.2004. izdeva rīkojumu, kurā noteikts, ka
līdz 23.01.2004. jānoņem visas Telekom Baltija reklāmas ar
uzrakstu “3x lētākas sarunas”, līdz ar to ir izskaidrojams, kāpēc
21.02.2004. interneta mājaslapā www.baltia.net vēl tika izvietota
Reklāma. Savukārt 17.02.2004. Telekom Baltija iegādājās jaunu
serveri (tikšanās laikā tika uzrādīta 17.02.2004. preču
pavadzīme–rēķins Nr.665249 un vēlāk iesniegta apliecināta tā
kopija), līdz ar to servera maiņas laikā radušās kļūdas rezultātā
tika izvietota Reklāma interneta mājaslapā www.baltia.net.
Konkurences padome, ņemot vērā iepriekš norādītos pierādījumus,
ir ieguvusi apstiprinājumu faktam, ka Iesniegumā izplatītās
Reklāmas devējs ir Telekom Baltija. Saskaņā ar Reklāmas likuma
10.panta otro daļu un ievērojot Reklāmas likuma 10.panta trešajā
daļā noteikto, reklāmas devējs ir atbildīgs par reklāmas saturu
un reklāmas atbilstību Reklāmas likuma normām.
Telekom Baltija interneta mājaslapā www.baltia.net izvietotajā
Reklāmā ietverta informācija par Telekom Baltija piedāvātajiem
starptautisko sakaru pakalpojumiem, izmantojot pieejas kodu 198.
Reklāmas augšējā daļā ietverts šāds uzraksts ”Visaugstākās
kvalitātes komunikāciju pakalpojumi par visizdevīgākajām cenām!!!
[atverot šo saiti, patērētājs iegūst papildu informāciju par
Telekom Baltija pakalpojuma cenām] A/s “Telekom Baltija” pirmo
reizi Latvijā piedāvā starptautisko sakaru pakalpojumus,
izmantojot pieejas kodu 198.
A/s “Telekom Baltija” pirmo reizi Latvijā piedāvā starptautisko
sakaru pakalpojumus, izmantojot pieejas kodu 198, – tas dod
iespēju abonentam: izmantot starptautiskajiem sakariem Telekom
Baltija piedāvātos tarifus [atverot šo saiti, patērētājam tiek
sniegta informācija par Telekom Baltija tarifiem], uzzināt savu
bilanci, papildināt kontu un pats galvenais
ietaupīt vairāk kā 50 % uz starptautiskajiem sakariem!!!
Tālāk tekstā ietverta šāda tabula:
Valsts/pilsēta |
Pašreiz Jūs maksājat * |
Izmantojot Telekom Baltija pakalpojumus 8.00 – 20.00* |
Izmantojot Telekom Baltija pakalpojumus 20.00 – 8.00* |
Maskava |
0,45 Ls |
0,17 Ls |
0,15 Ls |
Pēter- |
0,45 Ls |
0,17 Ls |
0,15 Ls |
Vācija |
0,35 Ls |
0,17 Ls |
0,15 Ls |
Izraēla |
0,50 Ls |
0,17 Ls |
0,15 Ls |
ASV |
0,35 Ls |
0,17 Ls |
0,15 Ls |
*Cenas norādītas bez PVN 18% ar bonusu 5%
Maksa par katru notikušo savienojumu Ls 0,01 bez PVN
Pārējos tarifus skatīties šeit
[atverot šo saiti, patērētājs iegūst papildu informāciju par
Telekom Baltija tarifiem].
Tālāk Reklāmā patērētājs tiek informēts, kā kļūt par Telekom
Baltija klientu:
Lai kļūtu par Telekom Baltija klientu un piereģistrētu fiksētā
tālruņa numuru, Jums jāaizpilda, jāparaksta un jānosūta mums klāt
pieliktā līguma pirmais eksemplārs (apmaksātais atbildes konverts
pievienots līgumam).
Šis līgums (patērētājs var iepazīties ar līgumu, uzklikšķinot uz
vārda līgums) ir publiska oferte, no Telekom Baltija puses tas
nav jāparaksta).
Pēc tam, kad būsim saņēmuši Jūsu aizpildīto un parakstīto līguma
eksemplāru, vienas darba dienas laikā Jūs varēsiet sākt izmantot
Telekom Baltija starptautisko sarunu pakalpojumus un no Telekom
Baltija saņemsiet dāvanu – starptautiskās sarunas Ls 3 vērtībā.
Šos trīs latus Jūs varat izmantot tikai vienreiz.
Lai zvanītu no reģistrētā numura, Jums jāuzgriež: 198 00 valsts
kods, pilsētas kods un izsaucamā abonenta numurs. Izmantojot
pieejas kodu 198 un Telekom Baltija tarifus, Jūs ietaupiet līdz
50% un maksājiet tikai Telekom Baltija! Lai uzzinātu konta
atlikumu, Jums jāzvana pa tel.7873198 un jāseko balss
instrukcijām. Lai turpinātu izmantot Telekom Baltija sniegtos
pakalpojumus, Jums jāpapildina konts.
Reklāmā apakšējā daļā patērētājs tiek informēts par divām
iespējām, kā papildināt savu kontu, kā arī norādīts tālruņa
numurs papildinformācijas saņemšanai.
Interneta mājaslapā www.baltia.net izvietotā Reklāma ir norādīta
arī krievu valodā.
Ņemot vērā minēto, Konkurences padome secina, ka Telekom Baltija
interneta mājaslapā www.baltia.net izplatītā Reklāma ir tā pati
reklāma ar atsevišķām izmaiņām, attiecībā uz kuru Konkurences
padome 07.01.2004. pieņēma lēmumu Nr.2. Līdz ar to Konkurences
padome, ņemot vērā minēto un izvērtējot Reklāmas atsevišķo
sastāvdaļu un kopējo saturu, tās noformējumu, uzskata, ka
Reklāma, ievērojot tās tekstuālajā daļā, kas vērsta uz Telekom
Baltija piedāvāto telekomunikāciju pakalpojuma 198
popularizēšanu, ietverto informāciju, ir adresēta fiksētā tālruņa
esošajam abonentam. Reklāmas tabulas iedaļā “Pašreiz Jūs
maksājat” norādītās cenas patērētājs var uztvert kā Lattelekom
piedāvāto konkrēto starptautisko tālsarunu esošās cenas. To
apstiprina arī Iesniegumam klāt pievienotās izdrukas ar
Lattelekom starptautisko sarunu tarifiem, kur “Pamata tarifa”
cenas uz Maskavu, Sanktpēterburgu, Vāciju, Izraēlu un ASV sakrīt
ar Reklāmas sadaļā “Pašreiz Jūs maksājat” norādītajām
cenām.
Saskaņā ar Reklāmas likuma 9.panta pirmajā daļā doto definīciju
salīdzinoša reklāma ir jebkura reklāma, kurā izmantots
salīdzinājums, kas tieši vai netieši norāda uz konkurentu vai
konkurenta piedāvātajām precēm vai pakalpojumiem. Līdz ar to
salīdzinājumam ar konkurenta preci vai pakalpojumu reklāmā jābūt
tieši vai netieši identificējamam un kā tādam uztveramam
patērētājam.
Šāda salīdzinošās reklāmas jēdziena interpretācija atbilst
Reklāmas likuma 9.pantā ietvertā tiesiskā regulējuma jēgai un
mērķim un izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 1997.gada
6.oktobra Direktīvas 97/55/EK, ar ko groza Direktīvu 84/450/EEK
par maldinošu reklāmu, lai tajā iekļautu salīdzinošo reklāmu
(31997L0055, Directive 97/55/EC of European Parliament and of
the Council of 6 October 1997 amending Directive 84/450/EEC
concerning misleading advertising so as to include comparative
advertising; Official Journal L 290, 23/10/1997/ P.0018 –
0023) 1.panta 3.punkta, kas nosaka, ka “salīdzinošā reklāma”
ir jebkura reklāma, kas tieši vai netieši identificē konkurentu
vai konkurenta piedāvātās preces vai pakalpojumus.
Ņemot vērā minēto un Konkurences padomes 01.07.2004. lēmumā Nr.2
konstatēto, Telekom Baltija Reklāma ir uzskatāma par salīdzinošu
reklāmu Reklāmas likuma 9.panta pirmās daļas izpratnē.
Konkurences padome uzskata, ka Telekom Baltija, izplatot Reklāmu
par starptautiskajiem sakaru pakalpojumiem, ir pārkāpusi Reklāmas
likuma 3.panta pirmajā daļā reklāmai izvirzītās vispārīgās
prasības un Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 2.punktā
salīdzinošai reklāmai izvirzītos nosacījumus.
Atbilstoši Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 2.punktam
salīdzinoša reklāma, ciktāl tas attiecas uz salīdzinājumu, ir
atļauta, ja “tā objektīvi salīdzina vienu vai vairākas attiecīgo
preču vai pakalpojumu materiālās, saistītās, pārbaudāmās un
raksturīgās pazīmes”.
Konkurences padome, ņemot vērā Konkurences padomes 07.01.2004.
lēmumā Nr.2 noteikto, norāda, ka šāds pakalpojumu cenu
salīdzinājums ir neatbilstošs Reklāmas likuma 9.panta trešās
daļas 2.punktā salīdzinošai reklāmai izvirzītiem nosacījumiem, jo
a) ņemot vērā iepriekš norādīto, Reklāma adresēta fiksēto tālruņu
abonentiem un Reklāmas tabulas iedaļā “Pašreiz Jūs maksājat”
norādītās cenas kopsakarā ar Reklāmas kopējo saturu patērētājam
uztveramas tieši kā Lattelekom piedāvāto starptautisko tālsarunu
cenas; b) Telekom Baltija Reklāmas tabulas sadaļā “Pašreiz Jūs
maksājat” nav norādīts, ka tas ir vidējais tarifs; c) Telekom
Baltija, norādot sava piedāvātā pakalpojuma cenas, nav norādījis
tās sniegto pakalpojumu vidējo tarifu; d) Telekom Baltija Reklāmā
ietvertajā tabulā norāda Telekom Baltija pakalpojumu cenas
atkarībā no laika, kad tiek veikta saruna, un, proti, Reklāmā
norādītas pakalpojumu cenas laikā no 8.00 līdz 20.00, kā arī
laikā no 20.00 līdz 8.00, savukārt sadaļā “Pašreiz Jūs maksājat”
norādīta tikai viena cena, neizdalot atsevišķi pakalpojumu cenu
atkarībā no laika posma, kad tiek veikta tālsaruna; e) Telekom
Baltija, norādot cenu Reklāmā ietvertās tabulas sadaļā “Pašreiz
Jūs maksājat”, nav ņēmusi vērā Lattelekom piedāvāto tarifu plānu
atšķirības (“Sociālie tarifi”, “Pamata tarifi”, “Aktīvie tarifi”,
“Zvans draugam”, “Darījumu zvani “Starptautiskais un mobilais””)
un citus nosacījumus Lattelekom piedāvātajiem starptautiskajiem
tālsarunu tarifiem; f) Reklāmas tabulas sadaļā “Pašreiz Jūs
maksājat” ir pievienota zvaigznīte, kas norāda, ka cenas
uzrādītas bez PVN 18% ar bonusu 5%, savukārt Lattelekom
pakalpojumu cenām nav 5% bonusa; g) Telekom Baltija Reklāmā
krievu valodā sadaļā “Pašreiz Jūs maksājat” nav pievienota
zvaigznīte, kas latviešu valodas tekstā norāda, ka cenas
uzrādītas bez PVN 18% ar bonusu 5%.
Šādi veidots salīdzinājums objektīvi neataino patieso situāciju
attiecībā uz konkurenta piedāvāto pakalpojumu cenu. Salīdzinājumā
būtiski ir informēt patērētāju par sava pakalpojuma priekšrocībām
attiecībā pret konkurenta piedāvātajiem pakalpojumiem, objektīvi
salīdzinot pastāvošas, nozīmīgas un pierādāmas pakalpojuma
pazīmes, kas attiecas arī uz pakalpojuma cenu, patērētājiem
skaidri un nepārprotami uztveramā veidā.
Saskaņā ar Reklāmas likuma 3.panta pirmo daļu un Reklāmas likuma
9.panta trešās daļas 2.punktā noteikto kā obligāts nosacījums
reklāmai, t.sk. salīdzinošai reklāmai, ir izvirzītais
objektivitātes un patiesuma kritērijs, kas, ņemot vērā minēto,
Reklāmā nav ievērots.
Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā noteikts, ka “reklāma
veidojama saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi (..) un tai
jāatbilst godīgas konkurences principiem”. Ņemot vērā Reklāmas
kopējo saturu, Reklāmas salīdzinājums veidots pretēji godīgas
konkurences principiem.
Saskaņā ar Reklāmas likuma 8.panta otro daļu “Maldinoša reklāma
ir tāda reklāma, kura jebkādā veidā, ieskaitot tās pasniegšanas
veidu, tieši vai netieši maldina vai varētu maldināt un kura sava
maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību
vai kura kaitē vai varētu kaitēt konkurentam”.
07.01.2004. lēmumā Nr.2, izvērtējot Reklāmas atbilstību Reklāmas
likuma 8.panta noteikumiem, Konkurences padome ir devusi savus
apsvērumus, norādot, ka Telekom Baltija Reklāma nav atzīstama par
maldinošu reklāmu Reklāmas likuma 8.panta otrās daļas izpratnē.
Atsevišķas izmaiņas, kas ietvertas Telekom Baltija interneta
mājaslapā www.baltia.net izvietotajā Reklāmā nav par pamatu tam,
lai Reklāmu atzītu par maldinošu. Arguments ir pamatojams ar,
t.sk. Konkurences padomes 07.01.2004. lēmumā Nr.2 norādītiem
šādiem apsvērumiem: saskaņā ar Eiropas Justīcijas tiesas
2000.gada 13.janvāra spriedumu lietā Nr.C-220/98 (Estee Lauder
v.Lancaster group) “vidējais patērētājs” ir saprātīgi
piesardzīga, labi informēta, uzmanīga un vērīga persona. Minētā
definīcija jo sevišķi piemērojama attiecībā uz patērētāju, kuram
ir adresēta reklāma attiecībā uz pakalpojuma cenu, un ja, pretēji
ierastajam, tiek piedāvāts jauns pakalpojums. Vidusmēra
patērētājs, iepazīstoties ar Reklāmā sniegto informāciju, pirms
nolems izdarīt izvēli un uzņemties noteiktas saistības, t.i.,
noslēgt līgumu par jaunu, pretēji ierastajam, pakalpojuma
saņemšanu, iegūs un rūpīgi izvērtēs pieejamo izvēles izdarīšanai
nepieciešamo informāciju, t.sk., kas attiecas uz konkrēta
pakalpojuma priekšrocībām. Tādējādi Konkurences padome secina, ka
Reklāmā šādi norādītie paziņojumi “3x lētākas tālsarunas” un
“(..) starptautiskās tālsarunas ir pat trīsreiz lētākas”, kā arī
paziņojums “ietaupīt vairāk kā 50 % uz starptautiskajiem
sakariem!!!”, ņemot vērā Telekom Baltija un Lattelekom iesniegtos
lietā Nr.229/04/09/4 esošos starptautisko tālsarunu salīdzināmos
tarifus, to, ka vidusmēra patērētājs pirms izvēles izdarīšanas
pārbaudīs reāli apzināmo būtisko informāciju, kas attiecas uz
pakalpojuma cenām (tarifiem un citiem maksājumiem), neietekmēs
personas ekonomisko rīcību. Turklāt Konkurences padome norāda, ka
Reklāmā ir atsauces uz papildus pieejamo informāciju par
pakalpojumu un tā cenām, līdz ar to patērētājam ir iespēja iegūt
nepieciešamo informāciju.
Saskaņā ar Reklāmas likuma 14.panta trešo daļu Uzraudzības
institūcija, konstatējot pārkāpumu, pieņem vismaz vienu no
Reklāmas likuma 15.panta ceturtajā daļā minētajiem lēmumiem.
Reklāmas likuma 15.panta ceturtās daļas 3.punkts nosaka, ka
Uzraudzības institūcija, konstatējot pārkāpumu, ir tiesīga
pieņemt lēmumu, kurā aizliedz reklāmas izplatīšanu. Konkurences
padome, izvērtējot Reklāmas atsevišķo sastāvdaļu un kopējo
saturu, Reklāmas noformējumu, apjomu, izplatīšanas veidu un lietā
esošos materiālus, kā arī lietas dalībnieku paskaidrojumus par
Reklāmas izplatīšanas ilgumu un Reklāmas izplatīšanas apstākļiem,
uzskata par samērīgu un pamatotu kā tiesisko pienākumu noteikt
turpmāku Reklāmas izplatīšanas aizliegumu.
Konkurences padome, ņemot vērā iepriekš norādītos argumentus,
lietas dalībnieka viedokli par lietā Nr.229/04/09/4 esošajiem
pierādījumiem, pamatojoties uz Reklāmas likuma 3.panta pirmo
daļu, 8.panta otro daļu, 9.panta pirmo daļu, trešās daļas
2.punktu, 10.panta otro un trešo daļu, 13.panta pirmo daļu,
14.panta trešo daļu, 15.panta ceturtās daļas 3.punktu, 15.panta
piekto daļu un septīto daļu, Konkurences likuma 8.panta pirmās
daļas 5.punktu un Administratīvā procesa likuma 66.pantu,
nolēma:
1. Atzīt, ka a/s “Telekom
Baltija”, izplatot starptautisko tālsarunu pakalpojumu 198
Reklāmu interneta mājaslapā www.baltia.net, ir pārkāpusi Reklāmas
likuma 3.panta pirmajā daļā reklāmai izvirzāmās vispārīgās
prasības un Reklāmas likuma 9.panta trešās daļas 2.punktā
salīdzinošai reklāmai izvirzītos nosacījumus.
2. Aizliegt a/s “Telekom Baltija” turpmāk izplatīt starptautisko
tālsarunu pakalpojumu 198 Reklāmu.
Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu.
Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks