Valsts ieņēmumu dienesta rīkojums Nr.592
Rīgā 2004.gada 15.aprīlī
Par muitas procedūras – izvešana – piemērošanu precēm, kas pakļautas kopējai lauksaimniecības politikai
1. Lai nodrošinātu Komisijas
1999.gada 15.aprīļa nolikuma (EK) Nr.800/1999, kurā ir sīki
izstrādāti kopīgie noteikumi, kas jāievēro, piemērojot eksporta
kompensācijas sistēmu lauksaimniecības produktiem, izpildi,
apstiprinu kārtību, kādā piemērojama izvešanas muitas procedūra
lauksaimniecības precēm, kuras pretendē uz eksporta
kompensācijām.
2. Rīkojumu publicēt laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
3. Rīkojums stājas spēkā ar 2004.gada 1.maiju.
Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora v.i. M.Tols
Kārtība, kādā piemērojama izvešanas muitas procedūra lauksaimniecības precēm, kuras pretendē uz eksporta kompensācijām
I. Izvešanas procedūrai paredzētās lauksaimniecības preces, kuras pretendē uz eksporta kompensācijām, muitas procedūrai tiek pieteiktas eksportētāja telpās
1. Lai pieteiktu izvešanas muitas
procedūru lauksaimniecības precēm, kuras pretendē uz eksporta
kompensācijām (turpmāk – KLP preces) no eksportētāja telpām,
nepieciešams saņemt Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID)
reģionālajā muitas iestādē atļauju pieteikt izvešanas procedūru
KLP precēm no eksportētāja telpām (sk. 1.pielikumu).
2. Pēc 1.punktā minētās atļaujas saņemšanas eksportētājam ir
tiesības pieteikt izvešanas procedūru KLP precēm savās
telpās.
3. Lai pieteiktu KLP preces izvešanas procedūrai, eksportētājs
atļaujā noteiktā laika periodā nosūta uzraudzības muitas iestādei
pa faksu šādus dokumentus:
3.1. iepriekšējo paziņojumu (brīvā formā, kurā uzrāda dokumenta
numuru un datumu, eksportētāja nosaukumu, atļaujas numuru, vietu
un laiku, kad paredzēts uzsākt un pabeigt preču iekraušanu,
kontakttālruni);
3.2. kompensācijas pieteikumu – aizpildītu un parakstītu vienotā
administratīvā dokumenta (turpmāk –VAD) EX1 2.formulāru;
3.3. licenci, ja izved preces, kurām obligāti nepieciešama
licence (sk. 2.pielikumu).
4. Uzraudzības muitas iestāde, saņemot pa faksu 3.punktā minētos
dokumentos:
4.1. pārbauda, salīdzina un iereģistrē dokumentus īpaši paredzētā
žurnālā;
4.2. izskata nepieciešamību veikt fizisko kontroli saskaņā ar
Padomes 1990.gada 12.februāra Regulu (EEK) Nr.386/90 par
uzraudzību, ko eksporta laikā veic lauksaimniecības produktiem,
kas saņem kompensācijas vai citas summas.
5. Dokumentu reģistrācijas žurnālā, kas minēts 4.punktā, jānorāda
šāda informācija:
5.1. numurs pēc kārtas;
5.2. datums;
5.3. preces kods;
5.4. eksportētāja nosaukums;
5.5. iepriekšējā paziņojuma numurs un datums;
5.6. licences numurs;
5.7. atzīme par veikto fizisko pārbaudi;
5.8. VAD EX1 numurs;
5.9. pavaddokumentu nosaukums, numurs un datums.
6. Ja uzraudzības muitas iestādē
ir pieņemts lēmums veikt preču fizisko kontroli uzņēmēja telpās,
tad uzraudzības muitas iestādes maiņas priekšnieks informē VID
reģionālās iestādes Muitas pārvaldes Muitas noteikumu pārkāpumu
novēršanas daļas Fiziskās kontroles sektora vai Mobilo vienību
sektora (turpmāk – Fiziskās kontroles sektors vai Mobilo vienību
sektors) atbildīgo muitas ierēdni. Fiziskās kontroles sektora vai
Mobilo vienību sektora atbildīgais muitas ierēdnis
nepieciešamības gadījumā informē Pārtikas un veterināro dienestu
par fiziskās kontroles nepieciešamību.
7. Pēc preču fiziskās kontroles veikšanas KLP precēm eksportētāja
telpās Fiziskās kontroles sektors vai Mobilo vienību sektors
uzliek transportlīdzeklim ar KLP precēm muitas nodrošinājumus un
nekavējoties nogādā kompensācijas pieteikumu (VAD EX1
2.formulāru) uzraudzības muitas iestādē.
8. Pēc fiziskās kontroles eksportētājs uzraudzības muitas iestādē
noformē izvešanas procedūru, papildus iesniedzot:
8.1. VAD EX1 (1. un 3.formulāru);
8.2. ja nepieciešams – licenci (iesniedz licences kopiju un
uzrāda oriģinālu; licenču atbilstību pārbauda un apstiprina
(indosē) saskaņā ar 3.pielikumu);
8.3.
pavaddokumentus – preču rēķinu, transporta dokumentu u.c.;
8.4. T5 kontroleksemplāru divos eksemplāros – kontroleksemplāra
oriģinālu un kopiju.
9. Noformējot izvešanas muitas procedūru, muitas ierēdnis
apstiprina kompensācijas pieteikumu (VAD EX1 2.formulāru),
lietojot muitas zīmogu A ailē.
10. Gadījumā, ja izvešanas procedūrai paredzētās KLP preces
izvedīs uz Eiropas brīvās tirdzniecības asociācijas (turpmāk –
EBTA) valsts teritoriju vai tās šķērsos vienas vai vairāku EBTA
valstu teritorijas, tad tām papildus izvešanas muitas procedūrai
(VAD EU1) piemēro ārējā tranzīta procedūru (T1).
11. Pēc fiziskās kontroles veikšanas transportlīdzekli ar
uzliktiem muitas nodrošinājumiem un eksportējamām KLP precēm var
neuzrādīt uzraudzības muitas iestādē.
12. Uzraudzības muitas iestāde pēc muitas procedūras noformēšanas
patur kompensācijas pieteikumu (VAD EX1 2.formulāru), VAD EX1
1.formulāru un T5 kontroleksemplāra otro eksemplāru
(kontroleksemplāra kopiju), kā arī pavaddokumentu kopijas.
13. Uzraudzības muitas iestāde nokopē visus 12.punktā minētos
dokumentus un iereģistrē īpaši paredzētā žurnālā (sk. 5.punktu)
un nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas dienas pēc muitas
procedūras piemērošanas, pārsūta dokumentus VID reģionālajai
muitas iestādei.
14. VID reģionālā muitas iestāde
nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas dienas pēc saņemšanas,
nosūta uz VID Galvenās muitas pārvaldes Eiropas Savienības
integrētā tarifa projekta daļas Kopējās lauksaimniecības
politikas vadības nodaļu T5 kontroleksemplāru un VAD EX1
2.formulāru. Nosūtot uz VID Galvenās muitas pārvaldes Eiropas
Savienības integrētā tarifa projekta daļas Kopējās
lauksaimniecības politikas vadības nodaļu dokumentus, tiem
pievieno sarakstu divos eksemplāros. Sarakstā dokumentu
sakārtošanas secībā uzrāda to numurus. Sarakstu ar parakstu un
personīgo zīmogu apstiprina muitas ierēdnis, kurš ir atbildīgs
par tā sastādīšanu.
15. Vienu saraksta eksemplāru, kas pievienots dokumentiem, ar VID
GMP muitas ierēdņa atzīmēm par attiecīgo dokumentu saņemšanu
nogādā attiecīgajā VID reģionālajā muitas iestādē, otru uzglabā
VID GMP Eiropas Savienības integrētā tarifa projekta daļas
Kopējās lauksaimniecības politikas vadības nodaļā.
16. VID GMP Eiropas Savienības integrētā tarifa projekta daļas
Kopējās lauksaimniecības politikas vadības nodaļa pārsūta Lauku
atbalsta dienestam VAD EX1 2.formulāra oriģinālu un T5
kontroleksemplāra abus eksemplārus.
17. Gadījumā, ja uzraudzības muitas iestāde pēc 3.punktā minēto
dokumentu saņemšanas pieņēmusi lēmumu neveikt fizisko kontroli,
tad par savu lēmumu nevajag informēt eksportētāju, jo preču
fiziskās pārbaudes notiek bez iepriekšēja brīdinājuma.
18. Ja uzraudzības muitas iestāde nav veikusi fizisko pārbaudi
eksportētāja telpās, tad eksportētājs pēc KLP preču iekraušanas
uzraudzības muitas iestādē izvešanas muitas procedūras
noformēšanai nogādā izvešanai paredzētās preces un šādus
dokumentus:
18.1. VAD EX1 (1., 2. un 3.formulāru);
18.2. ja nepieciešams – licenci (iesniedz licences kopiju un
uzrāda oriģinālu), kā arī licenču atbilstību pārbauda un
apstiprina (indosē) saskaņā ar 3.pielikumu);
18.3.
pavaddokumentus – preču rēķinu, transporta dokumentu u.c.;
18.4. T5 kontroleksemplāru divos eksemplāros – kontroleksemplāra
oriģinālu un kopiju.
19. Pēc izvešanas muitas procedūras piemērošanas un muitas
nodrošinājumu uzlikšanas transportlīdzeklim ar KLP precēm
turpmākā darbība notiek saskaņā ar 12.., 13., 14., 15. un
16.punktu.
20. Izvešanas muitas iestāde (muitas iestāde uz ārējās robežas)
reģistrē katru KLP preču izvešanu, un maiņas priekšnieks pieņem
lēmumu par aizstājējkontroļu veikšanu. Aizstājējkontroļu kārtība
norādīta 4.pielikumā.
21. Izvešanas muitas punkts pēc izvešanas muitas procedūras
piemērošanas nekavējoties pārsūta, bet ne vēlāk kā piecas dienas
pēc muitas procedūras piemērošanas, T5 kontroleksemplāra
oriģinālu VID reģionālajai muitas iestādei.
22. VID reģionālā muitas iestāde nekavējoties, bet ne vēlāk kā
piecas dienas pēc saņemšanas, nosūta uz VID Galvenās muitas
pārvaldes Eiropas Savienības integrētā tarifa projekta daļas
Kopējās lauksaimniecības politikas vadības nodaļu T5
kontroleksemplāru oriģinālu. Nosūtot uz VID Galvenās muitas
pārvaldes Eiropas Savienības integrētā tarifa projekta daļas
Kopējās lauksaimniecības politikas vadības nodaļu dokumentus,
tiem pievieno sarakstu divos eksemplāros. Sarakstā dokumentu
sakārtošanas secībā uzrāda to numurus. Sarakstu ar parakstu un
personīgo zīmogu apstiprina muitas ierēdnis, kurš ir atbildīgs
par tā sastādīšanu.
II. Izvešanas procedūrai paredzētās lauksaimniecības preces, kuras pretendē uz eksporta kompensācijām, tiek pieteiktas muitas procedūrai muitas iestādē
23. KLP preces pieteikt izvešanas
muitas procedūrai ir atļauts tikai ar rīkojumu noteiktās muitas
iestādēs.
24. Eksportētājs uzrāda muitas iestādē izvešanai paredzētās
preces un iesniedz:
24.1. VAD EX1 (1. un 3.formulārs );
24.2. kompensācijas pieteikumu (VAD EX1 2.formulārs);
24.3. ja nepieciešams – licenci (iesniedz licences kopiju un
uzrāda licences oriģinālu, sk. – 2.pielikumu);
24.4.
pavaddokumentus – preču rēķinu, transporta dokumentu u.c.;
24.5. T5 kontroleksemplāru divos eksemplāros – kontroleksemplāra
oriģinālu un kopiju.
25. Gadījumā, ja izvešanas procedūrai paredzētās KLP preces
izvedīs uz EBTA valsts teritoriju vai tās šķērsos vienas vai
vairāku EBTA valstu teritorijas, tad tām papildus izvešanas
muitas procedūrai (VAD EU1) piemēro ārējā tranzīta procedūru
(T1).
26. Muitas iestāde pārbauda, salīdzina un iereģistrē dokumentus
dokumentu reģistrācijas žurnālā. Licenču atbilstības pārbaude un
apstiprināšana (indosēšana) notiek saskaņā ar 3.pielikumu.
27. Žurnālā norāda šādu informāciju:
27.1. numuru pēc kārtas;
27.2. datumu;
27.3. preces kodu;
27.4. eksportētāja nosaukumu;
27.5. VAD EX1 numuru;
27.6. licences numuru;
27.7. atzīmi par veikto fizisko pārbaudi;
27.8. pavaddokumentu nosaukumu, datumu un numuru.
28. Muitas iestādes maiņas priekšnieks izskata nepieciešamību
veikt fizisko kontroli saskaņā ar Padomes 1990.gada 12.februāra
Regulu (EEK) Nr.386/90 par uzraudzību, ko eksporta laikā veic
lauksaimniecības produktiem, kas saņem kompensācijas vai citas
summas.
29. Ja muitas iestāde pieņem lēmumu par fiziskās kontroles
veikšanu, tad transportlīdzekli novirza uz fiziskās kontroles
vietu pārbaudes veikšanai un informē Fiziskās kontroles sektora
vai Mobilo vienību sektora atbildīgo muitas ierēdni. Fiziskās
kontroles sektora vai Mobilo vienību sektora atbildīgais muitas
ierēdnis nepieciešamības gadījumā informē Pārtikas un veterināro
dienestu par fiziskās kontroles nepieciešamību.
30. Pēc fiziskās kontroles veikšanas muitas iestādē noformē
izvešanas procedūru un transportlīdzeklim uzliek muitas
nodrošinājumus.
31. Muitas iestāde pēc muitas procedūras noformēšanas patur
kompensācijas pieteikumu (VAD EX1 2.formulāru), VAD EX1
1.formulāru, T5 kontroleksemplāra otro eksemplāru
(kontroleksemplāra kopiju), kā arī pavaddokumentu kopijas.
32. Muitas iestāde nokopē visus 31.punktā minētos dokumentus un
iereģistrē dokumentu reģistrācijas žurnālā (sk. 27.punktu) un
nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas dienas pēc muitas procedūras
piemērošanas, pārsūta dokumentus VID reģionālajai muitas
iestādei.
33. VID reģionālā muitas iestāde visus dokumentus nokopē un veic
dokumentu uzskaiti un analīzi.
34. VID reģionālā muitas iestāde nekavējoties, bet ne vēlāk kā
piecas dienas no dokumentu saņemšanas, nosūta VID Galvenās muitas
pārvaldes Eiropas Savienības integrētā tarifa projekta daļas
Kopējās lauksaimniecības politikas vadības nodaļai VAD EX1
2.formulāru oriģinālu un T5 kontroleksemplāru otro eksemplāru.
Nosūtot uz VID Galvenās muitas pārvaldes Eiropas Savienības
integrētā tarifa projekta daļas Kopējās lauksaimniecības
politikas vadības nodaļu, tiem pievieno dokumentu sarakstu divos
eksemplāros. Sarakstā dokumentu sakārtošanas secībā uzrāda to
numurus. Sarakstu ar parakstu un personīgo zīmogu apstiprina
muitas ierēdnis, kurš ir atbildīgs par tā
sastādīšanu.
35. Vienu saraksta eksemplāru, kas
pievienots dokumentiem, ar VID Galvenās muitas pārvaldes muitas
ierēdņa atzīmēm par attiecīgo dokumentu saņemšanu nogādā
attiecīgajā VID reģionālajā muitas iestādē, otru uzglabā Eiropas
Savienības integrētā tarifa projekta daļas Kopējās
lauksaimniecības politikas vadības nodaļā.
36. Izvešanas muitas iestāde (muitas iestāde uz ārējās robežas)
reģistrē katru KLP preču izvešanu, un maiņas priekšnieks pieņem
lēmumu par aizstājējkontroļu veikšanu. Aizstājējkontroļu kārtība
norādīta 4.pielikumā.
37. Izvešanas muitas iestāde pēc izvešanas muitas procedūras
piemērošanas pārsūta nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas dienas
pēc muitas procedūras piemērošanas, T5 kontroleksemplāra
oriģinālu VID reģionālajai muitas iestādei.
38. VID reģionālā muitas iestāde nekavējoties, bet ne vēlāk kā
piecas dienas pēc saņemšanas, nosūta uz VID Galvenās muitas
pārvaldes Eiropas Savienības integrētā tarifa projekta daļas
Kopējās lauksaimniecības politikas vadības nodaļu T5
kontroleksemplāru oriģinālu. Nosūtot uz VID Galvenās muitas
pārvaldes Eiropas Savienības integrētā tarifa projekta daļas
Kopējās lauksaimniecības politikas vadības nodaļu dokumentus,
tiem pievieno sarakstu divos eksemplāros. Sarakstā dokumentu
sakārtošanas secībā uzrāda to numurus. Sarakstu ar parakstu un
personīgo zīmogu apstiprina muitas ierēdnis, kurš ir atbildīgs
par tā sastādīšanu.
III. Izvešanai
paredzētās lauksaimniecības preces, kuras pretendē uz eksporta
kompensācijām, tiek piegādātas uz jūras kuģiem vai lidaparātiem,
kas apkalpo
starptautiskos reisus, tajā skaitā lidojumus Eiropas Kopienas
iekšienē
39. Lai saņemtu avansā eksporta kompensāciju par KLP precēm, kas piegādātas kā pārtikas krājumi uz jūras kuģiem vai lidaparātiem, kas apkalpo starptautiskos reisus, tajā skaitā lidojumus Eiropas Kopienas iekšienē, izvešanas procedūrai paredzētās KLP preces novieto muitas noliktavā, kas ieguvusi pārtikas krājumu noliktavas statusu.
40. Pirms preču novietošanas
muitas noliktavā eksportētājs iesniedz aizpildītu un parakstītu
kompensācijas pieteikumu (VAD EX1 2.formulāru) muitas noliktavas
uzraudzības muitas iestādē (turpmāk – uzraudzības muitas
iestāde).
41. Uzraudzības muitas iestāde, saņemot kompensācijas pieteikumu,
iereģistrē to dokumentu reģistrācijas žurnālā (sk. 27.punktu),
aizpildot attiecīgās ailes.
42. Trīsdesmit dienu laikā no kompensācijas pieteikuma (VAD EX1
2.formulāra) iesniegšanas dienas eksportētājs pārtikas piegādēm
paredzētās KLP preces novieto muitas noliktavā.
43. Novietojot kompensācijas pieteikumā minētās KLP preces muitas
noliktavā, eksportētājs uzraudzības muitas iestādē noformē VAD
COM7 (6.,7., un 8.formulāru).
44. Uzraudzības muitas iestāde pēc VAD COM7 noformēšanas
apstiprina ar muitas iestādes zīmogu A ailē iesniegto
kompensācijas pieteikumu un nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas
dienas pēc tā apstiprināšanas, nosūta to VID reģionālajai muitas
iestādei, muitas iestādē uzglabājot kopiju.
45. VID reģionālā muitas iestāde dokumentus nokopē un veic
dokumentu uzskaiti un analīzi.
46. VID reģionālā muitas iestāde nekavējoties, bet ne vēlāk kā
piecas dienas pēc to saņemšanas, nosūta VID Galvenās muitas
pārvaldes Eiropas Savienības integrētā tarifa projekta daļas
Kopējās lauksaimniecības politikas vadības nodaļai kompensācijas
pieteikumus (VAD EX1 2.formulāru). Kompensācijas pieteikumiem
pievieno sarakstu divos eksemplāros. Sarakstā kompensācijas
pieteikumu sakārtošanas secībā uzrāda to numurus. Sarakstu ar
parakstu un personīgo zīmogu apstiprina muitas ierēdnis, kurš ir
atbildīgs par tā sastādīšanu.
47. Vienu saraksta eksemplāru, kas pievienots kompensācijas
pieteikumiem, ar VID Galvenās muitas pārvaldes muitas ierēdņa
atzīmēm par attiecīgo dokumentu saņemšanu nogādā attiecīgajā VID
reģionālajā muitas iestādē, otru uzglabā Galvenās muitas
pārvaldes Eiropas Savienības integrētā tarifa projekta daļas
Kopējās lauksaimniecības politikas vadības nodaļā.
48. Pēc KLP preču novietošanas muitas noliktavā noliktavas
turētājs veic ierakstus noliktavas uzskaites sistēmā, kurā
norādīta vismaz šāda informācija:
48.1. datums, kad preces ieved;
48.2. iesniegtā kompensācijas pieteikuma numurs un datums;
48.3. informācija, kas vajadzīga, lai identificētu preces;
48.4. kuģu vai lidaparātu, kur produktus iekrauj, reģistrācijas
numurs un nosaukums (ja tāds ir), (informāciju ievada pēc preču
piegādes);
48.5. datums, kurā to nogādā uz klāja vai lidaparātiem
(informāciju ievada pēc preču piegādes).
49. Izvedot KLP preces no muitas noliktavas un piegādājot preces
uz jūras kuģiem vai lidaparātiem, eksportētājs noformē muitas
deklarāciju VAD EX1 un kā pavaddokumentus pievieno dokumentus,
kas apliecina pārtikas krājumu piegādi uz klāja vai
lidaparātiem.
50. Muitas noliktavas uzraudzības muitas iestāde vismaz vienu
reizi 12 mēnešos veic uzglabāto pārtikas krājumu daudzumu
inventarizāciju.
51. KLP precēm muitas noliktavā ir jābūt
identificējamām.
1.pielikums
Atļaujas saņemšanas noteikumi, lai pieteiktu lauksaimniecības preces, kuras pretendē uz eksporta kompensācijām, izvešanas muitas procedūru eksportētāja telpās
1. Lai saņemtu atļauju pieteikt
lauksaimniecības precēm, kuras pretendē uz eksporta kompensācijām
(turpmāk – KLP preces), izvešanas muitas procedūru no
eksportētāja telpām, eksportētājs iesniedz rakstisku iesniegumu
Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) reģionālajā muitas
iestādē.
2. Eksportētājs kopā ar rakstisku iesniegumu VID reģionālajā
muitas iestādē iesniedz Pārtikas un veterinārā dienesta un (vai)
Vides veselības dienesta izziņu par telpu atbilstību uzglabājamo
preču sortimentam.
2. VID reģionālajai muitas iestādei nepieciešams pārliecināties,
vai persona pēdējā gada laikā nav atkārtoti sodīta par
administratīvajiem pārkāpumiem muitas jomā un izdarītie
administratīvie pārkāpumi nesamazina iekasēto vai iekasējamo
muitas maksājumu apmēru, kā arī veic telpu apsekošanu, lai
pārliecinātos, ka tās ir piemērotas preču uzglabāšanai un tajās
ir nepieciešamais aprīkojums, lai varētu veikt fiziskās pārbaudes
un paraugu ņemšanu.
3. Veicot telpu apsekošanu, muitas ierēdnis izvērtē, vai:
3.1. telpas ir nodrošinātas ar nepieciešamo aprīkojumu un
personālu, kas būtu pieejams, lai palīdzētu muitas ierēdnim veikt
fizisko pārbaudi;
3.2. telpas ir nodrošinātas ar svariem, lai muitas ierēdnis
varētu veikt precīzu produktu svēršanu. Svēršanas aprīkojumam
regulāri jāveic kalibrēšana, un pēdējā kalibrēšanas sertifikāta
(licences) kopijai jābūt pieejamai pārbaudei jebkurā laikā, kā
arī kopiju uzglabā VID reģionālā muitas iestāde.
4. Pēc telpu apsekošanas muitas ierēdnis aizpilda apsekošanas
aktu, sīki aprakstot tajā apsekošanas laikā konstatēto.
5. Ja eksportētājam nav iespējams izpildīt kādu no norādītajiem
nosacījumiem, tad VID reģionālā muitas iestāde neizsniedz
atļauju.
6. Ja eksportētājs var izpildīt norādītos nosacījumus, tad
eksportētājam izsniedz atļauju, kurā ieraksta:
6.1. eksportētāja nosaukumu, juridisko adresi, nodokļu maksātāja
reģistrācijas numuru, telpas adresi, kurā tiks pieteikta
izvešanas muitas procedūra;
6.2. kontaktpersonas vārdu, uzvārdu, personas kodu;
6.3. muitas iestādi, uz kuru nosūta iepriekšējo paziņojumu un
kompensācijas pieteikumu, kā arī iesniedz VAD EX1 (uzraudzības
muitas iestāde), tās darba laiku un faksa numuru;
6.4. laika periodu, kādā iesniedz iepriekšējo paziņojumu un
kompensācijas pieteikumu;
6.5. “izvešanas procedūrai paredzētas preces nedrīkst izvest no
eksportētāja telpām, kamēr nav beidzies iepriekšējā paziņojumā
paredzētais preču iekraušanas pabeigšanas laiks”;
6.6. “dienā un laikā, kad KLP preces ir paredzēts iekraut,
eksportētāja telpās tās ir skaidri nodalītas un
identificējas”;
6.7. “eksportētājs nodrošina muitas ierēdņu brīvu piekļuvi telpām
dienā un laikā, kad KLP preces ir paredzēts iekraut”;
6.8. telpās esošā aprīkojuma, kas nepieciešams fizisko pārbaužu
veikšanai, aprakstu.
7. VID reģionālā muitas iestāde, izvērtējot katru gadījumu
atsevišķi, nosaka termiņu, kādā eksportētājs nosūta iepriekšējo
paziņojumu un kompensācijas pieteikumu, bet tas nevar būt īsāks
par 24 stundām pirms preču iekraušanas. Nosakot iepriekšējā
paziņojuma un kompensācijas pieteikuma nosūtīšanas laiku, muitas
iestāde ņem vērā eksportētāja atrašanās vietu, muitas iestādes
muitas ierēdņu noslogotību, Muitas noteikumu pārkāpumu novēršanas
daļas Fiziskās kontroles sektora vai Mobilo vienību sektora
muitas ierēdņu noslogotību, kā arī citus faktorus, kas ietekmē
muitas iestādes darbu.
8. Eksportētājs paredz preču iekraušanu uzraudzības muitas
iestādes darba laikā, kā arī iepriekšējo paziņojumu un
kompensācijas pieteikumu iesniedz uzraudzības muitas iestādes
darba laikā.
9. VID reģionālā muitas iestāde pārbauda eksportētāja telpu
atbilstību atļaujas nosacījumiem ne retāk kā vienu reizi divos
gados.
10. VID reģionālā muitas iestāde anulē atļauju pieteikt KLP preču
izvešanas muitas procedūru eksportētāja telpās, ja konstatē, ka
attiecīgais eksportētājs pārkāpis izsniegtajā atļaujā minētos
nosacījumus.
11. Lai anulētu atļauju pieteikt KLP preču izvešanas muitas
procedūru eksportētāja telpās, VID reģionālā muitas iestāde
pieņem lēmumu par atļaujas anulēšanu, noformējot to rakstiski,
norādot anulēšanas iemeslus un lēmuma pārsūdzēšanas
kārtību.
12. Ja eksportētājs iesniedz atkārtotu iesniegumu, tad VID
reģionālā muitas iestāde veic atkārtotu pārbaudi.
13. Atļauju izsniedz divos eksemplāros, no kuriem vienu saņem
eksportētājs, otru – VID reģionālā muitas iestāde. Saņemot
atļauju, eksportētājs parakstās uz abiem atļaujas eksemplāriem,
tādējādi akceptējot atļaujā minētos nosacījumus.
Pielikums 1. pielikumam
Atļauja pieteikt lauksaimniecības preces, kuras pretendē uz eksporta kompensācijām, izvešanas muitas procedūrai eksportētāja telpās
200_.gada Nr.
1. Eksportētāja nosaukums
_________________________________________________
2. Juridiskā adrese
________________________________________________________
3. Nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs
__________________________________
4. Kontaktpersona (vārds, uzvārds, personas kods)
____________________________
4. Telpas, kurās tiks pieteikta izvešanas procedūra KLP
precēm
__________________________________________________________________________
adrese
5. Uzraudzības muitas iestāde _____________________________________________
nosaukums, kods, darba laiks un faksa numurs
6. Kompensācijas pieteikumu un
iepriekšējo paziņojumu nosūtīt
_____________________________________ pa faksu
____________________________
uzraudzības muitas iestādes nosaukums, kods faksa numurs
ne vēlāk kā ___________________
laika periods
7. Telpās esošais aprīkojums, kurš izmantojams fizisko pārbaužu
veikšanai:
__________________________________________________________________________
8. Izvešanas procedūrai paredzētas KLP preces nedrīkst izvest no
eksportētāja telpām, kamēr nav beidzies iepriekšējā paziņojumā
paredzētais preču iekraušanas pabeigšanas laiks.
9. Dienā un laikā, kad KLP preces ir paredzēts iekraut,
eksportētāja telpās tās ir skaidri nodalītas un
identificējas.
10. Eksportētājs nodrošina muitas ierēdņu brīvu piekļuvi telpām
dienā un laikā, kad KLP preces ir paredzēts iekraut.
VID reģionālas muitas iestādes direktors (paraksts,
atšifrējums)
Saņēmu
__________________________________________________________________
Eksportētāja nosaukums, pilnvarotās personas vārds, uzvārds un
paraksts
2.pielikums
Preces, kurām nepieciešamas eksporta licences
1.Eksporta licences (AGREX) nepieciešamas:
Licence ir obligāta (neatkarīgi no tā, vai kompensācija tiek vai netiek prasīta) |
Licence nav obligāta (licencei jābūt, ja uzņēmums vēlas saņemt eksporta kompensāciju) |
Sektors |
Sektors |
Piena produkti (Reg. 1255/99 1.pantā minētie produkti) |
|
Graudi (Reg. 1784/03 1.panta produkti) |
|
Rīsi (Reg.3072/95 1.panta produkti) |
|
Cūkgaļa (Reg. 2759/75 1.pantā minētie produkti) |
|
Olīveļļa (Reg. 136/66 1.panta “c” un “d” punktā minētie produkti) |
|
Eļļas un tauki (Reg.136/66 1.panta “a”,”b”,”e” punktā minētie produkti) |
|
Cukurs (Reg. 1260/01 22.panta 1.punktā minētie produkti) |
|
Olas (Reg. 2771/75 1.panta 1.punktā minētie produkti) |
|
Putnu gaļa (Reg.2777/75 1.pantā minētie produkti) |
|
Liellopu un teļa gaļa (produktiem, kas minēti regulas 1254/1999 1.panta 1a punktā vai produktiem ar kombinētās nomenklatūras kodu 0102, 1602 50 31 līdz 1602 50 80) |
Liellopu un teļa gaļa (produktiem, kas minēti regulas 1254/1999 1.panta 1”b” punktā, izņemot produktiem ar kombinētās nomenklatūras kodu 0102, 1602 50 31 līdz 1602 50 80) |
Vīns (produktiem, kas minēti regulas 1493/1999 1.panta 2.punktā) |
|
Suņu un kaķu barība (produktiem, kas minēti regulas 1784/03 1.pantā) |
|
Augļi un dārzeņi (Reg 2200/96 1.panta 2.punktā minētie produkti) |
|
Pārstrādāti augļi un dārzeņi (Reg. 2201/96 1.panta 2.punktā minētie produkti) |
|
Pārstrādātie lauksaimniecības produkti (saskaņā ar Reg. 3448/93) |
2. Licences, kuras nav obligātas, eksporta kompensāciju saņemšanai eksportētājs drīkst neiesniegt šādos gadījumos:
2.1. piegādes Eiropas Kopienas
teritorijā, lai apgādātu ar pārtikas krājumiem:
2.1.1. jūras kuģus;
2.1.2. lidaparātus, kas apkalpo starptautiskos lidojumus, tajā
skaitā lidojumus Eiropas Kopienas iekšienē;
2.1.3. naftas un urbšanas platformas;
2.2. piegādes starptautiskajām organizācijām, kas reģistrētas
Kopienā;
2.3. piegādes bruņotajiem spēkiem, kas izvietoti kādas
dalībvalsts teritorijā, bet nav tai pakļauti;
2.4. mazajiem eksportētājiem (kam piešķirtā eksporta kompensācija
budžeta gadā nepārsniedz 75 000 eiro).
3.pielikums
Lauksaimniecības preču, kuras pretendē uz eksporta kompensācijām, eksporta licenču, iepriekšnoteiktu kompensāciju sertifikātu pārbaude, apliecināšana (indosēšana) un apstiprināšana
1. Muitas ierēdnis, saņemot
eksporta licences vai iepriekšnoteiktas kompensācijas sertifikāta
(turpmāk – licence) oriģinālu, pārliecinās:
1.1. vai licenci ir apstiprinājusi izdevēja maksājumu aģentūra
(Lauku atbalsta dienests). Maksājuma aģentūras apstiprinājuma
zīmogam ir jābūt 23.ailē lauksaimniecības preču, kuras pretendē
uz eksporta kompensācijām (turpmāk – KLP preces), eksporta
licences priekšpusē (AGREX);
1.2. vai licencē nav veikti neapstiprināti labojumi vai izmaiņas.
Korektūras līdzekļu izmantošana ir stingri aizliegta. Ja licencē
ir veikti kādi labojumi vai izmaiņas, to nedrīkst atdot
eksportētājam, bet tā nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas dienas
pēc saņemšanas jānosūta VID reģionālajai muitas iestādei kopā ar
ziņojumu brīvā formā. VID reģionālā muitas iestāde nekavējoties,
bet ne vēlāk kā piecas dienas pēc saņemšanas pārsūta to Galvenās
muitas pārvaldes Eiropas Savienības integrētā tarifa projekta
daļas Kopējās lauksaimniecības politikas vadības nodaļai.
Izvešanas muitas procedūru nepiemēro;
1.3. par licences derīguma termiņu (12. aile) vai arī licences
derīguma termiņa pagarinājumu (24. aile), kuru apstiprinājusi
maksājumu aģentūra. Visi pagarinājumi vai izmaiņas derīguma
termiņā ir apstiprināti ar maksājumu aģentūras zīmogu. Ja ir
beidzies licences derīguma termiņš, muitas ierēdnis nokopē
licences abas puses un nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas
dienas pēc saņemšanas nosūta tās uz VID reģionālo muitas iestādi
kopā ar ziņojumu brīvā formā. VID reģionālā muitas iestāde
nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas dienas pēc saņemšanas,
pārsūta to Galvenās muitas pārvaldes Eiropas Savienības integrētā
tarifa projekta daļas Kopējās lauksaimniecības politikas vadības
nodaļai. Licences oriģinālu atdod eksportētājam. Lai noformētu
izvešanas muitas procedūru, muitas ierēdnis pieprasa no
eksportētāja derīgu eksporta licenci;
1.4. vai licence nav dublikāts. Ja daļēji izmantota licence ir
nozaudēta, maksājumu aģentūra var izdot tās dublikātu. To nevar
izmantot jaunas izvešanas procedūras piemērošanai.
Ja ir uzrādīts licences dublikāts, tad muitas ierēdnis nokopē
abas puses un nosūta tās nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas
dienas pēc saņemšanas uz VID reģionālo muitas iestādi kopā ar
ziņojumu brīvā formā. VID reģionālā muitas iestāde pārsūta to
nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas dienas pēc saņemšanas
Galvenās muitas pārvaldes Eiropas Savienības integrētā tarifa
projekta daļas Kopējās lauksaimniecības politikas vadības
nodaļai. Dublikātu atdod eksportētājam un izvešanas muitas
procedūru nenoformē.
Izņēmuma gadījumos maksājumu aģentūra var izdot aizstājēju
licenci, ko var izmantot jaunas izvešanas muitas procedūras
piemērošanai. Tādos gadījumos licences 22.ailē ir norādīts
“Nozaudētas licences ar oriģinālo Nr. LV….. aizstājēja
licence”;
1.5. vai licencē atlikušais daudzums nosedz izvedamo licencētās
preces daudzumu. Ja izvedamais apjoms pārsniedz licences apjomu
un eksportētājs neuzrāda papildu licenci, pārpalikumam nepiemēro
izvešanas muitas procedūru;
1.6. vai licencē norādītie preču kodi sakrīt ar kompensācijas
pieteikumā (VAD EX1 2.formulārs). Ja konstatē nesakritības, tad
izvešanas muitas procedūru nepiemēro;
1.7. vai licences otrā pusē ierakstītie sākotnējie daudzumi
29.ailes 1.ailē norādīti pareizi;
1.8. vai daudzums, kuru jāapliecina (jāindosē) licencē, ir
skaitliski norādīts 29.ailes 2.ailē un vārdiem norādīts blakus
esošajā 30.ailē;
1.9. vai licencē atlikušais daudzums (ja tāds ir) skaitliski
norādīts nākamajā 29.ailes 1.ailē. Ja licence ir nepareizi
apliecināta (indosēta), nepareizo ierakstu ailē anulē, visās
ailēs nosvītrojot un apliecinot ar muitas zīmogu un parakstu, un
pareizo informācija norāda apakšējā ailē. Ja nav atlikuma, tad
licencē ieraksta atlikums “0” (nulle), ierakstu apstiprina ar
muitas ierēdņa parakstu un zīmogu.
2. Muitas ierēdnis aizpilda tikai licences 31. un 32.aili.
3. Ja eksportētājs ir uzrādījis licenci, ko izdevusi maksājumu
aģentūra citā dalībvalstī, pēc apstiprināšanas (indosēšanas)
nokopē abas puses. Kopiju apliecina ar muitas zīmogu un parakstu
un kopā ar kompensācijas pieteikumu (VAD EX1 2.formulāru) nosūta
nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas dienas pēc saņemšanas uz VID
reģionālo muitas iestādi. VID reģionālā muitas iestāde pārsūta to
nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas dienas pēc saņemšanas
Galvenās muitas pārvaldes Eiropas Savienības integrētā tarifa
projekta daļas Kopējās lauksaimniecības politikas vadības
nodaļai.
4. Visos gadījumos, izņemot 1.2.punktā minēto, apstiprinātās
licences oriģinālu nodod atpakaļ eksportētājam. Licenci nedrīkst
atdot citai personai bez attiecīga pilnvarojuma.
5. Gadījumos, ja nepieciešams anulēt apliecināšanu (indosēšanu)
pēc tam, kad licence ir tikusi atdota eksportētājam, un ja nav
iespējams saņemt licenci atpakaļ anulācijas veikšanai, tad nosūta
rakstisku ziņojumu ar sīki izklāstītu informāciju VID
reģionālajai muitas iestādei, kura tālāk nosūta VID Galvenajai
muitas pārvaldei pārsūtīšanai maksājumu aģentūrai.
6. Ja eksportētājs vēlas izvest kravas no dažādām vietām,
izmantojot vienu un to pašu licenci, tad eksportētājs var lūgt
maksājumu aģentūrai izdot vienu vai vairākus licences izrakstus.
Izraksti ir papildu licences tai daudzuma daļai, kas ir ietverta
oriģinālajā dokumentā. Izrakstus izdod tieši tādā pašā formātā kā
licences un uz tiem attiecas visi tie paši noteikumi. Vārds
“Izraksts” tiek rakstīts pretī daudzumam, kas ierakstīts KLP
eksporta licencē.
4.pielikums
Aizstājējkontroles
1. Aizstājējkontroles veic,
pamatojoties uz Komisijas 2002.gada 26.novembra Regulas (EK)
Nr.2090/02, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Padomes
Regulas (EEK) Nr.386/90 piemērošanai attiecībā uz fiziskajām
pārbaudēm, kuras veic, eksportējot tos lauksaimniecības
produktus, par kuriem pretendē uz kompensācijas maksājumiem,
10.pantu.
2. Aizstājējkontroles veic, lai novērstu lauksaimniecības preču,
kuras pretendē uz eksporta kompensācijām (turpmāk – KLP preces)
aizvietošanu ar citām precēm. Minētās pārbaudes notiek izvešanas
muitas punktā (muitas punktā, kur preces tiek izvestas no Eiropas
Savienības) pēc tam, kad KLP precēm jau piemērota izvešanas
muitas procedūra.
3. Preču kontrole notiek, pamatojoties uz pievienotajiem
dokumentiem.
4. Gadījumos, kad muitas ierēdnis izvešanas muitas punktā
konstatē, ka muitas nodrošinājumi ir bojāti, pazuduši vai nav
uzlikti izcelsmes dalībvalstī vai pastāv aizdomas par krāpniecību
vai pārkāpumiem, veic specifiskās aizstājējkontroles.
5. Specifiskās aizstājējkontroles laikā veic detalizētu KLP preču
pārbaudi. Paraugus ņem gadījumos, kad nav iespējams identificēt
preces vizuāli.
6. Pēc paraugu ņemšanas muitas ierēdnis izdara atzīmi “Ņemti
paraugi” – T5 kontroleksemplārā. Pēc atzīmes veikšanas muitas
ierēdnis nokopē dokumentu ar atzīmi un saglabā kopiju, bet
oriģinālu nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecas dienas pēc
saņemšanas pārsūta VID reģionālajai muitas iestādei.
7. Pārējos gadījumos, kas nav minēti 4.punktā, piemēro standarta
aizstājējkontroles. Tā ir preču vizuālā pārbaude
(transportlīdzekļa esošo plombu noņemšana, kravas tilpnes
atvēršana, preču atbilstība dokumentiem vizuāla pārbaude un jaunu
plombu uzlikšana), pamatojoties uz pievienotajiem dokumentiem.
Paraugu ņemšana un detalizētas pārbaudes nav nepieciešamas, ja
vien nepastāv aizdomas par pārkāpumiem vai krāpniecību.
8. Katra kalendārā gada laikā veikto standarta aizstājējkontroļu
skaits ir vismaz vienāds ar dienu skaitu, kurās tiek izvestas KLP
preces caur attiecīgo izvešanas muitas punktu.
9. Nav noteikts konkrēts nepieciešamo specifisko
aizstājējkontroļu skaits, bet tās ir aptuveni 50% no standarta
aizstājējkontroļu skaita.
10. Par katru veikto aizstājējkontroli muitas ierēdnis aizpilda
aizstājējkontroles ziņojumu, un tas glabājas izvešanas muitas
iestādē piecus gadus pēc kalendārā gada beigām, kurā notika
pārbaude.
11. Izvešanas muitas iestāde reģistrē īpaši paredzētā žurnālā
katru izejošo KLP preču kravu, kā arī katrai KLP preču kravai
veikto aizstājējkontroli.
12. Žurnālā ierakstīt šādu informāciju:
12.1. numuru pēc kārtas;
12.2. datumu;
12.3. eksportētāja nosaukumu;
12.4. preces kodu;
12.5. VAD numuru;
12.6. pavaddokumentu datumu un numuru;
12.7. par veikto aizstājējkontroli (atzīme);
12.8. aizstājējkontroles ziņojuma numuru un datumu.