Lai strauji attīstītu infrastruktūru
Lauri Jonsons un Ēriks Plato starptautiskajā seminārā par valsts un privātā sektora sadarbības projektiem Foto: Aivars Liepiņš |
Līdz ar Latvijas pavisam drīzo iestāšanos Eiropas Savienībā (ES) par vienu no aktuāliem uzdevumiem citu starpā kļuvusi strauja infrastruktūras attīstīšana, lai kaut cik mazinātu atpalicību no ES infrastruktūras kvalitātes. Viens no veidiem, kā to izdarīt, ir valsts un privātā sektora sadarbība investīciju piesaistīšanā infrastruktūrai. Tādējādi iespējams īstenot gan skaita, gan apjoma ziņā vērienīgus infrastruktūras projektus, kas citādi diezin vai tiktu realizēti mums tik labi zināmo iemeslu dēļ – valstij un pašvaldībām šiem mērķiem aizvien trūkst līdzekļu.
Skandināvu
veiksmīgie projekti
Par valsts un privātā sektora sadarbību tika runāts arī aizvadītajā nedēļā Rīgā notikušajā starptautiskajā seminārā “Par valsts infrastruktūras projektu ieviešanu sadarbībā starp valsts un privātajiem sponsoriem”, ko rīkoja Ziemeļvalstu investīciju banka (NIB) un “Nordea banka”. Seminārā, kura rīkotāju mērķis bija sekmēt infrastruktūras strauju attīstību Baltijas valstīs, ar konkrētiem piemēriem tika analizēta Skandināvijas valstīs gūtā pieredze dažādu projektu īstenošanā, sadarbojoties valsts un privātajam sektoram. Liela uzmanība tika veltīta tādiem veiksmīgiem valsts un privātās partnerības projektiem kā Lahti automaģistrāle Somijā, Arlandas ātrvilciens Zviedrijā un Orkdālsveēgenas ceļu projekti un Oslo pilsētas maksas ceļu sistēma Norvēģijā.
Valstij jāizmanto
visas iespējas
Lai Latvijas infrastruktūra
panāktu ES valstu līmeni, ar pašreizējiem budžeta līdzekļiem būtu
nepieciešami 25 līdz 30 gadu, uzskata “Nordea Bank Finland Plc.”
Latvijas filiāles vadītāja vietnieks Ēriks Plato. Pat desmit
miljardu eiro ieguldījums mūsu valsts infrastruktūrā būtu tikko
manāms. Tajā pašā laikā Latvijas valsts investīciju programmā
šiem mērķiem paredzēts tērēt aptuveni 200 miljonus eiro gadā.
Tādēļ, pēc Ē.Plato domām, valstij jāizmanto pilnīgi visas
iespējas straujākai infrastruktūras attīstīšanai – gan ES
kohēzijas fondu līdzekļi, gan valsts un privātā sektora
sadarbības iespējas.
Pētījumi rāda, ka 70 procenti valsts budžeta finansētu projektu
netiek īstenoti atbilstoši sākotnējai tāmei vai laikā, savukārt
80 procenti privātā sektora projektu tiek īstenoti gan laikā, gan
saskaņā ar tāmi. “Ja šāda pieredze un prakse darbojas citur, mēs
nevaram atļauties to neizmantot arī Latvijā,” ir pārliecināts
Ē.Plato.
Ziemeļvalstu Investīciju bankas (NIB) viceprezidents un
reģionālais direktors Lauri Jonsons uzskata, ka Baltijas valstīs
notikusī privatizācija un valdību politiskā griba rada
priekšnoteikumus plašu infrastruktūras projektu īstenošanai
sadarbībā ar privāto sektoru. Valsts un privātā sektora
sadarbības ietvaros investīcijas var piesaistīt tādas nozares kā
transports, siltumapgāde, ūdensapgāde, izglītība un veselības
aprūpe. Sadarbība notiek, balstoties uz biznesa principu
pamatiem, un projekti tiek īstenoti ārpus pašvaldību un valsts
budžetiem, kopīgi dalot gan riskus, gan atbildību par projektu
veiksmīgu realizāciju. Biznesa profesionāļu līdzdalība garantē,
ka tiek samazinātas projektu izmaksas, un valsts un iedzīvotāji
par tiem pašiem līdzekļiem iegūst vairāk.
Visam jābūt labi
pārskatāmam
Rūpīgāk analizējot, valsts un
privātās sadarbības projektos atklājas arī daži trūkumi. Kā
galveno no tiem Ē.Plato minēja veidu, kā projekts tiek juridiski
strukturēts. Parasti, uzticot privātajam sektoram atbildību par
objektu, ko sabiedrība uzskata par valstij piekritīgu, savu lomu
aizvien nospēlē politika vai likumdošana, kas nosaka, piemēram,
konkrētā pakalpojuma sniedzēju. Iznākumā projekta struktūra kļūst
pārlieku sarežģīta.
Kā atzina “Nordea bankas” Latvijas filiāles vadītāja vietnieks,
aizkulišu sarunās valsts pārstāvji ir izrādījuši lielu
ieinteresētību valsts un privātās sadarbības projektu īstenošanā.
Vienīgās viņu bažas saistītas ar to, vai šāda sadarbība
neizskatīsies pēc korupcijas. Lai to novērstu, visam ir jābūt
pārskatāmam, uzsvēra Ē.Plato, ir jārīko publiski konkursi.
Viņaprāt, ideāli būtu sākt ar nelielu projektu, piemēram, skolu.
Bankas pārstāvim ir bijušas sarunas gan ar Rīgas, gan dažām citām
pašvaldībām, kas izrādījušas interesi īstenot nelielu
pilotprojektu, pierādot sabiedrībai, ka tas ir iespējams. Šobrīd
notiek sarunas par konkrētiem pilotprojektiem. Ē.Plato pauda
cerību, ka pirmais pilotprojekts tiks īstenots jau līdz šā gada
beigām.
Gita Kronberga, “LV”