Latvija Eiropas Savienības klēpī
Kļūstot par Eiropas Savienības (ES) pilntiesīgu dalībvalsti un izmantojot visas iegūtās priekšrocības, Latvijai vienlaikus jādomā par Savienības turpmāko attīstību. Līdzīgi darāmie darbi paveras arī citās lielvalstīs un pasaules reģionos – ASV, Japānā un citur. ES potenciāls, protams, ir ievērojams: ASV iedzīvotāju skaits ir 291,4 miljoni, bet ES 15 valstīs – 380,8 miljoni un ES 25 valstīs – 454,9 miljoni. Iekšzemes kopprodukta apjoms attiecīgi ASV ir 11084 miljardi eiro, bet 25 ES valstīs – 9613 miljardi eiro.
Iespējas visiem sašaurina bezdarbs
Bezdarba ierobežošana un
samazināšana ir galvenā problēma. ANO Starptautiskā darba
organizācija (ILO) secina, ka globalizācija devusi arī daudz laba
– veicinājusi atvērtas sabiedrības un ekonomikas veidošanos,
sekmējusi brīvāku preču, ideju un zināšanu apmaiņu.
Tomēr vairums pasaules iedzīvotāju uzskata, ka globalizācija nav
piepildījusi viņu cerības iegūt pieklājīgu darbu un nodrošināt
labāku nākotni saviem bērniem. Ekonomikas un tirdzniecības
globalizācijas procesā transnacionālās korporācijas reizēm ir
ieguvušas lielāku varu nekā demokrātiski izraudzītās
valdības.
ILO pētījumā „Taisnīga globalizācija: iespējas visiem” atklāj, ka
bieži vien tāda sociāla problēma kā bezdarbs neiegūst prioritātes
statusu globālā līmenī, jo starptautisko organizāciju atšķirīgo
uzdevumu dēļ starp tām nav pietiekami efektīvas sadarbības.
ES vieš bažas ilgstošais bezdarbs un tā palielināšanās.
Gan pašreizējo, gan topošo ES dalībvalstu iedzīvotāji samērā
apmierināti ar dzīvi, taču viņus uztrauc iespējamais darba vietu
trūkums nākotnē.
Pēc jaunākās “Eurobarometer” aptaujas datiem, ES dalībvalstīs 47
procenti iedzīvotāju uzskata, ka darba vietu kļūs mazāk, un tikai
16 procenti tic, ka būs vairāk iespēju.
Vecajās ES dalībvalstīs pēdējā gadā veikts daudz dažādu aptauju,
kas atsedz bažas: vai tik nepieaugs bezdarbs? Jau šobrīd ES bez
darba ir 8 procenti (vidēji ES 25 valstīs 2004.gada janvārī – 9%)
ekonomiski aktīvo iedzīvotāju (ASV bezdarbs 2004.gada janvārī
bija 5,6%, taču analītiķi uzskata, ka reālais bezdarba līmenis
valstī ir 6,4%). Vairāki desmiti miljoni bezdarbnieku – tā ir
dziļa vilšanās. Turklāt nav pazīmju, ka bezdarbs varētu
samazināties. Vācijā vien, pēc oficiālās statistikas, ir ap 4,5
miljoni darba meklētāju, tiem visiem jāmaksā samērā prāvais
bezdarbnieku pabalsts.
Tas rada dubultu problēmu. Valdībām nedara godu, ka tik daudz
strādnieku ir bez darba un valsts kasē ienāk mazāk līdzekļu, jo
bezdarbniekiem nav ienākumu un tie nodokļus nemaksā. Tādējādi
samazinās patēriņš. Nav saimnieciskā pieauguma. Bezdarbs rada
labvēlīgu augsni noziedzībai, alkoholisma izplatībai,
narkomānijai, ģimeņu nestabilitātei, palielina stresu un rada
veselības problēmas.
Kas ir pamatā bažām par nedrošo rītdienu?
Parasti tiek nosaukti vairāki iemesli. Pēc laikraksta “Leipziger
Volkszeitung” pasūtījuma veiktās aptaujas rezultāti rāda, ka 84
procenti vāciešu prognozē daudzu kompāniju un investoru
pārcelšanos no Rietumeiropas uz Austrumeiropu pēc ES
paplašināšanas 1. maijā. Vācijas uzņēmumiem ir vēlme pārcelt
ražošanu uz citām valstīm, lai samazinātu tēriņus darbaspēkam. To
dara augstākās tehnoloģiju kompānijas, kā “Siemens”, “Volkswagen”
un citas, masveidā likvidējot darbavietas. Savukārt 82 procenti
respondentu uzskata, ka lētais darbaspēks no jaunajām
dalībvalstīm pārplūdinās Vācijas darba tirgu, bet 68 procenti
aptaujāto prognozē, ka šie procesi izraisīs bezdarba un
noziedzības pieaugumu.
Lētāks darbaspēks ceļ konkurētspēju
Bezdarba problēmas analītiķu vidū
valda arī cits viedoklis. Protams, uzņēmumi pārceļas uz
Austrumeiropu un cilvēki zaudē darba vietas. Taču Zviedrijas
valdība to vērtē pozitīvi. Un tam ir savi argumenti.
Galvenais pārcelšanās iemesls ir lētais darbaspēks, kas ļauj
noturēt konkurētspējīgu cenu līmeni. No 250 lielākajiem
Zviedrijas uzņēmumiem 74 galvenā bāzes vieta ir ārpus
Zviedrijas.
Tas ir labi, ka zemu atalgotais darbs atstāj Zviedriju un tas
kopumā nāk par labu valsts ekonomikai.
Uzņēmumi, kas spējīgi izdzīvot tikai tad, ja darba kritēriji un
algas mazinās, ekonomisko attīstību neveicina.
Iebraucošam darbaspēkam jāmaksā uzreiz dažādi sociālie pabalsti,
kas apgrūtina valsts budžetu vai samazina esošo sociālo pabalstu
līmeni Zviedrijas pamatiedzīvotājiem. Valstīs tiek meklēti veidi,
kā aizsargāt sociālo sistēmu no nelegālas strādāšanas un
vienlaikus pabalstu pieprasīšanas ne tikai jaunpienācējiem, bet
visiem.
Darba vietu pārcelšanu veicina arī tas, ka grāmatvedības
noteikumi valstīs kļūs līdzīgāki, vienkāršosies imports un
eksports.
Tas ir labāk nekā pārvietot uzņēmumus uz Ķīnu, tagad attīstīsies
Baltijas valstis, reģionā būs stabilitāte, pakāpeniski pieaugs
atalgojums, labklājības līmenis, darbinieki kļūs izglītotāki un
konkurētspējīgāki, kā arī vairāk patērētāju, kas savu naudu izdos
Baltijas un Skandināvijas reģiona valstīs. Šādu skatījumu var
attiecināt arī uz visas ES saimniecisko politiku pašreiz un
tuvākajā nākotnē.
Kopumā bezdarba ierobežošanā ES valstis nonāk pie vienojošiem
risinājumiem.
* Nepieciešama pievilcīgāka ekonomiskā politika, kas sekmētu
uzņēmējdarbību.
* Jāveicina rūpniecība, vienlaikus palielinot finansējumu
pētījumiem un attīstībai, mazo kompāniju nostiprināšanai. Reizēm
oponenti gan iebilst, ka jaunu darba vietu radīšana ir dārgs
prieks un tas var sašķobīt ES budžetu. Taču katra jauna darba
vieta kopumā sniedz vairākus pozitīvus spirālveida blakusefektus
– pieprasījuma pieaugumu pēc precēm u.c.
* Jāveido elastīgāka darba likumdošana kopā ar privātpersonu
nodokļu sistēmas korektu uzlabošanu (neapliekamā minimuma
paaugstināšana u. c.). Vienlaikus jāseko, lai arodbiedrības
prasības par algām nepārsniegtu ražošanas un produktivitātes
pieaugumu tautsaimniecībā, savukārt darba devējiem jābūt gataviem
priekšlaicīgām atvadām no darba ņēmējiem.
* Pensionēšanas vecuma palielināšana, gados vecāku darbinieku
skaita palielināšana darba tirgū. Piemēram, Dānijas valdība
paziņojusi, ka paredz piešķirt prēmijas iedzīvotājiem, kuri
turpinās strādāt pēc oficiālā pensijas vecuma sasniegšanas. Tie,
kas paliek darba tirgū pēc 65 gadu sasniegšanas, saņems līdz 40
procentu papildu samaksu no viņu pensijas (atkarībā, cik gadu
cilvēks būs nostrādājis pēc oficiālā pensionēšanas vecuma).
Valstij tas neko nemaksās, jo prēmijas finansēs no strādājošo
iemaksām pensiju sistēmā, kurā viņš turpinās iemaksāt tik ilgi,
cik strādās.
* Paaugstinot nodarbinātību vecuma grupā no 55 līdz 64 gadiem, jo
pašlaik šajā vecuma grupā nodarbināti tikai 40 procenti, bet līdz
2010.gadam šo nodarbinātības pakāpi ES vēlams palielināt līdz 50
procentiem.
* Jauni pasākumi mūžizglītības sistēmas attīstībai, investīciju
palielināšana cilvēku resursos un attīstībā.
* Stingrākas regulas – direktīvas
pakalpojumiem, lai tie spekulatīvi nesadārdzinātos.
* Ieguldījumu palielināšana zināšanās un izglītībā (turklāt
perspektīvajos virzienos), radot apstākļus, lai katrs ES
iedzīvotājs, kas to vēlas, varētu atrast darbu.
Saimniecības pieauguma tempi atšķirīgi
Jāsecina, ka Eiropas darba tirgus
joprojām ir vājš, un tas kavē patērētāju izdevumu palielināšanos.
Grūti prognozēt, kad darba tirgus varētu uzlaboties, jo nav
zināms, kā palielināsies investīciju aktivitātes. Investīciju
pieaugumam var būt nepieciešams ilgāks laiks, jo daudzi uzņēmumi
joprojām cieš no jaudu pārpalikuma un augstā parādu līmeņa, ko
radīja investīciju bums deviņdesmito gadu beigās.
Cita problēma ir lēnie ekonomikas, saimniecības izaugsmes tempi
un nepietiekamais darba ražīgums, kas galvenokārt arī nosaka
sekmes iepriekšējās problēmas atrisināšanā – bezdarba
samazināšanā. Viens no Lisabonas (2000.g.) stratēģijas mērķiem
bija pēc 10 gadiem ES sasniegt pilnīgu nodarbinātību. Taču šie
mērķi netika nostiprināti ar konkrētu rīcības plānu. Lisabonas
stratēģija paredzēja, ka ik gadu vidēji ES ekonomiskajai
izaugsmei ir jābūt trīs procenti gadā. Pērn tā bija tikai 0,8
procenti, bet pēdējos trīs gados caurmērā 1,25 procenti, un tas
ir tālu no Lisabonas noteiktā. Tātad šo mērķu sasniegšana
atvirzīsies tālākā nākotnē. Saskaņā ar prognozēm 2004.gadam
Rietumeiropas reģiona ekonomika pieaugs par 2 procentiem, bet
2005.gadā tā sasniegs 2,25 procentus.
Jauno dalībvalstu iestāšanās ļaus ES blokam samazināt atšķirību
no ASV ekonomiskās attīstības tempa ziņā. Jauno dalībvalstu
attīstība tiek prognozēta 5-6 procenti gadā, bet, ja arī to
izdotos noturēt, diez vai drīz tiktu panāktas ASV, taču atstarpe
samazināsies. Ekonomiskā telpa paplašinās, un ir paredzama
iekšējā konsolidācija.
Globālās ekonomikas pieaugums šogad var sasniegt 4,75 procentus
(2005.gadā ap 4%), pateicoties izaugsmei ASV un Āzijas reģiona
valstīs, jo īpaši Ķīnā. Šogad Savienoto Valstu ekonomikas
attīstības tempi palielināsies par 4,5 procentiem, nākamgad – par
3,5 procentiem. Ķīnā 2003.gadā fiksēts 9 procentu pieaugums,
(8,5% un 7% attiecīgi paredzēti 2004. un 2005.gadā).
ES saimnieciskās attīstības tempa un konkurētspējas veicināšanai
tiek meklēti risinājumi. ES būs grūti sasniegt savu mērķi un līdz
2010.gadam kļūt par konkurētspējīgāko ekonomiku pasaulē, ja
neieviesīs būtiskas izmaiņas ekonomiskajā politikā. Par to daļēji
minēts jau bezdarba situācijas izvērtējumā. Šajā nolūkā arī
Eiropas Savienības budžets jāveido tā, lai tas būtu orientēts uz
investīcijām, inovācijām, pētījumiem un attīstību. Jo
nepieciešams augstāks darba ražīgums, tehniskā līmeņa risinājumi
(produktivitātes vidējais ienākums ES joprojām par 20% zemāks
nekā ASV). Nepieciešama pragmatiska un konkrētāka rīcība
nodarbinātības pieauguma un sociālo, veselības un pensijas
jautājumu risināšanā.
Būtiska loma šajā ziņā būs ES konstitūcijai. Lai saimniekošana
kļūtu efektīvāka un iedzīvotāji iespējami drīz baudītu pozitīvos
ieguvumus, būtu lietderīgi uzmanīgi un tomēr pakāpeniski
mērķtiecīgi realizēt vienotas federālas politikas principus
tautsaimniecības funkcionēšanā ES ietvaros. Tas ļautu samazināt
nelietderīgos tēriņus, vienkāršotu uzņēmējdarbību (arī tās
juridiskās formas, grāmatvedību, auditu) un informētību. Arī tas,
ka ik pēc sešiem mēnešiem mainās prezidējošā valsts, nav sevišķi
efektīvi, jo katrā šajā īsajā posmā konkrētā valsts cenšas
izvirzīt kādas prioritātes un problēmjautājumus, kuru īstenošana
ne vienmēr tiek pabeigta tik īsā laikā. Sistēmai jādarbojas uz
stabiliem ilgtermiņa ekonomiskiem pamatiem.
Šajā kontekstā arī katrā ES jaunajā dalībvalstī izanalizējami
nepieciešamo izmaiņu varianti. Piemēram, Latvijas apstākļos būtu
sašaurināmas atsevišķas funkcijas, ko pašreiz pilda Ārlietu
ministrija. Vienlaikus būtu paplašināmas Ekonomikas ministrijas
funkcijas tieši ārējā tirdzniecībā – gan prasmīgi izmantojot ES
vienotā iekšējā tirgus iespējas, gan kopējo ES regulu ietvaros
eksporta un importa operācijas uz/no trešajām valstīm
(paaugstinot uzņēmumu informētību visaugstākajā līmenī). Līdzīgi
varētu būt ar Aizsardzības ministrijas funkcijām sakarā ar mūsu
iestāšanos NATO. Šeit nedrīkst būt cita kritērija kā to vai citu
funkciju izpilde ar minimāliem izdevumiem, lai tiešā veidā
labvēlīgāk ietekmētu Latvijas tautsaimniecības attīstību.
Maksimāli jāizmanto arī ES centralizācijas un ietekmes
efekts.
Dr. habil. oec. Arnis
Kalniņš