Makroekonomiskā attīstība jaunajās ES valstīs ir pozitīva
Astoņās Viduseiropas un
Austrumeiropas valstīs pirms gaidāmās iestāšanās Eiropas
Savienībā (ES) ir palielinājusies politiskā nestabilitāte, un
liela daļa šo valstu cieš no bezdarba un zemas uzticības
valdībai. Tai pašā laikā vairumā reģiona valstu makroekonomiskā
attīstība ir pozitīva – turpinās straujš ražošanas apjomu
pieaugums un saglabājas zema inflācija, teikts Pasaules Bankas
(PB) pirmajā ceturkšņa ziņojumā par ekonomisko attīstību astoņās
jaunajās ES valstīs.
Ziņojumā PB norāda, ka makroekonomiskā stabilitāte dažādās
reģiona valstīs ir atšķirīga. Daļā valstu, īpaši Baltijas
valstīs, vērojama strauja attīstība, kamēr citās valstīs, tai
skaitā Čehijā un Slovēnijā, pieaugums ir lēns. Lielākajā daļā
reģiona valstu inflācija ir zemā līmenī, taču dažās valstīs,
tostarp Slovēnijā, Slovākijā un Ungārijā, tā ir būtiski augstāka.
Baltijas valstīs un Slovēnijā fiskālais deficīts ir ierobežots,
kamēr Polijā, Čehijā, Ungārijā un mazākā mērā arī Slovākijā tas
dodot pamatu nopietnām bažām.
Baltijas valstīs un Ungārijā, kur strauji pieaug vietējais
pieprasījums, tekošā konta deficīts ir augsts, bet citās valstīs
tas saglabājas zemā līmenī. Straujāk augošajās reģiona valstīs,
tostarp Baltijas valstīs un Slovākijā, samazinās bezdarba
līmenis, taču Polijā tas joprojām ir nemainīgi augsts un Čehijā
pieaug. Līdz ar to neviena no astoņām jaunajām ES valstīm neesot
spēcīga pēc visiem kritērijiem.
Vērtējot Latvijas attīstību, PB norāda, ka valstī saglabājas
politiskā nestabilitāte. Gada sākumā no amata atkāpās
premjerministra Einara Repšes valdība un tika izveidota jauna,
četru partiju mazākuma valdība Induļa Emša vadībā, taču politiskā
situācija faktiski neesot mainījusies.
Tai pašā laikā Latvijā turpinās strauja attīstība. Reālā
iekšzemes kopprodukta (IKP) pieaugums 2003.gadā ir bijis gandrīz
8%. Tomēr ir sākusi palielināties inflācija, kas pašlaik ir
aptuveni 4%, salīdzinot ar 1% pirms gada. Šāds pieaugums daļēji
atspoguļo administratīvi regulējamo cenu un netiešo nodokļu
izmaiņas.
Fiskālā situācija tiek kontrolēta, un budžeta deficīts1,8% apmērā
no IKP ir daudz labāks rādītājs, nekā tika prognozēts. Šāds
budžeta deficīts atspoguļo pieaugušos nodokļu ieņēmumus,
neraugoties uz uzņēmuma ienākuma nodokļa un sociālā nodokļa
samazinājumu, un mazākus izdevumus atsevišķās sfērās. 2004.gada
budžetā ir saglabāti tādi paši principi.
Lielākā šā brīža problēma ir tekošā konta deficīts, kas 2003.gadā
sasniedza 9% no IKP, īpaši ņemot vērā, ka tas vairs netiek
pilnībā finansēts no ārvalstu tiešajā investīcijām.
PB atzīmē, ka Latvijā ir veiktas nozīmīgas reformas, taču
reformas nepieciešams turpināt, īpaši valsts sektorā un
korupcijas apkarošanā. Sociālajiem pabalstiem ir jābūt precīzāk
orientētiem, jāturpina civildienesta reformas un jāpastiprina
pašvaldību izdevumu kontrole.
Pasaules Banka atbalsta Latvijas sociālā sektora reformas, tai
skaitā veselības aizsardzības, izglītības un mājokļu sfērā, kā
arī valsts pārvaldes un atkritumu apstrādes sfērā, teikts PB
ziņojumā.
LETA informācija