Cik veidolu renesansei? Aspazijas variants
Renesanse, kas transformējusi
antīkās pasaules ideālus un izaugusi no mīlestības uz Grieķijas
mākslu, Apolonu un Dionīsu, pati ir bagātinājusi citu kultūru
augsni un kļuvusi par pielūgsmes objektu. Reizēm ir grūti
atšķirt, kur beidzas antīkās pasaules un sākas renesanses
laikmeta ietekmes zona. Manuprāt, šī diferenciācija ir aktuāla,
pētot arī Aspazijas estētiku un daiļradi.
Renesanses filozofijas pamatā bija platonisms vai jaunplatonisms.
Tieši tas ļāva izteikt visus apgarotos renesanses sapņus, visu
dzīves entuziasmu. Dzīve ir nebeidzama plūsma, kas katru brīdi
visu maina. “Viss rit un netverami garām plūst” – tā sākas
Aspazijas dzejolis “Viss plūst” (krājums “Izplesti spārni”).
Aspazijas liriskai varonei šī plūsma nozīmē nevis kaut ko
traģisku, bet mūžīgas tapšanas prieku. Cilvēkam atliek tikai
pievienoties lielajai straumei (“Mums atliek tikai ritmam
pievienoties / Un līdz ar lielo straumi projām doties”).
Vispārējā plūsma Aspazijai liekas pievilcīga arī ar to, ka tā
ļauj atjaunoties pasaulei. Lielā kosmosa plūsma noskaņo
optimistiski un ļauj izdarīt vienu no galvenajiem
esistenciālajiem secinājumiem: bez maiņas nebūtu arī tevis, tevis
vienīgā.
Šī atziņa Aspazijai liek sargāt lielo imperatīvu “jādzīvo!”
(dzejolis “Jādzīvo”). Tā ved uz domu, kas tēlaini izteikta
dzejolī “Dvēseles līmens”:
Ka mana sirds
kā karsta straume būtu,
Un, kas caur mani iet, –
Lai jauns viss kļūtu.
Aspazija atdzimšanu uztver kā
permanentu procesu. Kā mūžīgās renesanses dzejniece viņa
atjaunotni uzskata par galveno pasaules attīstības likumu. Tāpēc
Aspazijai ir tik tuvas argonautiskās, kolumbiskās, faustiskās
dvēseles, nerimtīgie meklētāji, kas ved “atlantiskās tālēs” un ar
savu trauksmi iemieso mūžīgo gara nemieru.
Mūžīgie argonauti, mūžīgie fausti, mūžīgie kolumbi ir tie, kuri
pasaulei paver jaunas perspektīvas, jaunus ceļus, ļauj izjust, ka
mēs visi esam lielā rituma lokā.
Dzejolī “Rituma lokā” atklājas esamības pretstatu pozitīvā
mijiedarbība. Aspazijas rituma lokā pretstati nevis nežēlīgi,
nāvējoši cīnās, bet veido lielo esamības ķēdi. “Pasaciņa –
īstenība”, “ziema – pavasaris”, “straume – sēklis” rituma lokos
iemieso pašas mūžības būtību.
Vispārējas kustības un kosmiskās maiņas procesos Aspazija redz
renesansisku mērķi: dvēseles ienākšanu. Viņas kosmosa ainava
diezgan intīma, cilvēciski apgarota. Caur indivīda dvēseli
translējas kosmosa un pasaules dvēsele. Dzejolī “Dvēsele”
kosmisko kataklizmu ķēdi vainago dvēsele, kurā glabājas viss, kas
bijis uz šīs pasaules.
Dvēsele savieno pirmatnību un daudzveidību, pagātni un tagadni,
haosā un bezcerībā tā allaž meklē ceļu uz harmoniju, uz pretstatu
vienību. Nevar nepiekrist Saulcerītei Viesei, kura Aspazijas
lirikā redz pretstatu savienošanos, jo tajā “cieši savijas
apoloniskais un dionīsiskais elements, Saules meitai būtiskais –
un raganiskais, apgarotais – un kaislīgais”.
Renesanses estētikā centrālā ir harmonijas kategorija. Aspazijas
dzeju caurstrāvo ilgas pēc saskaņas, harmoniska pasaules izjūta.
Daudzi viņas dzejoļi ir aicinājums uz pirmatnību, kas vēl nav
zaudējusi harmoniju: “Bet mūsu visu neizprastās sāpes / Ir tikai
pirmās disonanses, harmonijas slāpes.”
Cildinādama cilvēka brīvību un individualitāti, Aspazija sludina
arī viņa piederību Visumam: “Es nedziedu viena šīs dziesmas...”
Aspazijas liriskajam subjektam svarīgi abi jautājumi – “kas pats
sev esi?” un “ko Visumam nesi?”. Krājumā “Trejkrāsainā saule” ir
dzejolis “Lielums mazumā”, kas sludina, ka mazais kļūst liels, ja
ir saistīts ar pasauli, ar kopību.
Īstie harmonijas svētki ir Ziedoņa atmoda (“Ziedoņa atmoda”).
Ziedonis ir harmonijas uzvara pār haosu, ko simbolizē ziema.
Ziedonis dabā un Visumā ienes harmoniju, pasauli veido kā lielo
saimi (“Neviens no dabas nava šķirts, / Pukst vienā taktī katra
sirds / Ar visu viņas lielo saimi”). Harmonijas likumi nosaka
dienas un nakts maiņu, pašas atdzimšanas fenomenu (dzejolis “Ak,
nakts nav dusa!” krājumā “Izplesti spārni”). Diena ir ciešanu
laiks, nakts noskaņo saskaņai, harmoniskai pasaules
izjūtai.
Aspazijas dzejas kontekstā interesanti atcerēties arī Florences
domātāja Marsīlija Fičīna izteikto pārliecību, ka mīlestība
savieno Dieva un cilvēka pasauli. Tas ir spēks, kas Dievam liek
izliet savu būtību pasaulē un zemes būtnēm liek meklēt ceļu pie
viņa. Dzīve kļūst līdzīga perpetuum mobile. dievišķais nolaižas
no debess augstumiem un, sasniedzis cilvēku, atkalaiziet
debesīs.
Aspazija šai mīlestības izpratnei visvairāk tuvojas ar dzejoli
“Saules meita”. Uz Zemi nesdama mīlestības dzirksti, Saules meita
it kā izlej pasaulē Dieva būtību. Diemžēl Zemes dēls ar savu
faustisko dabu vairs nepazīst harmoniju, viņam dzīve vispirms ir
atziņa.
Līdzīgi renesanses domātājiem Aspazija ir kosmisku dimensiju
dzejniece. Ar savu estētiku viņa aktualizē dažādu lielu kultūras
laikmetu idejas. Universāla vai globāla domāšana te nozīmē
glābiņu, patversmi no sīkumiem, no dzīves haosa.
Dr. philol. Silvestrs Gaižūns