Integrācijas izaicinājumi mūsdienās
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks:
1.
Jauna aktualitāte, kam mūsdienās nopietni jāpievēršas ES, ir cīņa pret starptautisko terorismu. 11.marta terora akti Madridē beidzās ar gandrīz 200 cilvēku nogalināšanu Foto: EPA/A.F.I. |
Grūtais ceļš uz vienprātību
Jau ilgāk nekā piecdesmit gadu
Eiropā notiek integrācija un vērojama aizvien ciešāka tuvināšanās
un sadarbība starp valstīm dažādās jomās. Integrācija sākās
1951.gadā ar Parīzes līguma parakstīšanu un Eiropas Ogļu un
tērauda kopienas izveidošanu. 1957.gadā Romā tika likti pamati
diviem jauniem integrācijas centriem: Eiropas Ekonomiskajai
kopienai un Eiratomam. Sešas valstis – Francija, Vācija, Itālija,
Beļģija, Nīderlande un Luksemburga – pakāpeniski sāka veidot
kopējo tirgu, cieši koordinēt lauksaimniecības, ārējās un
iekšējās tirdzniecības politiku un citas nozares.
Mūsdienās integrācijas procesi Eiropā gājuši dziļumā un plašumā.
No 1. maija Eiropas Savienība (ES) būs jau 25 valstu savienība ar
455 miljoniem iedzīvotāju. ES atlicis ļoti maz jautājumu, ko
dalībvalstis nerisina kopā. Bet arvien jaunu un jaunu kopējo
politiku parādīšanās ES dod ne tikai pozitīvu pienesumu, bet rada
arī zināmas problēmas. Pieaugot valstu un jautājumu skaitam, ko
ES risina saskaņoti, arvien sarežģītāk un grūtāk ir nonākt pie
vienprātības. Integrācijas procesā uzrodas arvien jauni un jauni
izaicinājumi.
Pašlaik viens no diskutablākajiem ir jautājums par ES
konstitūcijas pieņemšanu. Īpašs ES Konvents 105 cilvēku sastāvā
bijušā Francijas prezidenta Valerī Žiskāra d’Estēna vadībā
apmēram gadu strādāja pie šā dokumenta projekta sagatavošanas.
Konventa iesniegtais projekts liecina, ka ES nākotnē nebūs ne
īsti federāla, ne arī starpvalstu apvienība – tā būs šo abu
modeļu sintēze. Diskusijās par Eiropas nākotni federālisma idejas
visvairāk aizstāv Vācija un Beniluksa valstis. Tās uzskata, ka
paplašinātajā Eiropā lielāka ietekme būtu jādod Komisijai un
Eiropas Parlamentam. Atspēkojot pārmetumus, ka Komisija nav
demokrātiski vēlēta, federālisti piedāvā nākotnē Komisijas
prezidenta vēlēšanas uzticēt Eiropas Parlamentam. Starpvaldību
sadarbības modelī nākotni saskata Lielbritānija, Francija un
Spānija. Šīs valstis vēlas palielināt ES galvenās
lēmējinstitūcijas – Padomes – ietekmi. Sagatavotais konstitūcijas
projekts paredz ieviest ES prezidenta un ārlietu ministra
posteni, tādējādi mazinot Komisijas ietekmi.
Bailēs no “lielā trijnieka”
Spānija un Polija, baidoties no ES lielā trijnieka – Francijas, Vācijas un Lielbritānijas – ietekmes pieauguma, kopš pagājušā gada decembra bloķēja sagatavoto konstitūcijas projektu. Pēc nesenajiem terora aktiem Spānijā un valdības nomaiņas ir vērojams pagrieziens uz kompromisu. ES tagad ir cita gaisotne. Pēc Madrides traģēdijas valstu nesenie strīdi par balsošanas mehānismu ES Padomē vairs neliekas tik nozīmīgi. Piekāpīgāka kļuvusi arī Polija. Pēdējā ES sammitā Briselē 25. un 26. martā tās ārlietu ministrs Vlodzimežs Cimoševičs paziņoja, ka viņa valsts ir gatava akceptēt “dubultā vairākuma” principu. Tas paredz, ka ES lēmumi Padomē tiktu pieņemti, ja par tiem nobalsotu 55% dalībvalstu, kurās dzīvo vismaz 55% iedzīvotāju. Lēmumu bloķēšanai savukārt pietiktu ar trīs līdz piecu valstu mazākumu, kurās dzīvo 10 līdz 15% ES iedzīvotāju. Pastāv arī uzskats, ka lielāko valstu dominējošo lomu lēmumu pieņemšanā varētu efektīvi novērst, ja bloķēšanai noteiktu vismaz četru vai pat sešu dalībvalstu atbalstu. Ja šāds projekts tiktu akceptēts, tad Polija ar saviem 8% no visa ES iedzīvotāju kopskaita atrastos to valstu grupā, kas visvieglāk varētu izveidot bloķējošo koalīciju.
Teroristu draudu ēnā
Jauna aktualitāte, kam mūsdienās
nopietni jāpievēršas ES, ir cīņa pret starptautisko terorismu.
11.marta terora akti Madridē beidzās ar gandrīz 200 cilvēku
nogalināšanu. Tāpēc nesenajā pavasara sammitā Briselē ES līderi
vienojās par kopējiem pasākumiem, kā efektīvāk apkarot terorismu.
Tika akceptēta ES “pretterorisma pakete”, kas paredz
solidaritātes klauzulu ar militārās palīdzības pienākumiem un
terorisma apkarošanas koordinatora iecelšanu. Šos pienākumus jau
sācis pildīt bijušais Nīderlandes iekšlietu ministrs Geiss de
Frīss. Viņš uzsver: ja jau ES valdības ir devušas solījumu ciešāk
sadarboties drošības jomā un dalīties slepenajā informācijā, tad
to jāsāk darīt nekavējoties.
Nenoliedzami, terorisms ir ļoti smaga problēma. Pēc 2001.gada 11.
septembra teroristu uzbrukuma ASV ir pagājis jau diezgan ilgs
laiks, ko ES nav pietiekami efektīvi izmantojusi. Tikai tagad ES
līderi no runām pārgājuši pie darbiem. Ir panākta vienošanās par
slepeno dienestu informācijas centra izveidošanu. Tajā tiks
apkopota un analizēta no policijas iestādēm un slepenajiem
dienestiem saņemtā ar terorismu saistītā informācija.
Apmaiņa diemžēl notiks tikai ar analītisko, nevis operatīvo
informāciju. Gadu agrāk, nekā plānots (līdz 2005.gadam), visiem
ES valstīs iebraucošajiem pasēs un vīzās vajadzēs uzrādīt
biometriskos datus: savus pirkstu nospiedumus vai acu zīlītes
attēlu. Līdz šā gada jūnija beigām jāievieš vienots
apcietināšanas orderis, kas būs spēkā visās ES valstīs. Tādējādi
ES iekšienē tiks unificētas izraidīšanas tiesības, vienkāršots un
paātrināts pats izraidīšanas process. Plānots izveidot arī ES
palīdzības fondu terorisma upuriem.
Pieņemot solidaritātes klauzulu, ES valstu vadītāji demonstrējuši
savu vienotību cīņā pret terorismu. Tiek pausta apņēmība
nepieciešamības gadījumā sniegt savstarpēju palīdzību, ieskaitot
militāro. ES līderi runā par ilgtermiņa stratēģijas izstrādi, kas
palīdzētu novērst visus cēloņus, kas sekmē terorismu. ES nostāja
liecina, ka cīņā ar terorismu netiks pieļauta nekāda valstu
separāta rīcība vai vājums, kā arī kompromisi. ES skaidri
paziņojusi, ka tā neļaus teroristiem sevi šantažēt.
Turpmāk — nobeigums