Tiekoties ar mazākumtautību skolu vadītājiem
Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga un Valsts valodas komisija vakar, 26.aprīlī, aicināja uz Rīgas pili ap 20 mazākumtautību skolu vadītājus, lai runātu par izglītības reformas īstenošanu un dialoga veicināšanu sabiedrībā.
Tikšanās laikā prezidente uzsvēra,
ka likums par bilingvālās izglītības reformu ir spēkā, tātad –
tas ir pildāms. Viņa pateicās tiem skolu direktoriem, kas
pragmatiski rīkojušies, lai īstenotu reformu, un pauda atvērtību
runāt par tiem jautājumiem, kas skolu vadītājiem vispārējās
izglītības procesā šķiet būtiski, lai garantētu skolēniem
kvalitatīvu izglītību.
Sarunā abas puses bija vienisprātis, ka atsevišķi praktiski
jautājumi ir risināmi starp Izglītības un zinātnes ministriju,
skolām un pašvaldībām, lai veicinātu skolotāju un jauno
speciālistu motivāciju, izskaidrotu dialogā ar skolām likuma
tehnisko pusi, kas izslēgtu likuma interpretāciju, kā arī
veicinātu vecāku atbildību un informētību par bērnu
izglītību.
V.Vīķe-Freiberga izteica pārliecību, ka “grūtības mazākumtautību
skolās ir risināmas”, un kā vienu no problēmu risinājumiem
prezidente uzskata skolotāju darba grupu veidošanu, lai varētu
apkopot sekmīgi izstrādātos bilingvālās izglītības mācību
materiālus. Prezidente arī uzsvēra, ka izglītības procesā būtiska
loma ir vecāku atbildībai, kā arī cieņai un respektam pret
skolu.
Tikšanās laikā izskanēja, ka “Reforma 2004” nav precīzs
izglītības reformas nosaukums, jo šobrīd veicamais reformas posms
ir tikai turpinājums 90. gadu vidū aizsāktajam procesam. Sarunā
tika pausts vienots viedoklis, ka pašlaik izglītības reformas
jautājums tiek politizēts, nav vērsts uz izglītības jautājumiem
un šajā politizācijas procesā sabiedrībā kopumā, bet īpaši starp
vecākiem un skolēniem, “tiek sētas šaubas un dezinformācija”.
Prezidente sacīja, ka “bērniem ir jābūt skolas solos, jo viņi vēl
nav vēlētāju vecumā, uz viņu pleciem citi nedrīkst veidot
politiku”. V.Vīķe-Freiberga uzsvēra, ka neatbilst patiesībai
dažkārt paustais, ka Izglītības likumu paredzēts atvērt, lai
procentuāli samazinātu minoritāšu valodās mācāmo apjomu.
Sarunā apspriestas iespējas veicināt sadarbību starp dažādām
valsts un pašvaldības institūcijām, iespējas uzturēt latviešu
valodas apmācības kvalitāti, turpināt priekšmetu skolotāju
iesaisti specializētās valsts valodas apmācības programmās, kā
arī veicināt jaunu speciālistu piesaisti skolām.
Prezidente sarunas noslēgumā atzīmēja, ka tikšanās laikā spriesto
pārrunās ar Izglītības un zinātnes un Iekšlietu ministriju, kā
arī turpinās sniegt savu morālo atbalstu skolotājiem, kuru darbs
un prestižs ir būtisks un valstiski nozīmīgs.
Preses centrs jau ziņoja, ka 22.aprīlī Valsts prezidente Rīgas
pilī tikās ar izglītības un zinātnes ministru Juri Radzeviču,
uzsverot nepieciešamību uzturēt aktīvu dialogu par reformas
būtību un praktiskās īstenošanas jautājumiem ar skolu, vecākiem,
audzēkņiem un nevalstiskajām organizācijām. Prezidente arī
piebilda, ka turpinās sekot līdzi jautājumiem, kas saistīti ar
izglītības reformu, dodot savu ieguldījumu dialoga veidošanā ar
sabiedrību.
Valsts prezidenta preses dienests