Cik drosmīga ir valsts ģimenes politika
Ainars Baštiks, īpašu uzdevumu ministrs bērnu un ģimenes lietās
Ainars Baštiks Foto: Boriss Koļesņikons, A.F.I. |
– Īpašu uzdevumu ministra bērnu
un ģimenes lietās sekretariāts ir izstrādājis Rīcības plānu
koncepcijas “Valsts ģimenes politika” īstenošanai 2004.–2013.
gadam. Ministru prezidents Indulis Emsis izteicies, ka tas ir
pārāk drosmīgs un prasa pārāk lielus finanšu līdzekļus, tādēļ
šobrīd valdība to atbalstīt nevar.
– Es domāju, ir ļoti labi, ja plānu ģimeņu stāvokļa uzlabošanai
sauc par drosmīgu, nevis gļēvu un neefektīvu. Manuprāt, daļa no
ministriem nobijās no lielās summas (nepilni 400 miljoni latu
desmit gados), kas nepieciešama visu atbalsta pasākumu
realizēšanai. Oficiāli iebildumi bija tikai Labklājības
ministrijai un Finanšu ministrijai. Labklājības ministrija
iebilda, ka tā nevarēs garantēt ģimeņu krīzes centru izveidi
katrā reģionā. Lai gan labklājības ministre Dagnija Staķe
piekrīt, ka tādi noteikti ir nepieciešami. Savukārt Finanšu
ministrija iebilda, ka valsts budžetā nevarēs atrast tik lielus
līdzekļus. Mēs labprāt atvēlam 2% no iekšzemes kopprodukta
aizsardzībai, jo to prasa NATO. Kādēļ mēs nevaram veltīt
līdzekļus arī kaut kam, ko neviens no ārpuses neprasa? Jūtams, ka
zināma daļa ierēdņu nav raduši būt drosmīgi un uzdrīkstēties
pašiem kaut ko darīt iedzīvotāju labā. Ar tāda veida pretestību
sastapos bērnu kopšanas pabalsta paaugstināšanas sakarā, kā arī
runājot par pāreju no bērnunamu institucionālās aprūpes uz
ģimenes. Mums jābūt drosmīgākiem, pieņemot lēmumus, kas skar
tieši mūsu dzīvi. Rīcības plāns ir veidots tā, lai valsts
politikā skaidri iezīmētos tā virzība attiecībā uz ģimenēm ar
bērniem, kuru mēs vēlamies redzēt. Rīcības plāna īstenošanā ir
iesaistītas visas ministrijas un ļoti daudzas nevalstiskās
organizācijas. Un, ja mēs 400 miljonus latu desmit gadu laikā
sadalām uz visām ministrijām, tad galarezultātā summa nav nekāda
briesmīgā.
– Valdība tomēr plānu nav atbalstījusi. Kas notiks
tālāk?
– Mēs kopā ar visu iebildumus izteikušo
ministriju pārstāvjiem nāksim kopā, lai izrunātu strīdīgos
jautājumus. Tam ir dotas trīs nedēļas laika. Piemēram, par to, ka
bērnudārzu audzinātāju, tāpat kā skolu pedagogu, algas būtu
jāfinansē no valsts, nevis pašvaldību budžeta. Plāns paredz, ka
tas varētu notikt, sākot ar 2007. gadu. Taču vēlreiz gribu
uzsvērt: ir labi, ka ir skaidra perspektīva, uz kuru
tiekties.
Rīcības plāns par 400 miljoniem latu
– Kas, jūsuprāt, ir būtiskākie
rīcības plānā minētie atbalsta pasākumi ģimenēm ar
bērniem?
– Plānā ir 14 sadaļas. Tās skar gan ģimenei draudzīgas vides
veidošanu, gan izglītības sistēmas pielāgošanu ģimenes
vajadzībām, pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērnu aprūpes
pilnveidošanu, atbalsta nodrošināšanu ģimenei, kas nonākusi
krīzes situācijā. Svarīga ir valsts programmas “Bērnu stāvokļa
uzlabošanai” pakāpeniska ieviešana. Šogad tam jau atvēlēti trīs
reizes lielāki līdzekļi nekā pagājušajā gadā – nepilni 300 000
latu. Taču ļoti jūtama un aktīva ir pašvaldību iesaiste šajos
pasākumos, piemēram, vasaras nometņu organizēšanā bērniem no
maznodrošinātām ģimenēm un bērniem ar īpašām vajadzībām. It kā
sīkums, taču ļoti nozīmīga ir tik vienkārša un lēta lieta kā
bērnu rotaļlaukumu ierīkošana. Tajā, starp citu, talkas veidā var
piedalīties arī paši bērni, un tad tam uzreiz būs cita vērtība.
Ļoti būtiska bija valdības izšķiršanās palielināt bērnu kopšanas
pabalstu, jo mūsu demogrāfiskā situācija ir katastrofāla. Tālāk
jādomā par valsts ģimenes pabalstu paaugstināšanu.
– Runājot par pabalstu paaugstināšanu, vai nav bīstamība daļu
ģimeņu padarīt atkarīgas no pabalstiem?
– Protams, pabalsts ir tikai īslaicīgs atbalsts riska situācijā,
nevis ienākumu avots. Tajā pašā laikā statistika liecina, ka 46%
Latvijas bērnu dzīvo uz nabadzības robežas. Jā, visādi eksperti
runā par kompleksu pieeju dzimstības jautājumu risināšanai. Taču
kur viņi bija visus šos trīspadsmit neatkarības gadus? Tad,
lūdzu, dodiet to savu programmu!
Ir jāpāriet no bērnunamiem uz ģimenes aprūpi
– Vai jūs varētu minēt kādas
ilgtermiņa prioritātes rīcības plānā?
– Manā skatījumā, viens no būtiskākajiem darba virzieniem ir
pāreja uz ģimenes aprūpi. Mana cieša pārliecība – bērniem nav
jāaug bērnunamos. Jau šogad esam palielinājuši pabalstus
audžuģimenēm un vienreizējos adopcijas pabalstus. Protams,
paliktu institūcijas, kurās būtu bērniņi ar veselības problēmām,
uzvedības traucējumiem, kā arī atkarīgie no psihoaktīvām vielām.
Domāju, desmit gadu laikā būtu iespējams atteikties no
tradicionālajiem bērnunamiem. Eiropā šī pāreja uz ģimenes aprūpi
sākās jau pagājušā gadsimta sešdesmitajos gados.
– Kas varētu motivēt ģimenes adoptēt bērnus?
– Vispirms jābūt izpratnei, ko bērns nozīmē ģimenei, sabiedrībai
un tautai kopumā. Diemžēl pārāk daudzi no mums bērnu dēļ nav
gatavi upurēt nedz savu karjeru, nedz materiālo labklājību, nedz
brīvo laiku. Ja ģimene izšķiras par bērniņa laišanu pasaulē, tai
jāpārskata savu vērtību sistēma, tai jābūt atšķirīgai no šobrīd
sabiedrībā dominējošās. Sabiedrība, kurā nav bērnu, ir
izmirstoša, viendienas un kā tāda nenoliedzami egoistiska. Ir
jāsaprot, ka materiālā labklājība nav dzīves augstākais
piepildījums un vainagojums. Protams, valstij būtu jāpalīdz
ģimenēm nodrošināt pilnvērtīgu bērna aprūpi. Es šeit domāju gan
bezmaksas veselības aprūpi, gan bezmaksas izglītību. Teorētiski
tas viss ir nodrošināts, taču visi vecāki zina, cik izmaksā
bezmaksas izglītība. Svarīgi ir arī pakāpeniski palielināt
pabalstus audžuģimenēm. Lai cilvēki, savas labās sirds mudināti
uz šo mīlestības darbu, nebūtu spiesti no tā atteikties materiālu
apsvērumu dēļ.
Pašvaldībām jāuzņemas vairāk atbildības
Ļoti svarīga ir arī bāriņtiesu un
pagasttiesu kapacitātes paaugstināšana. Šajā darbā ir jāiesaistās
sociālajiem darbiniekiem, nevalstiskajām organizācijām, arī
draudzēm, kuru pamatuzdevums būtu palīdzēt ģimenēm krīzes
situācijās, lai bērna izņemšana no ģimenes būtu izņēmums, nevis
ierindas gadījums. Problēma gan ir tā, ka sociālo darbinieku
trūkst, to atalgojums ir niecīgs un prestižs sabiedrībā ļoti
zems. Pagājušajā gadā mēs piedāvājām konkursa kārtībā Liepājas
pašvaldībai nelielu finansējumu ģimeņu atbalsta centra izveidei.
Tā divi galvenie uzdevumi bija darbs ar sociāli nelabvēlīgām
ģimenēm un jau minētā ģimenes aprūpes attīstība. Un skaitļi rāda,
ka darbs, kuru veic astoņi sociālie darbinieki, ir veiksmīgs.
Aizpagājušajā gadā vecāku vara bija pārtraukta ap 70 ģimenēm, bet
pērngad to skaits saruka uz 50. Vecāku varu 2002. gadā atguva
astoņas ģimenes, pagājušajā – sešpadsmit.
– Vai sekretariāts var sekmēt un motivēt pašvaldības izveidot
šādus centrus?
– Pašvaldību uzmanības centrā vispirms
jābūt cilvēka dzīves kvalitātes nodrošināšanai, tikai tad ceļiem,
siltumtrasēm un kanalizācijai. Sekretariāta uzdevums būtu
izglītot gan pašvaldību darbiniekus, gan nevalstiskās
organizācijas. Mēs varam sniegt arī nelielu finansiālu atbalstu
ar valsts programmas “Bērnu stāvokļa uzlabošanai” starpniecību.
Ar šo gadu visā Latvijā darbu sākuši desmit bērnu tiesību
aizsardzības inspektori, kas darbojas Valmierā, Jelgavā, Rēzeknē,
Kuldīgā un Rīgā. Viņu pienākums būs palīdzēt pašvaldībām
jautājumos, kas skar bērnu tiesības, īpašu uzmanību pievēršot
iespējamo risku novēršanai, pirms tie iestājušies. Tas arī,
manuprāt, ir ļoti nozīmīgs sekretariāta atbalsts
pašvaldībām.
– Kādēļ, jūsuprāt, ģimene tomēr nav īsta vērtība lielā daļā
sabiedrības? Aizvien vairāk cilvēku dod priekšroku karjerai,
nevis ģimenes dzīves rūpēm?
– Kāpēc cilvēku izvēles reizēm ir tik savādas? Es tomēr teiktu:
naudas dēļ. Sabiedrībā aizvien lielāku vietu ieņem ārējās lietas,
cilvēka iekšējai, jūtu pasaulei vērtības nav. Mēs dzīvojam ļoti
materiālistiski orientētā sabiedrībā. Un ģimene, kas prasa zināmu
upurēšanu un ziedošanos, ir pretrunā ar patērētājiem aktuālajām
vērtībām, kas orientētas vienīgi uz personīgās labsajūtas
vairošanu.
Rūta Kesnere, “LV”