Kam piederēs Latvija?
LR Satversmes 81.panta kārtībā
pieņemtie Ministru kabineta (MK) noteikumi atceļ jebkādus
ierobežojumus Eiropas Savienības pilsoņiem un Eiropas Savienībā
reģistrētajām statūtsabiedrībām (kapitālsabiedrībām) iegādāties
zemi LR pilsētās.
2004.gada 8.aprīlī LR MK pieņēma noteikumus Nr.261 – grozījumus
LR likumā “Par zemes reformu LR pilsētās”, ar kuriem 20.panta
darījuma subjekti ir papildināti ar “Eiropas Savienības
pilsoņiem” un “citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētām
statūtsabiedrībām (kapitālsabiedrība), kuru pamatkapitālā vairāk
nekā puse pieder Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņiem”.
Pārejas noteikumi ierobežojumus – septiņus gadus – paredz
attiecībā tikai uz pilsētu lauksaimniecības un mežu zemi un tikai
tām personām, kuras nevēlas veikt uzņēmējdarbību kā zemnieki un
dzīvot Latvijā (publicēti “Latvijas Vēstnesī” 16.04.2004., A 35).
Tātad pilsētu zemi līdz ar 2004.gada 1.maiju varēs pirkt un
pārdot jebkurš ES dalībvalstu pilsonis vai ES dalībvalstī
reģistrēta statūtsabiedrība.
Šādi noteikumi pieņemti lielā steigā un ir pretrunā ar mūsu
valsts likumā “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” pausto.
2003.gada 15. aprīlī pieņemtie grozījumi paredz pārejas periodu –
septiņus gadus – lauku zemju tirgošanai. Minētie MK noteikumi ir
pretrunā arī ar LR Satversmes 81.panta noteikumiem, kuri
nepieļauj pastāvošās Saeimas laikā pieņemto likumu grozīšanu ar
MK noteikumiem, un tie ir pretrunā ar Satversmes 2. un 3.pantu,
kuri nepieļauj ar valsts suverenitāti saistītos jautājumus izlemt
tikai Ministru kabinetam.
Vai par Latvijas ekonomisko okupāciju jau neliecina šāda
statistika. Pēc Latvijas Tieslietu ministrijas Valsts vienotās
datorizētās zemesgrāmatas datiem, 2003.gada sākumā Rīgas rajonā
uz ārzemnieku vārdiem bija reģistrēts 271 nekustamais īpašums,
gada vidū – 456 īpašumi, bet gada beigās – 847 īpašumi? Pēc
Nekustamā īpašuma valsts kadastra datiem, ārvalstu fizisko
personu īpašumā bija 0,28% visu reģistrēto īpašumu, juridisko
personu īpašumā – 0,75% visu lauksaimnieciski izmantojamo zemju
jeb 18 tūkstoši 579 ha. Un tas viss noticis, pastāvot pārejas
noteikumos noteiktajiem ierobežojumiem, kurus neviens neievēro un
neviens netiek saukts pie atbildības par likumu
neievērošanu.
Par vienu no legāliem valsts mežu izsaimniekošanas un valsts
izzagšanas mehānismiem var uzskatīt administratīvo “hibrīdu”
“Pilsēta ar lauku teritoriju”, kurā apmežotu daļu sauc par
laukiem, bet apbūvēto daļu – par pilsētu. Kā zināms, tādi
“hibrīdi”, kur jau notiek kailcirtes pēc izdotajām ilgtermiņa
ciršanas atļaujām arī ārzemniekiem. LR MK 2001.gada 8.maija
noteikumu Nr.189 “Dabas aizsardzības noteikumi meža
apsaimniekošanā” 7.punkts nosaka: “Lai samazinātu pilsētu
negatīvo ietekmi uz vidi un saglabātu meža bioloģisko
daudzveidību, papildus citos normatīvajos aktos minētajiem
mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem kailcirte aizliegta
šādos objektos: meža aizsargjoslās ap pilsētām un mežos pilsētu
administratīvajās robežās.” Pēdējais laiks šo punktu papildināt
ar aizliegumu veikt kailcirtes arī tā sauktajās pilsētās ar lauku
teritoriju.
Es ļoti ceru, ka mūsu Saeimas deputātiem pietiks pilsoniskas
drosmes pateikt nē Ministru kabineta 2004.gada 8.aprīļa
noteikumiem Nr. 261, kas tuvākajās dienās var iegūt likuma spēku
ar Saeimas balsojumu.
Ar cieņu, zv. advokāte Ilze Krastiņa