Integrācijas procesa izaicinājumi mūsdienās
Prof. Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks:
2.
Turpinājums.
Sākums
“LV” 23.04.2004.
Atšķirība starp mērķiem un
realitāti padziļinās
Atsevišķi Eiropas eksperti un politiķi uzskata, ka Eiropas
Savienības (ES) pretterorisma pasākumi nebūs efektīvi, jo šo
problēmu nevar atrisināt ar policejiskām vai militārām metodēm.
Viņi ir pārliecināti, ka tikai taisnīgs konflikta risinājums
Tuvajos Austrumos apturēs teroristu uzbrukumus Eiropā.
Eiropiešu cīņu pret terorismu apgrūtinās arī tas, ka viss process
notiks tiesiskas valsts un demokrātijas ietvaros. Pretterorisma
pasākumu koordinators de Frīss, sākot savu darbību,
Vīrietis ar aerosolu raksta vārdu “Brisele” uz Berlīnes mūra fragmenta, kas, vēlāk novietots Briselē pie Eiroparlamenta ēkas, simbolizēs atvērtas Eiropas ideju Foto: EPA/A.F.I. |
uzsvēris, ka apstiprinātā pasākumu
programma nedrīkst apdraudēt pilsoņu brīvības Eiropas Savienības
valstīs.
Mūsdienās Eiropas Savienībā arvien aktuālāks kļūst jautājums par
ekonomikas straujāku izaugsmi. Atsevišķi līderi runā, ka Eiropas
ekonomiskās attīstības stratēģijai nav panākumu, ka salīdzinājumā
ar citu valstu izaugsmi ES riskē kļūt par sociālo un ekonomisko
muzeju. Eiropiešus satrauc tas, ka atpalicība no ASV pēdējos
gados pat palielinājusies. Pēdējā sammitā Briselē ES līderi
kārtējo reizi pauda apņēmību izpildīt iepriekš (2000.gadā)
pieņemto “Lisabonas stratēģiju”, kas paredz desmit gados padarīt
Eiropas Savienību par konkurētspējīgāko un dinamiskāko pasaules
ekonomiku. Vācijas kanclers Gerhards Šrēders izteica vēlmi ciešāk
koordinēt ES ekonomisko, sociālo un apkārtējās vides politiku.
Vācija kopā ar Lielbritāniju un Franciju apsver iespēju nākamajā
ES Komisijā izveidot t.s. superkomisāra posteni, kas varētu reāli
ietekmēt Eiropas ekonomiskos procesus. Smagākās mūsdienu ES
problēmas ir lielais bezdarbs, vāja ekonomikas dinamika,
nepietiekamās finanses, sociālā nevienlīdzība, zemā dzimstība,
konkurētspēja u.c.
Eiropas Tirdzniecības un rūpniecības kameru asociācija vienā no
saviem pēdējiem ziņojumiem atzīmē, ka atšķirība starp ES
izvirzītajiem mērķiem un realitāti padziļinās. “Lisabonas
stratēģija” zināmā mērā var kļūt par pasaku, ja nekavējoties
nesāksies fundamentālas reformas. ES krītas darba ražīgums un
mērķis panākt ASV ir nonācis strupceļā. Arī pieaugošie terorisma
draudi var negatīvi ietekmēt fondu tirgu, investīciju pieplūdumu,
patēriņa izdevumus u.c. Investori, iespējams, sāks izvairīties no
riskantiem aktīviem, eirozonā var sarukt patērētāju uzticība. ES
Komisijas prezidents Romāno Prodi atzīst, ka dalībvalstīm pret
Lisabonas programmu beidzot jāizturas nopietni. Ja izvirzīti
konkrēti mērķi, tad jābūt arī gribai tos sasniegt.
Jauno dalībvalstu līderi – aktīvākie
Analizējot Briselē notikušo
sammitu, ES prese atzīmē, ka visaktīvākie mudinātāji uz reformām
bijuši jauno dalībvalstu līderi. Nenoliedzami, jaunās
dalībvalstis vēlas pievienoties konkurētspējīgai ES. Igaunijas
ārlietu ministre Kristina Ojulanda uzskata, ka biznesa vide
Eiropā steidzami jāpadara draudzīgāka, jo pēc pieciem gadiem
varētu būt jau par vēlu. Pagājušā gada otrajā pusē ES ekonomika
beidzot uzrādīja atveseļošanās pazīmes, izaugsme bija 0,8%
robežās. Ir cerības, ka šogad pieauguma tempi būs ievērojamāki.
Uz ES ekonomikas pašreizējā fona jauno valstu dinamisms ir daudz
ievērojamāks.
Sākot ar deviņdesmito gadu otro pusi, ES vērojama tendence atzīt,
ka integrācijas procesā ir pieļaujama atsevišķu valstu
pastiprināta sadarbība, neiesaistot tajā tās valstis, kas šādai
sadarbībai vēl nav gatavas. Praktisks apliecinājums t.s. dažādu
ātrumu Eiropai ir eirozona, kurā no pašreizējām 15 dalībvalstīm
iesaistījušās tikai 12. Zviedrija, Lielbritānija un Dānija, kaut
arī spējīgas izpildīt pievienošanās finansiālos un ekonomiskos
kritērijus, eirozonā nav iekļāvušās. Līdzīga situācija ir arī
sociālās politikas jomā, kur izņēmumu sev pieprasījušas
Lielbritānija un Īrija, kas nav parakstījušas kopējo Sociālo
hartu. Arī Šengenas sistēma neaptver visas valstis. Francijas
prezidents Žaks Širaks, raksturojot integrācijas procesu ES, runā
par t.s. pionieru grupām. Ar to viņš saprotot iespēju piešķiršanu
tām valstīm, kuras vēlas un spēj attīstīties straujāk un iet
tālāk. No vienas puses, šāds process ir atbalstāms, no otras, tas
rada priekšnoteikumus ES decentralizācijai un apdraud
solidaritātes principu. Šķiet, nākotnes 25 valstu savienībā
daudzu loku Eiropas pastāvēšana būs realitāte, jo mūsdienās
organizācijā iekļāvušās valstis ar tik atšķirīgu ekonomisko un
sociālās attīstības līmeni, kā arī savstarpējās sadarbības
pieredzi. Tomēr nopietnām bažām par kaut kādu separātismu ES
nevajadzētu būt, jo visas jaunās dalībvalstis ir simtprocentīgi
pārņēmušas pastāvošo likumdošanu un ir ieinteresētas stiprā
savienībā.
Salīdzinot ar ekonomisko integrāciju, problemātiskāka varētu būt
kopējās ārējās un drošības politikas īstenošana. Kā to parādīja
nesenā Irākas krīze, ES sašķēlās vairākās nometnēs, starp kurām
ne tuvu nebija vienprātības. Ārpolitikā un drošības politikā arī
turpmāk Eiropas valstu starpā var parādīties atšķirīga pieeja. To
pirmām kārtām nosaka katras valsts nacionālās intereses, kā arī
to vēsturiskā pieredze. Valstis, kuras ilgus gadus bijušas
iekļautas sociālisma sistēmā un atradušās Padomju Savienības
ietekmes sfērā, pozitīvāk vērtē NATO iespējas nekā ES aktivitātes
drošības problēmu risināšanā.
Solis pēc platā soļa uz priekšu...
1.maijā ES iekļausies desmit jaunas valstis, tajā skaitā astoņas no bijušā komunistiskā bloka. Tas, nenoliedzami, būs liels solis uz priekšu aukstā kara mantojuma pārvarēšanā, kontinenta apvienošanā, stabilitātē un labklājības izaugsmē. Bet pat tad, ja visas ES normas jaunajās valstīs būs perfekti saskaņotas un pārņemtas, reāla satuvināšanās, integrācija un atšķirību pārvarēšana prasīs ilgāku laiku. Komunisma sistēmas atstātais mantojums ir pietiekami smags. Arī Rietumeiropā sajūsmu un eiforiju par dzelzs aizkara negaidīto krišanu austrumos pagājušā gadsimta 80.gadu beigās tagad nomainījis pragmatisms un reālisms. Par to liecina kaut vai tas, ka gandrīz visas vecās dalībvalstis noteikušas garus pārejas periodus (apmēram septiņus gadus) darbaspēka brīvai kustībai ar jaunajām valstīm. Austrumeiropas valstis saprot, ka tās ES vairāk tiek gaidītas ar savu patēriņa tirgu un izdevīgu investīciju novirzes iespējām un arī kā relatīvi lētāks darbaspēks savās mājās – Rietumeiropas firmu dibinātajos uzņēmumos. Vecās dalībvalstis satrauc, ka jaunās valstis vispirms interesē to labklājība un sociālais nodrošinājums. Droši vien laiks un arī ievērojami finanšu resursi pakāpeniski samazinās ekonomiskās un sociālās atšķirības paplašinātajā Eiropas Savienībā. Bet tas nenozīmē, ka nākotnē integrācijas procesā vairs nebūs nekādu izaicinājumu.