Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Grozījumi Reklāmas likumā
Izdarīt Reklāmas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu “institūcija” (attiecīgā locījumā) ar vārdu “iestāde” (attiecīgā locījumā).
2. Aizstāt 1.pantā vārdu “uzņēmējdarbību” ar vārdu “saimniecisko”.
3. Aizstāt 6.panta pirmajā daļā vārdus “vispārējiem reklāmas noteikumiem” ar vārdiem “vispārējām reklāmas prasībām”.
4. 7.pantā:
papildināt pantu ar jaunu pirmo daļu šādā redakcijā:
“(1) Papildu prasības reklāmas jomā var noteikt citos likumos.”;
aizstāt līdzšinējā pirmajā daļā vārdus “Papildu noteikumus” ar vārdiem “Papildu prasības” un vārdus — “var noteikt citos likumos un normatīvajos aktos” ar vārdiem “nosaka Ministru kabinets”;
papildināt līdzšinējo otro daļu ar vārdiem “arī nosakot vietas, kurās aizliegta atsevišķu preču, preču grupu vai pakalpojumu reklāmas izplatīšana”;
uzskatīt līdzšinējo panta pirmo un otro daļu attiecīgi par otro un trešo daļu.
5. Aizstāt 12.panta otrajā daļā vārdus “ja tas atbilst šā likuma un citu normatīvo aktu noteikumiem” ar vārdiem “ja tā atbilst šā likuma un citu normatīvo aktu prasībām”.
6. Izteikt 14.panta tekstu šādā redakcijā:
“(1) Uzraudzības iestāde izvērtē reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām, pamatojoties uz personas iesniegumu, citas iestādes sniegto informāciju vai pēc savas iniciatīvas.
(2) Uzraudzības iestāde izvērtē reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām 20 dienu laikā no personas iesnieguma vai citas iestādes sniegtās informācijas saņemšanas dienas vai no dienas, kad tā pēc savas iniciatīvas uzsākusi izvērtēt reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām. Ja objektīvu iemeslu dēļ šajā termiņā nav iespējams izvērtēt reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām, Uzraudzības iestāde ir tiesīga pagarināt reklāmas izvērtēšanas termiņu uz laiku līdz četriem mēnešiem, skaitot termiņu no dienas, kad saņemts personas iesniegums vai saņemta iestādes sniegtā informācija, vai no dienas, kad Uzraudzības iestāde pēc savas iniciatīvas uzsākusi izvērtēt reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām. Par reklāmas izvērtēšanas termiņa pagarināšanu Uzraudzības iestāde rakstveidā informē personu, kas iesniegusi iesniegumu, vai iestādi, kas sniegusi attiecīgo informāciju.
(3) Ja Uzraudzības iestāde, izvērtējot reklāmu, konstatē, ka reklāma neatbilst normatīvo aktu prasībām, tā pieņem vismaz vienu no šā likuma 15.panta ceturtajā daļā minētajiem lēmumiem. Par pieņemto lēmumu Uzraudzības iestāde rakstveidā informē procesa dalībniekus.
(4) Ja Uzraudzības iestāde, izvērtējot reklāmu, konstatē, ka reklāma atbilst normatīvo aktu prasībām, tā rakstveidā informē par to personu, kas iesniegusi iesniegumu, vai iestādi, kas sniegusi informāciju.
(5) Uzraudzības iestāde neuzsāk izvērtēt reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām vai izvērtēšanu pārtrauc, ja par konkrēto reklāmas neatbilstību normatīvo aktu prasībām jau ir citas Uzraudzības iestādes pieņemts vismaz viens no šā likuma 15.panta ceturtajā daļā minētajiem lēmumiem.”
7. 15.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
“(1) Izvērtējot reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām, Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieprasīt un saņemt no reklāmas devēja, reklāmas izgatavotāja vai reklāmas izplatītāja paskaidrojumus, informāciju vai dokumentus un, ja tas īpaši nepieciešams lietas apstākļu noskaidrošanai konkrētajā gadījumā, pierādījumus par reklāmā sniegto paziņojumu (apgalvojumu) precizitāti, pareizību un atbilstību šā likuma un citu normatīvo aktu prasībām, kā arī noteikt to iesniegšanas termiņu.”;
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
“(3) Ja reklāmas neatbilstība normatīvo aktu prasībām nav radījusi vai nevar radīt vērā ņemamu kaitējumu citu personu interesēm, Uzraudzības iestāde pirms lēmuma pieņemšanas, izvērtējot reklāmas raksturu un būtību, kā arī citus aspektus, aicina reklāmas devēju, reklāmas izgatavotāju vai reklāmas izplatītāju noteiktā termiņā nodrošināt reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām.”;
aizstāt ceturtajā daļā vārdus “Ja konstatēti šā likuma un citu normatīvo aktu pārkāpumi reklāmas jomā” ar vārdiem “Ja reklāma neatbilst normatīvo aktu prasībām”;
izteikt ceturtās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
“5) lemj par lietvedības uzsākšanu administratīvā pārkāpuma lietā un par administratīvā soda piemērošanu likumā noteiktajā kārtībā.”;
papildināt pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
“(8) Šā panta ceturtās daļas 3.punktā minēto lēmumu Uzraudzības iestāde var pieņemt arī tad, ja normatīvo aktu prasībām neatbilstoša reklāma vēl nav izplatīta, bet tās izplatīšana ir nenovēršama. Neizplatītās reklāmas atbilstību normatīvo aktu prasībām izvērtē šā likuma 14.pantā noteiktajā kārtībā.”
8. Papildināt 16.panta otrās daļas pirmo teikumu pēc vārda “izplatīšanu” ar vārdiem “atsaukuma saturu”.
9. 17.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdu “pieņemšanas” ar vārdu “paziņošanas”;
aizstāt otrajā daļā vārdus “lēmuma pieņemšanas dienas” ar vārdiem “dienas, kad lēmums stājies spēkā”;
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
“(3) Lai novērstu normatīvo aktu prasībām neatbilstošas reklāmas izplatīšanu vai mazinātu tās sekas, Uzraudzības iestāde ir tiesīga reklāmas devējam uzlikt par pienākumu pilnībā vai daļēji publicēt pieņemto lēmumu laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.”
10. Izslēgt 19.pantu.
11. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
“Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvām 84/450/EEK un 97/55/EK.”
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.
Likums Saeimā pieņemts 2004.gada 22.aprīlī.
Valsts prezidente V.Vīķe-Freiberga
Rīgā 2004.gada 28.aprīlī