Drīz sāksies fondu tukšošana
Andžs Ūbelis Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Latvija pašlaik atrodas uz Eiropas Savienības (ES) sliekšņa. Pēc dažām dienām mūsu valsts kļūs par pilntiesīgu Savienības locekli. Pirms referenduma politiķi stāstīja par daudzajiem ieguvumiem, ko dod dalība ES. Kā viens no galvenajiem tika minēta apjomīgā nauda, kas Latvijai kā ES dalībvalstij būs pieejama no strukturālajiem fondiem. Sākotnēji runāja par iespējām piekļūt struktūrfondu naudai jau šā gada pašā sākumā. Tika solīts, ka Eiropas naudai vārti būs vaļā jau 1.janvārī. Tomēr realitāte ir tāda, ka šodien – pāris dienas pirms 1. maija – tikko uzsākta pieteikumu un projektu pieņemšana Eiropas Lauksaimniecības virzības un garantiju fonda naudas apgūšanai. Savukārt uzņēmējiem paredzētā struktūrfondu nauda varētu būt pieejama tikai vasarā, liecina speciālistu izteikumi. Par to, cik tālu Latvija tikusi obligāto priekšdarbu veikšanā, lai struktūrfondu apguve varētu sākties pilnībā, kādas grūtības varētu būt sagaidāmas, kā arī par citiem aktuāliem jautājumiem intervijā “Latvijas Vēstnesim” stāsta Finanšu ministrijas ES fondu departamenta direktors Andžs Ūbelis.
Neesam pirmziemnieki
– Politiķu izteikumi pirms kāda
laika liecināja, ka ES struktūrfondu apgūšana sāksies jau 1.
maijā. Cik tālu ir sagatavošanās darbi?
– Gatavošanās
struktūrfondu apgūšanai tika sākta jau pirms vairākiem gadiem.
Nozīmīga bijusi pieredze, kas iegūta, strādājot ar
pirmsstrukturālajiem fondiem – PHARE, ISPA un SAPARD. Tāpēc mūsu
institūcijas nevar uzskatīt par pirmziemniecēm. Mums jau ir
pieredze. Es pat teiktu, ka apgūšana jau sākusies – sanākušas
visu fondu vadības komitejas, apstiprināta Eiropas reģionālā
attīstības fonda Nacionālā programma transporta sektoram.
Savukārt Lauksaimniecības virzības un garantijas fonda vadības
komitejā ir apstiprinātas pirmās projektu vadlīnijas, lai varētu
iesniegt projektus lauksaimniecības un lauku attīstības jomā. Arī
Zivsaimniecības virzības finanšu instrumenta komitejā
apstiprinātas visas projektu vadlīnijas zivsaimniecības atbalsta
pasākumiem. Faktiski zaļā gaisma struktūrfondu ienākšanai Latvijā
jau ir dota.
Runājot par sagatavošanās procesu struktūrfondu apgūšanai,
jāatceras, ka nauda domāta ļoti dažādiem projektiem, sākot ar
bezdarbnieku apmācību, atbalstu jaunajiem zemniekiem un beidzot
ar investīcijām laboratorijās, ceļu būvē u.c. Tas ir ļoti plašs
spektrs, kas skar visu valsts administrāciju, tāpēc arī
sagatavošanās dažādos sektoros notiek atšķirīgā tempā. Te gan
jāuzsver, ka dažbrīd ātrums nav būtiskākais. Svarīgāk ir rūpīgi
sagatavot apstiprināmos priekšlikumus jeb, citiem vārdiem sakot,
spēles noteikumus.
– Kas vēl darāms? Kādi šobrīd ir svarīgākie
uzdevumi?
– Viens no svarīgākajiem uzdevumiem ir
projektu konkursu sagatavošana. Šajā darbā iesaistītas septiņas
ministrijas. Šajā ziņā pasteigusies Zemkopības ministrija, Lauku
atbalsta dienesta izstrādātās vadlīnijas projektu pieteicējiem
jau apstiprinātas vadības komitejā. Svarīgs darbs ir arī projektu
izstrādāšana nacionālajām programmām. Lielāko daļu ministriju
sagatavoto projektu mēs jau esam redzējuši. Drīzumā ceram tos
virzīt uz vadības komiteju.
Uzņēmējiem jāgaida vasara
– Kad struktūrfondu nauda
varētu būt pieejama uzņēmējiem?
– Kā jau minēju,
pagājušajā nedēļā vadības komitejā tika apstiprinātas vadlīnijas
projektu pieteicējiem finansējuma saņemšanai no Eiropas
Lauksaimniecības virzības un garantiju fonda un Zivsaimniecības
vadības finanšu instrumenta.
Savukārt uzņēmējiem, kas vēlas pretendēt uz tiem līdzekļiem, kas
paredzēti uzņēmējdarbībai un inovācijām, pieteikšanās termiņš vēl
nav noteikts. Tiek prognozēts, ka pirmos pieteikumus varēs
iesniegt jūnijā, jūlijā. Pirms tam nepieciešama Latvijas
Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) akreditācija, kuru
aģentūrā plānots sākt maija sākumā, un saskaņā ar LIAA plānoto
maija beigās auditori sniegs ziņojumu par LIAA gatavību.
– Pagājušajā gadā, īpaši pirms referenduma, amatpersonas
solīja, ka Eiropas struktūrfondu nauda būs pieejama jau 2004.
gada 1. janvārī. Tomēr visiem bija zināms, cik daudz vēl darāmā –
Attīstības plāna saskaņošana un apstiprināšana, pieteikuma
veidlapu un kritēriju izstrāde, starpniekinstitūciju akreditācija
utt. Vai amatpersonu solījumi bija pamatoti vai domāti vienīgi
tautas “uzpirkšanai” pirms referenduma?
– Domāju, ka
pamatā izteikumi bija balstīti uz nosacījumu, kas iestrādāts
Latvijas Pievienošanās līgumā ES. Tur teikts, ka Latvija var sākt
tērēt sev paredzēto finansējumu, jau sākot ar 2004. gada 1.
janvāri. Tātad izdevumi pēc 1. janvāra var būt attaisnojami un
pēc tam atgūstami no struktūrfondiem pēc iestāšanās ES. Tātad
bija teorētiska iespēja šo līguma punktu izmantot.
Tomēr jāņem vērā, ka sarunas par Vienoto programmdokumentu ar
Eiropas Komisiju tika pabeigtas tikai īsi pirms pagājušā gada
Ziemassvētkiem. Sarunu noslēgšana par šo dokumentu nebija
vienīgais darāmais darbs. Bija jāapstiprina Programmas
papildinājums, jāveic ieviešanas institūciju akreditācija
utt.
Šeit jāatzīmē, ka ir vērojama zināma dilemma. No vienas puses,
var uzsvērt tērēšanas tempu, no otras – kvalitāti. Viena lieta ir
iztērēt naudu, bet kaut kas cits – radīt sistēmu, par kuru varam
būt droši un kura ir caurskatāma. Citādi var sanākt, ka naudu
iztērējam, bet, ja Komisijai būs iebildumi pret Latvijā
darbojošos sistēmu, finansējumu no Komisijas varam arī
nesaņemt.
Pašvaldībām palīdzēs
– ES struktūrfondi dažādu veidu
projektiem būs pieejami arī pašvaldībām. Tomēr līdz šim ir
apšaubīta to spēja apgūt piedāvāto naudu līdzfinansējuma trūkuma
dēļ. Vai valsts pašvaldībām palīdzēs, sedzot daļu
līdzmaksājuma?
– No valdības puses ir divas iniciatīvas.
2004. gada valsts budžetā izveidota speciāla programma, kas
paredz pašvaldībām palīdzēt nodrošināt gan priekšfinansējumu, gan
līdzfinansējumu. Jāatceras, ka jebkuram projekta realizētājam
jāiegulda nauda, kas projekta veiksmīgas īstenošanas gadījumā
tiek atmaksāta. Speciālā programma, kuru minēju, Ministru
kabinetā apstiprināta pirms pāris nedēļām. Savukārt uz
līdzmaksājumu attiecas Ministru kabineta noteikumi, kas paredz,
kā tiek līdzfinansēti pašvaldību projekti. Paredzēts, ka
trūcīgākajām pašvaldībām valsts dod lielāku līdzmaksājuma daļu,
bet turīgākajām – mazāku. Līdz ar to nabadzīgākajām pašvaldībām
līdzfinansējuma daļa no pašu budžeta būs mazāka, bet bagātajām –
lielāka.
Atzīmēšu, ka Finanšu ministrija izsludinājusi arī pašvaldību
aptauju par potenciālajiem struktūrfondu projektiem, to gatavību.
Tas ir svarīgi, lai noskaidrotu iespējamo slogu uz pašvaldību
budžetiem no šā gada līdz pat 2008. gadam. Būtiski tas ir arī
valstij, domājot par projektu priekšfinansēšanu. Lai arī dati vēl
nav apkopoti, pagaidām izskatās, ka lielākais slogs gan
pašvaldību, gan valsts budžetam gaidāms, sākot ar 2006. gadu.
Būs nediskriminējoši kritēriji
– “Lursoft” apkopotā
informācija liecina, ka saskaņā ar pašreizējiem kritērijiem tikai
nepilns procents valstī reģistrēto uzņēmumu var cerēt uz Eiropas
naudu. Līdz šim gan ticis deklarēts, ka fondu finansējums būs
pieejams lielai daļai Latvijas uzņēmumu. Vai šajā sakarā
paredzēts veikt kādas izmaiņas, pēc kurām kritēriji būtu adekvāti
Latvijas situācijai?
– Kritēriji, par kuriem sākusies
diskusija Latvijas medijos, ir tikai Latvijas Investīciju un
attīstības aģentūras sākotnējais priekšlikums. Finanšu ministrija
kā vadošā iestāde darbā ar Eiropas struktūrfondiem nav
iepazīstināta ar šiem kritērijiem un nav tos vērtējusi. Tāpēc
vēlreiz atkārtoju – tie ir Latvijas Investīciju un attīstības
aģentūras priekšlikumi, kā būtu jāvērtē uzņēmumi, nevis kritēriji
struktūrfondu sadalei.
Zināms, ka Ekonomikas ministrija, konsultējoties ar dažādiem
partneriem, arī tagad aktīvi iesaistījusies šo kritēriju izstrādē
un vērtēšanā, rūpējoties, lai tie nebūtu pārāk diskriminējoši
lielākajai daļai Latvijas uzņēmumu.
Tajā pašā laikā jāatzīmē, ka mums obligāti būs jāizvirza
finansiālie un dzīvotspējas kritēriji uzņēmumiem. Tie nevar būt
pārlieku elastīgi, jo ne Latvijas, ne ES nodokļu maksātājs nav
gatavs dāvināt naudu projektam un uzņēmumam, kas pēc dažiem
mēnešiem bankrotēs. Kritēriji būs, taču tie nedrīkst būt
diskriminējoši pret lielāko daļu Latvijas uzņēmumu.
– Vai šī situācija neliecina par plašāku problēmu visā valstī
– efektīvas sadarbības trūkumu starp valsts un nevalstisko
sektoru?
– Domāju, ka šis konkrētais gadījums ir
situācija, kad notika konsultācijas starp valsts un nevalstisko
sektoru. Informācija, kas izplatīta konsultāciju laikā, ir
izmantota, lai radītu ažiotāžu un izraisītu sensāciju presē. Tas
liecina, ka valsts sektoram vēl ir jāmācās strādāt atklātāk,
partnerībā ar privāto sektoru. Tajā pašā laikā privātajam
sektoram jāmācās būvēt savstarpējas cieņas dialogu, nemēģinot
izmantot katru informāciju, neapsverot tālākās sekas.
Grūti laikā īstenot
projektus
– Viens no aspektiem, kas
varētu kavēt sekmīgu struktūrfondu apgūšanu, ir uzņēmēju un citu
interesentu nespēja sagatavot kvalitatīvus projektu pieteikumus.
Cik, jūsuprāt, šīs bažas ir pamatotas? Vai sabiedrība ir
pietiekami sagatavota un izglītota?
– Ja uzņēmējam ir
skaidrs priekšstats par to, ko viņš vēlas darīt savā uzņēmumā un
ja viņš investētu, aizņemoties naudu bankā, viņam nebūs problēmu
sagatavot kvalitatīvu projektu ES finansējuma saņemšanai. Bankas,
kas izsniedz kredītus, ir tikpat striktas, ja ne vēl striktākas.
Darbā ar pirmsiestāšanās instrumentiem esam novērojuši, ka
projektu sagatavošana un iesniegšana nav bijusi problēma.
Lielākas grūtības varam saskatīt projektu ātrā un efektīvā
īstenošanā. Tas ir svarīgi, jo mums ir jāievēro zināmi
termiņi.
– Pašlaik novērojamas visdažādākās aktivitātes dažādu semināru
un mācību organizēšanā par iespējām apgūt Eiropas naudu. Vai
nebūtu bijis lietderīgi visām valsts institūcijām izstrādāt
vienotus kritērijus sabiedrības informēšanā un izglītošanā par
iespējām piesaistīt struktūrfondu finansējumu?
– Skaidrs, ka sākt mērķtiecīgu un precīzu informēšanas kampaņu
nav iespējams, pirms nav apstiprinātas, piemēram, projektu
pieteikšanas vadlīnijas. Līdzko priekšdarbi tiks paveikti,
varēsim sākt informēt mērķa grupas.
Apmeklējot kāda privāta uzņēmuma rīkotus kursus un seminārus,
vienīgais, ko varu ieteikt pašiem cilvēkiem, – būt uzmanīgiem un
izvērtēt, vai ieguldītā nauda būs adekvāta saņemtajam
rezultātam.
Valsts pārvalde
kā tramplīns karjerai
– Pagājušajā gadā vairākas
lielas komercbankas darbā pieņēmušas pirms tam valsts iestādēs
strādājušas augstas amatpersonas. Piemēram, bijusī Finanšu
ministrijas valsts sekretāres vietniece Ingūna Sudraba tagad
strādā “Pareksa bankā”. Kā zināms, Finanšu ministrija ir centrālā
institūcija Eiropas naudas dalīšanā. Vai šāda situācija neveido
interešu konfliktu?
– Katram cilvēkam ir tiesības brīvi
izvēlēties sev darbavietu, tajā skaitā personai, kas strādājusi
valsts administrācijā. Cits jautājums – ko šī persona dara ar
informāciju, ko ieguvusi, strādādama valsts pārvaldē. Tie ir
jautājumi, kurus varam atrunāt, slēdzot darba līgumus. Tas ir arī
jautājums par ierēdņa ētiku un ētikas principiem. Jāatceras, ka
darba tirgū tie cilvēki, kas strādā ar Eiropas fondiem, šobrīd ir
ļoti pieprasīti. Tāpēc arī daudzi pamet darbu valsts sektorā. Un
nav noslēpums, ka nereti valsts pārvaldes iestādes tiek izmantots
kā tramplīns tālākai karjerai privātajā sektorā.
Ilze Sedliņa,
“LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv