Jauno vidusceļu meklējot
Ekonomiskās telpas paplašināšanas un padziļināšanas efekts turpmāk varētu būtiski pozitīvi ietekmēt saimnieciskās izaugsmes tempus un šajā izaugsmē Eiropas Savienība (ES) – izlīdzināties ar ASV ekonomiku. Tas izriet arī no Eiropas Komisijas (EK) paziņojumā noteiktajiem Eiropas Savienības 2007.–2013.gada budžeta sastādīšanas pamatprincipiem, kuros pausts jauns uzstādījums par ES programmu “Draugu loks”. EK domā par to, kā ES tuvākajās robežvalstīs – kaimiņu zemēs ieguldīt naudu enerģētikā, komunikāciju un transporta tīklos, lai šajās valstīs uzlabotos dzīves līmenis, nostiprinātos demokrātija un būtu iespējama tirdzniecības liberalizācija. Par sava veida unikālu instrumentu uzskatāma saimniekošana un biznesa attīstība kā izšķirošs priekšnoteikums konfliktu novēršanā.
Eiropas Savienība kļūs aizvien vairāk atkarīga no importa – gāzes imports no pašreizējiem 40 procentiem pieaugs līdz 80 procentiem, naftas – no 74 līdz 90 procentiem, cietā kurināmā imports – no 50 līdz 80 procentiem Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Ekonomiskās telpas dimensijas
Attiecībā uz saimniecisko procesu
aktivizēšanu un ražojumu palētināšanu vēlams saimniekošanu
aplūkot plašāk.
ES austrumos ir Krievija un citas valstis ar labiem
enerģētiskajiem un citu vērtīgu izejvielu resursiem, tajā skaitā
arī ar bagātiem koksnes resursiem (celulozes, zāģmateriālu,
granulu un citas produkcijas izejmateriāls). Dažkārt gan
starptautiskās finanšu institūcijas Krievijai pārmet, ka tās
pozitīvā ārējā tirdzniecības bilance balstās uz izejvielu
eksportu, taču daudzām kaimiņvalstīm šie izejvielas resursi ir
vitāli svarīgi to tautsaimniecības attīstībai, it sevišķi
rūpniecībai.
Ārvalstu investīciju apjoms Krievijā 2003.gadā bija 29,7 miljardi
ASV dolāru (aptuveni 15,7 miljardi latu), kas ir par 50,1
procentu vairāk nekā 2002.gadā, tajā skaitā Lielbritānijā – 4,6,
Vācijā – 4,3, Kiprā – 4,2, Francijā – 3,7 un Luksemburgā – 2,2
miljardi ASV dolāru. Pēdējo gadu laikā lielākie darījumi ar
ārvalstu kapitāla līdzdalību slēgti enerģētikā, kas mazliet
aizēnoja investīcijas mazumtirdzniecībā, pārtikas rūpniecībā un
viesnīcu biznesā. Tuvākajos gados papildus tiks piedāvātas plašas
investīcijas arī transportlīdzekļu un lidmašīnu ražošanā, tērauda
kausēšanā un moderno tehnoloģiju jomā. Tieši šajos virzienos
Krievija var iziet pasaules tirgū ar konkurētspējīgu preci.
Krievija un Japāna vienojušās būvēt gigantisku naftas vadu, kas
savienos Austrumsibīriju un Nahodkas ostu Vladivostokas tuvumā.
Ieguldot 2,7 – 4,3 miljardus latu, Japāna kļūtu neatkarīga no
Tuvo Austrumu naftas piegādēm, savukārt Krievijai rastos iespēja
palielināt eksporta apjomu.
Eiropas Savienībā ir vienota ārējās tirdzniecības politika –
dalībvalstis pašas neveido tirdzniecības attiecības ar trešajām
valstīm un starptautiskajām organizācijām, bet deleģē šo
pienākumu Eiropas Komisijai, kas rīkojas visu dalībvalstu kopīgo
interešu vārdā.
Jaunajām dalībvalstīm, tajā skaitā arī Latvijai, būs jāievieš
vienotie muitas tarifi attiecībā pret trešajām valstīm. Latvijā
līdz šim spēkā esošie tarifi vairākām preču grupām bija zemāki
nekā ES piemērotie (piemēram, atsevišķām izejvielām no Krievijas
un Ukrainas). Iestājoties ES, Latvijas un Krievijas vienošanās
nomainīs jau labi zināmās vienošanās starp Krieviju un ES.
Situācija uzlabosies pakalpojumu eksportētājiem, jo šobrīd starp
Krieviju un Latviju nav vienošanās pakalpojumu jomā. Sarežģīties
var gāzes un elektroenerģijas eksports no Krievijas. Apgrūtināts
būs minerālmēslu, melno metālu, mašīnu un iekārtu eksports.
Protams, pagaidām ir vairāki ierobežojoši tirdzniecības pasākumi
starp Eiropas Savienību un Krieviju. ES eksporta subsīdiju
politika (reizēm piemaksājot saviem ražotājiem līdz pat pusei no
preču vērtības, lai tās tiktu izvestas ārpus ES) rada zaudējumus
Krievijas tirgum un Krievija var ieviest citus iekšējā tirgus
aizsardzības mehānismus un koncesijas dabasgāzes, naftas,
izejvielu, minerālu iepirkumiem. Eiropas ekonomiskā robeža
nebeidzas pie Polijas austrumu robežas. Cita problēma – lielais
ES atbalsts kandidātvalstu lauksaimniecībai, arī vienotu
veterinārās un pārtikas drošības prasību izveidošana, lai
neapgrūtinātu tirdzniecību.
Viena no svarīgākajām ES prioritātēm – izvēlēties pareizu
enerģētisko politiku. Vispirms ir skaudra tendence, ka gaidāms
būtisks enerģijas patēriņa un importa pieaugums ES laikā līdz
2030.gadam – sagaidāms atjaunojamo enerģētisko resursu pieaugums
par 74 procentiem (šādā skatījumā par visai perspektīvu atzīstama
programmas “Biodegvielas ražošana un lietošana Latvijā”
akceptēšana valdībā pērnā gada nogalē), gāzes pieaugums – par 64
procentiem un naftas par 3 procentiem. Vienlaikus ES kļūs aizvien
vairāk atkarīga no importa – gāzes imports no pašreizējiem 40
procentiem pieaugs līdz 80 procentiem, naftas – no 74 līdz 90
procentiem, cietā kurināmā imports – no 50 līdz 80 procentiem.
Turklāt jau šobrīd ES no Krievijas ienāk 21 procents naftas un 41
procents gāzes importa un var prognozēt, ka Krievijas īpatsvars
uz 2030.gadu vēl pieaugs.
Plaša mēroga sadarbība
Jaunu attīstību gūs kopīgi ar
Krieviju veidojamie interešu projekti – Transeiropas gāzes un
naftas maģistrālie cauruļvadi, elektrības tīklu savietošana.
Rietumvalstīm ir nopietni nodomi par lielu kopējo projektu
veidošanu Krievijas naftas un gāzes krājumu plašākā un prasmīgākā
ekspluatācijā, apstākļos, kad pasaulē strauji samazinās fosilā
kurināmā resursi, kad valstis – šo naftas resursu turētājas
(naftas produktu eksportētājvalstu organizācija – OPEC) – vēl
nākamajos dažos gadu desmitos no šīs lietas grib gūt maksimālu
peļņu un uztur arvien pieaugošas degvielas cenas pasaules
tirgū.
Ir arī plāns, kas paredz, ka Eiropas Komisija (EK) slēgtu ar
Krieviju 20 gadu līgumu, kura ietvaros ES apmaiņā pret Krievijas
naftu un dabasgāzi apņemtos attīstīt šo produktu ieguves
tehnoloģijas Krievijā, kā arī sniegtu ekonomisko palīdzību (tas
nozīmē jaunu naftas un gāzes cauruļvadu līniju izbūvi, vienošanās
slēgšanu ar tranzītvalstīm un tās infrastruktūras plašāku
izmantošanu).
Ir loģiski uzskatīt, ka ES kopā ar Krieviju veidos vienotu
enerģētisko nesēju koordinācijas un tirgus telpu, sistēmu. Eiropā
tiktu izveidota tā sauktā integrālās attīstības zona, kurā
ietilptu Eiropa, Krievija un Vidusjūras dienvidu piekraste (arābu
valstis). Tas nozīmētu plaša mēroga sadarbību tehnoloģiju jomā,
vietējās zinātniski tehniskās elites izveidē, nodrošinot, ka šī
elite paliek savā valstī. Jāstrādā un jādzīvo ilgtermiņa
skatījumā – jau tagad ir izveidojusies Eiropas ekonomiskā telpa
(kuru cenšas sekmīgi izmantot ES vecās dalībvalstis – naftas,
dabasgāzes, melno un krāsaino metālu, ķīmisko un citu izejvielu
iepirkšanā, kā arī pārtikas, automobiļu un citu rūpnīcu izveidē,
piemēram, Krievijā).
Pašreiz saimnieciskais pieaugums ES kaimiņzemēs ir visai dinamisks, par to liecina šādi dati (iekšzemes kopprodukta pieaugums, procentos, gadā):
Latvija |
Krievija |
Ukraina |
|
2001.g. |
7,9 |
5,1 |
9,2 |
2002.g. |
6,1 |
4,7 |
5,2 |
2003.g. |
7,5 |
7,3 |
8,5 |
2004.g. (prognoze) |
7,0 |
5,5 |
4,8 |
Jāpiebilst, ka pēdējā Pasaules ekonomikas forumā Davosā izskanēja dažādas prognozes. Tās, protams, var būt arī spekulatīvas. Tika norādīts, ka nākamajos 50 gados ievērojami attīstīsies Brazīlijas, Krievijas, Indijas un Ķīnas ekonomika. Iedzīvotāji šajās valstīs, saskaņā
ar vidējiem rādītājiem, tik un tā būs nabadzīgāki nekā Eiropā. Izņēmums ir Krievija, kuras IKP uz vienu iedzīvotāju 2050.gadā nedaudz pārsniegs Vācijas un Itālijas rādītājus.
Krievija arvien vairāk pievēršas reālai iekšpolitikai, un jūtama tās stabilitāte, vienlaikus veidojot daudzpolāru starptautisko politiku. ES un Krievijas partnerības un sadarbības hartas attiecināšana uz jaunām valstīm ir viens no šādiem soļiem. Paredzama Krievijas iestāšanās Pasaules tirdzniecības organizācijā, ir Krievijas pastāvīga pārstāvniecība NATO. Krievija atgriežas pasaules ekonomikā. Krievijas vadība apzinās, ka atvērtums pret tiešajām ārvalstu investīcijām nodrošinās Krievijai efektīvāko ceļu uz sekmīgu attīstību. Var sekot nākamie soļi.
Citās pasaules malās
Saimnieciskajiem procesiem un
globalizācijai parasti kā mērauklu piemēro ASV. Tiek uzskatīts,
ka ASV ir uzņēmušās un pilda globālās ekonomikas dzinējspēka
lomu. Vienlaikus gan arī ASV ir zināmas problēmas. Tā, piemēram,
ASV federālā budžeta deficīts sasniedzis rekordu – 375 miljardus
ASV dolāru (202 miljardus latu) jeb aptuveni 3,4 procentus no
IKP, salīdzinot ar 2,5 procentu deficītu vēl tikai pirms trim
gadiem. Eksperti atzīmē, ka viens no iemesliem ir arī nodokļu
samazināšanas politika.
Šajā finanšu gadā, kas beigsies 30.septembrī, budžeta deficīts
gaidāms 520 miljardi ASV dolāru (280 miljardi latu). Rekordliels
ir ASV maksājumu konta deficīts, kas sasniedzis 400 miljardus
dolāru (212 miljardus latu). ASV aizsardzības budžets kopsummā
nākamajā finanšu gadā solās būt lielāks, nekā tam var atvēlēt
Krievija, Lielbritānija, Ķīna un Francija kopā (ASV armija Irākas
karā vien katru mēnesi tērē ap 4,5 miljardus dolāru). Dolārs ir
krietni zaudējis no sava stipruma. Lai gan ir augsts imigrācijas
līmenis un samērā augsta dzimstība, arī tēriņi vecāka gadagājuma
iedzīvotāju sociālajām programmām ir prāvi. Ņemot vērā pašreizējo
situāciju, ASV valsts parāds līdz 2050.gadam pieaugs līdz 150–160
procentiem. Ir liels tirdzniecības deficīts, un rodas
priekšstats, ka ASV dzīvo uz parāda, kas rada nedrošību par
ekonomikas pieauguma stabilitāti. ASV, kur mīt tikai 4,5 procenti
pasaules iedzīvotāju, veidojas aptuveni 25 procenti atmosfēru
piesārņojošo gāzes izmešu, tādējādi veicinot siltumnīcas efekta
rašanos.
Problēma ir arī pats Amerikas kontinents. Atsevišķi Latīņamerikas
valstu vadītāji uzskata, ka ASV ir jāpalīdz kontinentam, ko tās
izdarīja Eiropā pēc Otrā pasaules kara Māršala plāna ietvaros.
Pašreizējais “bagāto” un “nabadzīgo” valstu attiecību modelis ir
novecojis. 90.gados izveidojušās attiecības veicināja sociālās
netaisnības pieaugumu. Tā, piemēram, Argentīnā, kas ik gadu
Pasaules bankai atmaksā vairākus 100 miljonus dolāru parāda,
liela daļa iedzīvotāju cieš badu.
Tiek veidots projekts, kā Amerikā īstenot brīvo tirdzniecības
zonu no Aļaskas līdz Čīles galējam dienvidu punktam, un tam
jāstājas spēkā tuvākajos gados. Tas apvienotu 800 miljonus
cilvēku ar iekšzemes kopprodukta apjomu 14 triljoni ASV dolāru
(7,896 triljoni latu) un 34 valstis.
Tātad pasaules mērogā varētu rasties atsevišķas lielas
ekonomiskas telpas. Šajos lielajos ekonomiskajos reģionos
veidotos savs ekonomiskais mehānisms. Ekonomiskās politikas
iekšējie nosacījumi tajos pamatā būtu līdzīgi. Savukārt starp šīm
lielajām ekonomiskajām telpām būtu līdzīgi saimniekošanas
principi tādās lietās kā konkurences noteikumi (muitas u.c.),
telekomunikācijas, gaisa transports, finanšu pakalpojumu
sniegšana u.tml.
Jāskatās arī tālāk. Arī pašā ES, tāpat kā ASV, ir savas iekšējās
ilgtermiņa attīstības problēmas. Tāpēc pasaulē politiķi un
ekonomisti meklē un darbina dažādas sviras, eksperimentē,
cenšoties atrast optimālāku saimniekošanas modeli. Vienotas
receptes niansēs nav, lai gan pamatprincipi arvien vairāk
izkristalizējas, it sevišķi Eiropas Savienības galveno valstu
vidū. Vai tas būs “trešais ceļš” vai “jaunais vidusceļš”, to
rādīs nākotne. Tiek diskutēts par valsts un tirgus līdzsvaru,
noliedzot ekonomisko liberālismu, par saimniecisko reformu un
sociālās drošības pareizu sabalansēšanu. Apritē ienāk vispārējs
moto – “Taisnīgums un inovācijas”.
Eiropas Parlaments, kas šogad tiks ievēlēts, būs atbildīgu
uzdevumu priekšā, jo gada beigās jāvienojas par Eiropas
Savienības budžetu 2007. – 2013.gadam un tā pamatprincipiem.
Tātad vēlams, lai arī no Latvijas tiktu ievēlēti tādi deputāti,
kas spētu pragmatiski un saimnieciski pamatoti izteikt savus
apsvērumus par ES budžeta ieņēmumu un izdevumu pozīcijām, tajā
skaitā arī aizstāvot Latvijas intereses. Visādā ziņā vēlētājiem
nevajadzētu dot priekšroku tiem deputātu kandidātiem, kas jau
agrāk izmēģinājuši savu roku ministru un citos amatos te Latvijā
un nav pietiekami sekmējuši Latvijas tautsaimniecības attīstību,
jo mēs starp Baltijas valstīm esam palikuši pēdējā vietā
produktivitātes un labklājības līmeņa ziņā.
Latvijas iedzīvotāji to nav pelnījuši.
Dr. habil. oec. Arnis Kalniņš