Par izglītību, kas palīdzēja saglabāt latvietību
Pedagoģijas vēstures pētnieks Dr. hist. Alfrēds Staris un prof. Aīda Krūze Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Vakar Latvijas Universitātē svinīgi tika atvērta grāmata “Rietumu trimdas latviešu pedagoģiskā doma” (1944–1990), ko laidis klajā apgāds “RaKa”. Antoloģiju sastādījis pazīstamais pedagoģijas vēstures pētnieks Dr.hist.Alfrēds Staris, un tās izdošanu atbalstījis PBLA Kultūras fonds un Latviešu nacionālā padome Lielbritānijā.
Grāmata tapusi Latvijas Zinātnes
padomes projekta ietvaros prof.Aīdas Krūzes vadībā. Antoloģija
lasītājus iepazīstina ar trimdas izglītības darbiniekiem, kas ar
saviem publicētajiem darbiem un praktisko darbību devuši
vislielāko ieguldījumu pedagoģiskās domas veidošanā. Starp viņiem
ir tādas izcilas personības kā Edgars Dunsdorfs, Andrejs Eglītis,
Velta Rūķe–Draviņa, Eduards Silkalns, Alberts Spoģis un Līga
Ruperte, Valters Nollendorfs un Vaira Vīķe–Freiberga. Arī Sinku
dzimta, no kuras nākuši pedagogi vairākās paaudzēs. Par 40
pedagogiem sniegtas plašākas ziņas un publicēti viņu darbu
fragmenti, par 115 trimdas tautskolotājiem publicētas
īsbiogrāfijas. Ievērojamais trimdas latviešu skolu organizētājs
un vadītājs Jānis Mežaks 1955.gadā rakstījis: “Ja kādreiz
Bismarks teica, ka Sedanas kauju uzvarēja Vācijas skolotāji, tad
strādāsim tā, lai vēsturnieks kādreiz varētu teikt – izkliedēto
latviešu tautu tēvijā Latvijā pārveda skolotāji.” Dzīve dažādajās
mītnes zemēs, atšķirtība no dzimtenes mudināja skolotājus un
izglītības darbiniekus radīt šiem apstākļiem atbilstīgu
pedagoģisko domu, mācību un audzināšanas sistēmu, lai saglabātu
jaunatnes apziņā nacionālo garu, iemācītu tēvu valodu un
iepazīstinātu ar tautas tradīcijām. Pazīstamais pedagogs,
folklorists, literatūrzinātnieks un dzejnieks Ludis Bērziņš
1947.gadā rakstījis: “Valoda nav tikai tukša skaņa. Valoda ir
allaž trauks, pilns garīga satura.”
Antoloģija veidota ciešā kontaktā ar ārzemju tautiešiem,
redakcijas kolēģijā sadarbojoties ar pedagoģijas vēsturniekiem no
Zviedrijas, Vācijas, ASV, Kanādas un Austrālijas. Vairāki no
viņiem piedalījās arī grāmatas atvēršanas svētkos.
Šī grāmata ir ceturtā antoloģiju sērijā par pedagoģiskās domas
attīstību Latvijā no pašiem pirmsākumiem līdz mūsdienām. Trimdā
uzkrātā pieredze ir latviešu nacionālās pedagoģiskās domas,
garīgās kultūras neatņemama sastāvdaļa, bez kuras apzināšanas
latviešu pedagoģiskās domas vēsture nebūtu pilnīga.