Ministru kabineta 22. aprīļa sēdē
Nobeigums. Sākums “LV” Nr.65, 27.04.2004.
Pieņemts rīkojums “Par Latvijas
Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām
administratīvajām vienībām”.
Rīkojums paredz izveidot
sešus statistiskos reģionus (Rīga, Pierīga, Kurzeme, Zemgale,
Vidzeme un Latgale) pašreizējo piecu (Lielrīgas, Kurzemes,
Zemgales, Vidzemes un Latgales) reģionu vietā.
Spēkā esošo statistisko reģionu robežas tika noteiktas LR Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un LR Centrālās
statistikas pārvaldes 1999. gada 30.martā parakstītajā sarunu
protokolā. 2003. gada 25.martā tika pieņemti Ministru kabineta
noteikumi Nr.133 “Noteikumi par plānošanas reģionu teritorijām”.
Tā kā plānošanas reģioni teritoriāli atšķiras no statistiskajiem
reģioniem, LR Centrālā statistikas pārvalde nosūtīja Eiropas
Savienības Statistikas birojam “Eurostat” priekšlikumu
statistisko reģionu robežas pielīdzināt plānošanas reģionu
robežām. Šis priekšlikums tika noraidīts, jo Rīgas plānošanas
reģiona iedzīvotāju skaits pārsniedza Eiropas Parlamenta un
Eiropas Padomes 2003.gada 26.maija regulā Nr.1059/2003 “Par
kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS)
izveidi” noteikto maksimālo iedzīvotāju skaitu šāda līmeņa
reģionā (800 000).
Lai nodrošinātu veiksmīgu informācijas apmaiņu starp LR un ES
institūcijām, ir jānodrošina vienots reģionālais iedalījums, kas
atbilstu regulas kritērijiem. Tāpēc LR Centrālā statistikas
pārvalde, LR Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija
un plānošanas reģionu pārstāvji vienojās par Rīgas plānošanas
reģiona sadalīšanu divos statistiskajos reģionos.
Sešu statistisko reģionu izveide nodrošinās statistikas datu
apkopošanu pa pašreizējiem plānošanas reģioniem un novērsīs
negatīvās sekas, kas saistītas ar statistisko un plānošanas
reģionu teritoriju atšķirībām.
Pieņemti noteikumi “Piena un piena produktu tirgus intervences
pasākumu administrēšanas un uzraudzības
kārtība”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā tiek
administrēti un uzraudzīti Eiropas Savienības tirgus intervences
pasākumi pienam un piena produktiem.
Intervences pasākumi tiek uzsākti un pārtraukti Eiropas Kopienas
Padomes 1999.gada 17.maija regulas (EK) Nr.1255/1999 par piena un
piena produktu tirgus kopējo organizāciju, Komisijas 1999.gada
16.decembra regulas (EK) Nr.2771/1999, kas nosaka sīki
izstrādātus noteikumus par Padomes regulas (EK) Nr.1255/1999
piemērošanu attiecībā uz intervenci sviesta un krējuma tirgū, un
2001.gada 12.janvāra regulas (EK) Nr.214/2001, ar ko nosaka sīki
izstrādātus noteikumus par Padomes regulas (EK) Nr.1255/1999
piemērošanu attiecībā uz intervenci vājpiena pulvera tirgū
(turpmāk – regula Nr.1255/1999, regula Nr.2771/1999 un regula
Nr.214/2001) noteiktā kārtībā, izmantojot šādus intervences
pasākumus: iepirkumu – produktu valsts iepirkumu no produktu
ražotājiem par noteiktu intervences cenu; privāto uzglabāšanu –
noteikta atbalsta piešķiršanu par produktu uzglabāšanu.
Intervences pasākumu administrēšanu un uzraudzību Latvijā īsteno
Lauku atbalsta dienests.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā tiek piešķirts valsts un
Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai un lauku
attīstībai”, kuri nosaka kārtību, kādā tiek piešķirts valsts un
Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai un lauku
attīstībai.
Valsts un Eiropas Savienības atbalsts
lauksaimniecībai ietver: platības maksājumus: vienoto platības
maksājumu (Eiropas Savienības tiešais atbalsts par
lauksaimniecībā izmantojamo zemi, kas uzturēta labā
lauksaimniecības stāvoklī atbilstoši noteikumos minētajiem
nosacījumiem); laukaugu platības maksājumu; lopbarības platības
maksājumu; papildu valsts tiešos maksājumus: papildu valsts
tiešos maksājumus par liellopiem un aitu mātēm; papildu valsts
tiešo maksājumu par piena kvotas tonnu; papildu valsts tiešo
maksājumu par zālāja un linu sēklām; papildu valsts tiešo
maksājumu par kartupeļu cieti.
Valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauku attīstībai ietver
atbalstu lauku attīstībai un pasākumiem, kuri tiek īstenoti
atbilstoši Padomes 1999.gada 17.maija regulai Nr.1257 par
atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības virzības un
garantiju fonda (ELVGF), kā arī dažu regulu grozījumiem un
atcelšanu, un valsts atbalstu saskaņā ar regulas 51.panta
prasībām.
Platības maksājumus ir tiesības saņemt lauksaimniekam, kurš
atbilst šādiem nosacījumiem: veic lauksaimniecisko darbību
atbilstoši Padomes 2003.gada 29.septembra regulas (EK)
Nr.1782/2003, ar ko izveido kopīgus tiešā atbalsta shēmu
noteikumus saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku un izveido
dažas atbalsta shēmas lauksaimniekiem, un groza dažas regulas,
2.panta c punktam; ir lauksaimniecībā izmantojamās zemes
īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai nomnieks; iegulda materiālos
līdzekļus zemes apsaimniekošanā vai lauksaimniecības produktu
ražošanā.
Lauksaimniecībā izmantojamā zeme, izņemot atmatas un neizmantoto
lauksaimniecībā izmantojamo zemi, ir: apsētā un apstādītā
aramzeme, kurā tiek audzēti kultūraugi, kā arī sētie zālāji;
melnā papuve (aramzeme, kas attiecīgajā ražas gadā nav apsēta un
nav atstāta papuvē divus gadus pēc kārtas) vai aizņemtā papuve
(aramzeme, kas ne ilgāk par vienu ražas gadu pēc kārtas ir apsēta
zaļmēslojuma ražošanai); pļavas un ganības; ilggadīgie
stādījumi.
Platības maksājumus ir tiesības saņemt par tām lauksaimniecībā
izmantojamās zemes platībām, kas atbilst šādiem nosacījumiem:
lauksaimniecībā izmantojamā zeme ir kopta, un kultūraugi tajā
tiek audzēti, ievērojot to audzēšanas agrotehniku, un
lauksaimniecībā izmantojamā zemē nav sastopama invazīvā augu suga
Sosnovska latvānis (Heracleum sosnowskyi) un krūmi;
lauksaimniecībā izmantojamā zemē veic savā atbildībā esošo
meliorācijas sistēmu uzturēšanu, nodrošinot zemes mitruma režīmu
regulēšanu; lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības
uzturēšanas nolūkos, augus vai augu atliekas un rugājus iestrādā
augsnē; pļavas un ganības izmanto lopbarības iegūšanai vai
dzīvnieku ganīšanai; tās noganītās vai vēlākais līdz attiecīgā
gada 1.augustam kultivētās pļavas un kultivētās ganības – līdz
10.jūlijam, vismaz vienu reizi nopļauj un zāli novāc; piesakoties
platības maksājumiem 2005.gadā un turpmākajos gados – tiek veikti
nepieciešamie pasākumi, lai objekta teritorijā nenotiktu kūlas
dedzināšana.
Platības maksājuma pieteikuma veidlapa, ko izstrādā Lauku
atbalsta dienests, un nepieciešamie pavaddokumenti līdz katra
gada 20.maijam iesniedzami Lauku atbalsta dienesta reģionālajā
lauksaimniecības pārvaldē. Ja faktiski apsētā lauksaimniecības
zeme attiecīgajā kalendārajā gadā ir lielāka vai mazāka nekā
sākotnēji platības maksājumu pieteikuma veidlapā deklarētā,
precizēto informāciju par sējplatībām Lauku atbalsta dienesta
reģionālajā lauksaimniecības pārvaldē iesniedz katru gadu līdz
15.jūnijam. Ja summa, ko vienā platības maksājumu atbalsta
pieteikumā veido valsts un Eiropas Savienības atbalsts
lauksaimniecībai un lauku attīstībai, nepārsniedz LVL 30,
atbalstu nepiešķir.
Maksājumu ir tiesības saņemt par laukaugu kultūru platībām, kurās
laukaugu sējumi ierastos augšanas apstākļos tiek saglabāti vismaz
līdz ziedēšanas sākumam. Maksājumus par laukaugu platībām piešķir
par šādām kultūrām: vasaras un ziemas kviešiem, vasaras un ziemas
miežiem, rudziem, auzām, tritikāli, griķiem, vasaras un ziemas
rapsi, zirņiem, lauku pupām, saldo lupīnu, eļļas liniem, šķiedras
liniem vai maisījumu no kādām šajā punktā minētajām
kultūrām.
Maksājumu ir tiesības saņemt par šādām lopbarības platībām:
kultivētām pļavām un kultivētām ganībām, kurās zelmeņa botānisko
sastāvu pārsvarā veido kultivējamās tauriņziežu un stiebrzāļu
zālaugu sugas un ko raksturo vienmērīgs zelmeņa blīvums; aramzemē
iesētiem ilggadīgiem zālājiem; graudaugiem, pākšaugiem un
kukurūzu zaļbarībai un skābbarībai. Kultivējamās tauriņziežu un
stiebrzāļu zālaugu sugas ir lucerna, austrumu galega, sarkanais
āboliņš, baltais āboliņš, bastarda āboliņš, timotiņš, kamolzāle,
pļavas auzene, pļavas lapsaste, ganību airene, pļavas skarene,
sarkanā auzene.
Papildus valsts tiešos maksājumus par liellopiem un aitu mātēm ir
tiesīgs saņemt atbalsta pretendents, kurš tai piederošos
dzīvniekus ir reģistrējis un regulāri sniedz informāciju
normatīvajos aktos par dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu
reģistrēšanu noteiktā kārtībā. Maksājumus maksā par: nokautiem
liellopiem, kuri vecāki par 8 mēnešiem: ja tie nokauti Pārtikas
un veterinārā dienesta uzraudzībā esošā kautuvē vai eksportēti uz
citu valsti tieši no saimniecības vai ar komercsabiedrības
starpniecību, pamatojoties uz sabiedrības ar ierobežotu atbildību
“Valsts ciltsdarba informācijas datu apstrādes centrs” datiem; ja
minimālais liellopa turēšanas laiks Latvijā pirms realizēšanas
nav mazāks par 6 mēnešiem, pamatojoties uz sabiedrības ar
ierobežotu atbildību “Valsts ciltsdarba informācijas datu
apstrādes centrs” datiem; ja Lauku atbalsta dienesta reģionālajā
lauksaimniecības pārvaldē līdz katra ceturkšņa pirmā mēneša
10.datumam iesniedz atbalsta pieteikumu, norādot nokauto vai
eksportēto dzīvnieku identitātes numuru, kā arī zīdītājgovi, kas
pieder gaļas šķirnei vai ir iegūta no krustojuma ar gaļas šķirni,
kā arī piena šķirņu govīm, kas apsēklotas ar gaļas šķirņu
buļļiem: ja zīdītājgovij piedzimušais teļš ir reģistrēts
sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Valsts ciltsdarba
informācijas datu apstrādes centrs” un atrodas pie govs vismaz 90
dienas pēc dzimšanas; ja Lauku atbalsta dienesta reģionālajā
lauksaimniecības pārvaldē līdz katra otrā vai ceturtā ceturkšņa
pirmā mēneša 10.datumam iesniedz atbalsta pieteikumu; kā arī par
aitu māti: ja ganāmpulkā ir ne mazāk kā 10 aitu mātes, kuras
vecākas par gadu atbalsta pieteikuma iesniegšanas brīdī,
pamatojoties uz sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Valsts
ciltsdarba informācijas datu apstrādes centrs” datiem; ja
atbalsta pretendents līdz 15.jūlijam Lauku atbalsta dienesta
reģionālajā lauksaimniecības pārvaldē iesniedz atbalsta
pieteikumu par aitu māšu skaitu katra gada 1.jūlijā.
Papildus valsts tiešo maksājumu par piena kvotas tonnu piešķir
piensaimniecības piemaksas veidā par tonnu individuālā references
apjoma (piena kvotas), kas attiecīgā kalendārā gada 31.martā ir
reģistrēts atbalsta pretendenta saimniecībā. Tiesības pretendēt
uz minēto piemaksu ir, ja: atbalsta pretendents izpilda prasības
attiecībā uz piena kvotas izmantošanu un izpildi, kas noteiktas
normatīvajos aktos par piena kvotām; atbalsta pretendents līdz
attiecīgā kalendārā gada 15.jūlijam ir iesniedzis Lauku atbalsta
dienesta reģionālajā pārvaldē atbalsta pieteikumu. Maksājumu
aprēķina un veic Lauku atbalsta dienesta reģionālā
lauksaimniecības pārvalde vienreiz gadā pēc pieteikuma saņemšanas
no piena ražotāja. Maksājuma aprēķināšanai Lauku atbalsta
dienests iegūst datus no sabiedrības ar ierobežotu atbildību
“Valsts ciltsdarba informācijas datu apstrādes centrs” par
atbalsta pretendenta atbilstību maksājuma saņemšanai.