Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada
22.aprīļa sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
M.Pietkevičs
(Tautas partijas frakcija):
Vēlētos visus sveikt ar tuvojošos
pavasari. Saeima ir atsākusi strādāt pēc starpsesiju pārtraukuma.
Es vēlētos runāt ne tik daudz par tiem likumprojektiem, kas tika
skatīti šodienas Saeimas plenārsēdē, bet vēlētos informēt par
sacelto ažiotāžu ap vietējo pašvaldību domes vēlēšanu
likumprojektu. Es vēlētos vēlreiz viest skaidrību šajā jautājumā.
Nākas konstatēt, ka tiešām šo vietējo pašvaldību domes vēlēšanu
likumprojektu pilnībā ir sagatavojusi un izstrādājusi Tieslietu
ministrijas darba grupa iepriekšējā tieslietu ministra Aksenoka
kunga vadībā. Tieši viņa un ministra Ivara Gatera vadītā darba
grupa ir izstrādājusi likumprojektu, kurā ir dota iespēja tikt
ievēlētam par vietējo pašvaldību deputātu bijušajiem VDK
aģentiem, kā arī Interfrontes dalībniekiem un Komunistiskās
partijas dalībniekiem, kuri nav atteikušies no līdzdalības
Komunistiskajā partijā līdz 1991.gada 13.janvārim. Šajā
likumprojektā ir pieļautas arī vēl vairākas lietas, kuras šobrīd
ir steidzami jālabo un kuras Tautas partija principā nevar
atbalstīt un atzīt par labām.
Līdz ar to saceltā ažiotāža un mēģinājumi apvainot pašreizējo
tieslietu ministri Vinetu Muižnieci, ka tieši viņa ir vainīga pie
šāda likumprojekta sagatavošanas, manuprāt, ir ļoti nekorekta un
negodīga rīcība no bijušā tieslietu ministra Aivara Aksenoka
puses. Darba grupa, kura ir strādājusi pie šī likumprojekta,
pēdējā mēneša laikā nav sanākusi un nav strādājusi, jo nav bijis
rīkojuma vai kādas citas atļaujas no ministres puses. Mums ir
vēlreiz jāsaka un jāatgādina, ka Tautas partija nekad nav
pieļāvusi tādu iespēju un iestājas pret šādas iespējas došanu
Eiropas Parlamenta vēlēšanās. Līdz ar to mēs darīsim visu, lai
vietējo pašvaldību domes vēlēšanu likumprojektā šāda iespēja šīm
personām netiktu dota un tas tiktu sagatavots un nonāktu Saeimā
pienācīgā kārtā un izskatā.
G.Krasts
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Turpinot iepriekšējā runātāja
teikto, man jāsaka, ka kaut bija sesiju starplaiks, Saeimas darbs
turpinājās, un ieskats, ka pārtraukums Lieldienu laikā bija
pārtraukums Saeimas darbā, nav īsti pamatots.
Saeimā tikās, strādāja un katru dienu darbojās gandrīz visu
komisiju pārstāvji. To pašu es varu teikt arī par manis vadīto
Eiropas lietu komisiju, kas šajā laikā aktīvi darbojās ar tiem
dokumentiem, kuri Latvijai vajadzīgi līdz 1.maijam, līdz brīdim,
kad Latvija kļūs par Eiropas Savienības dalībvalsti.
Šodien Latvijas parlaments iecēla
deviņus deputātus, kuriem no 1.maija ar pilnām balsstiesībām būs
jāpārstāv Latvija Eiropas Parlamentā. Tātad deviņi cilvēki tiek
deleģēti Eiropas Parlamentam ar salīdzinoši īsu mandātu – līdz
12.jūnijam, kad reāli vispārējās vēlēšanās tiks ievēlēti tie
pārstāvji, tie deviņi parlamentārieši, kas Eiropas Parlamentā
Latviju pārstāvēs turpmākos piecus gadus. Šiem deviņiem Saeimas
ieceltajiem ir visas tās pašas tiesības, kas esošajiem Eiropas
Parlamenta deputātiem, un, protams, arī visa atbildība, kas
gulst, pildot šo pienākumu un pārstāvot Latvijas valsti.
Es jau minēju par pārtraukumu, Saeimas sesiju starplaiku, bet ne
darba pārtraukumu. Vēlētos nedaudz paraksturot tos darbus, kas
šobrīd ataino Latvijas gatavību Eiropas Savienībai, tātad tiem
kopējiem nosacījumiem, par kuriem vienojušās Eiropas Savienības
dalībvalstis.
Par spīti tam, ka notika valdības maiņa, kas, protams, arī
nedaudz aizkavēja mūsu gatavības sasniegšanu Eiropas Savienībai,
tām kopējām prasībām, kas ir visām Eiropas Savienības
dalībvalstīm, mēs, manuprāt, un to es varu vērtēt no Eiropas
lietu komisijas viedokļa, visumā esam labā stāvoklī. Temps ir
bijis pietiekami ātrs gan valdībā, gan Saeimas komisijās, un man
šobrīd ir pamats cerēt, ka līdz 1.maijam nebūs nepadarīto darbu.
Katrā ziņā tādi darbi, kas varētu Latvijai kādā veidā traucēt,
tikt nosodītai no citām Eiropas Savienības dalībvalstīm kā vājai,
nespējīgai sagatavoties šim nozīmīgajam mūsu vēstures
pagriezienam.
Tātad šodien tika pieņemti 22 likumi, no kuriem vairāki saistās
ar mūsu interesēm un vajadzībām Eiropas Savienībā.
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Mūsu frakcijai pēdējā nedēļa
pagāja spraigā darba ritmā, jo tuvojas 1.maijs. Sevišķi lauku
iedzīvotāji, uzņēmēji un zemnieki gaida risinājumu Eiropas
Savienības tiešo maksājumu saņemšanai, gaida arī risinājumus
struktūrfondu apguvei. Mēs varam ziņot, ka šis darbs sekmīgi
tuvojas finiša taisnei. Šodien pieņemot vadlīnijas, zemnieki un
uzņēmēji varēs nekavējoties doties uz reģionālajām pārvaldēm un
pieteikt savus projektus, kā arī gatavoties Eiropas Savienības
atbalsta maksājumiem par apsētajām platībām un citāda veida
platībām. Tātad ļoti intensīvi pašreiz veiciet darbu, kas
saistīts ar šīm problēmām, dodieties uz savām reģionālajām
pārvaldēm. Viss lielais darbs ir godam paveikts. Un es gribu
apliecināt, ka mūsu Latvijas lauki, mūsu Latvijas uzņēmēji ir
tiesīgi saņemt to, uz ko viņi faktiski ir jau sen gatavi un ir
sen pelnījuši.
Gribu pateikt, ka pēdējais darba laiks un darba ritms ir
raksturīgs ar konkrētību un lietišķumu. Un jāsaka, ka mums nav
raksturīgs pompozs skaļums un populistiski gājieni. Emša kungs
valdību vada konstruktīvi, pragmatiski, varbūt bez ārēja spožuma,
bet ļoti precīzi īstenojot tos uzdevumus, kas mūsu Latvijas
iedzīvotājiem ir nepieciešami. Šodien Saeimas sēdē mēs skatījām
pieprasījumu saistībā ar “Ķeizarmežu”. Jāsaka – tukša muca tālu
skan, bet tukša muca ir tukša muca. Es domāju, ka izglītības un
zinātnes ministrs dara savu darbu, kā viņam pienākas, un
satraukumam šeit nav vietas.
Gribam novēlēt visiem veiksmīgu pavasara darba cēlienu. Dosimies
uz priekšu vienotā solī!
O.Deņisovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Latvijas Sociālistiskās partijas
frakcijas vārdā es gribu pievērst uzmanību šādiem
jautājumiem.
Pirmkārt, lēmuma projektam, kas jau ir pieņemts, un tas ir par
Eiropas Parlamenta deputātu iecelšanu. Sakarā ar šo lēmumu mūsu
frakcija ir vienīgā frakcija Saeimā, kas palikusi bez sava
pārstāvja Eiropas Parlamentā.
Otrkārt, tas ir likumprojekts “Sabiedriskā labuma organizāciju
likums”. Šis likumprojekts paredz, ka turpmāk sabiedriskā labuma
organizācijas no saņemtajiem ziedojumiem varēs tērēt
administratīvajiem izdevumiem tikai 25%, bet ne mazāk kā 70% no
saņemtajiem ziedojumiem jāziedo citiem. Mēs uzskatām, ka šāds
ierobežojums būtiski apgrūtinās sabiedriskā labuma organizāciju
darbību, jo daudzas no tām nenodarbojas ar saimniecisko darbību,
un cilvēki, kas darbojas tādās organizācijās, arī nesaņem par
savu darbu naudu, bet organizācijām, lai eksistētu, ir
nepieciešamas telpas un daudzas citas lietas, kas ietvertas
terminā “administratīvie izdevumi”. Lai organizācija varētu
apmaksāt visus rēķinus, bieži nepieciešami vairāk nekā 25% no
saņemtajiem ziedojumiem. Mēs uzskatām, ka šo ierobežojumu vajag
atcelt.
Gribēju arī pievērst uzmanību likumam “Par likumu vai atsevišķu
normu spēkā esamību saistībā ar Latvijas pievienošanos Eiropas
Savienībai”. Tas paredz arī likumu par humānās palīdzības
sūtījumiem. Tas nozīmē, ka turpmāk mūsu maznodrošinātie
iedzīvotāji nevarēs ar sabiedrisko organizāciju starpniecību
saņemt bezmaksas viņiem tik nepieciešamos humānās palīdzības
sūtījumus no citām valstīm, jo Eiropas Savienības regula paredz,
ka humāno palīdzību valsts iedzīvotāji varēs saņemt tikai
ārkārtējos gadījumos, teiksim, tādos kā karš vai kāda no dabas
stihijām. Mēs uzskatām, ka nepieciešams noteikt iepriekšminētajā
likumprojektā “Sabiedriskā labuma organizāciju likums” kārtību,
kādā organizācijas varēs saņemt humāno palīdzību un bez maksas
izplatīt maznodrošināto iedzīvotāju vidū.
K.Šadurskis
(frakcija “Jaunais laiks”):
Es domāju, ka bija diezgan
interesanti klausīties, kā Tautas partijas pārstāvis mēģināja
izlocīties, lai attaisnotos, ka diemžēl viņa partijas tieslietu
ministre Vineta Muižniece nelasa tos likumprojektus, kurus nosūta
ar savu parakstu uz Ministru kabinetu, un tad tur dažādi ir
jāmēģina runāt šurpu turpu. Bet fakts ir skaidrs un gaišs, ar
ministres parakstu Tautas partijai laikam pašai ne sevišķi
pieņemams dokuments ir nonācis kabinetā. Nu, lai nu lokās, kā
prot!
Par šodienas sēdi runājot. Normāla darba sēde, sākām pavasara
sesiju. Starp svarīgākajiem likumprojektiem, kas pieņemti
galīgajā lasījumā, es gribētu nosaukt likumu “Grozījumi
Autortiesību likumā”, kas ir šīs svarīgās jomas sakārtošana, lai
mēs sekmīgi iestātos Eiropas Savienībā. Ļoti būtisks likums ir
Alkoholisko dzērienu aprites likums. Man ir patiess gandarījums,
ka, neskatoties uz Tautas saskaņas partijas, PCTVL un arī divu
Latvijas Pirmās partijas deputātu balsojumu, tomēr neizdevās
pagarināt alkohola tirdzniecības laiku no pulksten 22.00 līdz
pulksten 24.00. Tātad alkohola tirdzniecības laiks paliks tas
pats. Ierobežojumi tie paši, bet galvenais šajā likumā ir tas, ka
tagad šie ierobežojumi tirdzniecības laikā attieksies arī uz alu.
Paldies Dievam, beidzot mēs nostājamies saprāta pozīcijās, un ir
jāsāk spert kaut kādi soļi pret tautas nodzeršanos.
Pirmajā lasījums tika pieņemts likums “Par zinātnisko darbību”.
Labs un vajadzīgs likums, tomēr tajā vēl ir jāpiestrādā un
jānostiprina finansējums, kas no valsts budžeta nonāk zinātnei.
Es ceru, ka tas mums izdosies.
Šodien Saeima izskatīja arī deputātu pieprasījumu izglītības un
zinātnes ministram. Diemžēl to noraidīja. Par “Saules dārza”
apsaimniekošanu un tiesību zinātnes programmas licences
atjaunošanu Sociālo tehnoloģiju augstskolā. Nu, ko lai dara?
Saeimas vairākumu acīmredzot neuztrauc tas, ka par tautas
saziedoto naudu pirktais un bērniem nodotais “Saules dārzs” draud
ar kārtējo tautas mantas izsaimniekošanas skandālu. Brigmaņa
kunga sacīto labi raksturo tā paruna, ko viņš citēja.
Pirms diviem gadiem sabiedrība asi kritizēja tos darījumus, kas
draudēja notikt ar “Saules dārzu”. Toreiz izdevās nosargāt. Nu,
lai Dievs dod, ka arī šoreiz nosargāsim! Sociālo tehnoloģiju
augstskolas licence anulēta par rupjiem likuma pārkāpumiem,
notiek tiesvedība. Viena tiesas prāva, kuru Izglītības un
zinātnes ministrija bija vinnējusi vēl Repšes valdības laikā
divās tiesas sēdēs. Tagad prasītājs, tas ir, augstskola, atsauc
savas prasības. Tādas tiesības viņiem ir, bet jocīga
argumentācija – esot panākta vienošanās ar ministrijas
amatpersonām par licences atjaunošanu.
Jāskatās laikam mūsu ministram, kā viņš strādā, un gribētos
laikam, lai ministriju vadītu cilvēks, kas pats modri stāvētu
sabiedrības interešu sardzē, nevis sabiedrībai modri vajadzētu
stāvēt ministra darbības sardzē. Labāk ir vispirms operatīvi
novērst, nevis pēc tam sūri grūti apkarot.
A.Naglis
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien notika 8.Saeimas pavasara
sesijas pirmā plenārsēde. Kā parasti ceturtdienās, plenārsēdes
deputāti un Saeimas Kancelejas darbinieki esam kopā kapelā uz
svētbrīdi, kuru šorīt vadīja mācītājs Juris Zariņš. Es kā
Latvijas Pirmās partijas deputāts vienmēr esmu pateicīgs
priesteriem par iespēju svētbrīdī pirms plenārsēdes dzirdēt Dieva
vārdu, kas dod mums nenoliedzamu spēku un darba sparu plenārsēdes
darbā.
Šodien no darba kārtības gribētu atzīmēt vienu svarīgu
likumprojektu. Tas ir Alkoholisko dzērienu aprites likums. Esmu
gandarīts, ka šajā likumā normas tiek sakārtotas, par kurām pāris
gadus atpakaļ nevarēja pat runāt.
Atzīstu, ka Saeima pareizi ir nobalsojusi un atzinusi, ka alus
arī ir alkoholisks dzēriens, un šajā likumā ir noteiktas normas
uz alu tāpat kā uz citiem alkoholiskajiem dzērieniem. Pēc
šodienas pieņemtajām normām tāpat kā iepriekš alkoholiskos
dzērienus varēs tirgot no pulksten 8.00 līdz pulksten
22.00.
Arī daudzi citi priekšlikumi bija ļoti labi, bet nu pašreiz tomēr
ir jāstrādā pie šā likuma un, protams, daudz jāizglītojas ne vien
tautai, bet arī deputātiem.
Man arī pašam bija iesniegts viens no priekšlikumiem, kas skar
alkoholisko dzērienu reklāmu. Proti, 11.panta pirmās daļas
6.punktā teikts, mudinot uz alkohola patēriņu vai negatīvi
atspoguļojot atturību vai nemērenību alkohola lietošanā. Es jau
iepriekšējā plenārsēdē, kad šo likumu izskatīja, iestājos par to,
ka likumā normām jābūt precīzi izteiktām un saprotamām. Nevaram
mēs likumā izmantot sarunvalodas terminus, vārdus “pārmērība” vai
“mērenība”. Ja sāk šo jautājumu skatīt tuvāk un šo vārdu
apskatīt, tad rodas jautājums, ar kādām mērvienībām mēs mērām
pārmērību vai mērenību. Varbūt tas ir mans viedoklis, ka tāds ir
teiciens tautā – kāds saimnieks, tāds zirgs, kāda tauta, tāda arī
valdība. Un šodien tas arī stipri izpaudās šā likuma izskatīšanā.
Mums ir liela nosliece uz alkohola patēriņu, un nekādi mēs no šī
ļaunuma nevaram atbrīvoties.
V.Buzajevs
(politisko organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):
Kad cilvēkam nav ko darīt, viņš
domā par šņabi. Un šodien Saeima divas stundas debatēja par
jauniem ierobežojumiem alkohola apritē. PCTVL frakcija šoreiz
aizstāvēja latviešu nacionālo dzērienu – alu, pieprasot neiekļaut
to kopējo alkoholisko dzērienu sarakstā, bet gan zaudēja.
Par tik svarīgu jautājumu kā transporta nodokļu likmēm smagajiem
kravu automobiļiem Saeima lēma desmit minūšu laikā, noraidot
visus PCTVL priekšlikumus, dodot atvieglojumus vietējiem kravu
pārvadātājiem. Mūsu valstī nav ne rūpniecības, ne
lauksaimniecības, Ventspils osta ir pustukša. Ja mēs iznīcināsim
vēl vietējās transporta firmas, tad paliks tikai šņabis.
Šodien 11 deputāti pēc PCTVL frakcijas iniciatīvas parakstīja
steidzamu pieprasījumu Latvijas ārlietu ministram par Latvijas
Republikas bruņoto spēku dalību Irākas okupācijā. Citēšu
pieprasījuma konstatējošo daļu: “Jau ilgāk par gadu turpinās
Irākas okupācija. To realizē ASV un tās sabiedrotie, kuriem ir
pievienojusies arī Latvija. ASV izveidotajai valstu – okupantu –
koalīcijai nav ne ANO mandāta, ne jebkādas citas starptautiskas
organizācijas lēmuma, uz kā pamata varētu iejaukties Irākas
iekšējās lietās. Informācija par masu iznīcināšanas ieroču
krājumiem Irākā, kas bija par iemeslu militārajam iebrukumam
Irākā, nav apstiprinājusies.
Pēc bruņoto spēku pretestības apspiešanas, ieroču pielietošanas
pret civiliedzīvotājiem un Irākas vadības aresta valstī ir sācies
partizānu karš. Pēdējo nedēļu laikā šīs pretošanās kustības ir
sasniegušas draudošus apmērus, kā rezultātā okupācijas koalīcija
atrodas uz militāras sagrāves robežas. ASV bruņoto spēku
zaudējumi ir pārsnieguši 700 cilvēku, ir zaudējumi arī citu
koalīcijas valstu bruņotajos spēkos. Arvien biežāki kļūst
gadījumi, kad koalīcijas un neitrālu valstu civilpersonas tiek
paņemtas par ķīlniekiem.
Militārās darbības no Irākas jebkurā momentā var tikt pārnestas
uz valstu koalīcijas dalībnieku teritorijām. Kā spilgts piemērs
tam ir teroristiskās akcijas Spānijā, kuru rezultātā bija liels
skaits cilvēku upuru.”
Apkopojot visu šo augstāk minēto vienā rindkopā – beri šineļ,
pošļi domoj!
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien es vēlētos informēt par
Tautas saskaņas partijas atklāto vēstuli Ministru prezidentam
Emša kungam. Martā Tautas saskaņas partijas frakcija Saeimas
balsojumā atbalstīja jauno valdību cerībā uz konstruktīvu
sadarbību prioritārajos politiskajos, ekonomiskajos un sociālajos
jautājumos. Tajā skaitā arī starpnacionālās spriedzes mazināšanā,
ko izsauca iepriekšējās valdošās koalīcijas pieņemtie
provokatīvie grozījumi Izglītības likumā. Ar to Tautas saskaņas
partija uzņēmās daļēju atbildību par jaunās valdības reālu
rīcību. Bet neviens atbalsts nevar būt neierobežots. Neviena
sadarbība nevar būt auglīga bez konkrētiem abpusējiem
pienākumiem.
Šobrīd sabiedrību, izņemot atklātus provokatorus, uztrauc
galvenais jautājums, vai var samazināt spriedzi izglītības
reformas jomā, vai ir kāds problēmas risinājums, kas palīdzētu
mazākuma valdības stabilitātei un netiktu grauts mācību process
mazākumtautību skolās.
Pēc jaunās valdības iniciatīvas pirms mēneša, apspriežot šo
problēmu, Indulis Emsis lika saprast, ka Izglītības likums
pieņemts bez iesaistīto pušu dialoga, ka tas nav reāls, ka
latviešu valodas lomas paaugstināšana nelatviešu skolās jāpanāk
ar citiem, nevis provocējošiem līdzekļiem, ka protestu vilnis
kļuvis par Latvijas vizītkarti Eiropā un ir bīstams sabiedrībai
un ka neatlaidīgi meklēs konflikta risinājuma iespējas.
Tāds risinājums pastāv un ir valdības rīcībā. Šīs apspriedes
laikā Tautas saskaņas partijas pārstāvis, izskaidrojot partijas
pozīciju reformas jautājumā, iezīmēja iespējamā kompromisa
parametrus, kas pavērtu iespēju pieņemt sabalansētas valdības
noteikumus par Izglītības likumu. Uz solījumu uzsākt dialogu fona
nesapratni rada skarbie vārdi, kurus izsaka premjers, Izglītības
un zinātnes ministrijas vadība un Saeimas attiecīgās komisijas
priekšsēdētājs par to, ka par izglītības reformas pārskatīšanu
nevar būt ne runas.
Vēl vairāk. Tiesību sargāšanas iestādes gandrīz vai ziņo par
gatavību. Gatavību kam?
Tautas saskaņas partija piedāvā premjeram jau tuvākajā laikā,
piedaloties izglītības un zinātnes ministram un īpašu uzdevumu
ministram sabiedrības integrācijas lietās, atgriezties pie mūsu
un citu priekšlikumu apspriešanas, lai līdz septembra sākumam
tiktu pieņemti valdības noteikumi, kurus gaida liela sabiedrības
daļa. ,
Tas ir Tautas saskaņas partijas pēdējais brīdinājums pirms
valdības iespējamās demisijas.
Saeimas preses
dienests