Augusts Deglavs – karavīrs
Starp nedaudzajiem Augusta Deglava portretiem saglabājies pavisam īpatns uzņēmums – rakstnieks neatkarīgās Latvijas armijas karavīra tērpā. Tātad – 1919. gadā.
Aspazija savam draugam, ko abi ar
Raini sauca par brāli, šai paša gadā no Šveices rakstīja:
“Mēs dabūjām zināt, ka tu, mīļais brālīt, esot brīvprātīgi karā
iestājies, un tas mūs ļoti aizgrāba. Kāda cēla un sajūsmības
pilna dvēsele tu esi! Kad mums tādi cilvēki ir, kaut arī reti,
tad ticēsim Latvijas nākotnei.”
Augustam Deglavam tobrīd jau apritēja piecdesmit septītais mūža
gads. Viņš tikai nesen ir apārstējis kakla tuberkulozi un
atgriezies no bēgļu gaitām Krievijā. Rīgā viņš pieredzēja
dramatiskus juku laikus – pirmo vācu okupāciju, neatkarīgās
Latvijas pasludināšanu un lielinieku varas laiku, kad rakstnieks
un labi pazīstamais žurnālists tika pasludināts “par politisku un
literārisku melnsimtnieku”. Pēc lielinieku padzīšanas un vācu
“dzelzsdivīzijas” iesoļošanas Rīgā 1919. gada pavasarī sākās
“baltais terors”. Nebeidzamās asinsizliešanas redzot, sirmais
rakstnieks izlēma iestāties topošajā neatkarīgās Latvijas armijā.
Tur pulcējās gan bijušie strēlnieki, gan studenti, skolnieki un
zemes arāji no visām Latvijas malām.
Autobiogrāfijā Augusts Deglavs rakstīja: “Kad redzēju
“dzelzs-divīzijnieku” briesmīgo latviešu slepkavošanu, es
iestājos latviešu armijā. Runāja, ka baltu reakcionāri un
“alldeiči” gaidot tikai izdevīgu gadījumu, lai apslepkavotu
latviešu inteliģenci. Kamēr ļaujies noslepkavoties bez
pretošanās, tad jau labāk esi kareivis, kam ir savs ierocis, un
turies pretī!”
Karam beidzoties, rakstnieks cerēja mierīgi atgriezties pie
literārā darba – pie romāna “Rīga” turpināšanas. 1912. gadā
grāmatā tika izdota epopejas pirmā daļa “Patrioti”. Bēgļa gados,
dzīvodams gan Polockā, gan Petrogradā un pārtikdams no nieka
grašiem, Deglavs tomēr kādu laiku paspēja stipri pavirzīt uz
priekšu otro daļu “Labākās famīlijas”. Grūti tobrīd, protams,
nācās ar dokumentu vākšanu, lai atspoguļotu pazīstamu personu
dzīvesgaitas, rakstura vilcienu un zīmīgākos notikumus
sabiedrības dzīvē. Kādā vēstulē viņš aicināja arī Aspaziju
pastāstīt par savu ceļu uz mākslu – viņam tāds žiperīgs meitēns,
kas aizbēdzis no brutālā vīra un grib tiekties pēc “tām nezināmām
tālēm”, romānā jau ieskicēts…
Neatkarīgās Latvijas sākumlaikā diemžēl nebija iespēju iegūt no
valsts pietiekamus līdzekļus, lai varētu veiksmīgi nodoties
literārajam darbam, kaut arī militārā priekšniecība Augusta
Deglava karalaika darbību vērtēja vislabākajiem vārdiem. Viņš
saņēma visai niecīgu radošo pabalstu tikai mēnešus sešus.
Kad Rainis 1920. gadā atgriezās no trimdas un tika iecelts par
Izglītības ministrijas Mākslas departamenta direktoru, viņš
A.Deglavu uzaicināja par Teātra un literatūras nodaļas vadītāju.
Ar bažām Rainis uzklausīja ziņu, ka rakstniekam atjaunojusies
vecā slimība. Viņi tikās diezgan bieži gan sakarā ar departamenta
un Skatuves skolas lietām, gan vienkārši kā draugi. Tā dzejnieks
dienasgrāmatā ar humoru atzīmēja, ka “ģenerālis Deglavs” atnesis
viņam pielaikot jaunus, pamatīgus ādas zābakus, kurus izdevies
pasūtīt abiem diviem, un priecājas par veiksmīgo darījumu grūtos
laikos…
Kad Rainis no departamenta aiziet,
izglītības ministrs Plāķis “taupības dēļ” likvidē arī pašu
departamentu, un Deglavs atkal paliek bez darba. Arī “Rīgu” viņš
vairs neturpina – slimība saasinās, un spēka strādāšanai kļūst
arvien mazāk. Pēdējais izstrādātais fragments romānā beidzas ar
brīdi, kad kultūras dzīvē mieru sāk tricināt jaunu ideju
pieteikums: sabiedrībā gaida Aspazijas “Vaidelotes”
pirmiestudējumu, no Latviešu teātra aiziet vācu režisors Rode
Ebelings un Brazīlijā apprecas nākamais “Mājas Viesa Mēnešraksta”
redaktors Pēteris Zālīte…
Kritiķi uzrakstītajam pārmeta garumu un vecmodīgumu, un
redakcijas labu laiku atsacījās no “Labāko famīliju” iespiešanas.
Tas, kas bijis pirms gadiem trīsdesmit, lasītājus vairs (vai arī
vēl) neinteresēja. Vecais, dzīvespriecīgais rakstnieks un
karavīrs bija kļuvis lieks.
1922. gada aprīlī draugi ieradās atvadīties no mūžībā aizgājušā
rakstnieka. Aspazija dienasgrāmatā rakstīja: “Esmu tik sagrauzta,
ka nespēju strādāt. Vakar stipri raudāju, kad apmeklēju mirušā
drauga līķi.”
Tieši viņa un Rainis bija skubinājuši A.Deglavu rakstīt “Rīgu” kā
mūža lielo uzdevumu. Jo faktiem un tipiem pārbagātā “Rīga” bija
stāsts par būtisku laikmetu tautas dzīvē, par raksturiem, par
patību dzinuļiem un pārdzīvojumiem. Lai cik vienmuļa tā liktos
sensāciju kāriem žurnālistiem un vieglas literatūras lasītājiem,
Aspazija zināja – “Rīgai” piederēs nākotne, kad vajadzēs saprast
nācijas tapšanas gaitu: “Mums, kas tik nabagi ar vēsturi, no šī
avota būs daudz ko smelties…”
Saulcerīte Viese,
Dr.
habil. philol.