Pārbauda kravas autotransportu
Kopš pavasara iestāšanās Latvijas autovadītāji un arī autotransporta pasažieri aizvien asāk izjūt mūsu valsts ielu un ceļu negludumus. Kā ik gadu, pie darba jau ķērušies ceļu remonta uzņēmumi, taču viņu veikumam parasti nav ilgs mūžs. Protams, ceļu seguma stāvokli lielā mērā ietekmē klimatiskie apstākļi un ziemā kaisītā sāls, taču ir vēl kāds būtisks faktors – pārmērīgi smags kravas transports. Lai kontrolētu kravas pārvadāšanas un citu autotransporta normu ievērošanu, valsts institūcijas vakar rīkoja kārtējo pārbaudi.
Par kravas automobiļu pārbaudes
vietu šoreiz kalpoja Rīgas rajona Vangaži, kas atrodas pie Rīgas
– Siguldas šosejas. Vieta nebija izvēlēta nejauši, jo šoseja ir
Rīgas – Veclaicenes autoceļa posms, kuru ik dienas izmanto liels
skaits kravas autotransporta. Kontroli organizēja Satiksmes
ministrija un tās pakļautībā esošā Autotransporta direkcija, un
to veidoja vairāki elementi: automobiļa svēršana, nosakot tā
pilnu masu un ass slodzi, transportlīdzekļa un kravas
dokumentācijas kontrole, kā arī autovadītāja atpūtas režīma
ievērošanas pārbaude. Uzmanība tika pievērsta arī kravas
nostiprinājumam.
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns
norādīja, ka pārbaude nav uzskatāma par īpašu akciju, jo šādi
pasākumi dažādās Latvijas vietās notiek regulāri, vienīgi citkārt
tiem nav īpašas publicitātes. “Sabiedrības uzmanību ir svarīgi
piesaistīt, lai uzsvērtu, cik liela loma šādām pārbaudēm būs arī
pēc 1.maija. No kontroles dienestu darba efektivitātes atkarīgs,
cik lielā mērā būs aizsargāti Latvijas pārvadātāji, jo tirgus būs
atvērts,” teica A.Lubāns. Kontroles pasākumu saistība ar
pārvadātāju aizsardzību ir saprotama, jo, kravu pārvadāšanas
normas pārkāpjot, ne vien tiek bojāts ceļa segums, bet pārkāptas
arī konkurences normas un deformēts tirgus.
Transporta pārbaudes veikšanai Ceļu policijas darbinieki pa
šoseju braucošo kravas automobiļu vadītājus lūdza nobraukt malā
un apstāties. Pēc brīža automobilis bija jāuzbrauc uz īpašiem
svariem, kura rādījumi ar radioviļņu palīdzību tika raidīti uz
Autotransporta direkcijas mikroautobusu. Jāatzīmē, ka spēkā
esošās normas kā maksimālo kravas svaru nosaka 40 tonnas, bet,
speciālu atļauju saņemot, drīkst pārvadāt arī kravu, kuras svars
nepārsniedz 52 tonnas. Diemžēl nācās konstatēt, ka normatīvo aktu
ignorēšana autopārvadātājiem kļuvusi par ikdienišķu parādību.
Apmēram stundas laikā Autotransporta direkcijas darbiniekiem
nācās sastādīt divus protokolus par pieļaujamā kravas svara
pārsniegšanu kokmateriālu kravām un vienu – par bīstamas kravas
pārvadāšanu bez attiecīgas atļaujas. Kāds autovadītājs, dzirdējis
par pārbaudi, bija apstājies dažus kilometrus pirms svēršanas
vietas un neparko nevēlējās doties tālāk, līdz beidzot policijai
viņu izdevās pārliecināt par nepieciešamību pakļauties pārbaudei.
Nekādu pārsteigumu neizraisīja šā auto kravas svēršanas rezultāti
– 50 tonnas, tātad desmit tonnas virs normas. Jāpiebilst, ka šī
kokmateriālu krava nebija arī pienācīgi nostiprināta. Ja par
pārslodzi administratīvi sodīts tiek autovadītājs, tad par kravas
nostiprināšanu atbildība saskaņā ar Autopārvadājumu likumu
(“Latvijas Vēstnesis”, 12.09.1995.) un citiem normatīvajiem
aktiem gulstas uz nosūtītāju.
Pārbaudes vietā bija ieradies arī Ministru prezidenta biedrs,
satiksmes ministra pienākumu izpildītājs Ainārs Šlesers, kurš
izrādīja aktīvu interesi par automobiļu svēršanas rezultātiem un
izteica vēlmi panākt stingrāku sankciju noteikšanu normu
pārkāpējiem: “Tuvākajā laikā soda naudas apmērs, kas šobrīd var
sasniegt 250 latus, tiks noteikts līdz 1000 latiem, kaut gan, pēc
manas pārliecības, arī tūkstotis latu nav pietiekams sods
pārvadātāju disciplinēšanai. Mana iniciatīva varētu būt šo sodu
palielināt līdz 10 000 latu. Ceru, ka nākamā gada budžetā
atradīsim līdzekļus, lai iegādātos vairāk svaru automobiļu
kontrolei,” pauda A.Šlesers. Jāatzīmē, ka pārbaudes sākumā rīta
stundās tika apturēts auto, kura kravas svars izrādījās 78
tonnas, atļauto svaru pārsniedzot par 38 tonnām.
Juris Bārtulis, “LV”