• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Numura došana mopēdiem. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 29.04.2004., Nr. 67 https://www.vestnesis.lv/ta/id/87788

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Paaugstināts drošības slieksnis kautproduktiem

Vēl šajā numurā

29.04.2004., Nr. 67

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Numura došana mopēdiem

CSDD-2.PNG (105241 bytes) CSDD-1.PNG (80845 bytes)
CSDD direktors Andris Lukstiņš rāda mopēdu reģistrācijas numuru preses konferencē Ceļu satiksmes drošības direkcijā; jaunā mopēdu reģistrācijas apliecība
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I.

Virkne jaunumu no 1.maija skars velosipēdu un mopēdu vadītājus. Viens no tiem – turpmāk mopēdi būs jāreģistrē. Tā ir jauna prakse ne tikai Latvijā, bet arī citās Eiropas valstīs.

Sākoties velosezonai, Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) 28.aprīlī rīkotās preses konferences mērķis bija informēt par izmaiņām likumdošanā. Tā kā velosipēdi un mopēdi ir iecienīti braucamrīki, jaunumi skars lielu sabiedrības daļu. “Stājoties spēkā jaunajai kārtībai, pārējie braucēji un gājēji var rēķināties, ka mopēdus un velosipēdus turpmāk daudz nopietnāk kontrolēs un uzraudzīs ceļu policisti, tādēļ divriteņu transportlīdzekļu vadītāju dalība satiksmē būs atbildīgāka un mazāk apdraudēs citus satiksmes dalībniekus,” skaidro CSDD sabiedrisko attiecību speciāliste Džoanna Eglīte.
Vasarā arī sodi kļūs bargāki, tas ir, no 1.jūlija, kad stāsies spēkā grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā, gan velosipēdu, gan mopēdu vadītājiem tiks noteikta jauna atbildība ceļu satiksmē un par noteikumu pārkāpšanu paredzēti jauni sodi. “Turpmāk šo braucamrīku vadītājiem būs stingri noteikti pienākumi un atbildība. Sodi paredzēti līdz pat četrdesmit latiem,” informē CSDD speciāliste. Piemēram, no 1.jūlija velosipēdistus un mopēdistus varēs sodīt par braukšanu reibumā, noteikumu pārkāpumiem pret gājējiem, ceļa zīmju neievērošanu un bēgšanu no notikuma vietas pēc satiksmes negadījuma.
Mopēdu vadītājiem, kas līdz šim uztverti līdzvērtīgi velosipēdistiem, jārēķinās ar ievērojamām izmaiņām, jo prasības turpmāk būtiski atšķirsies. Proti, no 1.maija mopēdi jāreģistrē, un, līdzīgi kā motocikliem, tiem tiks izsniegta numura zīme un reģistrācijas apliecība. Pēc likuma par mopēdu tiks uzskatīts tāds divriteņu transporta līdzeklis, kura motora tilpums mazāks par piecdesmit kubikcentimetriem. Ar šo braucamrīku traukties drīkst līdz 45 kilometriem stundā.
Jaunā kārtība palīdzēs disciplinēt braucējus, jo, kā norāda CSDD direktors Andris Lukstiņš: “Iestājoties siltam laikam, ielās parādās arvien vairāk motociklu un mopēdu. Neievērojot ceļu satiksmes noteikumus, šo transporta līdzekļu vadītāji arvien biežāk rada iespēju ceļu satiksmes negadījumiem un pat izraisa tos. Turklāt aizmukt no notikuma vietas nesodītam ir daudz vienkāršāk nekā ar transportlīdzekli, kuram ir numura zīme.” Problēmas aktualitāti izgaismo statistikas dati – aizpērn reģistrēti 98 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti mopēdu vadītāji, bet pērn – jau 171.
Tātad jaunā kārtība vairos mopēdu vadītāju atbildību, jo turpmāk tie vairs nebūs bezpersoniski un neidentificējami satiksmes plūsmā. Numura zīme ir arī vērā ņemams ieguvums pašiem mopēdistiem, jo šie transportlīdzekļi būs vairāk pasargāti no zādzībām, piemēram, zagtu mopēdu nebūs iespējams reģistrēt.
Vēl viens būtisks jaunums ir tas, ka no 1.jūlija mopēdu vadītāji saņems tādu pašu vadītāja apliecību kā citu transportlīdzekļu vadītāji, skaidro Dž.Eglīte, atgādinot, ka līdz šim mopēdu un velosipēdu vadītājiem tika izsniegta atsevišķa apliecība. Turpmāk mopēda vadītāja apliecību arī varēs saņemt no četrpadsmit gadu vecuma, taču mainīsies gan pati apliecība, gan tās izsniegšanas kārtība. Tātad no 1.jūlija mopēda vadītāja kategorija būs iekļauta transportlīdzekļa vadītāja apliecībā. Sekmīgi nokārtojot teorētisko eksāmenu, kurā turpmāk būs divtik jautājumu – divdesmit, jaunajam mopēdistam izsniegs vadītāja apliecību ar norādi, kas ar šo dokumentu ļaus vadīt mopēdu.
Pasaules prakse liecina: lai uzlabotu satiksmes drošību, nepieciešami kompleksi risinājumi. Dž.Eglīte uzsver, ka šobrīd nodrošināti gandrīz visi pamatnoteikumi, lai sakārtotu velosipēdistu un mopēdistu dalību ceļu satiksmē. Proti, izstrādāta jauna sodu sistēma, šo braucamrīku vadītājus nopietnāk kontrolēs ceļu policijas darbinieki, kā arī nodrošināta mopēdistu un velosipēdistu izglītošana un informēšana.

Ilze Apine, “LV”
ilze.apine@vestnesis.lv

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!