Numura došana mopēdiem
CSDD direktors Andris Lukstiņš rāda mopēdu
reģistrācijas numuru preses konferencē Ceļu satiksmes
drošības direkcijā; jaunā mopēdu reģistrācijas
apliecība Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Virkne jaunumu no 1.maija skars velosipēdu un mopēdu vadītājus. Viens no tiem – turpmāk mopēdi būs jāreģistrē. Tā ir jauna prakse ne tikai Latvijā, bet arī citās Eiropas valstīs.
Sākoties velosezonai, Ceļu
satiksmes drošības direkcijas (CSDD) 28.aprīlī rīkotās preses
konferences mērķis bija informēt par izmaiņām likumdošanā. Tā kā
velosipēdi un mopēdi ir iecienīti braucamrīki, jaunumi skars
lielu sabiedrības daļu. “Stājoties spēkā jaunajai kārtībai,
pārējie braucēji un gājēji var rēķināties, ka mopēdus un
velosipēdus turpmāk daudz nopietnāk kontrolēs un uzraudzīs ceļu
policisti, tādēļ divriteņu transportlīdzekļu vadītāju dalība
satiksmē būs atbildīgāka un mazāk apdraudēs citus satiksmes
dalībniekus,” skaidro CSDD sabiedrisko attiecību speciāliste
Džoanna Eglīte.
Vasarā arī sodi kļūs bargāki, tas ir, no 1.jūlija, kad stāsies
spēkā grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā, gan velosipēdu,
gan mopēdu vadītājiem tiks noteikta jauna atbildība ceļu satiksmē
un par noteikumu pārkāpšanu paredzēti jauni sodi. “Turpmāk šo
braucamrīku vadītājiem būs stingri noteikti pienākumi un
atbildība. Sodi paredzēti līdz pat četrdesmit latiem,” informē
CSDD speciāliste. Piemēram, no 1.jūlija velosipēdistus un
mopēdistus varēs sodīt par braukšanu reibumā, noteikumu
pārkāpumiem pret gājējiem, ceļa zīmju neievērošanu un bēgšanu no
notikuma vietas pēc satiksmes negadījuma.
Mopēdu vadītājiem, kas līdz šim uztverti līdzvērtīgi
velosipēdistiem, jārēķinās ar ievērojamām izmaiņām, jo prasības
turpmāk būtiski atšķirsies. Proti, no 1.maija mopēdi jāreģistrē,
un, līdzīgi kā motocikliem, tiem tiks izsniegta numura zīme un
reģistrācijas apliecība. Pēc likuma par mopēdu tiks uzskatīts
tāds divriteņu transporta līdzeklis, kura motora tilpums mazāks
par piecdesmit kubikcentimetriem. Ar šo braucamrīku traukties
drīkst līdz 45 kilometriem stundā.
Jaunā kārtība palīdzēs disciplinēt braucējus, jo, kā norāda CSDD
direktors Andris Lukstiņš: “Iestājoties siltam laikam, ielās
parādās arvien vairāk motociklu un mopēdu. Neievērojot ceļu
satiksmes noteikumus, šo transporta līdzekļu vadītāji arvien
biežāk rada iespēju ceļu satiksmes negadījumiem un pat izraisa
tos. Turklāt aizmukt no notikuma vietas nesodītam ir daudz
vienkāršāk nekā ar transportlīdzekli, kuram ir numura zīme.”
Problēmas aktualitāti izgaismo statistikas dati – aizpērn
reģistrēti 98 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti mopēdu
vadītāji, bet pērn – jau 171.
Tātad jaunā kārtība vairos mopēdu vadītāju atbildību, jo turpmāk
tie vairs nebūs bezpersoniski un neidentificējami satiksmes
plūsmā. Numura zīme ir arī vērā ņemams ieguvums pašiem
mopēdistiem, jo šie transportlīdzekļi būs vairāk pasargāti no
zādzībām, piemēram, zagtu mopēdu nebūs iespējams reģistrēt.
Vēl viens būtisks jaunums ir tas, ka no 1.jūlija mopēdu vadītāji
saņems tādu pašu vadītāja apliecību kā citu transportlīdzekļu
vadītāji, skaidro Dž.Eglīte, atgādinot, ka līdz šim mopēdu un
velosipēdu vadītājiem tika izsniegta atsevišķa apliecība. Turpmāk
mopēda vadītāja apliecību arī varēs saņemt no četrpadsmit gadu
vecuma, taču mainīsies gan pati apliecība, gan tās izsniegšanas
kārtība. Tātad no 1.jūlija mopēda vadītāja kategorija būs
iekļauta transportlīdzekļa vadītāja apliecībā. Sekmīgi nokārtojot
teorētisko eksāmenu, kurā turpmāk būs divtik jautājumu –
divdesmit, jaunajam mopēdistam izsniegs vadītāja apliecību ar
norādi, kas ar šo dokumentu ļaus vadīt mopēdu.
Pasaules prakse liecina: lai uzlabotu satiksmes drošību,
nepieciešami kompleksi risinājumi. Dž.Eglīte uzsver, ka šobrīd
nodrošināti gandrīz visi pamatnoteikumi, lai sakārtotu
velosipēdistu un mopēdistu dalību ceļu satiksmē. Proti,
izstrādāta jauna sodu sistēma, šo braucamrīku vadītājus nopietnāk
kontrolēs ceļu policijas darbinieki, kā arī nodrošināta mopēdistu
un velosipēdistu izglītošana un informēšana.
Ilze Apine,
“LV”
ilze.apine@vestnesis.lv