Autortiesības nav rekets
Ekonomikas policijas darbinieki liecinieku klātbūtnē iznīcina diskus ar tajos nelegāli ierakstītu mūziku Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I |
Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūras/Latvijas Autortiesību aģentūras (AKKA/LAA) Dokumentācijas un sadales nodaļas vadītāja Anita Sosnovska zina teikt, ka pēc neatkarības atgūšanas Latvijā pirmo Autortiesību likumu pieņēma 1993. gadā, kad arī tika likti pirmsākumi aģentūrai, kura tagadējā veidolā izveidojās 1995. gadā. Protams, ar likuma ievērošanu ir gājis kā pa celmiem. Gan tradīciju trūkuma dēļ, gan arī tādēļ, ka sabiedrība netika tam pienācīgi sagatavota. Diemžēl valsts pa šiem gadiem nav darījusi tikpat kā neko, lai izskaidrotu, ka ne tikai zemesgabals un māja ir vērtība, par kuru jāmaksā, bet arī intelektuālais īpašums ir tāda pati vērtība.
Autortiesības ir spēkā visu autora dzīves laiku un vēl 70 gadus pēc viņa nāves. Šā gada 22. aprīlī Saeima galīgajā lasījumā pieņēma virkni grozījumu Autortiesību likumā, kas stāsies spēkā 1. maijā, tādējādi vēl vairāk sakārtojot šo jomu. AKKA/LAA kā mantisko tiesību kolektīvajai pārvaldītājai autortiesību jomā šobrīd pieder monopolstāvoklis, kuru pati aģentūra uzskata par pilnīgi normālu. Pretējās domās ir mūziķis, radio SWH prezidents Zigmars Liepiņš. Kā viņš uzsvēra “Latvijas Vēstnesim”, 75% no visām autortiesībām attiecas tieši uz mūziku. Tādēļ mazliet dīvaini, ka nav atsevišķas organizācijas, kas pārstāvētu mūzikas autorus.
AKKA/LAA – autoru
pārstāve Latvijā
Pašlaik AKKA/LAA administrē autoru
muzikālās tiesības, mehāniskās reproducēšanas tiesības, literārās
un grāmatu tiesības, vizuālās un audiovizuālās tiesības.
Aģentūra, kas ir bezpeļnas organizācija, pieder savam vienīgajam
īpašniekam. Aģentūrai ir 3000 pārstāvniecības līgumu ar Latvijas
autoriem un tā pārstāv arī 2 miljonus ārvalstu autoru. Latvijas
Autoru apvienības augstākais lēmējorgāns ir kopsapulce, kura
ievēlē valdi un prezidentu. Šobrīd tā ir rakstniece Māra Zālīte.
Visus svarīgākos lēmumus attiecībā uz aģentūras darba stratēģiju
un arī tarifiem par autortiesībām pieņem valde. A. Sosnovska
uzsver, ka autoriem pašiem administrēt savas tiesības būtu daudz
dārgāk, pat ņemot vērā procentus, kurus no autora ienākumiem
iekasē aģentūra.
Pēc aģentūras pārstāves vērtējuma, Latvijā situācija ar
autortiesību ievērošanu nebūt nav slikta un vistiešākajā veidā
saistīta ar autoru darbu izmantotāju izglītotību un godaprātu.
Vissliktāk, protams, ir ar autortiesību (ne)ievērošanu internetā.
Tā gan jau ir Ekonomikas policijas atbildība, tāpat kā pirātiskās
produkcijas apkarošana.
Visu par autortiesībām var uzzināt “Latvijas Vēstneša” 2001.gadā izdotajā grāmatā |
Kā rodas
autoratlīdzibas tarifi
Šobrīd vienas no lielākajām
domstarpībām starp AKKA/LAA un autoru darbu izmantotājiem ir par
tarifiem. Pēdējie uzskata, ka tie noteikti voluntāri. Kā skaidro
A. Sosnovska, gan Bernes konvencijā, gan Latvijas Autortiesību
likumā noteikts, ka autoram ir ekskluzīvas tiesības noteikt, par
kādu cenu viņa darbu drīkst izmantot. Noslēdzot līgumu par
autortiesību aizsardzību ar aģentūru, autors tai deleģē tiesības
noteikt tarifu par savu darbu izmantošanu. AKKA/LAA tarifus
nosaka, vai nu vienojoties ar autoru darbu izmantotāju
asociācijām, vai pamatojoties uz CISAC (Starptautiskās autoru un
komponistu sabiedrību konfederācijas) un autoru darbu izmantotāju
kopīgi izstrādātajiem principiem. Aģentūras pārstāve uzsver, ka
Latvijā šajā ziņā nedrīkst būt dempings, – proti, ievērojami
zemāki tarifi nekā citās valstīs. Tie gan pielāgoti Latvijas
pirktspējai, piemēram, Igaunijā tie ir krietni augstāki.
Starptautiskā prakse liecina, ka ir tā sauktās lielās tiesības,
kuras autori parasti administrē paši. Piemēram, tēlnieks pats
vienojas par autoratlīdzību ar pieminekļa pasūtītāju, tāpat
komponists pats vienojas ar teātri par pasūtīto mūziku izrādei.
Aģentūra pārsvarā administrē jau radītu darbu atkārtotu
izrādīšanu. Piemēram, tā saukto salasīto mūziku teātra izrādēs.
Tā Jaunais Rīgas teātris izņēma aģentūrā licenci par tiesībām
izrādē “Revidents” iekļaut un atskaņot mūziku no filmas
“Septiņpadsmit pavasara mirkļi”. “Ar teātriem mums ir ļoti laba
sadarbība,” atzīst A. Sosnovska, piemēram cilājot biezās mapes,
kurās reģistrēti noslēgtie līgumi.
Tāpat autortiesības attiecas uz mākslas darbu reprodukcijām
žurnālos, grāmatās un citos izdevumos. Avīzēm un žurnāliem
jāmaksā autoratlīdzība arī par publicētu dzejoli, stāstu vai
tikai tā fragmentu. Aģentūra ir noslēgusi līgumu ar rajonu avīzēm
par bēru sludinājumos un apsveikumos izmantoto dzejoļu
autortiesībām.
Uz jautājumu, vai vienmēr jāmaksā par izmantoto darbu
fragmentiem, A. Sosnovska atsaucas uz likumu, kas nosaka, ka bez
maksas to var darīt, vienīgi izstrādājot pētnieciskus un
zinātniskus darbus. Visos pārējos gadījumos neatkarīgi no citētā
fragmenta apjoma autoram ir tiesības pieprasīt autoratlīdzību.
Apgāda “Atēna” direktors Karstens Lomholts gan par mazliet
dīvainu uzskata situāciju, kad autortiesības tiek attiecinātas
arī uz recenzijā par kādu grāmatu izmantotiem citātiem.
Attiecībā uz vizuālās mākslas darbiem ir tā sauktās
tālākpārdošanas tiesības, kuras saskaņā ar likumu administrē
tikai un vienīgi mantisko tiesību kolektīvo pārvaldītāju
organizācijas. Runa ir par gadījumiem, kad, piemēram, gleznas
tālāk pārdod izsolēs vai to dara galerijas. Ja autors, nebūdams
vēl slavens, savu gleznu par mazu naudu ir kādam pārdevis, bet
vēlāk kļuvis slavens, tad automātiski mākslas darba vērtība,
protams, pieaug. Un autortiesību likums nodrošina, ka
tālākpārdošanas gadījumā daļa no pieaugušās vērtības tomēr nonāk
atpakaļ pie autora. Tas, protams, neattiecas uz mantošanas
gadījumiem. Taču, kā atzīst A. Sosnovska, Latvijā praksē šī norma
nedarbojas vispār, jo šādi darbi netiek pārdoti publiski.
Šī brīža aktualitāte autortiesību jomā, ir patapinājuma tiesības,
kas autoriem paredz atlīdzību par viņu darbu izmantojumu
bibliotēkās. A. Sosnovska pauda pārliecību, ka drīzumā tiks
pieņemti Ministru kabineta noteikumi, kas šo normu regulēs. Par
to maksās valsts vai pašvaldība, kuras pārziņā bibliotēka
atrodas. Maksa būs atkarīga no summas, par kādu bibliotēka iepērk
grāmatas. Protams, ir jautājums, vai mazo pašvaldību bibliotēku
jau tā niecīgās iespējas iepirkt grāmatas nesaruks vēl
vairāk.
Mūzikas autoru tiesības administrēt ir vissarežģītāk
Kā jau iepriekš minēts, 75% no
visām autortiesībām attiecas tieši uz mūzikas izmantojumu. Kā
atzina aģentūras pārstāvji, vislielākās domstarpības aģentūrai
rodas tieši ar raidorganizācijām. Raidorganizācijām jādarbojas
pēc principa: tās var izmantot autoru darbus tik lielā apmērā,
cik tās spēj to apmaksāt. Taču praksē reizēm notiek otrādi –
raidorganizācijas izmanto darbus, cik tās vēlas, un maksā, cik
var atļauties, cik uzskata par pieņemamu. Tā ir lielākā problēma.
Jautāta par tarifu izcelsmi attiecībā uz muzikālo darbu
izmantošanu raidorganizācijās, zvērināta advokāta palīgs Laura
Lazdāne stāsta, ka 1955. gadā kopā sanāca autori un autoru darbu
izmantotāji un vienojās, ka autoratlīdzība par autoru darbu
izmantošanu raidīšanai ēterā, kur autora darba izmantojumam ir
būtiska nozīme nosakāma 1% apmērā no bruto ieņēmumiem par 10%
autoru darbu izmantojumu. Nevienā radiostacijā neskan 100% tikai
mūzika. Ir reklāmas, ziņas, autorraidījumi. Taču, ja mūzika skan
70% no ētera laika, tad autoram būtu jāsaņem 7% no bruto
ieņēmumiem. Z. Liepiņš šos tarifus sauc par absurdiem, norādot,
ka tie radās laikā, kad tikko savu darbu bija sākusi televīzija,
kompaktdiski vispār vēl nebija parādījušies. Patiesībā autori,
kas par šiem tarifiem vienojās, bija dramaturgi un literāti. Un
tagad šos tarifus attiecināt uz mūzikas darbu izmantotājiem ir
nekorekti. Z. Liepiņš arī atgādina, ka tiesā ar AKKA/LAA vinnēja
tieši radio, kuram maksa par muzikālo darbu izmantojumu tika
noteikta 2% apmērā.
I. Dombrovska arī stāsta, ka licence ir jāsaņem un jāmaksā
autoratlīdzība, ja mūzika tiek atskaņota sabiedriskas vietās. To
ir izdarījušas, piemēram, frizētavas, kafejnīcas utt. Maksa tiek
aprēķināta, ņemot vērā to platību. Kā uzsver I. Dombrovska, arī
lauku kapelai, kura spēlē ne sevis radītu mūziku, piemēram,
kāzās, ir jāizņem licence. Tas pats attiecas uz darba vietu
ballītēs tik populārajām karaokēm. Arī taksometra šoferim, kura
mašīnā skan radio, aģentūrā ir jāizņem licence. Taču, kā uzsver
Z. Liepiņš, taksometra šoferis atšķirībā no radiostacijām
aģentūrā neiesniedz sarakstu ar skanējušajām dziesmām. Līdz ar to
ir jautājums, kam aiziet aģentūrai samaksātā nauda. I. Dombrovska
skaidro, ka šī nauda tiek sadalīta un izmaksāta autoriem,
pamatojoties uz raidorganizāciju iesniegtajām atskaitēm.
Lai kā arī autoru darbu izmantotāji vērtētu AKKA/LAA darbību,
kuru vienmēr var uzlabot un padarīt caurskatāmāku, tas nekādā
gadījumā nedrīkst radīt šaubas par to, vai autortiesības ir
jāievēro. Jo, kā dzied “Prāta vētra” – par velti tikai saule
spīd.
Rūta Kesnere, “LV”