Pilsēta kā atvērta grāmata
“Mana dzimtene – Makdonalds! ...”
Valerijs Zalotuha. Romānā “Pēdējais komunists”
Velti plašsaziņas līdzekļi mūs
biedē ar Gūtenberga galaktikas nāvi, apgalvojot, ka vizuālā
informācija uzvaroši izspiež tekstuālo. Vismaz pašlaik abas šīs
informācijas sistēmas ne tikai mierīgi līdzāspastāv, bet itin
organiski viena otru papildina.
Tiesa, savā mājoklī (it īpaši ja dzīvojat ēkā, ko rotā 19.gs.
beigu, 20.gs. sākuma slogans Mans nams – mana pils) jūs,
manuprāt, lieliski varat iztikt bez lasītprasmes. Radio, video un
it īpaši televīzija atbrīvos no lasīšanas ieraduma – teleseriālu
varoņi jums aizvietos grāmatas, politiķi un komentētāji sakārtos
un ievirzīs jūsu domas pareizajā gultnē, hokejisti un
futbolisti piegādās nepieciešamo adrenalīna daudzumu, komēdijās
smieklu mašīna signalizēs, kurās vietās jāsmejas, ik pēc pāris
minūtēm reklāma jums demonstrēs tūkstošiem lietu un pakalpojumu,
kas darīs jūs laimīgus, pēc pusnakts erotiskie šovi sublimēs jūsu
libido ...
Ideāla pasaule, bezmaz kā Kurta Vonnegūta romānā 451grādu pēc
Fārenheita (tiem, kuri nav šo antiutopiju lasījuši, kino un
TV piedāvā tās kinoversiju).
Bet, tikko jūs aizverat aiz sevis dzīvokļa durvis ... Māju
sienas, skatlogi, reklāmas stabi sviež jums acīs burtus, vārdus,
saukļus, attēlus.
Ar ko gan nav salīdzināta pilsēta – ar skudru pūzni, tirgu,
sātana radījumu!
Piedāvāju savu versiju – pilsēta kā grāmata. Tālāk – par tās
zīmēm, par Rīgu kā daudzu paaudžu rakstītu un lasītu grāmatu,
vietām izrautām lapām, pasvītrotu tekstu, piezīmēm malās, par,
šķirstot starp lapām, atrastu sakaltušu ziediņu, pat, ja
laimējas, ceriņziedu ar piecām ziedlapiņām.
Eju pa Rīgas ielām un lasu tās zīmes.
Bankas, veselas četras, Kaļķu un Vaļņu ielas stūrī par savu
atrašanos vēsta solīdiem burtiem. Restorāni, bāri, kafejnīcas
vilina ar eksotiskiem nosaukumiem un ārpusē izkārtām ēdienkartēm
– biznesa pusdienas tikai Ls 2.99! Septiņi gudrie bambusa
birzē! Samurajs! Suši bārs! Amsterdama! Īru pabs! Siekalu
pilna mute ...
Tālāk – spēļu zāles. Vegas! Klondaika! Labirints! Kā senā
ziņģē – Liec, lai galdā ripo lati, eleganta dzīve būs!
(Pēdējā laikā ievēroju, ka nosaukumu spēļu zāle nomainījis
eifēmisms – Laimētava, vēl Atpūtas centrs.)
Tālāk veikalu skatlogi, 50%, 70% lētāk, izpārdošana, cenas krīt,
manekeni demonstrē pasaules modi, lielveikalu ķēdes vienotā
frontē izkonkurē mazos veikaliņus. Tā notiek (Kurts
Vonnegūts).
Lombardi, atvērti visu diennakti. Lietotu drēbju veikali.
Uzraksts – Atkritumi apstrādāti ar indīgām ķimikālijām –
pie Centrāltirgus konteineriem, arī par homeless, bomžu
veselību tiek gādāts...
Man garām aizbrauc tramvajs ar uzrakstu Colgate,
mikroautobuss ar reklāmu sānos Uzticies Matroskinam! Natanga!
Pareizā desa pareizām desmaizēm!
Visapkārt burti,
skaitļi, vārdi... Žogi ap jaunceltnēm, transformatoru būdiņas,
aplīmētas ar rokkoncertu afišām, ne jau visi var (un grib)
pasūtināt krāsainus reklāmplakātus.
Tālāk – par kontrkultūras zīmēm. Jau ar pierastajiem grafiti
konkurē stensili un tagi. (Kā man paskaidroja
zinātāji, par stensiliem sauc trafaretu veidotus
zīmējumus, kā to dara, skat. žurnāla Luna 12. numuru, bet
tagi esot tās mistiskās zīmes – ķeburi, ar kuriem savus
maršrutus uz namu sienām iezīmē tagotāji (tie, kuri zīmē
tagus).
Grafiti un stensili, manuprāt, izpilda aktuālas
informācijas funkcijas tai sabiedrības daļai (jaunatnei), kuri
nevar atļauties savus uzskatus paust un reklamēt kvadrātmetriem
lielos posteros – Pašlaik modē Hansabankas pensijas! Vai
manifestēt ar milzu attēliem uz brandmūriem – L’Oreal Paris
Supermodele Letīcija Kasta. Šeit neņemšos spriest, cik
likumīga ir šī jauno cilvēku daiļrade, tikai piebildīšu, ka
teksti Pērc 2, maksā par 5! Un dzenbudiskais Zem
pludmales ir asfalts! man vismaz estētiski ir pieņemamāki
nekā Coca Cola Plaza Forum Cinema vai kazino nosaukums
Latvija.
Kāds ir šo grafiti un stensilu
vēstījums? (Par fagiem neizteikšos, neprazdams šo
zīmju valodu, tāpat necitēšu tekstus nenormatīvajā
leksikā.)
Politiski – visplašākais diapazons, no rasistiska WHITE POWER
(Balto vara) svastikām, LATVIJU - LATVIEŠIEM!
CCCP (kirilicā) līdz anarhistu A burtam aplī,
Oldermāstonas miera zīmei, stensilam uz Nacionālās
bibliotēkas kolonnas, kur stilizēts cilvēciņš met kāškrustu
atkritumu grozā, tekstiem – Nē NATO! Jā Latvijai! Nē
ES!
Ekoloģisks uzraksts Cigaretes smird! līdzās tekstam
Stop the
Heroin! Canabis (narkotisko kaņepju) attēls sadzīvo ar Mika
Džegera sejas stensilu un tekstu Rockn’ roll, un man
nesaprotamu raudoša spēļu lācīša attēlu.
Starp citu, daži stensili ir patiesi asprātīgi un
kvalitatīvi izpildīti, teiksim, tanks, uz kura noliektā stobra
šūpolēs šūpojas bērns.
Masu informācijas līdzekļi līdz Rīgai ir atnesuši antiglobālisma
idejas. Mazas uzlīmes – Reklāma melo, ironisks teksts
Uzticies reklāmai, uzlīmēts uz krāšņā Beneton
plakāta met izaicinājumu Mc Donalda sloganam I’m loving
it!
Kā atsevišķu vēstījumu grupu gribētu izdalīt
tekstus – prātulas. Zūd spēki – zūd prāts; Īlenu maisā
nenoslēpsi; Kas lokas, tas nelūst; jau citēto Zem
pludmales ir asfalts. (Informācija pārdomām.)
Nobeigumā prasītos savilkt galus kopā, pasludināt
spriedumu.
Bet, kā skan mana iemīļotā anekdote, uz jautājumu: – Kā jums ar
veselību? Atbildēšu: – Nesagaidīsit!
Lasot grāmatu, jūs varat nepiekrist autora/autoru teiktajam,
varat pat saniknoties un iesviest to kaktā. Rīga kā grāmata, kā
teksts pastāv un pastāvēs, patīk mums vai ne.
Es eju un lasu Rīgu kā atvērtu grāmatu, nekas, ja dažas zīmes man
tā arī paliek svešas, kaut vai tas pats raudošais rotaļu lācītis
vai uzraksts krievu valodā – Buratīno jāmirst! Žēl lācīša,
žēl Buratīno, žēl Rīgas ar tās striptīzbāru Roxy, laimētavām,
lombardiem, žēl, ka manā vecumā vairs nepiedien tumsas aizsegā ar
aerosola krāsas baloniņu uzpūst uz žoga vai sienas kaut vai –
Rehabilitēt eņģeļus! Vai Rīga – kontrastu pilsēta
...
P.S. Vēl šodien uz mājas sienas Brīvības ielā izlasīju
tekstu – Iela ir, brīvības nav. Tātad kāds izjūt un domā
arī tā. Bet just un domāt nevienam neaizliegsi.
Juris Zvirgzdiņš