ES nauda pagastus saulītē neiecels
Tieši šāds viedoklis ir Latvijas Pašvaldību savienībai (LPS), kas uzskata, ka ceļš uz pagastu attīstību ir garāks, nekā varētu šķist no pirmā acu uzmetiena. Nozīmīgākais faktors attīstības veicināšanā ir uzņēmēju interese un investīcijas, kas nabadzīgākajās pašvaldībās šobrīd ir niecīgas. To var izskaidrot ar pašvaldību ierobežotajiem finanšu resursiem, kas liedz sakārtot infrastruktūru un padarīt vidi uzņēmējiem pievilcīgu. LPS uzskata, ka arī Eiropas Savienības (ES) piedāvātais finansējums struktūrfondu izskatā ir tikai kapeikas no tiem ieguldījumiem, kas nepieciešami.Šķiet, runājot par jebkuru valstiska mēroga problēmu, nonāksim pie secinājuma, ka trūkst naudas. Tieši tāda pati situācija ir arī jautājumā par pagastu attīstību. Būtiski noskaidrot, cik liela atbildība par nespēju attīstīt pagastus jāuzņemas vietējai pašvaldībai. To skaidro LPS padomnieks ekonomikas jautājumos Aleksandrs Lielmežs: “Pašvaldībai nav tiešas ietekmes uz uzņēmējdarbības veicināšanu, ir tikai netiešā – teritorijas plānojuma izstrādāšana. Vienīgais praktiskais instruments, kas ir to rīcībā, – nekustamā īpašuma nodokļu atlaides. Tātad it kā pašvaldība soli ir spērusi, bet kāpēc uzņēmēji tomēr neiet uz šīm teritorijām? Acīmredzot atbalsta pasākumi ir pārlieku niecīgi,” uzskata A. Lielmežs. Kā iespējamo šīs situācijas risinājumu A. Lielmežs min atsevišķu teritoriju atzīšanu par beznodokļu zonām, lai tādējādi pievilinātu uzņēmējus. Viņš gan piebilst, ka šobrīd valsts vēl nav gatava tik radikāliem soļiem, tāpēc vismaz pagaidām tas nav iespējams. Tas nozīmē, ka jāmeklē citi ceļi.
Vai glābiņš būs ES?
Šobrīd ar lielām cerībām un
vienlīdz ar piesardzīgu skepsi pašvaldības raugās uz ES
struktūrfondiem. Situācija līdzekļu apgūšanā ir diezgan
neskaidra, ko atzīst arī pašvaldību pārstāvji. Tā, piemēram,
vienas no bagātākajām Latvijas pašvaldībām – Ventspils pagasta
padomes – Finanšu nodaļas vadītāja Inta Komisāre atzīst, ka nav
īstas skaidrības par struktūrfondu apgūšanu. Tagad gan pašvaldība
aktīvi strādā pie projektiem, bet tos vēl nevar iesniegt. “Mums
ir izdevies iegūt līdzekļus no pirmsstrukturālajiem fondiem un
līdz ar to jau tagad varam realizēt divus projektus
ūdenssaimniecībā un atkritumu apsaimniekošanā,” pieredzē dalās I.
Komisāre.
Nauda lieti noderētu arī otrai turīgākajai valsts pašvaldībai.
Mārupes pagasta padomes priekšsēdētāja Līga Kadiģe gan norāda, ka
šāds statuss neko neizšķir, jo pagastā esot daudz problēmu.
“Lielākās likstas saistītas ar straujajiem apbūves tempiem, jo
mums jānodrošina infrastruktūra, pieejamība izglītības iestādēm,
bet ES fondu līdzekļiem grūti piekļūt.” Taču arī Mārupes
pašvaldībai padomā ir vairāki projekti un līdz ar to vēlme
pretendēt uz ES finansējumu. Visas problēmas gan šī nauda
neatrisinās. L. Kadiģe uzsver, ka, piemēram, ceļi šobrīd ir
katastrofālā stāvoklī, bet, pēc viņas rīcībā esošās informācijas,
naudu to sakārtošanai tik drīz neizdosies iegūt. “Prioritāte ir
valsts,” pamato L. Kadiģe. “Mums jāvelkas līdzi un jāsasniedz ES
līmenis, pretējā gadījumā neizdzīvosim.”
Rezumējot pašvaldību pārstāvju teikto, varētu apgalvot, ka ES
nauda palīdzēs tikai atsevišķu ieceru īstenošanai, bet ne visu
problēmu atrisināšanai. To uzsver arī LPS un tās pārstāvis A.
Lielmežs: “ES nauda nebūs glābšanas riņķis, jo tā ir sīknauda.
Kas tad tas ir – nedaudz vairāk nekā 600 miljoni trijos gados?
Aplēsts, ka 550 miljoni latu nepieciešami pašvaldību ceļu
sakārtošanai vien. Pašvaldību ceļi ir gandrīz 44 tūkstoši
kilometru, valsts otrās šķiras autoceļi – 13 tūkstoši, valsts
pirmās šķiras ceļi – 7 tūkstoši. Ņemot vērā visus pieejamos
līdzekļus, sanāk, ka gandrīz četrām piektdaļām valsts autoceļu
nav finansējuma. Un, ja vēl pieskaita tiltu remonta
nepieciešamību, situācija rādās diezgan drūma. Tad vēl Izglītības
un zinātnes ministrija nosaukusi 250 miljonus, kas vajadzīgi
izglītības iestāžu sakārtošanai. Mēs vēl varētu runāt par tādām
nopietnām lietām kā kopējo energoefektivitātes pasākumu
realizēšana dzīvojamajā fondā vai sabiedriskajās ēkās. Tās ir
ļoti lielas summas – 20 līdz 30 latu uz kvadrātmetru,” aprēķinus
dažās jomās izklāsta A. Lielmežs. Viņš arī piebilst, protams,
labi, ka ir vismaz tāds atbalsts.
Nabadzīgākajiem dzīve grūtāka
Par miljonu ieguldīšanu ne tuvu
nedomā nabadzīgākie Latvijas pagasti, kuriem ar budžetu pietiek
vien izdzīvošanai. To apstiprina Daugavpils rajona Biķernieku
pagasta plānotāja Silvija Iličko: “Nelielus projektus gatavojam,
lielus nevaram atļauties. Nupat dabūjām līdzekļus ceļu
atjaunošanai, bet viss atduras pret līdzfinansējumu. Lai projektu
realizētu, jāņem bankā kredīts, bet tas nozīmē maksāt procentus,”
klāsta S. Iličko. Pagastam padomā esot veidot kopīgus projektus
ar citām pašvaldībām. S. Iličko atzīst, ka būtu vieglāk, ja
apvienotos novadā, bet šādas ieceres pajukušas. “Tā nu mēs te
paliksim tāda nomale. Uzņēmējdarbības šeit nav – aktīvi rosās
vien dažas zemnieku saimniecības un pagasta veikali,” S. Iličko
balsī jūtama nolemtība un samierināšanās.
Par nolemtību runā arī Krāslavas rajona Šķeltovas pagasta
priekšsēdētājs Andris Badūns. Sarunas laikā viņš uzsver, ka vārds
“nabadzīgākā” noteikti jāliek pēdiņās. “LPS, sarindojot
pašvaldības, ņem vērā trīs nodokļus – nekustamā īpašuma, zemes un
iedzīvotāju ienākuma nodokli. Es, protams, negribu atrasties
saraksta lejasdaļā, bet šobrīd nav iespēju tikt augstāk.
Pirmkārt, nevar palielināt ieņēmumus no nekustamā īpašuma
nodokļa, ja pagasta teritorijā nav būvju un ražošanas ēku. Tāpat
arī zemes kadastrālā vērtība ir tāda, kāda tā ir. Jāpiezīmē, ka
citās teritorijās Latvijā tā ir pat četras reizes lielāka.
Ieņēmumus no ienākuma nodokļa var palielināt tad, ja cilvēkiem ir
darba vietas. Šķeltovas pagasts atrodas tālu no lielajām
pilsētām, kas nodrošina darba vietas, – tuvākā ir 20 kilometrus
attālā Krāslava. Turklāt uz pagastu neved neviens asfaltēts ceļš.
Ja cilvēki brauc, tad viņi aizbrauc pavisam,” stāsta A. Badūns.
Taču padomes priekšsēdētājs nebūt nevēlas samierināties ar
likteni. Viņš atzīst, ka no ES struktūrfondiem līdzekļus dabūt
kādam projektam ir ļoti, ļoti nereāli tāpēc, ka vajadzīgs
līdzfinansējums. Bet iespējas esot. Piemēram, vairākas
pašvaldības var mēģināt kopīgi īstenot projektus. Krāslavas
rajona padomes sēdē pat izskanējusi doma, ka jāapvienojas pilnīgi
visām rajona pašvaldībām un tādējādi jāmēģina piesaistīt fondu
līdzekļus. Tāpēc A. Badūns ir optimistiski noskaņots: “Ja prātīgi
rīkosimies, apvienosimies un draudzīgi saimniekosim, tad arī kaut
ko panāksim.”
Mazajiem pagastiem palīdzēs
Tā sola Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas valsts sekretāra vietnieks Andris
Kužnieks. Ministrija esot izstrādājusi kārtību, kādā nosaka
līdzfinansējuma likmi vienam projektam: “Tam par pamatu izmantoti
attīstības indeksi teritorijās. Tas nozīmē, ka teritorijas ar
mazākiem attīstības indeksiem var saņemt lielāku valsts
līdzfinansējumu projektu īstenošanā.” A. Kužnieks uzskata, ka tā
ir iespēja panākt reģionālo atšķirību samazināšanos, kas ir
būtiska problēma. Viņš arī atzīst, ka diemžēl valstiskā līmenī
šīs problēmas nopietnība apjausta par vēlu: “Pašreizējā
Attīstības plānā nav skaidri definēts jautājums par pasākumiem,
ar kuru palīdzību šīs atšķirības mazināt. Jau tad, kad tika
rakstīts šis plāns, nebija skaidri definēts, kā no struktūrfondu
līdzekļiem diferencēt palīdzību pašvaldībām, lai veicinātu
reģionālo attīstību un mazinātu atšķirības. Pašreiz mūsu
ministrija ir izstrādājusi reģionālās politikas pamatnostādnes,
kas ir politikas plānošanas dokuments. Ir identificētas problēmas
un noteikti rīcības virzieni, lai ilgtermiņā mazinātu atšķirības
starp reģioniem Latvijā. Dokumentā norādīta virkne rīcības
virzienu ministrijām, kas tuvākajos gados būtu jāīsteno. Tas
nozīmē, ka ik ministrijas izstrādātajā projektā būtu jāintegrē
reģionālās attīstības aspekts,” iekavēto sola atgūt A. Kužnieks.
Viņš arī uzskata, ka turpmāk svarīga būs reģionālās attīstības
uzraudzība. To paredzēts īstenot ar struktūrfondu informācijas
sistēmas starpniecību. Tas nozīmē, ka būtu jāparedz tāda iespēja
kā datu apkopošana par projektiem, kas īstenoti dažādos reģionos.
“Noteiktā laika posmā tad būtu iespēja analizēt, kurā reģionā
kādi projekti ir īstenoti, un arī secināt, kāda ir to ietekme,”
uzskata A. Kužnieks.
LPS pārstāvis A. Lielmežs optimismam gan neredz pamata, jo līdz
šim maz kas darīts reģionu atšķirību samazināšanai. “Reģionālās
atšķirības ir nevis mazinājušās, bet gan palielinājušās.
Būtiskākās joprojām ir starp Rīgu un Latgali,” rezumē A.
Lielmežs.
Ieva Treija