Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.110
Rīgā 2004.gada 21.aprīlī (prot. Nr.18(173), 9.p.)
Par Pasta pakalpojumu tarifu noteikšanas metodiku
Pamatojoties uz likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 9.panta pirmās daļas 2.punktu un otro daļu un Pasta likuma 9.panta pirmo daļu, padome nolemj:
1. Apstiprināt Pasta pakalpojumu
tarifu noteikšanas metodiku (pielikumā).
2. Noteikt, ka šī lēmuma 1.punktā paredzētā metodika stājas spēkā
nākamajā dienā pēc tās publicēšanas laikrakstā “Latvijas
Vēstnesis”.
Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas priekšsēdētāja I.Šteinbuka
Pasta pakalpojumu tarifu noteikšanas metodika
Izdota saskaņā ar likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 9.panta pirmās daļas 2.punktu un otro daļu un Pasta likuma 9.panta pirmo daļu
I nodaļa
Lietotie termini
1. Šīs metodikas izpratnē lietotie termini:
1.1. bāzes tarifs –
vispārējo pasta pakalpojumu tarifs, kas noteikts atbilstoši
pakalpojuma izmaksām;
1.2. cenu griestu periods – laika periods, kuram tiek
noteikts nemainīgs efektivitātes izmaiņu koeficients;
1.3. cenu griestu
vērtība – vērtība, kas nosaka maksimāli pieļaujamo
tarifu vērtības pieaugumu vai minimāli nepieciešamo tarifu
vērtības samazinājumu tarifu regulēšanas gadā;
1.4. citas ar pasta pakalpojumiem savienojamas
operācijas – Pasta likuma 22.panta trešajā daļā
noteiktie pakalpojumi;
1.5. citi pasta pakalpojumi – papildu pasta
pakalpojumi (iekšzemes un starptautiskie eksprespaku un
ekspresvēstuļu sūtījumi) un pasta pakalpojumi, kuri neietilpst
vispārējos pasta pakalpojumos (iekšzemes un starptautiskie pasta
paku (virs 10 kilo-gramiem) sūtījumi);
1.6. efektivitātes izmaiņu koeficients – ražošanas
efektivitātes, tehnoloģijas un citu paredzamo izmaiņu iespaids uz
izmaksām relatīvi pret izmaiņām visā ekonomikā;
1.7. grāmatvedības nodalīšana – peļņas vai zaudējumu,
izmantotā kapitāla un kapitāla finansēšanas izmaksu aprēķināšana
pa darbības virzieniem;
1.8. izmantotais kapitāls – uzņēmuma piesaistīto
pamatlīdzekļu, nemateriālo ieguldījumu un apgrozāmo līdzekļu
kopsumma;
1.9. kārtējo izmaksu uzskaite – uzņēmuma izmaksu
uzskaite, ievērojot pamatlīdzekļu vērtību pēc pārvērtēšanas un
kapitāla uzturēšanas principus;
1.10. netiešās izmaksas – vispārējā rakstura
izmaksas, kas nav tieši saistītas ar katra atsevišķa pasta
pakalpojuma veikšanu;
1.11. pasta pakalpojumu sniedzējs – uzņēmums, kas
nodrošina vispārējo pasta pakalpojumu pieņemšanu, pārsūtīšanu un
izsniegšanu;
1.12. pasta pakalpojums – pakalpojums, kas ietver
pasta sūtījumu pieņemšanu (savākšanu), pārsūtīšanu (šķirošanu,
pārvadāšanu) un izsniegšanu (piegādi);
1.13. tarifu regulēšanas gads – 12 mēnešu periods,
kur pirmā tarifu regulēšanas gada sākums sakrīt ar cenu griestu
perioda uzsākšanas datumu;
1.14. tiešās izmaksas – izmaksas, kas ir tieši
saistītas ar noteiktu pasta pakalpojumu veikšanu;
1.15. transferta maksājumi – maksājumi par uzņēmuma
ietvaros sniegtajiem pasta pakalpojumiem;
1.16. vispārējie pasta pakalpojumi – iekšzemes vai
starptautiskie vēstuļu korespondences (pastkartes, vēstules,
bandroles, sīkpakas) sūtījumi, to skaitā ierakstīti vai
apdrošināti sūtījumi; iekšzemes vai starptautiskie pasta paku
(līdz 10 kilogramiem) sūtījumi, to skaitā apdrošināti sūtījumi,
kas atbilst Pasta noteikumos reglamentētajām minimālajām prasībām
attiecībā uz savākšanu, šķirošanu, pārvadāšanu un piegādi.
II nodaļa
Vispārīgie nosacījumi
2. Metodika nosaka izmaksu uzskaites, aprēķināšanas un attiecināšanas principus, lai nodrošinātu izmaksām tuvinātu tarifu piemērošanu katram vispārējo pasta pakalpojumu veidam:
2.1. iekšzemes vai starptautiskie
vēstuļu korespondences (pastkartes, vēstules, bandroles,
sīkpakas) sūtījumi, to skaitā ierakstīti vai apdrošināti
sūtījumi;
2.2. iekšzemes vai starptautiskie pasta paku (līdz 10
kilogramiem) sūtījumi, to skaitā apdrošināti sūtījumi, kas
atbilst pasta noteikumos reglamentētajām minimālajām prasībām
attiecībā uz savākšanu, šķirošanu, pārvadāšanu un piegādi.
3. Metodika ir saistoša pasta
pakalpojumu sniedzējiem, kuri nodrošina metodikas 2.punktā minēto
pakalpojumu sniegšanu.
4. Tarifi vispārējiem pasta pakalpojumiem tiek regulēti saskaņā
ar cenu griestu metodi.
5. Kapitāla izmaksu noteikšanai izmanto kapitāla atdeves likmi.
Kapitāla atdeves likme ir Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas (turpmāk – komisijas) noteikta vidējā svērtā likme
no pašu kapitālam noteiktās atdeves likmes un aizņemtajam
kapitālam noteiktās ilgtermiņa kredītu procentu likmes. Kapitāla
atdeves likmi aprēķina noteiktai pašu kapitāla un aizņemtā
kapitāla attiecībai. Kapitāla atdeves likmi nosaka tā, lai
neietekmētu uzņēmuma izvēli starp pašu kapitāla un aizņemtā
kapitāla izmantošanu. Komisija nosaka kapitāla atdeves likmi
pirms tarifu projekta iesniegšanas pēc pasta pakalpojumu
sniedzēja pieprasījuma.
III nodaļa
Grāmatvedības nodalīšana
6. Pasta pakalpojumu sniedzēji
nodrošina grāmatvedības nodalīšanu pasta pakalpojumiem pa to
veidiem.
7. Lai nodrošinātu uz izmaksām balstītu, caurskatāmu un
nediskriminējošu vispārējo pasta pakalpojumu tarifu noteikšanu,
uzņēmuma ziņojumā komisijai tiek ietverti visi uzņēmuma darbības
virzieni.
IV nodaļa
Izmaksu attiecināšana, uzskaites un aprēķināšanas principi
8. Izmaksu attiecināšana balstās
uz tiešu vai netiešu cēloņsakarību. Ja izmaksas nevar tieši
attiecināt, tiek izmantota aktivitāšu metodoloģija, kur katrs
izmaksu attiecināšanas solis noteikts, balstoties uz
cēloņsakarību.
9. Iekšējā uzskaites sistēmā izmaksas tiek sadalītas šādi:
9.1. tiešās izmaksas, kuras var
tieši attiecināt uz konkrētiem vispārējiem pasta
pakalpojumiem;
9.2. netiešās izmaksas, tas ir, izmaksas, kuras nevar tieši
attiecināt uz konkrētiem vispārējiem pasta pakalpojumiem:
9.2.1. ja tas ir iespējams, attiecina, pamatojoties uz izmaksu
rašanās tiešo analīzi;
9.2.2. ja tiešā analīze nav iespējama, netiešās izmaksas sadala,
pamatojoties uz netiešu saikni ar citu izmaksu kategoriju vai
izmaksu kategoriju grupu, kurai tieša attiecināšana ir iespējama
(netiešā saikne pamatojas uz salīdzināmām izmaksu
struktūrām);
9.2.3. ja nevar atrast ne tiešu, ne netiešu izmaksu
attiecināšanas veidu, izmaksas attiecina, pamatojoties uz
vispārējo sadalījumu, ko aprēķina, izmantojot visu tieši vai
netieši attiecināto izmaksu proporciju katram vispārējam pasta
pakalpojumam.
10. Pasta pakalpojumu sniedzējs
tarifu aprēķina, summējot uz pakalpojumu attiecinātās darbības
izmaksas un kapitāla finansēšanas izmaksas. Ar tarifu tiek segtas
tikai tās izmaksas, kas attiecas uz vispārējo pasta pakalpojumu
sniegšanu un ir ekonomiski pamatotas.
11. Par pamatu pakalpojumu izmaksu aprēķinam un grāmatvedības
nodalīšanai tiek izmantots uzņēmuma gada pārskats, kas sagatavots
saskaņā ar likumu “Par uzņēmumu gada pārskatiem”.
V nodaļa
Darbības izmaksas
12. Izmaksu attiecināšanas un uzskaites principi tiek piemēroti šādiem uzskaites posteņiem:
12.1. pakalpojumu lietotāju
apkalpošana pakalpojumu sniegšanas vietā;
12.2. pasta sūtījumu savākšana;
12.3. pasta sūtījumu pārvadāšana;
12.4. pasta sūtījumu šķirošana;
12.5. pasta sūtījumu piegāde;
12.6. izmaksas, kas pārsniedz efektīva vispārējā pasta
pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas;
12.7. kapacitātes neizmantotā daļa;
12.8. netiešās izmaksas;
12.9. saistības;
12.10. nesadalītā peļņa;
12.11. transferta maksājumi;
12.12. amortizācija.
13. Pasta pakalpojumu sniedzējs ir
tiesīgs paplašināt un izveidot nepieciešamās izmaksu apakšgrupas
atbilstoši uzņēmuma iekšējai uzskaites sistēmai.
14. Detalizēts darbības izmaksu sadalījums un to attiecināšana ir
parādīta šīs Metodikas 1.pielikumā.
X nodaļa
Transferta maksājumi
31. Pasta pakalpojumu sniedzējam
ir skaidri jānosaka tie principi, pēc kuriem tiek uzskaitītas,
izmērītas un attiecinātas to pakalpojumu izmaksas, ko tas sniedz
uzņēmuma ietvaros.
32. Pasta pakalpojumu sniedzējam transferta maksājumos ir
jāpiemēro tādi paši tarifi, kādi tiek piemēroti trešajai personai
sniegtajos pakalpojumos.
XI nodaļa
Pakalpojumu tarifu apstiprināšana un uzņēmuma ziņojums
33. Pasta pakalpojumu sniedzējs izstrādā tarifu projektu saskaņā ar šo Metodiku un likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” noteiktajā kārtībā iesniedz komisijai izskatīšanai. Tarifu projekts sastāv no:
33.1. vispārējo pasta pakalpojumu
tarifu priekšlikuma;
33.2. vispārējo pasta pakalpojumu izmaksu aprēķina.
34. Tarifu projektus komisija izvērtē likumā “Par sabiedrisko
pakalpojumu regulatoriem” noteiktajos termiņos.
35. Tarifu projektu izvērtēšanas
laikā pasta pakalpojumu sniedzējs var iesniegt tarifu projektu
labojumus un papildinājumus.
36. Pasta pakalpojumu sniedzējs sešu mēnešu laikā pēc kārtējā
finanšu gada noslēgšanas, kā arī iesniedzot tarifu izmaiņu
pieteikumu, sagatavo un iesniedz komisijai ziņojumu, kas satur
šādu informāciju:
36.1. peļņas vai zaudējumu
aprēķins;
36.2. bilance;
36.3. atskaite par sniegto vispārējo pasta pakalpojumu apjomu un
attiecīgām izmaksām.
37. Pasta pakalpojumu sniedzēja
ziņojums tiek izmantots uzņēmuma sniegto vispārējo pasta
pakalpojumu tarifu regulēšanai.
38. Komisijai ir tiesības pieprasīt no uzņēmuma papildu
finansiālo un grāmatvedības informāciju.
XII nodaļa
Pārejas nosacījumi
39. Pasta pakalpojumu sniedzējam
jāizveido vai jāpārkārto izmaksu uzskaites sistēma atbilstoši
Metodikai ne vēlāk kā viena kalendārā gada laikā no Metodikas
stāšanās spēkā.
40. Pasta pakalpojumu sniedzējam, kurš vispārējos pasta
pakalpojumus sāk sniegt pēc metodikas stāšanas spēkā, jāizveido
metodikai atbilstoša izmaksu uzskaites sistēma ne vēlāk kā viena
kalendārā gada laikā no pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas.
41. Pēc uzņēmuma izmaksu sistēmas sakārtošanas atbilstoši
Metodikai, uzņēmums 30 dienu laikā iesniedz komisijai Metodikas
36.punktā minēto ziņojumu.
42. Ja pasta pakalpojumu sniedzējs nolemj iesniegt komisijai
tarifu projektu pirms uzņēmuma izmaksu sistēmas sakārtošanas
atbilstoši Metodikai, tad tas tarifu projektam pievieno vispārējo
pasta pakalpojumu izmaksu aprēķinu pa uzņēmuma sniegto
pakalpojumu veidiem atbilstoši uzņēmumā pastāvošajai izmaksu
uzskaites sistēmai.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas priekšsēdētāja I.Šteinbuka
1. pielikums
Pasta pakalpojumu darbības izmaksu sadalījums un to attiecināšana
Uzskaites postenis |
Izmaksu veids |
Attiecināšanas metode |
Darbības veids |
1. Pakalpojumu lietotāju apkalpošana pakalpojumu sniegšanas vietā |
1. Darba alga |
1. Uz pakalpojumu veidu,
atbilstoši statistikai. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
2. Pasta sūtījumu savākšana |
1. Darba alga 2. Transports |
1. Uz pasta sūtījumu veidiem,
atbilstoši statistikai. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
3. Pasta sūtījumu pārvadāšana |
1. Darba alga |
Kur iespējams, tieši uz pakalpojumu, kā arī pamatoti attiecināti uz noteiktiem pakalpojumiem. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
4. Pasta sūtījumu šķirošana |
1. Darba alga 2. Mašīnas un iekārtas |
1. Tiek attiecināti uz pasta
sūtījumu veidiem, atbilstoši statistikai. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
5. Pasta sūtījumu piegāde |
1. Darba alga |
1.Tiek attiecināti uz pasta
sūtījumu veidiem, atbilstoši statistikai. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
6. Izmaksas, kas pārsniedz efektīva vispārējā pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas |
1. Pamatotas vai saistītas ar
likumdošanu |
Kur iespējams, tieši uz pakalpojumu, kā arī pamatoti attiecināti uz noteiktiem pakalpojumiem. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
7. Kapacitātes neizmantotā daļa |
1. Darba alga
(pastniekam) |
Kur iespējams, tieši uz pakalpojumu, kā arī pamatoti attiecināti uz noteiktiem pakalpojumiem. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
8. Netiešās izmaksas |
1. Darba alga |
Uz tieši attiecināto izmaksu proporciju katram pakalpojumam. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
9. Saistības |
1. Atlaide lieliem pakalpojumu
lietotājiem |
Kur iespējams, tieši uz pakalpojumu, kā arī pamatoti attiecināti uz noteiktiem pakalpojumiem. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
10. Nesadalītā peļņa |
1. Kapitāla atjaunošanas
izmaksas |
Kur iespējams, tieši uz pakalpojumu, kā arī pamatoti attiecināti uz noteiktiem pakalpojumiem. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
11. Transferta maksājumi |
1. Dienesta sūtījumu
izmaksas |
Pamatoti attiecināti uz visiem pakalpojumiem. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
12. Amortizācija |
Proporcionāli pamatlīdzekļiem vai proporcionāli ilgtermiņa ieguldījumiem. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
2.pielikums
Pamatlīdzekļu un nemateriālo ilgtermiņa ieguldījumu attiecināšana
Pamatlīdzekļi un nemateriālie ieguldījumi |
Apraksts |
Attiecināšanas metode |
Darbības veids |
Ēkas un būves |
1. Pasta nodaļas |
Tiek attiecināti uz pakalpojumiem, atbilstoši statistikai. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
Transporta līdzekļi |
1. Autotransports |
Kur iespējams, tieši uz pakalpojumiem vai arī attiecināti atbilstoši statistikai. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
Datori un datortīkls |
1. Datori 2. Datortīkls |
Tiek attiecināti uz datorprogrammām, tālāk uz pakalpojumiem, kuru sniegšanai izmanto šīs programmas. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
Zeme |
Zeme |
Tiek attiecināti uz pakalpojumiem, kurus sniedz infrastruktūras elementi, kas atrodas uz šīs zemes. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
Biroja tehnika un aprīkojums |
1. Mēbeles |
Tiek attiecināti proporcionāli pārējām izmaksām. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
Pārējie pamatlīdzekļi |
Pārējie pamatlīdzekļi |
Kur iespējams, tieši uz pakalpojumiem vai arī attiecināti atbilstoši statistikai. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |
Nemateriālie ilgtermiņa ieguldījumi |
1. Licences |
Tiek attiecināti proporcionāli pārējām izmaksām. |
1. Vispārējie pasta
pakalpojumi |