Valsts sekretāru 2004. gada 29. aprīļa sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā
noteikumu projektu “Noteikumi par atliktajām
piegādēm”.
Mobilizācijas koncepcija (apstiprināta
Ministru kabinetā 2001.gada 31.jūlijā) nosaka: “Lai izvairītos no
noliktavu pārpildīšanas ar dažādu mobilizācijas īstenošanai
nepieciešamo produkciju, atliktās piegādes uz valsts apdraudējuma
situācijām jau iepriekš ir jāplāno.”
Mobilizācijas īstenošanai nepieciešamās produkcijas atliktās
piegādes tiek īstenotas tikai valsts apdraudējuma situācijās un
dod iespēju: ekonomēt valsts budžeta līdzekļus; neveidot valstī
lielas materiālās rezerves (visiem dzīves gadījumiem), kuru
izveidei, uzturēšanai un atjaunošanai ir nepieciešami ne tikai
ievērojami finanšu resursi, bet arī ievērojama darba spēka
resursu iesaistīšana.
Atlikto piegāžu sistēma esošajā drošības situācijā Eiropā, kad
nav tieša militāra apdraudējuma un, iespējams, būs pietiekami
ilgstošs apdraudējuma eskalācijas laika posms, valstij ir
iespējams sarūpēt nepieciešamos materiālus, aktivizējot atlikto
piegāžu sistēmu apdraudējuma eskalācijas laikā.
Lai īstenotu atlikto piegāžu mehānismu, tam jābūt laikus un
detalizēti izplānotam. Pašlaik īstenot atlikto piegāžu mehānismu
nav iespējams, jo nav noteikti šādi jautājumi: materiālo resursu
veidi un to apjoma noteikšana atliktajām piegādēm; atlikto
piegāžu plānošanas un izpildes kārtība.
Noteikumu projekts nosaka: materiālo resursu veidus atlikto
piegāžu vajadzībām; materiālo resursu apjoma noteikšanu atlikto
piegāžu vajadzībām; atlikto piegāžu plānošanas un izpildes
kārtību.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Satiksmes, Veselības, Zemkopības
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts
kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par mobilizācijas gatavības pārbaudēm un mobilizācijas
mācībām”.
Valstī veidojamā mobilizācijas sistēma ir
orientēta tā, lai valsts būtu gatava reaģēt uz mūsdienu
asimetriskiem draudiem, dabas, tehnogēnām un citām katastrofām,
maksimāli efektīvi un taupīgi izmantojot rīcībā esošos resursus,
vai arī nosakot citus nepieciešamo resursu iegūšanas ceļus.
Mobilizācijas sistēmai nepieciešamības gadījumā jānodrošina ar
iztrūkstošiem resursiem mūsu dalība NATO, ES un kopējās NATO un
ES vadītajās starptautiskajās operācijās.
Lai nodrošinātu iepriekš minēto uzdevumu izpildi, nepieciešams
profesionāli apmācīts un trenēts personāls, nepieciešama
mobilizācijas pieprasījumu sistēma nodrošinājumam ar nepieciešamo
personālu un materiāltehniskiem līdzekļiem.
Viens no būtiskiem nosacījumiem jebkuras sistēmas veiksmīgai
praktiskai darbībai ir apmācība un pārbaude. Mācības un pārbaudes
dod arī iespēju noteikt sistēmas pilnveidošanas virzienus un
pasākumus to īstenošanai.
Noteikumu projekts nosaka: mobilizācijas gatavības pārbaužu un
mobilizācijas mācību plānošanas, sagatavošanas un norises
kārtību; gatavības pārbaužu un mobilizācijas mācību rezultātu
izvērtēšanas kritērijus; mobilizācijas mācībās iesaistāmo
tautsaimniecības resursu normas; gatavības pārbaudēs un
mobilizācijas mācībās iesaistītajām valsts un pašvaldību iestādēm
nodarīto zaudējumu segšanas apjomus un kārtību.
Noteikumu projektā tiek definēti NBS un civilās aizsardzības
mobilizējamo formējumu mobilizācijas mācību un gatavības pārbaužu
veidi. Projekts dod iespēju veikt efektīvu un mērķtiecīgu NBS
vienību un civilās aizsardzības mobilizējamo formējumu apmācību
mobilizācijai, lai nodrošinātu apdraudējuma situāciju pārvarēšanu
vai to seku likvidāciju ar nepieciešamajiem resursiem, kā arī
pārbaudīt NBS vienības, mobilizējamo civilās aizsardzības
formējumu gatavību un juridisku personu gatavību pildīt
mobilizācijas pieprasījumos noteikto.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts
kancelejā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras
nolikums”.
Lai izpildītu normatīvo aktu prasības par
valsts aģentūras izveidošanu un turpinātu nodrošināt valsts
līdzdalību pakalpojumu sniegšanā, efektīvi apsaimniekojot Eiropas
Savienības un valsts budžeta līdzekļus, Izglītības un zinātnes
ministrija ierosina reorganizēt bezpeļņas organizāciju valsts
sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Jaunatnes starptautisko
programmu aģentūra” un to pārveidot par valsts aģentūru
“Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra”.
Aģentūrai tiek paredzētas šādas funkcijas: nodrošināt aģentūras
atbildībā nodoto starptautisko jaunatnes neformālās izglītības
programmu un projektu koordinēšanu, vadību, uzraudzību un
kvalitātes kontroli; sadarboties ar Eiropas Savienības valstu un
citu ārvalstu institūcijām jaunatnes starptautisko programmu un
projektu attīstībai Latvijā; nodrošināt Eiropas jaunatnes
informācijas tīkla administrēšanu Latvijā; organizēt nacionālā
jaunatnes informācijas tīkla veidošanu un administrēšanu;
organizēt informācijas par starptautisko jaunatnes programmu vai
projektu attīstību un rezultātiem Latvijā sagatavošanu un
iesniegšanu; organizēt informācijas un konsultāciju par
starptautisko sadarbības projektu plānošanu sniegšanu jaunatnes
organizācijām un jaunatnes darbiniekiem; nodrošināt Eiropas
Savienības jaunatnes programmu realizāciju atbilstoši līgumiem
starp Latvijas Republikas un Eiropas Savienības vadības
institūcijām, kā arī veicināt jaunatnes apmaiņas projektus ar
Eiropas Savienības valstīm un citām ārvalstīm; veicināt Latvijas
jaunatnes un jaunatnes darbinieku starptautiskās neformālās
izglītības pieredzes apguvi; nodrošināt informāciju par jaunatnes
organizāciju sadarbības projektiem un piedalīties Latvijas un
Eiropas jaunatnes politikas veidošanā un realizācijā.
Aģentūrai saskaņā ar līgumiem starp Eiropas Komisiju un
Izglītības un zinātnes ministriju tiks noteiktas šādas
specifiskas funkcijas: Eiropas Kopienas neformālas izglītības
programmas “YOUTH” izpilde; Eiropas jaunatnes informācijas tīkla
“EURODESK” administrēšana Latvijā; Nacionālās informācijas
apkopošana un tulkošana Eiropas jaunatnes portālam “YOUTH
PORTAL”; Nacionālās informācijas atjaunošana un papildināšana
Eiropas jaunatnes portālam “YOUTH PORTAL”; Eiropas Savienības
programmas “YOUTH” administrēšana, kas ir aģentūras galvenā
aktivitāte.
Aģentūrai ir identificēti potenciālie klienti Latvijā, piemēram,
jaunieši, jaunatnes darbinieki, jaunatnes sfērā strādājošie,
skolu audzēkņi un pasniedzēji.
Aģentūra tiek veidota kā programmas “YOUTH” nacionālā aģentūra
sadarbībai ar Eiropas Savienības institūcijām un kā tieša
izpildinstitūcija jaunatnes Eiropas neformālās izglītības
politikas īstenošanai.
Aģentūras darbības nodrošināšanai nepieciešamos finanšu resursus
veido ikgadējais Eiropas Komisijas un Izglītības un zinātnes
ministrijas valsts budžeta piešķīrums programmas “YOUTH”
īstenošanai.
Vienlaikus ir sagatavots un tiek pieteikts izskatīšanai Ministru
kabinetā rīkojuma projekts “Par bezpeļņas organizācijas valsts
sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Jaunatnes starptautisko
programmu aģentūra” reorganizāciju un valsts aģentūras “Jaunatnes
starptautisko programmu aģentūra” izveidi”. Projekts paredz,
saskaņā ar Publisko aģentūru likumu, ar 2004.gada 1. jūniju
uzsākt Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošās
bezpeļņas organizācijas valsts sabiedrības ar ierobežotu
atbildību “Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra”
reorganizāciju un līdz 2004.gada 30. septembrim izveidot valsts
aģentūru “Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra”.
Projekti nodoti saskaņošanai Finanšu, Tieslietu ministrijā,
Valsts kontrolē, Latvijas Jaunatnes padomē, Valsts
kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments