Kas mainījies 1. maijā
Jelgavā, svinot Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā, pilsētas domes un rajona padomes pārstāvji svinīgi pacēla ES karogu. ES simboliku pilsētas Hercoga Jēkaba laukumā nogādāja pieci izpletņlēcēji Foto: Jānis Saliņš |
Tuvojoties 1. maijam, ļoti daudz tika runāts par to, kas mainīsies mūsu ikdienā, Latvijai kļūstot par pilntiesīgu Eiropas Savienības (ES) dalībvalsti. Lai gan lielākās izmaiņas notikušas jau daudzu gadu garumā, saskaņojot normatīvos aktus un ieviešot dažādus ES standartus un kvalitātes prasības, vairākas būtiskas pārmaiņas mūs sasniegušas reizē ar 1. maiju.
Simbolika
1. maijā daudzviet Latvijā svinīgi
tika pacelts Eiropas Savienības oficiālais karogs. Dažviet,
galvenokārt pie valsts un pašvaldību iestādēm, zilais karogs ar
dzeltenajām zvaigznītēm plīvo vēl šodien un, iespējams, arī
turpmāk būs redzams ik dienu. Tomēr ES karoga lietošana nav
obligāta. Šī ir viena no jomām, kuru ES neregulē. Ikviens
Latvijas iedzīvotājs vai iestāde varēs brīvi izvēlēties, vai
pacelt ES karogu mastā, izkārt to pie mājas vai arī novietot uz
galda kādā svinīgā pasākumā.
Līdzīgi arī ES oficiālā himna – Bēthovena sarakstītā “Oda
priekam” – lietojama pēc brīvprātības principa, un ES šo
jautājumu centralizēti neregulē.
Dokumenti
Turpinot par simboliku, jāpiemin, ka arī pilsoņu pases Latvijā tiks saglabātas līdzšinējās. ES nav vienotas pases. Katra dalībvalsts izdod savu pasi ar savas valsts ģerboni uz vāka. Pastāv tikai vienoti noteikumi attiecībā uz pases izmēriem un informāciju, kādai dokumentā obligāti jābūt par personu, kurai pase izsniegta. Ņemot vērā faktu, ka vēl pavisam nesen Latvijā tika ieviestas jauna parauga pases, kurās ietverti visi nepieciešamie drošības standarti, Latvija nolēmusi neveidot atkal jaunas pases, kurās tiktu ietverta kāda īpaša atzīme par Latvijas piederību ES.
Auto
Atšķirībā no pasēm, autovadītāju
apliecības ES tiek veidotas pēc viena parauga un visās
dalībvalstīs ir ļoti līdzīgas. Apliecības ar ES simboliku
pakāpeniski tiks ieviestas arī Latvijā. Bet līdzšinējās vadītāju
apliecības nebūs obligāti nekavējoties jāmaina, tās varēsim
lietot līdz pat derīguma termiņa beigām.
Tāpat pakāpeniski tiks nomainītas arī automašīnu numuru
zīmes.
Nozīmīga pārmaiņa ikvienam autobraucējam, kas ar savu auto dosies
uz citām ES dalībvalstīm, ir tā, ka nav jāiegādājas papildu
apdrošināšanas polise, jo kopš 1. maija visā ES teritorijā ir
derīga vietējā sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polise.
Robežu šķērsošana
Zināmas pārmaiņas jau notikušas
attiecībā uz robežu šķērsošanu. Uz robežas ar mūsu kaimiņvalstīm
Lietuvu un Igauniju robežas šķērsošana noritēs krietni raitāk un
vieglāk. Arī preču kustība pāri Baltijas valstu iekšējām robežām
notiks atvieglotā kārtībā. Tomēr par īstu brīvību attiecībā uz
robežu šķērsošanu varēsim runāt tikai ap 2007. gadu, kad iecerēta
Latvijas pievienošanās Šengenas līgumam. Šis līgums paredz
pilnīgu kontroles atcelšanu uz dalībvalstu iekšējām
robežām.
Uz Latvijas robežām ar Krieviju un Baltkrieviju nekādu izmaiņu
nebūs, vienīgi šī robeža kā ES ārējā robeža turpmāk tiks sargāta
vēl ciešāk nekā līdz šim.
Pilsonība
Kopš 1. maija ikviens Latvijas pilsonis automātiski kļuvis arī par ES pilsoni. Šis statuss dos mums virkni politisko tiesību. Viena no tām – iespēja piedalīties Eiroparlamenta vēlēšanās gan Latvijā, gan citviet ES teritorijā, tāpat Latvijas pilsoņi, pastāvīgi uzturoties citā ES dalībvalstī, varēs vēlēt arī vietējās pašvaldības deputātus. Bet viens no taustāmākajiem ieguvumiem no ES pilsoņa statusa būs mūsu diplomātiskā aizstāvība citviet pasaulē. Proti, Latvijas pilsonis, kurš saskāries ar kādām grūtībām valstī, kurā nav atrodama Latvijas diplomātiskā pārstāvniecība, pavisam droši var doties uz jebkuras citas ES dalībvalsts vēstniecību un rēķināties ar tās atbalstu, līdzīgi kā Latvijas vēstniecībā.
Darbs
Viena no ES pamatbrīvībām – brīva darbaspēka kustība – Latvijas pilsoņiem būs pieejama tikai daļēji. Baidoties no straujas darbaspēka migrācijas no jaunajām uz vecajām dalībvalstīm, lielākā daļa veco dalībvalstu noteikušas dažādus ierobežojumus, un vismaz vēl divus gadus jaunpienācēji bez īpašām darba atļaujām tur strādāt nevarēs. Latvijas darbaspēkam brīvi pieejami šobrīd ir vien Zviedrijas, Lielbritānijas un Īrijas, kā arī visu pārējo jauno dalībvalstu darba tirgi. Par pilnīgu darbaspēka kustības brīvību ES ietvaros varēs runāt, iespējams, tikai pēc septiņiem gadiem.
Izglītība
Atšķirībā no darba tirgus, ES izglītības telpa (tirgus) Latvijas pilsoņiem ir brīvi pieejama jau šodien. Proti, Latvijas studentiem citās ES dalībvalstīs nevarēs piemērot citādas prasības attiecībā uz studiju maksu, uzturēšanās atļaujām un stipendijām. Krietni palielinās arī Latvijas skolēnu un studentu iespējas iesaistīties dažādās Eiropas izglītības sadarbības un apmaiņas programmās.
Veselība
un sociālie jautājumi
Sākot ar 1. maiju, Latvijas
iedzīvotājiem būs iespēja izmantot arī citu dalībvalstu veselības
aprūpes sistēmas. Proti, aizpildot speciālu Latvijas Veselības
obligātās apdrošināšanas valsts aģentūras veidlapu, Latvijas
iedzīvotājs varēs saņemt medicīnisko palīdzību arī citās ES
dalībvalstīs. Par sniegtajiem pakalpojumiem norēķināsies
Latvija.
Sociālie pabalsti un pensijas ir joma, kuru katra dalībvalsts
regulē individuāli. ES nepastāv vienota pabalstu vai pensiju
sistēma. Katra valsts šos jautājumus nosaka individuāli. Tajā
pašā laikā ES sociālā politika paredz pabalstu un pensiju
eksportu. Tas nozīmē, ka, pārceļoties uz dzīvi citā dalībvalstī,
iepriekš uzkrātais pensijas kapitāls tiek eksportēts uz attiecīgo
valsti.
Arī minimālā alga ir tikai un vienīgi katras dalībvalsts
nacionālā kompetence.
Cenas
Gaidot Latvijas pievienošanos ES, vislielāko satraukumu ir izraisījis cenu kāpums. 2004. gada pirmajos mēnešos cenas dažādām precēm un pakalpojumiem ir cēlušās daudz straujāk nekā iepriekšējos gados. Speciālisti secina, ka vairumā gadījumu cenu kāpums ir tirgotāju un ražotāju pašu iniciatīva, kuras saistība ar mūsu valsts pievienošanos ES ir ļoti nosacīta.
Tomēr atsevišķās preču grupās cenu
kāpums ir tieši saistīts ar Latvijas dalību ES. Visasāk jau
pirmajās dienās esam izjutuši degvielas cenu kāpumu, kas daļēji
balstīts uz akcīzes nodokļa likmes kāpumu, bet vienlaikus krietni
pieaugušas arī naftas cenas pasaules tirgos. Degvielas cena lēnām
turpinās augt arī nākamajos gados, līdz 2013. gadā Latvija
sasniegs ES noteiktās minimālās akcīzes nodokļa likmes.
Pakāpeniski pieaugs arī cigarešu cena. Akcīzes nodokļa likmes
palielinājuma dēļ tuvākajos sešos, septiņos gados cigarešu cena
varētu pieaugt vairākkārt.
Atliek vien cerēt, ka līdz ar valsts ekonomisko izaugsmi arvien
straujāk augs arī Latvijas iedzīvotāju ienākumu līmenis.
Artis Nīgals
“LV” informācija