Rītdiena Vācijai solās būt gaišāka
Vācijā virmo diskusija par jauno austrumu zemju līdzšinējo attīstību, par austrumu politikas kursa radikālu maiņu. Pēdējā gada laikā divas reizes esmu bijis Austrumvācijā un vērojis gan iepriecinoši pozitīvo, gan nepievilcīgi negatīvo. Man saglabājies arī labs kontakts ar kādreizējiem kolēģiem no Rostokas universitātes, kam savs skats uz problēmu. Diskusija ar nākotnes ievirzi ierosināja mani sagatavot šo rakstu.
2004. gada 30. aprīlis, Berlīne, Brandenburgas vārti. Vācija svin Eiropas Savienības paplašināšanos Foto: EPA/A.F.I |
1989.gada rudenī krita Berlīnes
mūris. Pēc gada no Eiropas politiskās kartes pazuda Vācijas
Demokrātiskā Republika – komunistiski paverdzinātās Eiropas
rietumu izkārtne. Sākās vienotās Vācijas daudzsološā attīstība.
Piecu jauno federatīvo zemju rītdiena likās visnotaļ cerīga,
gaiša, bez mākoņiem. Izvirzījās problēma: kā Austrumvācijas
tautsaimniecību, iedzīvotāju dzīves līmeni pēc iespējas drīz
pacelt līdz Rietumvācijas līmenim? Bija absolūti skaidrs:
sociālistiskais visas tautas īpašums, plānsaimniecība jānomaina
ar privāto īpašumu, jāizvērš konkurence, jāliek radoši darboties
privātajai iniciatīvai. Bet kāda austrumu attīstībā būs valsts
loma? Kristīgā demokrāta Helmūta Kola valdība nolēma jaunajās
zemēs ieviest visus Rietumvācijas tirgus saimniecības “spēles
noteikumus”, visu likumu un likumam pakļauto aktu daudzveidīgo
klāstu, brangas valsts investīcijas novirzīt Eiropas Savienības
(ES) prasībām atbilstošas infrastruktūras izveidei, ar valsts
subsīdijām sociālajā aprūpē īsā laikā nodrošināt Rietumvācijā
daudzu gadu gaitā sasniegto līmeni. Šādu austrumu ekonomiskās
politikas kursu kopš 1998.gada turpināja sociāldemokrāta Gerharda
Šrēdera valdība.
Austrumu politikas realizācijā pozīcija un opozīcija bija reti
solidāras: parastās partiju nostāju atšķirības aizstāja vienots
sapnis.
Rūgtā patiesība
Kamēr Vācijas ekonomika sekmīgi
virzījās augšup, austrumu politikas kritika, kas šad tad
atskanēja, neatrada dzirdīgas ausis. Situācija mainījās jaunā
gadu tūkstoša sākumā, kad kopējie rādītāji pasliktinājās,
liecinot par stagnācijas un pat recesijas draudiem. Sāka
noskaidrot negatīvo tendenču cēloņus. Uzmanību pievērsa arī
stāvoklim austrumu zemēs. Beidzot pirms vairākiem mēnešiem
valdība izveidoja speciālu komisiju ar uzdevumu izvērtēt
līdzšinējās austrumu politikas rezultātus. Zinātnieki, uzņēmēji,
ministriju pārstāvji – austrumu problēmu speciālisti – pētīja un
vētīja, kas darīts un kas panākts Vācijas 13 vienības gados.
Secinājumu ar priekšlikumiem, kas domāti valdības internajām
vajadzībām, sabiedrībai darīja zināmus populārais vācu žurnāls
“Spiegel” aprīļa sākuma numurā. Izvērtās plaša un asa
diskusija.
Komisija līdzšinējo austrumu ekonomisko politiku raksturoja kā
kļūdām bagātu, rezultātā netika sasniegti izvirzītie mērķi.
Pirmkārt, gadiem ilgi jauno zemju saimniecība aug lēnāk nekā
rietumu zemēs. Tas sekmē stagnāciju vienotā valstī.
Otrkārt, austrumos trūkst vismaz 3000 vidējā izmēra uzņēmumu, lai
iekļautos attiecīgajā rietumu standartā. Lielākā daļa austrumu
zemju uzņēmumu, kas spējuši izdzīvot, ir nelieli un ekonomiski
vāji, bez izredzēm sevi saglabāt, efektīvi saimniekot sakarā ar
konkurences saasināšanos ES paplašināšanās rezultātā.
Treškārt, no 15 miljoniem iedzīvotāju strādā tikai 40 procenti.
Bezdarbs sasniedzis katastrofālus apmērus, vidēji 20 procentus no
visiem darbaspējīgiem. Šis rādītājs vismaz divas reizes pārsniedz
bezdarba līmeni pārējā valstī un ir ievērojami augstāks nekā
gandrīz visās bijušajās sociālistiskajās valstīs.
Ceturtkārt, saimnieciskās krīzes apstākļos daudz jauniešu, arī
speciālistu, pamet austrumu zemes, kurām draud dramatiska
iedzīvotāju novecošanās, izglītoto cilvēku un radošo smadzeņu
bīstams zaudējums.
Piektkārt, Vācijas rietumu zemēm četri procenti sava iekšzemes
kopprodukta jānovirza austrumu atbalstam. Rietumvācijas IKP
pieauguma temps pēdējos gados ir ievērojami zemāks par šo
prasību. Rezultātā rietumu zemēs līdzekļu trūkums bremzē
attīstību. Iekšējais rietumu–austrumu transferts un citas
apvienošanas sekas par divām trešdaļām nosaka mūsdienu Vācijas
izaugsmes vājumu.
Sestkārt, ap 47 procentiem Austrumvācijas iedzīvotāju galvenokārt
dzīvo no sociālajiem pabalstiem, kuru avots ir Rietumvācijā
nopelnīti līdzekļi.
Septītkārt, daļa no 1,250 triljoniem eiro, kas vienā vai otrā
formā ieguldīti austrumu zemēs, investēti būtībā nevajadzīgos
objektos bez reālās atdeves un lietderīguma kontroles. Daudzi
uzņēmumi, kas sākotnēji stutēti ar valsts līdzekļiem, izputējuši,
pamirušie korpusi vēja vaļā.
Astotkārt, darba algas, pensijas, bezdarbnieku pabalsti, bērnu
nauda palielināta nesamērīgi ar šīs Vācijas daļas ekonomikas
izaugsmi.
Devītkārt, pārmērīgais ierēdņu skaits, birokrātiskie
priekšraksti, daudzveidīgie ierobežojumi ir nopietns šķērslis
radošai privātiniciatīvai.
Desmitkārt, valdības nekādi nav laikus reaģējušas uz
nepārprotamiem signāliem par austrumu politikas kļūmīgo ievirzi.
Klusēšana, būtībā tabu, attiecībā uz austrumu negācijām stāvokli
pasliktināja.
Saprotams, situāciju Vācijas jaunajās zemēs nedrīkst triept
vienīgi melnā krāsā. Teicami rekonstruētais autoceļu tīkls sekmē
pārvadājumus no Rietumeiropas uz Čehiju, Poliju, Baltijas valstīm
un pretējā virzienā. Moderni rūpniecības centri, kur tiek ražota
konkurētspējīga produkcija, radīti Jēnā (optika,
fotoelektronika), Drēzdenē (automobiļi, mikroelektronika),
Bitersfeldā (ķīmijas produkti) u.c.
Četri miljoni pensionāru apmierināti, ka saņem pensijas, kas
līdzinās Rietumvācijas pensijām. Iedzīvotāju daļa gandarīta, ka
varēja pārcelties no neērtiem paneļu namiem uz labiekārtotiem
dzīvokļiem modernajās jaunceltnēs. Telefonu pievienojumu skaita
pieaugums no nepilniem 2 miljoniem līdz 10 miljoniem ir noteikts
pluss Austrumvācijas attīstībai. Tie ir gaiši punkti uz drūmā
pamatfona.
Komisijas ieteikums viennozīmīgs: Vācijas kopējās interesēs
jāīsteno austrumu politikas kursa radikāla maiņa.
Apspriežamie priekšlikumi
Valdības komisijas darbam jau ir
pirmais pozitīvais rezultāts: salauzta “klusēšanas spirāle” par
austrumu politikas efektivitāti, virmo diskusija ap problēmu,
kādu ceļu turpmāk iet.
Komisijas galvenais priekšlikums – austrumu zemēs izveidot īpašu
ekonomisko zonu pēc citu valstu (arī Latvijas)
parauga.
Tas visupirms nozīmētu uzņēmumiem
no pārējās Vācijas atšķirīgu nodokļu likumdošanu, lielāku brīvību
darba apmaksas, darbinieku piesaistes un atbrīvošanas jautājumos,
daudzu birokrātisku šķēršļu novēršanu. Izskanēja dažādi viedokļi,
kādi nodokļi un par cik samazināmi, lai nodokļu “paradīze” reāli
sekmētu saimniecisku augšupeju, piesaistītu privātās
investīcijas. Ir ierosināts izveidot brīvās tirdzniecības joslas
Baltijas jūras ostās un galvenajos lidlaukos. Izteiktas šaubas,
vai ES Komisija piekritīs īpašas ekonomiskās zonas izveidošanai;
tas noteiktai teritorijai radītu priekšrocības, kas ir pretrunā
ar brīvās konkurences principu. Citi pauž tieši pretēju domu – ka
priekšrocības atpalikušajai Vācijas daļai veicinās patiesu
sāncensību un gūs ES atbalstu.
Valdības komisija izteikusies pret “lejkannas principu” (katram
pa mazumiņam) veicināšanu līdzekļu sadalē. Investīcijas nevis
jāizšķaida, bet jākoncentrē vairākos rūpnieciskos centros,
veidojot modernas, augsti efektīvas ražotnes pēc klasteru
principa: vienuviet darbojas pamatuzņēmums, saistītie uzņēmumi,
atbilstoši konstruktoru biroji, zinātniskās pētniecības
institūti, augstākās mācību iestādes.
Vācijas parlaments jau lēmis, ka no 2005. līdz 2019.gadam uz
austrumiem papildus plūdīs 156 miljardi eiro. Notiek domu
apmaiņa, kas būs tiesīgi lemt par šīs naudas maksimāli lietderīgu
izmantošanu. Problēma ir ar plašāku apvārsni, proti, kam konkrēti
jāvada jaunā austrumu kursa īstenošana, kam jāatbild par tās
rezultātiem. Vieni ierosina Saimniecības ministrijā iecelt
speciālu valsts sekretāru ar plašām pilnvarām. Citi uzskata, ka
jauno austrumu zemju attīstības vadība jāuztic pašmāju
pilnvarotiem pārstāvjiem, piemēram, atbildīgai komitejai piecu
zemju saimniecības ministru sastāvā.
Neatliekami jāizstrādā ilgtermiņa stratēģisks plāns “Austrumu
jaunattīstība” un visi jaunceļamie un rekonstruējamie objekti,
veicināšanas pasākumi jāsasaista ar šā plāna izpildi ekonomiskās
brīvības gaisotnē.
Valdības komisijas memorandā atrodami arī vēl šādi
priekšlikumi:
– uzņēmumu ilgstoša atbrīvošana no ienākuma nodokļa vai speciālu
prēmiju izmaksa par garantētām darba vietām;
– pētniecībai paredzēto valsts līdzekļu pārdale par labu austrumu
zemēm;
– deregulēšana darba, celtniecības un dabas aizsardzībā;
– īpaša institūta “Tirgi Austrumeiropai” izveide ar uzdevumu
palīdzēt uzņēmumiem sakarā ar Eiropas Savienības
paplašināšanos.
Komisija centusies, lai tās priekšlikumi būtu kompleksi,
aptveroši, spētu sekmēt patiesu lūzumu Vācijas jauno zemju
līdzšinējā attīstībā. Izteikta doma, ka radikāli mainītā austrumu
politikas kursa īstenošana nozīmētu Vācijas otrreizēju
apvienošanos pēc jauna scenārija. Diena nākamā vācu tautai solās
būt gaišāka.
Georgs Lībermanis,
LU
Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks